Yeni başlayanlar için model uçak seçimi ve tavsiyeler

SAĞ ve SOL olarak gövde yan duvar 2. cidarlarını yapıştırdıktan sonra, sağ ve sol olarak her iki yan gövdeyi ÜST ÜSTE koyarak ön kısmına bir AÇI verecek şekilde kesiyoruz. Resim anlaşılabilsin diye ben cetvelin alt kısmını EPEY içe doğru götürdüm, planda göreceğiniz üzere burası 3.0 mm, ama göz kararı da yapabilirsiniz. Bu motorumuza AŞAĞI DOĞRU BİR AÇI vermek amacı ile yaptığımız bir iş, Yani entel-dantel tabiri ile motora DOWNTHRUST vermek için yapılmış. Uçak bitip uçurmaya başladıktan, uçağın uçuşunu etkileyen bir tarafı var mı diye kontrol edeceğiz ve/veya düzelteceğiz. Nasıl yapılacağını burada bulabilirsiniz.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat sinirlerinin kesimine gelince, bizim sinirlerimizin genişliği 200 mm olduğu için keseceğimiz adede uygun uzunlukta ve 200 mm genişliğinde bir KAPRON kesiyoruz. Boyunu ölçmedim ama 350 mm civarında gibi.
Unutmadan söyliyeyim, PLAN üzerinde adedini 16 olarak YANLIŞ yazmışız, 12 adet olacak.

Sonra bir KARTON'a yapıştırarak ŞEKİLLENDİRDİĞİMİZ "S" şablonumuza, ucu diğer taraftan 3-4 mm dışarı çıkacak şekilde İĞNE takıyoruz. Biz kolay oldun diye KARTON dedik ama en DOĞRUSU kontraplak. Sonra bu iğneleri, YAPIŞTIRARAK sabitliyoruz. Ben KALIN JAPON ve FISFIS kullandım çünkü sabit kalmaları ve kımıldamamaları gerekiyor. Ben KOLAY TUTMAK amacı ile plastik başlıklı iğne kullandım ama siz toplu iğne veya benzeri başkabirşey kullanabilirsiniz. Bu iğnelerin amacı, keserken ŞABLON'un depron üzerinde kımıldayarak yer değiştirmemesi ve şablonu tutmak ve pozisyonunu kolay ayarlayabilmek.

Ben şablonu elimle tutarım diyenler iğne takmayabilir hatta bu sinirleri şablon kullanmadan bile kesebilirsiniz, yutub'da hintlilerin biçoğu böyle yapıyor ama BEN TAVSİYE ETMEM.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ben söylemeyi unuttum, benim şablon, 2 mm OLUKLU MUKAVVA'dan. Sinirin üst kısmını ŞABLON, alt kısmını CETVEL ile kesiyorum. Herkesin kendine köre bir tekniği olabilir veya başka bir şekil kolayınıza veya işinize gelebilir, mesela ilk önce DEPRON'ları 18 x 200 mm dikdörtgen olarak kesip, daha sonra şablon ile üst kısmını kesebilirsiniz veya şablonunuzu pleksiglastan LAZER ile kestirebilirsiniz.

Amaç, kesilen parçanın kolay çabuk kesilmesi ve PLANA UYGUN OLMASI.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu resimde de kesilen küçük parçaları TOPLU HALDE görüyorsunuz, resme bakarken JETON DÜŞTÜ, kanat dihedral birleştirme parçalarını (KB) kesmayi unutmuşuz. Resimde bizim DONDURMA KAPAĞI'nın kesilmiş halini (kırmızı) de görüyorsunuz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Evet sorunlarımız başladı. Bugüne kadar İNCE ve YUMUŞAK kapronu kaymak gibi kesmiştik, sıra geldi yapıştırmalara.

Bizim malzememiz 5 mm (benimki 4 mm)gövde yan duvarlarının kıçını birleştirirsek, kıçın kalınlığı 10 mm yapar o nedenle planda belirtildiği gibi burayı 5 mm'ye düşürmemiz gerekiyor. Bu nedenle yan duvarın ARKA İÇ KISMINDAN yaklaşık 40 mm işaretliyoruz ve TEZGAH tahtamızın kenarına 2.5 mm kalınlığında SERT bir ağaç veya TEL yapıştırıyoruz. İşaretlediğimiz 40 mm'den, en arka uca kadar, ucun kalınlığı 2.5 mm olacak şekilde zımparalayacağız. 40 mm işaretimiz ve koyduğumuz sert tahta kalılığı, zımparalama sınırlarını belirleyecek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Zımparalanmış halini görüyorsunuz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İkinci yan duvarda, zımparalamayı kaçırdığımız için arka kısım inceldi, buraya başka bir kapron parçasında yama yaptık.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yamayı da zımparalayarak, uç kısmı istediğimiz hale getirdik.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


SORUNLARIMIZ BAŞLIYOR.

F1 ve F2 dikdrtgen parçalarımız alıp yan duvar İÇ KISMINDA, yerlerine yapıştırıyoruz. Yerleri KANAT başlangıç ve bitiş noktaları. Bendeki kapron 4 mm, YUMUŞAK ve ONDULİN'li olduğu için ne alt kısma göre ne de yüzey kısmına göre DİK olarak YAPIŞTIRAMIYORUM. Kanattan alt kısma DİK bir çizgi çizip, öyle yapıştırdım. Yüzeye dik olmaları ve üzerine konacak öbür duvarı taşıyabilmeleri için bir şey yapmam herekiyordu.

Birde planda bir eksiklik vardı, burun iç kısmında ölçüsünde bir TAKVİYE OLMALIYDI. Resmi DİK çektiğimiz için burundaki bu takviye GÜZEL gözükmüyor, genişliği F1 ve F2 ile aynı, yüksekliği ise, iç yan duvarı burnunun yüksekliği kadar, yani 40 x 40. Bu takviyeyi de buruna yapıştırıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


F1, F2 ve burun takviyelerinin gönyeli olabilmesi ve dolayısı ile diğer duvar'ın doğru konabilmesi için, DAHA SONRA ÇIKARILMAK ÜZERE, 40 mm genişliğinde GÖNYESİ DOĞRU parçalar keserek yapıştırıp, takviyeleri yan duvara DİK hale getiriyoruz.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aslında MODEL UÇAK TEKNİĞİNDE, gövde geometrisinin DOĞRU olması için, şablonlu bir DÜZENEK üzerinde yapılır. Bu şablon ve/veya düzenek, gövdenin simetrisini, yatay ve boyuna eksenlerin DOĞRULUĞUNU, kanat yatay dümen ve kanat açılarını sağlayacak şekilde olmalıdır.

Aşağıdaki fotoğrafta tipk bir dörtköşe gövde için şablonlu bir düzenek görüyorsunuz. Ben seneler önce VHS Video kasetlerinden bir tane yapmıştım, sonra da benim uçağım biraz eğri büğrü olabilir diye atmış gitmiştim. Bu arada söyliyeyim, ben YAKIŞIKLI ve/veya GÜZEL GÖZÜKEN bir uçak YAPAMAM, ama yaptığım uçağın geometrisi genellikle ÇOK DOĞRU olur.

Aslında model uçakçılarda bu bir prensiptir, talimatı da, "uçağını cicili bicili yapacam diye vakit kaybedeceğine, bir an önce yap ve uçur". Tabii bu presip zamanında medya bu kadar gelişmemişti. Medya gelişince bu prensip sulandı, herkes YAKIŞIKLI uçak yapma faaliyeti içine girdi. Neyse Mavrayı bırakıp konumuza gelelim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Resim çekmemişiz ama gönye parçalarını koyduktan sonra, en ön, kanat önü, kanat arkası ve en arkayı hizalayarak, diğer yan duvarı F1, F2 ve buruna koyduğumuz 40 x 40 kaprona yapıştırıyoruz. Gönye parçalarından sonra nispeten KOLAY bir işlen oluyor. Bu gönye parçaları hala koyduğumuz yerde iken, gövdenin üstü Ü1 ve Ü2 olacak tek haldeki parçayı alıp, resimde gmrdüğünüz şekilde BOY KESMEKiçin yerleştiriyoruz.

