Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Öğrenmenin yaşı yoktur derler. Bu konu (Türbinli Motorlar ) her ne kadar modelcilik uğraşımın dışında kalmış olsa da, sonuçta uçak modelcisi olarak satırını atlamadığım bir paylaşımdı. :thumbup:
Modelin inşa aşamasının anlatımı baştan sona kadar muhteşemdi. Model inşası anlamında ( Balsa, köpük, turbin, pervane, elektrikli fan vs.) ilgi alanımız hangisi olursa olsun konu içeriğinde her modelcinin işine yarayacak pek çok bilgi var.
Kendi adıma azımsanmayacak kadar çok bilgi edindim. :saygilar:
Bu sadece bey'in değil, konuya yazan diğer değerli arkadaşlalrımızın da katkıları ile oldu. ?
Tekrar teşekürler.:saygilar:

Teşekkürler Mehmet Bey, kesinlikle katılıyorum, öğrenmenin yaşı yoktur asla :) ve bence öğrenmenin yolu da bolca okuyup gözlemleyip onları denemekten geçer. Ben de modeli yaparken pek çok yeni şey öğrendim :) her inşaat bir tecrübe ve öğrenmedir en nihayetinde. Beni en mutlu eden şey de paylaşımlarımın bir şekilde başkalarının da işine yarıyor olması :)

:saygilar:


Mutlu sonla biten bir film tadında oldu :) Tebrikler...

:thumbup::bravo::bravo::bravo::bravo::bravo::bravo::bravo::bravo:
Sözün bittiği yer!
Tebrikler, tebrikler...

Teşekkürler :thumbup::)


Elevatör tepkileri biraz agresif mi hala yoksa bilerek mi yoklanıyor alışmak için acaba ?

Atımlar fazla expolar az geldi. İkinci uçuşa expoları arttırdım biraz daha ama atımlar hala yüksek olduğu için yetmedi. Şimdi atolyede yeni ayarlar yaptım, hem elevator hem aileron atımlarını kıstım, expoları yeniden ayarladım, sıradaki uçuş daha az sallantılı olacaktır diye umuyorum. Ayrıca flaplarla elevatorlerin mikslenmesinin ince ayarlarına da başladım, böylece flaplar hangi konumda olursa olsun uçağın trimini bozmayacak hale gelecekler, bu da iniş yaklaşmasında benim yükümü bir nebze olsun haifletecek.

Koca konuyu tam bir sene takip et, adam gitsin bir salı günü, tam da işlerin karışık olup da foruma uğrayamadığım salı günü maiden yapsın! :mad: Salı günü maiden mi olur? Dizinin finalini kaçırıp bir de spoiler yemiş gibi oldum :lollol::lollol:

Ellerine sağlık abi, herşey çok güzel geçmiş. Gerçekten harika bir uçak ellerinde meydana geldi, süper de uçtu :saygilar::thumbup::halay::yuppi::hoppa:

:evil::evil::evil:

Adam deli, maideni de salı yapar işte böyle :D seni de yok yazdım, cezalısın :p

Şaka bir yana, henüz sezon finalini kaçırmadın :) Haftasonu kısmetse eldeki tüm videoları biraraya getirip you tube serisinin sezon finali için güzel bir "maiden uçuşu prodüksiyonu" :D videosu yapmaya çalışacağım.

Teşekkürler :)
 
Evren abi çıkartmalar falan ne zaman :) Renkler güzel, biraz da yazı olsun...

Bu arada maiden hayırlı olsun :saygilar:

Teşekkürler Rasim.

Bu hafta içi yazı ve işaretlerin CAD çizimlerini bitirip “plotter-cutter” ile maske kesme denemelerine başlamak niyetindeyim. Düzgün maske kesmeyi öğrenir öğrenmez de modele uygulamaya başlarım :)

Zaten şu aşamada modele ilave etmeyi düşündüklerim basit bir kokpit tabanı, koltukla pilot ve yazılarla işaretleri de içerecek bir rotuş boyama. Sonrası havaların ve vaktimin elverdiğince bol uçuş...
 
Son düzenleme:
Abi kazasız kırımsız uçuşların olsun maiden ın hayırlı olsun??

Teşekkürler Mustafa :)


Maidenden buyana ilk kez modele detaylı bakabilecek fırsatım oldu. Görünürde yapısal açıdan riskli bir hasar yok. Gôrünür hasarlar kuyrukta ve bir kanat ucu tankında sürtmeye bağlı boya sıyrılması ve ön dikme çatalının eğriliği. Diğer kanat ucunda da muhtemelen yere vurduğundaki esnemeden kaynaklı kanatla birleştiği yerde boyayı çatlatma görünüyor. Kanat boyaması her durumda yenileceği için bunlar sorun değil. Kanatların kendisi de gövde de yapısal anlamda sorunsuz görünüyorlar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat uçlarına ve kuyruğa tampon niyetine ufak fedai parçalar tasarlayıp basmak en azından acemiliği atana kadar iyi olacak gibi görünüyor.

Ön dikme çatalını daha fazla düzeltmeye çalışmayacağım, zira elimde kalabilir :) böyle devam etsin ama daha kaç kötü inişe dayanır bilemiyorum. Sıradaki uçuşları tamamen iniş çalışmasına odaklı yapmak niyetindeyim. Yüksek hücum açısıyla, burun yukarda uçmsya iyice alışmam lazım...
 
Akşam mesajın devamını yazarken sızıp kalmışım :laugh:

Uçuşta deponun destekleri kırılınca yerine elektik bantı kullanarak yaptığımız “PVC urgan” şöyle birşey :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İşe yaradı mı yaradı :) bu sistemi komple yenilemek için yeni bir kiriş tasarladım, bugün basacağım. Bu kiriş gövde bölmesinin her iki ucuna vidayla sabitlenecek ve depoyi da yerinde tutacak. Ayrıca ilerleyen zamanlarda turbinin pompasını, hortumlarını kablolarını vs tutturmak için de ilaveler yapabilirim bu kirişe.

