Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Büyük geçmiş olsun kardeşim. Dikkatin sayesinde gerçekten de çok ucuz atlatılan bir olay olmuş.;)

Yüksek ihtimalle dikkatsizliğim nedeniyle oluşan tehlike, dikkatim sayesinde ucuz atlatıldı yani.. Pek çelişkili oldu sanki :) :saygilar:

İyi de biz daha önce yaşanan sorun sonrası bu ön iniş takım sorununu çözmemiş miydik ? :eek:

Çözmüştük, ama öyle sağlam ve uzun vadeli bir çözüm değildi, nereye kadar dayanacağını bilmediğim bir çözümdü.

Temel sorun bu modelde kullandığım retractların esasında pnömatik olup sonradan elektrikliye çevrilmesi. Ana dikmeler için ciddibir sıkıntı yok ama burun dikmesinde pnömatik pistonun uzun dikmeyi rahatça indirip kaldırabilmesi için epey bir moment kolu olacak şekilde bir "trunion" tasarlamışlar. Pnömatik (ve hidrolik) piston-silindir sisteminde basıncı arttırmadan kuvveti arttırmak için yapılabilecek tek şey piston alanını arttırmaktır (F=PxA). Ama bu retractın gireceği yuva biraz dar, o yüzden daha büyük çaplı bir silindir/piston koyamamışlar diye tahmin ediyorum. Eldeki güç sınırlıysa bu sefer yapılabilecek şey moment kolunu arttırmak, bu da pistonun atımını arttırmayı gerektiriyor ama bu yönde bir sınırlama yok, model içinde yeterince yer var. Normal retractlarda gereken atımlar 25-30 mm civarındayken bu ön iniş takımında 40mm yi aşan bir atım var tam hareketi sağlamak için. Bu sistemi elektrikliye çevirince standart dışı daha uzun atımı olan aktüatörler gerekli oluyor. Robart bu uzun atım gerekliliğini iç içe geçen vidalı mil sistemiyle çözmeyi tercih etmiş. Neden tipik olan, tek bir uzun mil üzerinde hareket eden sistemi tercih etmediler bilmiyorum, ana dikmeler için olan elektrik aktüatörleri böyle mesela ve bunca zaman hiçbir sorun çıkarmadılar. Bu iç içe geçme sistemi de sisteme ilave bir karmaşıklık getiriyor ve sorunlara neden oluyor. İlk aktüatör sorun yaşayıp arıza yapmıştı. Benim bir talebim bile olmadan yeni ve daha güçlü bir aktüatör yollamışlardı zaten, yani sorunun kendileri de farkında. Bu ikinci aktüatör daha sağlam ve güçlü ama boyu uzun gelmişti, bu sefer benim onu uydurmak için birşeyler tasarlayıp basmam gerekmişti sorunu geçici olarak çözmüştü ( ). Şu anda oluşan sorun ise bu iç içe geçen erkek ve dişi mil sisteminin sıkışıp kalması. Benzer bir sorunu daha önce de yaşadım, çözüm olarak da sistemi önce elle manuel olarak belli bir konuma getirip o halde toplamak. Bunu yapınca sistemin normal çalışması sırasında bu iç içe çalışan vidalı mil sistemi sonnoktalara ulaşmadan önce iniş takımının hareketi duruyor, böylece sıkışma engelleniyor. Bu sezon öncesi bakım sonrasında o "ince ayarı" yapmamıştım. Şimdi bu şekilde tekrar deneyeceğim, ama olacak mı emin değilim. Olsa bile artık bu burun iniş takımı kabak tadı vermeye başladı, kalıcı bir çözüm uygulamak şart.. Dün akşam T-2 nin ön iniş takımının mekanizmasının ilk denemesini yaptım, gayet degüzel çalışıyor , belki benzeri bir sistemi pantere uyarlamayı düşünebilirim. Bir diğer alternatif de Me262 için kafamda olan sistemi pantere uyarlamak, böylece onu da denemiş olurum. Ama bunun için torna lazım ve geçen haftalarda tornam bir gökgürültüsü eşliğinde çalışmamaya karar verdi :lollol::lol:


Böyle yetenekli arkadaşları görmek çok güzel ,elinize emeğinize sağlık .%p

Çok teşekkürler:saygilar:
 
Epey gecikmeli oldu ama buyrun 74. uçuşun videosu..

Uçuş zaten sakin atraksiyonsuz, test uçuşuydu malum, maksat kulakların ve parmakların pası atılsın :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu uçuşlardan sonra ön iniş takımını söküp incelemiştim, gördüm ki durum artık vahim, hastanın kurtarılacak hali yok, mecbur organ nakline giriştim, burun için yeni bir retract sistemi aldım, o da bugün elime geçecek, bugün akşam montajı yapıp yarın modeli yeniden uçuşa çıkartmak niyetindeyim :thumbup:
 
Bu kadar kolay olmasını beklemiyordum… Yeni retract yerine cuk oturdu, biraz dahta zimpara isi cikar diye bekliyordum ama gerekmedi! Arka delikler de tam denk geldi, sadece ön tarafa iki delik delmem gerekecek hepsi o!



