Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Maiden uçuşu Salim sağolsun telefonla videoya çekti, hızlıca bir klip hazırladım ve instagramda yayınladım, buyrun ilk görsel olarak gelsin:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Her iki uçuşta da kafama monte gopro ile kayıt yaptım, onları da işleyince youtube’da yayınlarım.

Ayrıca bir de tripod üzerinde kamera koydum ama ondan pek işe yarar birşey çıkacağını sanmıyorum :)
 
Maiden uçuşu Salim sağolsun telefonla videoya çekti, hızlıca bir klip hazırladım ve instagramda yayınladım, buyrun ilk görsel olarak gelsin:
Öncelikle bizleri fazla bekletmeden hemen derlemeyi paylaştığın için çok teşekkür ederiz kardeşim :RCKolik:

İp gibi uçuyor maşallah %p:thumbup: Ses, uçuş tek kelime ile harika.

Tisörtümüz ile modelimiz renk olarak ne kadar uyumluymuş, şimdi fark ettim :)

Son olarak iniş, ilk iniş olduğu dikkate alınırsa o da gayet başarılı :D

Her iki uçuşta da kafama monte gopro ile kayıt yaptım, onları da işleyince youtube’da yayınlarım.
Merakla bekliyoruz :hoppa:
 
Maiden uçuşu Salim sağolsun telefonla videoya çekti, hızlıca bir klip hazırladım ve instagramda yayınladım, buyrun ilk görsel olarak gelsin:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Her iki uçuşta da kafama monte gopro ile kayıt yaptım, onları da işleyince youtube’da yayınlarım.

Ayrıca bir de tripod üzerinde kamera koydum ama ondan pek işe yarar birşey çıkacağını sanmıyorum :)

Bu heyacana bizi de ortak ettiğiniz için çok teşekkür ederim? Maşallah ?

Ellerinize Sağlık ???
 
Evren hocam ,model ehhh ,işte idare eder.Pilontaj,ehh o da orta hallice,ilk başta türbin kanatçıklarından çıkan o ince ıslığın temiz ve dinlendirici sesi, senin o artistik tono atma hevesinin sonucunda , yakıt köpürmesine sebep olduğu için , ikinci ve üçüncü tırmanışlarda , kulaklarımda hafif pütürtülü ,tırmalama hissiyatı veren bir sese dönüştü ve damağımda ekşimsi bir tat bıraktı.☹
Bolca simülasyonda iniş çalışmanı tavsiye ediyorum , pisti ortalayamıyorsun, ve arkadan hakikaten Sümer abinin sorduğu Yussuf sesleri geliyor, çok geç kalıyorsun teker koyarken çoook, uçağın nasıl indiğini görmek için dürbün falan kullanmak lazım.....Model gurusundan sevgilerle.....
Nasıl ? Kızdın mı , kızmadın mı , yaav daha ne olacak ya , tabii ki de teknik direktör geçiyorum , uçuş da ,uçakta. Pilot da mükemmel , ellerine sağlık üstadımmm :lol::lol::lol::thumbup::halay::yuppi::hoppa::RCKolik:
 
Arkadaşlar kusura bakmayın doğru dürüst cevap veremedim hiçbirinize, sahada telaşe halindeydik, saat 6 da toparlanmış olmamız lazımdı zira 6 dan sonra pistte askeri bir faaliyet planlanıyormuş, o yüzden koşturmaca halindeydik sürekli fazla zaman ayıramadım. Eve gelince de karşı komşuyla ilgili bir durum olmuş güvenlik çağırdık onlarla ilgilenmemiz gerekti sonrasında eşyaları taşı ufaklığı uyut derken anca bilgisayar başına geçebildim :)

Demek ki sağ salim indi! Süper! Bi denecik resim de mi yok?

Sağ indi de pek salim olmadı :)

Hiç foto çekmedik o koşuşturmacada :)



Aynen :thumbup: "Biz demiştik bu sorunsuz uçar" diye :D

Yaniii, dediyidik, 12,5 kilo nedir ki demişidik.....:)
Hadi gözün aydın Evren hocam

Benim zaten 12.5 kg ile ilgili bir sorunum yoktu, 13.5 kg lık pantherlerin bile gayet güzel uçtuğunu biliyordum zaten ve yola çıkarken da 12 kg mertebesinde birşey tahmin ediyordum.