Maiden uçuş öncesinde de yaptığım son işleri paylaşamamıştım onları da şimdi ekleyeyim eksik kalmasınlar.

Kanatlarda gövdeye giren ve kanadın dönmesine engel olan pimleri tornada aluminyum kütükten yapıp yerlerine yapıştırmıştım. Bu meretlerin girecekleri delikler 6.4mm (1/4”) çaplı idi o yüzden standart metrik çaplardaki pimler az birşey boşluk yapıyordu, tornada tam çapına göre yaptığım pimler gayet sıkı oturdular.

Yine kanatlardaki elektrik konektörleri için de 3D yazıcıyla ABS kullanarak yucarlak parçalar bastım. Bunlar kanat kök sinirindeki yuvarlak açıklığa yapıştırıldılar ve mpx konektör de sıkı geçme olarak bu parçadaki yuvaya oturuyor. Böylece konektör ve kablonun boşta oynayıp içerdeki flap pushroduyla temas etmelerini engellemiş oldum. Gövde tarafındaki konektör serbest duruyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor kapağınıda kilitlemek için şimdilik 3 tane yaylı pim mekanizması ekledim. İkinci sezonda bu mekanizma skeyl bir hale getirilebilir, hatta komple yeni bir kapak yapma niyetindeyim. Bu meretleri eklerken boya da epey bir zarar gördü ama nasılsa bir rotuş atılacak :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve son olarak da alıcı antenleri için gövdede uygun yerlere uygun açılarla küçük plastik tüpler yapıştırdım ve antenleri de bunlara soktum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
İnşaat sırasında paylaşmayı atladığım bir detay daha.

Kanatların gövdeye sabitlenmesi:

Ziroli amca gövdede iniş takımları bölmesinde kanat borusu kılıfının ucuna doğru bir dahta blok yapıştırıp bu bloğa, kanat borusuna ve kılıfına delik delip diş açıp yeteri uzunlukta bir civata ile sabitlemeyi öngörmüş. Bu sistem benim de hoşuma gitti, özellikle bu bloğun ve civatanın skeyl boyuttaki iniş takımı kapağının altında kalması, dışarıdan görünmeyen bir sistemle kanatları sabitlediği için çok işime geldi ve bu fikri uyguladım.

Sadece sert ağaç blok yerine ABS den basma bir blok kullandım çünkü bu bloğun bir yüzeyini kanat borusu kılıfı çapına uygun bir şekilde içbükey olarak tasarlayıp kılıfa daha iyi yapışmasını sağlayabildim. Civata deliğini de 3.2 mm olarak tasarladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunları basıp modelde yerlerine yapıştırdım. Kanatları takıp 3.2 mm’lik matkapla bloktaki deliği klavuz olarak kullanıp kanat borusu kılıfını ve içindeki boruyu deldim, sonrasında da M4 klavuz ile hepsine birden diş açtım.

Dişlere ince CA emdirip kurumaya bıraktım. Bu ince CA hem dişlere biraz daha serlik ve dayanıklılık veriyor hem de bir nevi loctite gibi davranıp civatanın boşta dönmesine engel oluyor. CA’nın tamamen kuruduğundan emin olduktan sonra da alyan başlı M4 civataları yuvalarına yerleştirdim.

Sahada model yerde tekerleklerinin üzerinde ayakta dururken alttan bir alyan tornavida ile bu civatalara ulaşıp sıkıştırıp gevşetebiliyorum. Modeli de iniş takımları açık taşıdığım için bu operasyon ilave bir işlem gerektirmiyor :)

Bloğun ve civatanın model üzerinde görünümü şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat borusundaki ve kılıftaki delikler:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tornavida ile alttan civataya erişim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


civata sonuna kadar sıkıştırıldığında kanat borusu kılıfı içine şu kadar giriyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ön tekerleğin yön kontrol telleri de İniş takımları toplandığı zaman bollaşarak potansiyel bir tehlike yaratıyorlardı. Bunun yol açacağı riski azaltmak için çeşitli yollar denedim, en sonunda şu sisteme karar verdim. Kablolara fırdöndüler eklemiştim, bu fırdöndülerin halkalarına paket lastikleri tutturdum, bu lastikleri de gövdede yanlarda payandaya tutturdum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İniş takımı toplanırken bu lastikler kabloları iki yana doğru çekerek dikmeye dolanma riskini en aza indiriyor.

İniş takımı topluyken sistemin görünümü:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Paket lastiklerini sevmedim. :(

Abi önce adam gibi yaylarla başladım, ama elimdeki yaylar ihtiyacım olan esnemeyi sağlayamadı, ya yeterince çekmiyorlardı ya da fazla çekip retract mekanizmasını ya da yön kontrolünü etkiliyorlardı, bu lastiklerin sünme oranı tam oldu, koparlarsa da bir sorun teşkil etmiyor, ve zaten uçak zamanının %99 unu iniş takımları toplu geçirdiği için de lastikler de çoğunlukla gergin durmuyorlar. Olur da koparsa yenisini takmak da 10 saniyelik iş.
 
İtirazım yok bu durumda. %p Uçarken kopupta içerilerde dolaşıp türbine falan kaçmaz dimi :laugh:

Yok bu bölmedeki nesneler serbest kalsalar bile türbine ulaşmaları pek olası değil. Ayrıca bu lastik bir şekilde türbine ulaşsa bile ızgara filtreyi geçemeyecektir.