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Madem bünye dahta zımparalamaya koşullandı istediğini vermek lazım di mi :)

Modelin yapımından beri “üşeniyorum öyleyse yarın!” modunda ertelediğim, ön iniş takımı yuvasının ortasındaki gövde bölmesinin fazlalığını traşlama işini yaptım sonunda :lol::lollol:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dremelin 90 derecelik adaptörü böyle işlerde ne kadar faydalı olduğunu ispatlıyor!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni retract için gereken ön iki delik de “merkez işaretleyici” aletiyle işaretlenip delindiler.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni retract yerine takılıp bi 5-10 tur aç kapa yapıp herşeyin sorunsuz olduğunu gördükten sonra modeli yerine kaldırdım. Baştan sona 2 saatten daha kısa süren bir iş olunca da kendi kendime “e benim salak kafam niye bunu 3 senedir yapmadın da eziyet çektin!?” diye sormadan edemedim ??
 
Cok yerinde bir oyuncu degisikligi olmus. Electron kotu sartlarda bile sorunsuz calisiyor. Buradaki kullanicilarin insaf seviyesinden tahmin edersin ustad... Sorun yasayan duymadim su ana kadar... Vizir vizir donuyorlar her hafta...
 
Bu arada, bizim buradakiler, inis takiminin oturdugu ana kutugu cok daha ciliz bir kutukle degistiriyorlar. Kirim durumunda kutuk, bagli oldugu ust yapiyi, kaburgalari vs kiramiyor, kendi kiriliyor... Birkac defa kirima denk geldim, aksam uzeri tekrar ucurduydu eleman kutuk degisimi yapip... Aklima gelmisken paylasayim dedim. Belki ileriki projelerde ise yarar bir fikir olarak kenarda durur diye...
 
Benzer bir uygulamayı eskiden daha küçük ucaklarımda yapıyordum. İniş takımı bağlantılarını plastik vidalar ile yapıyordum. Kötü inişlerde iniş takımı ve gövde sağlam kalıyordu. Ama daha ağır uçaklarda başka sıkıntılar ortaya çıkıyor diye vazgeçtim. Artik uçak kırmamak için uçuş öncesi ve iniş sonrası kontrollerini ihmal etmiyorum.
 
Cok yerinde bir oyuncu degisikligi olmus. Electron kotu sartlarda bile sorunsuz calisiyor. Buradaki kullanicilarin insaf seviyesinden tahmin edersin ustad... Sorun yasayan duymadim su ana kadar... Vizir vizir donuyorlar her hafta...

Electronun kalitesini zaten sorgulamıyoruz da nedense elimdeki ölçülere bakıp bakıp bu buraya sığmayacak diyordum hep. Er30 küçük geliyor Er40 sığmıyordu. Elzem olmadığı sürece kesme biçmeye girişmek istemiyordum. Bugün retract yerine cuk diye oturunca epey şaşırdım açıkçası..

Bu arada, bizim buradakiler, inis takiminin oturdugu ana kutugu cok daha ciliz bir kutukle degistiriyorlar. Kirim durumunda kutuk, bagli oldugu ust yapiyi, kaburgalari vs kiramiyor, kendi kiriliyor... Birkac defa kirima denk geldim, aksam uzeri tekrar ucurduydu eleman kutuk degisimi yapip... Aklima gelmisken paylasayim dedim. Belki ileriki projelerde ise yarar bir fikir olarak kenarda durur diye...

İniş takımı için böyle bir uygulama bana mantıklı gelmedi açıkçası. Tam aksine iniş takımı sisteminin olabilecek en kötü inişin darbesini emip gövdeye de güvenle dağıtabilecek yapıda olması gerekir diye düşünüyorum. Sonuçta inişler değişken oluyor ve her zaman mükemmel olma garantisi yok. O örnek verdiğin kırımlarda montaj plakaları sağlam olsa akşam üzeri değil hemen 5 dk sonra yeniden uçuyor olurdu elemanlar :) ha öyle sert bir inişte uçağın iç iskeleti kırılıyor dersen o zaman ya uçak kötü tasarlanmış/yapılmış ya da özel bir uçak (iyice hafif olması gereken özel bir yapıya sahip) ama pilot o uçağı kullanabilecek seviyede değil demektir bence :)

Artik uçak kırmamak için uçuş öncesi ve iniş sonrası kontrollerini ihmal etmiyorum.