Güveniniz için de teşekkürler :)

Merakla kalkış iniş görsellerini de bekliyoruz abi :) hayırlı uğurlu olsun ☺

Teşekkürler :)

Uçması önemli değil, yere sağlam indi mi önemli olan o :laugh:

Of çok sağlam indi! Detaylar az sonra detay raporda gelecek :)


Lan bi dur. İnmiştir tabi! :p:D

Havacılık kitaplarında yer alabilecek bir iniş oldu :) Mükemmel bir iniş nasıl mili-saniyeler içinde felaket bir iniş haline gelebilir başlıklı makale...


Nası yani? Konuyu biraz daha açabilir misiniz acaba?...

Abi yerde taksi hızlı mı geldi , yoksa iniş takımları ağırlığa göre zayıf mı kaldı

İniş takımlarının üretici limiti 24 libre, yani 10.8 kg :) yani tam sınırdayız ve pogolu iniş yapınca ön dikme su koyverdi hemen...

Ama esas mesele o değil, sanırım frenlerle ilgili bir sıkıntı var çünkü her daim yapmıyor, ama zaman zaman dengesiz bir tarafa çekme yapıyor model. Bunla başederken bir de türbinin gecikmeli tepkilerine alışık olmamak özellikle ikinci uçuşun başında zor anlar yaşattı. tekerlek açıklığı da fazla olmayınca kanat uçlarındaki yakıt tankları bolca yere sürttü :D


Gözünaydın Evren abi, seninle birlikte tüm forum rahat bir nefes aldı.
Bakalım bundan sonraki inşaatı merakla bekleyeceğiz...

Teşekkürler Cengizhan, vallahi uçarken hepinize karşı sorumluluk hissettim :) Halis mulis RCkolik procesi oldu bu Panther.

Bu yıl için başka büyük bir inşaat planım yok malesef. Hurrinin ve Pantherin detaylandırması ile kütük kobranın Super kobra haline getirilmesi yeter de artar :) aralara belki ufak tefek işler sıkıştırabilirim ama :)

Emeğine sağlık Abi, keyifle uzun sortileri olsun.

Oo Fatih, seni görmek ne güzel :) çok teşekkürler.

Kamyon mu bu? Elbet havada harika olacak. 800+ saat emek var. Harika olmayaydı kokpitinie yumurta atardık ... :thumbup::thumbup::thumbup:
Bu günü rckolik gençlik ve spor bayramı ilan etsek...:rolleyes::saygilar:

:lol:;D:lol:

İp gibi uçuyor maşallah %p:thumbup: Ses, uçuş tek kelime ile harika.

Gerçekten çok düzgün uçuyor alet, ayarlar ve elim de oturunca kaymak gibi olacak inşallah :)

Son olarak iniş, ilk iniş olduğu dikkate alınırsa o da gayet başarılı :D

Eh, 15-20 dk sonra yeni bir uçuşa çıkartabildiğimize göre, ve uçak hala kullanılır durumda olduğuna göre gayet iyi bir iniş olmuş diyebiliriz di mi :)

Videodaki arkaplanda "Yusuuuffff Yusuuufff" sesleri ne iş?! :D:D:D Hayırlı uğurlu olsun...

Kahverengi pantalon da lazımdı da olmadı :D

Teşekkürler abim :)

Canavar gibi. Ellerine sağlık. :thumbup:

Teşekkürler :)


Kalkış, uçuş, iniş var bu video da yeter :thumbup: Türbin sesi harika gerçekten ?

Şimdilik idare ediverin :)

Bu heyacana bizi de ortak ettiğiniz için çok teşekkür ederim? Maşallah ?

Ellerinize Sağlık ???

Teşekkürler :)

Uçuş raporuna kadar, merakımızı bir nebze körelttik. ???
Eline sağlık ve hayırlı uğurlu olsun ?

Teşekkürler :)

Evren hocam ,model ehhh ,işte idare eder.Pilontaj,ehh o da orta hallice,ilk başta türbin kanatçıklarından çıkan o ince ıslığın temiz ve dinlendirici sesi, senin o artistik tono atma hevesinin sonucunda , yakıt köpürmesine sebep olduğu için , ikinci ve üçüncü tırmanışlarda , kulaklarımda hafif pütürtülü ,tırmalama hissiyatı veren bir sese dönüştü ve damağımda ekşimsi bir tat bıraktı.☹
Bolca simülasyonda iniş çalışmanı tavsiye ediyorum , pisti ortalayamıyorsun, ve arkadan hakikaten Sümer abinin sorduğu Yussuf sesleri geliyor, çok geç kalıyorsun teker koyarken çoook, uçağın nasıl indiğini görmek için dürbün falan kullanmak lazım.....Model gurusundan sevgilerle.....
Nasıl ? Kızdın mı , kızmadın mı , yaav daha ne olacak ya , tabii ki de teknik direktör geçiyorum , uçuş da ,uçakta. Pilot da mükemmel , ellerine sağlık üstadımmm :lol::lol::lol::thumbup::halay::yuppi::hoppa::RCKolik:

Hocam akşam akşam kırdın geçirdin beni :lol::lol::lol:

Bolca çalışıp tam önümde tam ota çizgi önüne teker koyacağım inşallah :)


Ellerine sağlık Evren, hayırlı uğurlu olsun. Keyifli uçuşlar. :thumbup::thumbup::hoppa::hoppa::yuppi:

Teşekkürler Abi :)
 
İnş sorunuz uçmuştur diye, heyecanla girdim konuya, ve tabiki de mis gibi uçmuş, Eline koluna sağlık, birlikte uzun, uzun yıllar sorunsuz uçuşlarınız olsun, çok sevindim senin adına abi.
 
Gelelim rapora :)

Salimle yaklaşık 5 dk arayla evlerimizden çıkmamıza rağmen (ve evlerimiz birbirine çok yakın) ben sahaya ulaştıktan ancak 20 dk sonra o da gelebildi. Görünüşe göre ben geçtikten hemen sonra ana yolda bir kaza olmuş trafik şişmiş. Anahtar da Salim'de olduğu için mecbur pist girişinde bekledim, ama ufaklık arabada uyuyakalmıştı yolda, bu bekleme en çok ona iyi geldi :D

Salim gelince sahaya girdik ve modeli hızlıca kurdum. Son bir görsel ve fiziksel kontrol yaptıktan sonra menzil testine geçtik. Önce sadece powerboxa enerji verip test ettik, test sorunsuz geçti, her iki alıcı da hiç bağlantı kaçırmadı. Sonra fren ve retractlara da güç verip bir de motor çalıştırıp önce taksi ve fren testleri yaptık ve ön tekerlek servosunun ince ayarını yaptık. Sonra da motor çalışırken menzil testini tekrarladık, sadece tek bir pozisyonda anlık olarak bir alıcı sinyal kaybetti (diğeri sağlıklı çalışıyordu) on da tekrarlamayınca tamam dedik. Motoru kapatıp tüm modeli son bir kontrolden daha geçirip yarım depoya düşmüş olan yakıtı yeniden doldurduk.

Bu sırada ara ara esen hafif çapraz rüzgar da iyice azaldı. Baktık her şey yolunda hadi uçalım artık dedik. Kameraları hazırladım, motoru çalıştırdık ve pistbaşı yaptım. Derin bir nefes alıp "gazı kökledim" :lol: Modelin ivmelenmesi pervaneli bir modele göre çok farklı, üstel bir şekilde artan bir itki ve ivmelenme var. Ama ses müthiş :heartxf: İlk kalkış koşusu gayet kolay ve düzgün oldu, ne olur ne olmaz diye flapları yaklaşık 5 derece aşağı indirmiştim (kanat ucu stalluna karşı tedbir olması için) Model yeterince hızlanınca elevatöre dokunmamla birlikte model yerden kesildi. Hurricane maideninde olduğu gibi aşırı trimsizliğe karşı mental olarak kendimi hazırlamıştım ama model ip gibi uçarak tırmanışa geçti. Kapaklar hava akımına dayanır mı acaba korkusuyla tırmanışı görür görmez iniş takımlarını topla komutu verdim. Soldan dönerek tırmanışa devam ettim ve rüzgaraltı bacağına geldiğimde düz uçuşa geçip gazı yarıma çektim. Modelin düz uçması için iç tık aileron bir tık da elevatör komutu vermem gerekti. Tekrar soldan bir dönüş yapıp üzerimizden geçerken sağ iniş takımı kapağının tam kapanmadığını ve bir anormallik olduğunu farkettim, ama meret hızlı, öyle uzun uzadıya bakıp görüp anlamak mümkün değil :D bu sefer daha alçaktan geçerek bir tur daha attım ve pek de emin olamasam da sanki dikme ile kapak birbirlerine takılmış gibi gördüm. Hadi bakalım, bir maiden klasiği geliyor yine gövde üzerine inebilirsin diye düşünerek, biraz da korka korka iniş takımlarını yeniden açtım, açıldılar, kapattım, bu sefer normal kapandılar, rahat bir nefes aldım :)

Uçuştan önce Salimle sohbet ederken "Salim, radyoda bir tane 4 bir tane de 5 dk alarmı kurdum, ne dersin fazla mı kısa sence?" diye sorunca cevabı; "4 dakika mı, ilk uçuşun 2 dakikadan fazla olmamalı" demişti bana. Tüm bu iniş takımı turlarından sonra acaba kaçıncı dakikadayız ki diye düşünürken vericiden ilk geri sayma bipleri duyulmaya başladı :D (salimin önerisine fazla ağırlık vermeden kendi timer ayarlarımı korumayı tercih etmiştim) Eh alarm çalınca da yavaş yavaş iniş hazırlıklarına başladım, önce iniş takımlarını indirdim ve bir tur atıp görsel olarak üçünün de açık olduğunu teyid ettim. Sonra iniş takımları açıkken yeterli bir yükseklikte flapları indirdim, model aşırı bir burun kaldırma tepkisi vermedi, mutlu oldum :) Modelin fazla yavaşlamasına izin vermemek için ve gaz açmak gerekirse ivmelenme süresini azaltmak için çeyrek gazda iniş yaklaşmamı yaptım. Model pist üzerine geldiğinde de gazı kestim ama fazlasıyla hızlıydı ve epey bir uzadı, ama hassas da olsa elevatorle modeli güzel bir açıda tutabildiğimi görünce pas geçmek yerine inişe devam etme kararı verdim ve modelin gayet güzel bir açıyla yere oturduğunu gördüm, O rahatlamayla ve de model tekrar havalanmasın diye elevatörü bıraktım ve o anda modelin aslında hala havada olduğunu anladım! muhtemelen uzakta tam iyi görememiştim. Elevatörü bırakmamla birlikte ön tekerlek yere vurdu ve sekerek modelin burnunu havaya kaldırdı, artan hücum açısıyla model yükseldi, ama hızsız olduğu için yine burun üstüne kapaklandı, burun tekeri yine sekerek modelin burnunu havaya kaldırdı... (tipik ve tehlikeli pogo durumu)... Pervaneli uçakta yapılacak en doğru şey daha ilk sekmede gaz açıp gitmektir, ama bu merette ben gazı açsam motor tam devrine ulaşana kadar olay bitmiş olacak diyip tam tersi bir tepki verdim ve frenleri maksimum seviyeye getirdim, niyetim, daha doğrusu ümidim :) üçüncü veya sonraki sekmede tekerleklerin frenlemesiyle modelin piste yapışıp kalmasıydı, öyle de oldu, 3. sekmeden sonra model önce bir tara çekip yan yatıp sonra da oturup kaldı. Modeli geri getirmek için taksi yaparken de birşeylerin normal olmadığını farkettim :) yaklaşınca da gördüm ki ön dikmede tekerleği tutan çatal yana doğru ezilip büzülmüş, boynu bükük "abi daha ilk uçuşta yapılır eziyet mi bu ayıp ettin" dercesine geliyor :D

Modeli park ettikten sonra ön tekerleği söküp pense ile çatalı düzelttik ve tekerleği geri taktık. Hızlıca bir kontrol sonrasında farkettik ki depoyu tutan ıhlamur çıtalar da kırılıp gitmiş (Çok yüksek ihtimalle pogo sırasında olmuştur zira havada negatif G yükleyecek bir hareket de yapmamıştım.) Yanımdaki elektrik bandından katlayarak bir çeşit "PVC urgan" elde ettim, bu urganla depoyu yandaki gövde bölmelerine bağladık eskisinden de daha sağlam oldu :)

İniş takımlarını birkaç tekrar açıp kapattık, ama ilk baştaki soruna neden olabilecek hiçbir net sorun göremedik. Tahminimce tırmanışın çok erken safhalarında iniş takımları topla komutu vermem hücum açısı yüksekken (kapaklara alttan hava gelirken) orta kapakları açtı ve bu rüzgardan dolayı kapak tam açılmayıp tekerleğin takılmasına neden oldu. Ama emin olmak da pek mümkün değil. En azından böyle bir durumda bile iniş takımlarının tekrar açılıp kapanarak soruun engellenebildğini gördük ve ikinci uçuşta model biraz daha hız aldıktan sonra iniş takımlarını toplama komutu vermeye karar verdim. Başka bir sorun da göremeyince ikinci uçuşu da yapmaya karar verdik. Salim depoyu doldururken (ilk uçuş yarım depo yakmıştı anca) ben de kumandada elevatör ve aileronların expolarını az biraz arttırdımö sonra uçuşta gördüm ki bu ayarlarla çok daha iyi oldu. Bundan sonraki uçuşlar için yavaş yavaş atımları da azaltacağım, şu an skeyl bir warbirdden çok akrobasi uçağı gibi davranıyor :)

