Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Almanlar sağlamcı adamlar , herşey kanun ve prosedürlere o kadar uygun olmalı ki bu uğurda 5 değil 15 nüsha gerekse , adamlar için bir sorun değil, asli bir görev , adamların yaptığı modelcilikten belli :D

Kesin vardır öyle bir mevzuat falan bişey, kopya değil ha faturalar, hepsi ayrı ayrı ıslak imzalı...

Öte yandan gümrük beyannamesine benim hiçbir talebim olmamasına rağmen “oyuncak uçak parçası” yazmışlar. Yanına ürünün gerçek fiyatını da koydukları için hiçbir inandırıcılığı kalmamış ama :lol::lol::lol:
 
Yine bir kablo kargaşası içindeyiz :)

Kalıpları waxlarken bir yandan da powerboxın kurulumunu yaptım, her iki bataryanın da kablolarını lehimledim, alıcıları tanımlayıp bağladım ve temel kanal atamalarını tamamladım. Unite modele yerleştirilince oryantasyonu ve gyro yönlerini tekrar tanımlamam gerekecek ama dert değil... ha tabi bir de iniş takımlarının kapakları da programlanacak “ünite”ye...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu mereti model içinde koyacağım yeri netleştirip ona göre kablolamayı halletmek gerekli ama orta kısımda depo, ön kısımda kokpit fena hacim kaplıyorlar. Biraz zihni sinirlik yapmak gerekecek yerleşim için...
 
...
Buarada bu Almanlar alemler, paketten 5 (Beş) fatura çıktı! Faturalar birbirinin aynısı ama hepsi ayrı ayrı ıslak imzalı... düşûn dûşün bulamadım neden 5 fatura olduğunu, bilen varsa açıklasın lütfen :)

Çinliler istemezsen fatura bile koymazlar, Almanlar istemeden hepsi de ıslak imzalı 5 tane koyarlar!... Sanki sandık seçim sonuç tutanağı! :rolleyes:
 
Ve nihayet kalıplar kumaş yatırmaya hazır...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dünden buyana 6 (yada 7 de olabilir) kat fotoda görünen kalıp ayırıcı “wax” uygulandı. Aslında yeni kalıplar için 3-5 kez yapmak yeterli ama benimki Türk işi, fazla olsun garanti olsun dedim :coolxf:

Eğer akşam fırsat bulabilirsem en azından deponun ön tarafının kumaşlarını yatıracağım...
 
Elektroniklerin yerleşimi de aşağı yukarı belli oldu gibi.

Powerbox unitesi ve alıcıları ön iniş takımı mekanizmasının üzerine 4 ve 5 numaralı gövde bölmelerinin arasına monte edilecek bir platform üzerine oturtacağım. Bu platform kokpitin önünde yer alacak. Ortada unite, yanlarda birer alıcı olacak şekilde. Alıcı antenleri de geriye doğru uzanıp 5 ve 6 numaralı gövde bölmelerinin arasında gövde duvarlarına uygun açıda tutturulacaklar.

Platformdan tam ortasından geriye doğru bir uzantı yapacağım, buraya ünitenin ekranını sabitleyeceğim. Bu ekran kapak kapalıyken kanopiden içeri bakınca pilotun ayaklarının arasından görülebilir olacak. Ama okunabilirlik açısından sıkıntı olursa başka bir yere de kaydırabilirim, sonuçta çok küçük ve ince bir zımbırtı ama şu ana kadar kanopinin üzerinden gayet rahat okuyabiliyorum...

Anahtar ise yukarı, kapağın ön kısmının tam altında yerleştirilecek.

Genel yerleşim şöyle görünüyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pilot abi yerindeyken ekran ayaklarının arasına denk geliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ekran çalışırken kanopinin dışından görünümü böyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gösterge paneli yerine gelince belki biraz ekranı perdeleyebilir ama onu da o zaman düşünürüz artık :)
 
Ben mi kaçırdım bilemiyorum ama çift alıcı mı kullanılacak modelde? Bağlantı kopma ihtimaline karşı mı yoksa başka bir sebebi mi var abi? Eski sayfalara da baktım ama göremedim alıcıyla alakalı bir yazı.
 
Bence gayet güzel ve efektif bir yerleşim olmuş :thumbup:

Teşekkürler adminim :) daha yerleşmesi gereken bir dolu sistem var bakalım nasıl başedicez... Pantherin gerçeğinin avyonikleri bu kadar karmaşık değildi muhtemelen :p

Ben mi kaçırdım bilemiyorum ama çift alıcı mı kullanılacak modelde? Bağlantı kopma ihtimaline karşı mı yoksa başka bir sebebi mi var abi? Eski sayfalara da baktım ama göremedim alıcıyla alakalı bir yazı.