En iyi yöntem :thumbup::thumbup:
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
İniş takımı için böyle bir uygulama bana mantıklı gelmedi açıkçası. Tam aksine iniş takımı sisteminin olabilecek en kötü inişin darbesini emip gövdeye de güvenle dağıtabilecek yapıda olması gerekir diye düşünüyorum. Sonuçta inişler değişken oluyor ve her zaman mükemmel olma garantisi yok. O örnek verdiğin kırımlarda montaj plakaları sağlam olsa akşam üzeri değil hemen 5 dk sonra yeniden uçuyor olurdu elemanlar :) ha öyle sert bir inişte uçağın iç iskeleti kırılıyor dersen o zaman ya uçak kötü tasarlanmış/yapılmış ya da özel bir uçak (iyice hafif olması gereken özel bir yapıya sahip) ama pilot o uçağı kullanabilecek seviyede değil demektir bence :)

Bahsettiğim model Viper, kompozit kabuk, içeride de iskelet var. Baya da cüsseli, 260 Ktech vardı sanırım üzerinde. Bir tane uçağı parçaladı eleman, dan dun inip duruyordu. Her kırım sonrası içerdeki kaburgayla uğraşıyordu vs, model de kompozit olunca işkence oluyordu diyordu tamiri. En sonunda kırım yaşadı ve tarih oldu o model

Aynı modelden bir tane daha inşa etti, o sırada bahsediyordu bu konudan. Daha ince bir plaka koydum diye. Nitekim acil bir durumdan dolayı baya hatırı sayılır sertlikte bir inişten sonra ön iniş takımını kırdı, incelerken baktık içerde kırım yoktu, plakayı değiştirip uçuşa devam etti. O sertlikte bir inişte iniş takımı kendini bırakmasa içeriyi sağlam birakirmiydi bilemiyorum tabi

Bahsettiğim burun dikmesi için bu arada, arka-ana iniş takımını hariç tutuyorum
 
Bahsettiğim model Viper, kompozit kabuk, içeride de iskelet var. Baya da cüsseli, 260 Ktech vardı sanırım üzerinde. Bir tane uçağı parçaladı eleman, dan dun inip duruyordu. Her kırım sonrası içerdeki kaburgayla uğraşıyordu vs, model de kompozit olunca işkence oluyordu diyordu tamiri. En sonunda kırım yaşadı ve tarih oldu o model

Aynı modelden bir tane daha inşa etti, o sırada bahsediyordu bu konudan. Daha ince bir plaka koydum diye. Nitekim acil bir durumdan dolayı baya hatırı sayılır sertlikte bir inişten sonra ön iniş takımını kırdı, incelerken baktık içerde kırım yoktu, plakayı değiştirip uçuşa devam etti. O sertlikte bir inişte iniş takımı kendini bırakmasa içeriyi sağlam birakirmiydi bilemiyorum tabi

Bahsettiğim burun dikmesi için bu arada, arka-ana iniş takımını hariç tutuyorum

Burda tanımlanması gereken şey sanırım nereye kadar sert iniş, nereden sonra “çakılma” sayılacağı olmalı :lollol::lollol:

Bugün günün son inişinde “benim standartlarımda” epey sert bir şekilde yere vurdum panteri, haliyle zıpladı ama az ileriye normal bir şekilde indim. Sahadaki ilk tespitlerime göre hiçbir hasar yok ama atolyede tekrar bakacağım ana iskelete, ne olur ne olmaz. Bu olay ilk uçuşta olsa sahada detaylı bir yapısal inceleme yapar hasar olmadığından emin olup yeniden uçardım. Modeli inşa ederken “core” dediğim ana iniş takımı ve kanat borularının girdiği kısmı özellikle güçlendirmiştim. Benzer ama daha hafif bir güçlendirmeyi de ön iniş takımı kısmında yapmıştım. Bu güçlendirme “core” kısmında iki formerı hafif kontradan aynı kalınlıkta 5 katman kayın kontrayla değiştirmek, bu kısmın bir önünde ve bir arkasındaki formerlar ve ön iniş takımının bağlandığı iki former’ın iki tarafını cam elyafı kumaşla kaplamaktan ibaret. Toplasan 300 gram falandır maliyeti, 12 kg da 300 gram, %2.5 yani. Ama faydası bu maliyetin çok üzerinde bana göre. Sonuçta benim modelim bir eğitim uçağı ve kötü inişleri tasarım limitleri dahilinde tutan bir “şartname” altında inşa edildi :)
Bir önceki mesajımda da belirttiğim gibi bu ağırlık ilavesi uçağın performansı için kritikse ve istenmiyorsa lafım yok ama o zaman da pilotun belli bir seviyede olması bekleniyor demektir. Anlattığın arkadaş için yerinde bir modifikasyon oluyor gibi görünüyor bu durumda :)

Lafı geçmişken, dün akşam Pantere uçuş bilgisayarını monte edecektim ama erteledim, sabah da fırsat olmadı. Bu hafta takacağım mutlaka. Takmış olsaydım bugünkü sert inişimin kaç G’ye denk geldiğini de görme şansım olacaktı. Sadece iniş takımları veya uçağın gövdesi iskeleti için değil türbin için de çok kritik bu veri malum. O darbe anıda 50-60 bin devirle dönen birşeyden bahsediyoruz sonuçta ??


Bugünün uçuşundan birkaç poz paylaşalım..
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol