Bu da olur tabi de bizim bahsettigimiz daha cok şuna uyuyor
Fırsattan istifade hemen ekleyelim, uçak gemilerinin iniş pistlerinde inen uçakların durabilmesi için genellikle 4 tane kablo vardır (yeni nesil amerikan uçak gemilerinde bunu 3’e düşürüyorlar). İniş yapan uçak kuyruğundaki kancasıyla bu kablolardan herhangi birisini yakalarsa kablonun bağlı olduğu özel bir frenleme tertibatı ile oldukça kısa bir sürede durur.
Amerikan donanması pilotlar ve hatta filolar arasındaki rekabeti kullanarak inişlerin kalitesini arttırmak ve korumak için bir çeşit puanlama sistemi kullanıyor. Bu sistemde her bir iniş belli kriter ve standartlara göre puanlanarak kaydediliyor, bu puanlar da hem pilotun şahsi kayıtlarına hem de pilotun bağlı olduğu filonun kayıtlarına işleniyor. Bu puanlamada aslında tüm yaklaşma boyunca pilotun tüm performansı değerlendiriliyor ama en son olarak hangi kabloyu yakaladığı veya yakalayıp yakalayamadığı da önemli bir kriter oluyor.
4 kablolu sistemde en iyi kablo, ve pilotların hep yakalamayı hedefledikleri kablo 3 numaralı kablo (arkadan itibaren 3. Kablo), çünkü ideal yaklaşma hattı kancayı tam 2. ve 3. kablolar arasında yere değecek şekilde ayarlanmıştır. 2. ve 4. kabloların yakalanması hala iyi kabul edilir ama daha düşük puan getirir. İlk kablonun yakalanması ise bir nevi utanç kaynağıdır ve epey puan götürür, zira aslında inişin çok riskli bir şekilde yapıldığının ve pilotun uçağı neredeyse geminin kıç aynasına çakmak üzere olduğunun göstergesidir...
ben de ilerde panterin kuyruğuna kancayı eklediğim zaman, eğer şu an kafamda olduğu gibi hareketli yapmayı başarabilirsem o zaman da pistte 2’şer metre aralıklarla (tam skeyl sayılır
) 4 hat ip gereceğim (merak etmeyin uçları boşta olacak
) uçağın hangi ipi kaptığına bakarak da her inişe bir puan vereceğim
Misal:
3. Kablo 10 puan
2. Ve 4. Kablolar 7’şer puan
4. Kablonun ilerisine teker koymak 5 puan
1. Kablo 3 puan
İlk kablonun 8 m veya daha gerisine teker koymak 0 puan (geminin kıç aynasına yapıştın demektir)