Alıcıyla ilgili bişey yazılmış mıydı ben de emin değilim ama evet çift alıcı olacak sistemde, amaç da arttırılmış güvenlik/güvenilirlik. Powerbox her iki alıcıdan gelen sinyali de takip ediyor ve eğer birinden birinde sorun olursa diğeriyle çalışmaya devam ediyor. Ayrıca, powerbox üzerinden alıcıları ve servoları besleyen piller de iki tane (2100 mAh 2S life). Powerbox üzerinde de iki tane tamamen bağımsız regülatör var ve bu iki pilden gelen gücü alıcıya ve servolara dağıtıyor. Bir pilde, konektörlerinde ya da regülatörde vs. arıza olması durumunda diğeriyle modeli “hayatta” tutuyor.

Pil konusuna girmişken, alıcı piline ilave 3 pil daha var uçakta:eek: turbin için 4000mAh lik 3S lifepo, ve iniş takımlarıyla frenler için de birer tane 1500mAh 2S lipo var... Modeli EDF yapsam toplamda bu kadar pil olmazdı muhtemelen :evil::evil::evil:
 
Buarada, artık elimde pek çok sistem hazır olduğu için ve iskelet de iyi kötü ortada olduğu için modelin bitmiş halinin ağırlığı için ölçüme dayalı tahminlerde bulunmaya başladım :)

Şu an elde olan her şeyi tartıp ilerde yapılacak işler için de biraz bol keseden tahmini ağırlıklar eklediğimde kuru ağırlık olarak 9 kg gibi bir değere ulaşıyorum. Yaklaşık 2.5 kg da yakıtı eklersek (3 litre kerosen) 11.5 kg kalkış ağırlığı yapıyor ki gayet güzel bir rakam. Modelin kalkış ve iniş ağırlıkları arasında 1.5-2 kglık bir fark olacak olduğunu düşündükçe içim bir garip oluyor :)
 
Fuel dump sistemi yaptın mı?! :p :p :p

Bu Alamanların iyi iş çıkardığını biliriz ama kullandığım orijinal PowerBox Sensor Switch ne yazık ki lehim sorunu nedeniyle neredeyse bir faciaya yol açacaktı...

Çift alıcı konusunu konuşmuştuk. Gördüğüm kadarıyla SBUS üzerinden bağlanıyor. Sistemin iyi çalışabilmesi için sanırım fail safe olmamalı değil mi?
 
Fuel dump sistemi yaptın mı?! :p:p:p

Bu Alamanların iyi iş çıkardığını biliriz ama kullandığım orijinal PowerBox Sensor Switch ne yazık ki lehim sorunu nedeniyle neredeyse bir faciaya yol açacaktı...

Çift alıcı konusunu konuşmuştuk. Gördüğüm kadarıyla SBUS üzerinden bağlanıyor. Sistemin iyi çalışabilmesi için sanırım fail safe olmamalı değil mi?


Fuel dump sistemi yapmadım abi, delikanlı pilot gerekirse kalktığı ağırlıkla inebilmeli! :coolxf::p

Senin anahtar gerçekten enteresan bir örnek, neyse ki bu modelde titreşim yok...

Evet abi alıcılar SBUS üzerinden bağlanıyor ve bu çok büyük bir rahatlık.
Failsafe istenirse powerbox içerisinden tanımlanıyor. Ama henüz ayarlarını yapmadım. Her iki alıcıda da sinyal kaybı olursa “eşedü enle..” diye başlaması lazım ünitenin de bunu nereden ayarlayacağımı bulamadım henüz...
 
Unite modele yerleştirilince oryantasyonu ve gyro yönlerini tekrar tanımlamam gerekecek
Detay alabilir miyiz Evren hocam gyro neden gerekiyor ? Ben bir helici olarak çok severim gyroları, ayrı bir ilgimi çekti. :laugh:
Pilot için falan diye tahmin ediyorum ama bilemedim. :rolleyes:

Çünkü benim bildiğim delikanlı uçakçılar asla gyro kullanmaz, hakaret sayar kendilerine. :lol: :lol:

Zamanında bir abime " Abi şu rudder'a bir gyro koyda ip gibi inip kalkarsın, perişan etme şu canım uçağı " dediğimde.
Bana " Evlat biz daha ölmedik, veririz icap ederse kendi rudder'ımızı :mad: " demişti. :)
 
Son düzenleme:
...
Her iki alıcıda da sinyal kaybı olursa “eşedü enle..” diye başlaması lazım ünitenin de bunu nereden ayarlayacağımı bulamadım henüz...

E, bu durumda eve dönmüyor mu peki? RTH yani. Hiç olmazsa pilotu kurtaraydık, fırlatma koltuğu falan?...