Depo dolduktan sonra motor çalıştırmaya geçtik ama garip bir şekilde yepyeni şarjlı turbin piline "düşük voltaj" uyarısı vermeye başladı ECU. Yine aynı ecu 600 mAh pil harcadın haberin olsun diyerek çelişkili ifadelerde bulununca "yahu bilgisayar değil mi hepsi bir, en iyisi kapatalım yeniden açalım" diyerekten tüm elektrik bağlantılarını söküp herşeyi kapatıp yeniden açtık, olmadı, bir daha herşeyi kapatıp açtık, oldu :D motor çalıştı. Kapakları kapatıp pistbaşına taksi yaptım, herşey tamam olunca da kalkış koşusuna başladım ama modlei bir türlü çizgide tutamayınca da kalkışı iptal ettim tekrar pist başına taksi yaptım. Bu sefer biraz daha dikkatli ve yavaş yavaş hızlanarak modeli yeterince çizgide tutmayı başardım ve tam gaza çıkıp kalktım. Zaten açıkçası kalkış koşusu ve ilk tırmanışlar haricinde hiç tam gaz kullanmıyorum diyebilirim. Düz uçuşlarda yarım gaz, havadaki tırmanışlarda yarım gazın az birşey üstü fazlasıyla yetiyor modele. İkinci uçuş biraz daha sakin geçti, yeni expolarla modelin kontrolü daha yumuşak ve benim istediğim gibiydi, ama maksimum kontrol girdileri halen gereksiz fazla. İlk uçuştan yakıt tüketimi hakkında da bir fikrimiz olduğu için uçuş süresini de uzattık ve ilk 4 dakika alarmını tamamen görmezden geldim, 5. dakika alarmından sonra iniş takımlarını açıp, görsel teyidden sonra iniş paternine girdim. Bu sefer daha uzaktan ve daha az gazlı geldim, flapları da sonuna kadar indirdim, ama baktım model tam önüme geldiğinde halen epey bir enerjisi var, ilk inişteki gibi bir durum olmaması için (ve yakıt sorunum olmadığını bildiğim için) açtım gazı pas geçtim, daha da uzaktan daha da yavaş bir şekilde tekrar inişe geldim ve bu sefer bizi biraz geçtikten sonra modeli ana tekerlekleri üzerine oturtabildim. Gerçek panterlerin kuyruklarında "tampon" vardır, inişlerde kuyruğun yere çarpmasına karşı gövdeyi korur. O meretin ne kadar işe yarayacağını görmüş oldum çünkü adam gibi inişlerde kuyruk yere epey bir yaklaşıyor. İlk inişteki görsel yanılmam da bundan kaynaklanmış, alışageldik modellere göre "tamam yerdeyiz" diyeceğimiz bir noktada model hala birkaç cm havada oluyor :D

3. uçuşu da çıkartır mıyız acaba diye düşünürken baktık zaman kalmayacak, zorlamanın anlamı yok diyip toparlandık. Haftasonuna kadar modeli atolyede derinlemesine bir inceleyeceğim, özellikle ilk inişin yol açtığı bir gizli hasar olup olmadığına ve olası diğer problemelere bakacağım. Herhangi bir sorun olmazsa haftasonu tekrar uçuşa çıkartabilirim panteri. :thumbup: O uçuşları da Muscat uçuşları başlığı altında paylaşmaya devam ederim :)

Konuyu benle birlikte takip eden herkese teşekkürler :)

Maiden uçuşun videosuyla birlikte sezon finali yapabileceğiz sanırım :) İkinci sezonda da detaylandırma olacak ama önce Hurricane, yavaş yavaş o taraflara doğru taşınma hazırlıklarına başlayabiliriz :RCKolik:
 
Detaylı rapor için ellerine sağlık kardeşim. İnan sanki maiden sırasında yanındaymış gibi hissetti :thumbup:

Yeni canavarımız hepimize yeniden hayırlı olsun. Güzel proje güzel şekilde bitti çok şükür :hoppa:
 
Eline sağlık üstad , artık senin de bir insan olmadığını bu raporla onaylamış olduk , hem yapıcaksın, hem uçurcaksın,ve bunlardaki yetenek ve maharet en üst seviyede olacak.Artık Maiden başarılı geçtiğine göre , biraz dinlenmeni tavsiye ediyorum , senin beyin kıvrımları tahammül edebilir ama bizim amigdalalar iflas etti be usta.... :lollol::thumbup: