Vayyy vayyy gayet hızlı bir devreye alma oldu. Tebrikler ve keyifli uçuşlar.
Teşekkürler abi
aslına bakarsan bir hafta rötarlı bile oldu
Normalde servisten gelen bir motorun tıpkı yeni alınmış motor gibi sehpada test edilmesi tavsiye edilir. Benim niyetim de buydu ama motor geldikten sonra bir türlü fırsatım olmadı. Geçen hafta uçuş planı yoktu normalde ama bir son dakika gelişmesi ile bir anda uçuşa gidebileceğim ortaya çıktı. Dedim hemen takayım motoru, yer testini modele monteli halde yaparız, herşey iyi olursa uçarız olmadı ayarları kurcalarız, en kötü durumda uçmayız.. apar topar, ve biraz da aceleyle, tüm montajı tamamladım. Neyse ki yakıt borularının yenilenmesi ve emniyet telleri gibi aceleye gelmeyecek şeyleri önceden halletmiştim. Yapmam gereken sadece herşeyi model içine monte etmekti. Piller falan şarjlıydı modelin tüm kontrolleri tamamlanmıştı:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Velhasıl, sahaya ulaştım, modeli sadece gövde olarak indirdim, yakıt doldurdum, son kontrolleri yaptım ve motoru çalıştırma komutu verdim, ama nafile daha ilk aşamada “ignition” kısmında çuvallıyor. Ateşleme olmuyor ama deli gibi de yakıt geliyor. İki başarısız deneme ile modelin içinde yakıt gölü olmaya başladı. Tabi hemen motoru söktük, bir güzel içinde biriken yakıtı boşalttık, modelin içindeki yakıtı temizledik falan. (Bu sebeple ilk denemeleri tezgahta yapmak mantiklidir
)
Sonrasında tum baglantilari vs kontrol ettik, yeterince bekledikten sonra tekrar denedik, nafile aynı sonuç. Israr etmenin anlamı yok diyip temizliği yapıp evin yolunu tuttum. Sistemleri test sehpasina aktardim. Balkonda ilk denemeyi yaptim, aninda atesleme geldi! Tabi sitede motoru tam anlamiyla calistiramayacagim icin calistirma sekansini yari yolda iptal ettim ama sorunsuz calisiyordu. Sonrasinda anca dun vakit bulabildim ve civardaki insaat alanlarindan birisine gidip tam anlamiyla test edebildim motoru:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hiç sorunsuz çalıştı namussuz. Dün akşam herşeyi yine modele taşıyıp bugun de sahanın yolunu tuttum. Sahada da aynı sehpadaki gibi sorunsuz çalıştı meret..
İlk denemede ne oldu da çalışmadı kısmıyla ilgili olarak aklıma gelen en yüksek ihtimal yakıt ve gaz valf soketlerini ters takmış olma olasılığı. Bu ilk nesil kingtech motorlarda bu iki valfin konektörü 4 pinli kare bir konektor ve yönlü değil, yani konektör dört farklı yöne bakacak şekilde takılabiliyor, fiziksel olarak buna engel olacak bir tırnak çentik vs yok. İkinci nesil itibariyle bu saçmalığı düzelttiler ama ilk nesillerde konektör üzerindeki shrinkte beyaz boyalı bir nokta var ve bu noktanın hangi yöne bakması gerektiği manuelde net bir şekilde gösterilmiş durumda. Hataya açık bir durum olduğu için de nirmalden üç kat daha dikkat ettiğim ôzen gösterdiğim şeyler bunların bağlantısı. Her seferinde manueldeki resimlere bakıp hem pinleri hem de noktayı referans alarak montajı yapar sonrasında da defalarca kontrol ederim. Bunca şeye rağmen yanlış takmış olma ihtimalim var mı diye düşününce düşük ihtimal desem de kesinlikle olmaz diyemiyorum. Motorun ateşleme sistemi sağlam olmasına rağmen yanmanın hiç başlamaması yakıt gelmediğine işarettir malum. Bu soruna bir de motordan deli gibi yakıt boşalması da eklenince ister istemez bu konektöre odaklanıyorum. Zira bu konektör, daha doğrusu bu konektörün bağlı olduğu valfler ilk çalıştîrma sırasında gereken gaz fazındaki yakıt buharını kontrol eden valfle motor belli bir devre ulaşınca açılması gereken ana yakıt valfi. Önce “gaz” valfi açılmalı sonra o kapanı “yakıt” valfi açılmalı. Konektör kargaşası nedeniyle ecu gaz valfini açıyorum derken ana yakıt valfini açıp motora ha babam sıvı halde yakıt gitmesine neden olmuş olabilir. İlk olarak gereken ön ısıtmaya tabi olan gaz fazındaki yakıt buharı gelmediği için de ateşleme gerçekleşmemiştir diye fikir yürütüyorum. Sonuçta aynı motor sehpada hiçbir ayarına dokunulmadan ilk denemede anında ateşledi ve çalıştı..
Velhasıl, ucuz atlatılan iyi bir ders oldu bu. İlk denemelerde ısrarcı olsaydım modelin komple yanma riski vardı. Modelin içine akan yakıt dışardan görünmüyor bile. Bunca zaman yakit gidiyor ama atesleme yok biyerlerde yakit birikmis olmali diyerek tedbirli davranip motoru sokunce alttaki yakiti gorebildik anca..
İşte budur.
Uzun bir ara sonrası uçuş nasıldı kardeşim ?
Uçuşlar keyifliydi Adminim, ama yine kronik sorun, ön iniş takımı belası girdi araya! ilk ucusu zaten sakin tuttum gayet guzeldi. İkinci uçuşta iniş takımını topladığımda ön dikmenin aşağıda kilitli kaldığını farkettim. Kapak servolarını yakmamak için mecbur tüm iniş takımlarını açtım ben de. Dopdolu depoyla (ağır modelle) inmek istemediğim için de o şekilde uçtum.
Yerde Deniz”in büyük yardımlarıyla inis takimini söktük, baktım sahada yapılabilecek bişey yok, geri taktık. Üçüncü uçuş da bari iniş çalışması olsun diyip bolca touch and go lu bir uçuş yaptım
Toplamda 76 uçuşa ulaştî Panter de. Elim de alıştı sanki iyice ??
Bu fotoğraf harika
Tam posterlik
Keyiflerin yerinde olmasına sevindim ??
Teşekkürler
Tam olarak aynı fikirdeyim
Bastırıp poster yapabilirsiniz
ticari olmadığı sürece kullanımına izin veriyorum ?