Hayli yoğun ve keyifli bir gün olmuş anlaşılan.
Hani derler ya "bekara karı boşamak kolay" Genelde hafif ve köpük modellerle uğraşan birine kolay gibi görünse de" kapaksız modeller kullanan biri olarak" yorum yapmama izin verirsen.
Oyuncaklarda ve farklı yerlerde kullanılan bir "nihayetsiz dişli " olayı var.
Aslında mini birer stop switch ve nihayetsiz dişliye sahip servo motor la bu kapakların aralanması sorunu ortadan kalkabilir mi?
Bu sorunu twin engine kargo uçağının kargo kapağında yaşamıştım. Model büyükce olunca oynamak kolay geliyordu ve o tarz bır mekanizma yapmıştım. Benimki daha çok mekanik/elektronik çözümdü.. Phanter de hayli büyük ve ağır bir model olduğundan ufak tefek oynamalara izin verir sanırım.
Kolay gelsin.
Mehmet Bey, bahsettiğiniz sistem (veya benzerini diyelim) ilk inşaat sırasında düşünmüştüm ama uygun bulmayarak listeden çıkartmıştım. Uygun bulmama sebebim çalışmayacağı endişesinden çok yer/kurulum/uygulama ve mekanik karmaşıklık çekinceleriydi. Evet Panther büyük bir model ama bu kısmı görseniz o kadar sıkış tıkış ki, ciddi yer sorunu var
Benim mühendislik doktrinimde iki temel prensip vardır, ilki olabildiğince basit yapmak, ikincisi de dönen tekere çomak sokmamak ?
Panther zaten hayli karmaşık bir sistemler bütünü, o yüzden bileşenleri elimden geldiğince basite indirgeyecek şekilde çalışır olmalarını istiyorum, (iniş takımı kontrolündeki değişiklik de bu “basitleştirme” planının bir parçası) Kapak mevzusunda da tek bir servoyla halledebilme şansım olan bir işi servo+dişli+end switchler+ilave kontrol devresi gibi bir sistemle karmaşıklaştırmak ilk prensibe hayli ters düşüyor
Dahası, servo haricindeki kapak sistemi gayet güzel bir şekilde çalışıyor, ikinci prensip gereği bu sisteme çomak sokup değişiklik yapmak istemem
Sorun da çözümü de aslında gayet basit, kapakların kapalı konumlarında servo koluna moment uygulamayacak bir geometriye getirmek bile yeterli, ben işimi biraz daha sağlama alıp elimde atıl durumda bekleyen retract servosunun bu iş için biçilmiş kaftan olan 180 derecelik hareket kabiliyetini de ekleyerek hem sorunu çözdüm hem de yine bu 180 derecelik hareketin sağladığı ilave atımdan faydalanarak kapaklardaki bağlantı noktalarını biraz daha dışarı alarak kapak kontrolünün moment kuvvetini arttırıp sistemi daha iyi hale getirdim.
Eski sistemin geometrisi şu şekildeydi:
Kapaklar kapalıyken servo pozisyonu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kapaklar açıkken servo pozisyonu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
kapakların kapalı olduğu durumda servo kolu ile kontrol çubuğu arasında bir açı olduğu görülüyor, bu da kontrol çubuğuna gelen bir kuvvetin servo üzerinde moment olarak etkimesine neden oluyor. (Hızlî uçuşta eğer motor tam gazda değilse hava girişlerinden gövde içine giren ve motor tarafından emilmeyen hava gövde içinde bir basınç artışına neden oluyordu ve bu da kapakları dışa doğru zorluyor, kapaklar da kontrol çubuğunu çekerek servoya yük bindiriyordu) Bu moment servonun tutunma torkunu aşınca da servo daha fazla dayanamayıp geriye hareket ediyor ve kapaklar aralanıyordu.
Yeni sitemde yukarıda da bahsettiğim üzere hem servoyu hem de bağlantı geometrisini değiştirdim:
Kapaklar kapalı iken servo ve kontrol çubuğu geometrisi:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kapaklar açık iken servonun durumu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yeni sistemde hem açık hem kapalı halde bir nevi mekanik bir kilitlenme var. Örneğin kapaklar kapanırken servonun yekesi saat yönünün tersine hareket ediyor ve en üst noktayı aşıp fotoda görünen yerde duruyor. Servonun özelliği gereğince mekanik olarak daha fazla hareket etmesi imkansız, yani çubuktan tutup istediğimiz kadar asılalım o tarafa doğru daha fazla hareket etme şansı yok, yani servoda elektrik olmadığı zaman bile kapaklar ne kadar zorlarsa zorlasın servoyu bir derece bile çeviremezler.
Aşağı pozisyonda herhengi bir kilitlemeye ihtiyaç yok ama bu pozisyonda mekanik olarak doğrusal atımı son milimine kadar kullanmış oluyorum, bu sayede de kapaklardaki yekeleri yaklaşık 4 mm daha dışa alabildim (yekelere binen kuvvet de azalmış oldu)
SumeronicsRC üretimi sıkışma kontrollü kontrolcüler olursa switch de gerekmez.
Hatta devrenin üzerine Electron ya da Robart amblemi bile koyarız gerekirse.
Sıkışma farkındalığını nasıl sağlıyorsun abi? Servonun akımını mı takip ediyorsun yoksa pozisyon geri bildirimi veya encoder gibi bir sistem mi var?