Resimde işaret yok ama kanat ön kertiklerinden BOYU işaretliyor kesiyor ve yapıştırıyoruz.

Daha önce belirtmiştim, DENİZ TUTKALIM YOK diye, bir tane aldım ve denedim. YAPIŞTIRDI. Şimdi gövdenin altını (A) deniz tukalı ile yapıştıracağız bakalım nasıl aolacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Buralarda havalar SOĞUDU, gündüzleri HANIM görev veriyor, geceleri de hava iyice soğuduğu ve hastalanmamam gerektiğinden, atölyeye gidip çalışamıyorum. O nedenle biraz yavaşladık. Umarım beni affedersiniz.

Forumlarda KISA MESAJ'ları ve kısa mesaj yazanları HİÇ SEVMEM ama bunu daha uzun yazamadım.
 
Hocam bu uçağın bitmesini ve uçuş videosunu merakla bekliyorum, ben bu tarz kanat çalışmadım hep xps levhadan sıcak tel ile kestim son yaptığım kanat chort 24 cm açıklık 140 cm flapsız bi kanat ağırlık 361 gr oldu. Sizin yaptığınız bu teknikte kaç gr olacak merak ediyorum.

İlk modelimi yaparken beyaz tutkal kullanmıştım yapıştıma yerlerine toplu iğne saplayarak sabitleyip kurumasını bekledim hafif olsun diye çok özenmiştim o modele, sonra sabırsızlıktan hep sıcak silikon kullandım sizin kullandığınız uhupor kuruma süresi nekadar srüyor? sanırım kağıt bant yapıştırarak bekletiyorsunuz.
 
"İlk modelimi yaparken beyaz tutkal kullanmıştım yapıştırma yerlerine toplu iğne saplayarak sabitleyip kurumasını bekledim hafif olsun diye çok özenmiştim o modele, sonra sabırsızlıktan hep sıcak silikon kullandım sizin kullandığınız uhu-por kuruma süresi ne kadar srüyor? sanırım kağıt bant yapıştırarak bekletiyorsunuz."

UHUPOR, ayakkabıcı kösele yapıştırıcısı veya DERBY gibi kullanılıyor, farkı da köpüğü eritmemesi için içinde solvent YOK. Yapıştıracağınız her ihi yüzeye de sürüp yarım saat kurumasını bekliyorsunuz, sonra her iki yüzeye tekrar sürüp 5-10 dakika bekleyip birbirine bastırınca yapışıyor. İğne, bant falan kullanmanıza GEREK YOK ancak biraz PAHALI. Ben beyaz ve polyester tutkal (yat veya deniz tutkalı) da denedim, onlar da yüzeyleri temas eder halde tutabilirseniz gayet güzel yapıştırıyor. Polyester kürlenirken köpürdüğü için bir miktar dışarı çıkıyor. Tam temas için ben kağıt bant ile (maskeleme bantı) bantladım.
 
Soğuğa rağmen SIKI'ca giyinip, kulübemize gidip, dün akşam biraz çalıştık.

Biliyorsunuz biz KELEK bir kapron almıştık, kalınlığı 5 yerine 4 mm geliyordu, 4-5 sene önce aldığımdan daha YUMUŞAK'tı yani daha kolay eğilip bükülüyordu ve ondülinli yani yüzeyi dalgalı idi. Bu nedenle bazı yerlerde bazı düzeltmeler yaparak gideceğiz tabii bunlara bir de düşünce yanlışlarımızın düzeltilmesini ekleyeceğiz.

Burada kuyruk dikmesinin arkasını, tasarlandığı boyuta uygun olması için, 3 mm keserek, 4x3 balsa yapıştırdık. Kestikten sonra farkettim, gördüğünüz gibi kapronların bazı yelerinde hasarlar var, tekrar kesmeye üşendim zaten bir mahzuru da YOK.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yapıştırıcı (uhupor) kuruduktan sonra, SELOTEYP (şeffaf bant) ile kuyruk dikmesi ve yön dümeni TAM birbirine oturacak şekilde ilk önce BİR TARAFTAN iyice yapıştırdım. Sonra parçalardan birisini seloteyp tarafına TAM katlayadak, baktığınızda kuyruk dikmesinin ARKASI (balsa çıta) ve yön dümenini üst üste gelecek kale getirdikten sonra bir maket bıçağı ile yön dümeninin önünü yaklaşık 35-45 derece gözkararı kestim. Sonra yönd ümeni hala kıvrılmış ilen bu tarafı da seloteyp ile iyice yapıştırdım. Resimde görüyorsunuz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yatay dengeleyicinin arkasını 4 mm keserek buraya 4x4 çıta koyduk, bu sefer BALSA değil de IHLAMUR çıta koyduk. biraz fazla sağlam ve ağır oldu, yön dümenindeki gibi 4x3 balsa çıta ile yapabilirmişiz. Yükseliş dümeninin takılması da aynı yön dümeni gibi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha sonra birleştirdiğimz yatay dengeleyici ve yükseliş dümenini EKSENİ gövde ekkseni ile aynı olacak şekilde gövdenin arkasına yapıştırıyoruz. Bu ana kadar kullandığımız yapıştırıcıların hepsi UHU_POR.

Bir sorunumuz ortaya çıkıyor, gövdenin üzerini henüz kapatmadık ama gövdenin arkası kolay burkuluyor. Düşününce DOĞRUSU, gövde kıçını biraz daha GENİŞ birleştirmek ve belki biraz da TAKVİYE koymak gerekiyormuş.

İkinci bir sorunumuz daha VAR. Bazılarınız farketmiştir, gövdenin burun kısmı tamamen kapalı oldu, içine bir şeyler koyabilmek ve içinden bir şeyler geçirebilmek için bir şeyler YAPMAMIZ GEREKİYOR.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde kıçındaki BURKULMA'yı azaltmak amacı ile yatay dengeleyicinin hemen önünde, gövdenin içine bir F3 benzeri ama daha küçük dikdörtgen takviye koyuyoruz. Karanlık olduğu için siz takviyeyi göremiyorsunuz ama kolay yerleştirme amacı ile tutma kolaylığı sağlayacak, uzun halini görüyorsunuz, daha sonra fazlalığı keseceğiz. Evet bir miktar amacımıza ulaştık, burkulma azaldı, belki gövdenin üzerini kapatınca İYİCE azalacak.

Bu gövdenin arka tarafında gövdenin üzerini kapatmıyoruz çünkü, servoları bir yerine koyup, buradan YÜKSELİŞ ve YÖN DÜMENİNE gidecek itici ve çekici çubuklar için bir güzergah hazırlamamız gerekiyor.

Söylemeyi unuttum, gövdenin altını poliüretan (deniz tutkalı) ile deneme amaçlı yapıştırmıştım. gayet güzel yapıştırıyor ama kuruyunca ŞİŞTİĞİNDEN temizlemek gerekiyor. Resimde içte kalan şişkinlikleri görebiliyorsunuz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra 2 mm IHLAMUR kontraplaktan yapılmış ATEŞ DUVARINI (fayırvol (firewall)) yerine 5 dk'lık epoksi ile yapıştırıyor ve yapıştırıcı kürlenince, burundaki odanın içine ulaşabilmek amacı ile ortasına bir delik deliyoruz. Büyüklüğü GÖZ KARARI, çok kenarlara yakın olmayacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra kanatın inşaasına başlıyoruz. Fotoda gördüğünüz kanat arka parçasının önüne konmuş 4x4 ıhlamur çıta. Bu sefer de BEYAZ TUTKAL denedim ve iyice oturması için KAĞIT BANT ile yapıştırdım. Güzelce yapıştı ama biraz KİRLİ biriş oldu. Ben zaten TEMİZ yapmayı beceremem, onun için sorun değil. Henüz yapmadık ama daha sonra bu ıhlamur parçanın önüne KANAT ön depron parçasını yapıştıracağız. Daha sonra da kanatın en ön ve en arka kısımlarına 4x3 mm balşa çıta yapıştırıp kanatları birleştireceğiz. Yapınca resimlerim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bizim ÇATPAT'ın tasarlanan ağırlığı 400gr idi. Buradaki resimde de planladığımız MOTOR ünitesini görüyorsunuz. 11.1V 1,450mAh bir Li-Po pil, 23mm 9 diş statör ve 1x5x5mm 12 adet neodymum mıknatıslı, 12 tur sargılı, kendi yaptığım FIRÇASIZ bir CD-Rom Motoru, 8x4.3 pervane ve 30A esc görüyorsunuz. Kalemkumpas ve zımpara DEKORATİF amaçlı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor herhalde 16-17 senedir ilk defa çalıştı, pilin şarj durumunu bilmediğim için ve ölçme düzeneğim olmadığı için pervanenin kaç d/d döndüğünü veya motorun ne kadar çekiş ürettiğini söyleyemiyorum. Sargıları AZ bir (12 tur) motor seçtim, sanıyorum 5.000-6.000 d/d dönse, 150 gr civarında bir itiş verir. Bu bizim 400 gr'lık uçağımızı yerden bile kaldırır.

Yaptıkça devam ederiz,
 
Kanatların çıtalarını yapıştırmaya başladık.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana kirişi (spar) beyaz ağaç tutkalı ile yapıştırdım, ana kiriş 4x4 ıhlamur çıta, 4mm kalınlığı olmasının sebebi, bize 5 mm diye satılan KAPRON'un kalınlığının 4 mm gelmesi. Çıta kalınlığı KAPRON kalınlığı ile aynı olacak. Beyaz tutkalı DÜZGÜN süremiyordum, dolayısı ile, ön ve arka çıtaları, ağaç tutkalını 1/3 oranında sulandırdım, yani 2 tutkal, 1 su. Daha kolay ve düzgün sürüldü.

Benim bir huyum vardır, uçağın bazı yerlerini sağlam oldu mu? iyi yapıştı mı? diye iyice zorlarım. Arkadaşlar uçak yaparken, bana NOLUR, BİZİM UÇAĞI TEST ETME derler çünkü uçaklarının daha bitmeden ve uçmadan kırılmasını istemezler. Biz de SULANDIRILMIŞ ağaç tutkalı ile yapıştırdığımızı deneyince ÇITALAR ÇIKTI.

Bu sefer de POLİÜRETAN (deniz) TUTKALI deneyelim dedik. Bu sefer yapıştı ama ÇOK KİRLİ oldu.

Yapıştırdıktan sonra tutsun diye kullandığım askeleme bantlarını sökerken, kapronun üzerindeki parlak yüzeyi alıyor, almadığı yerde de yapışkanını bırakıyor. Belki daha kaliteli bir maskeleme bandı kullanmak lazım. Zor sökülür diye SELOTEYP denemedim.

4 gündür, kanat çıtalarını yapıştırmaya çalışıyorum, yapıştırıcının tam yapıştırması için 24 saat gerekli diye. Bazı arkadaşlar NEDEN UHU-POR kullanmadın diye düşünebilir. Burada konuyu takip eden arkadaşların bazıları ekonomik yapmak isteyebilirler, yoksa UHU-POR'un hiçbir sorunu yok ve 4 günlük bu işi, en fazla 1 satte yapardım.

Sıcak eriyik (sıcak silikon) hiç tercih etmedim, tutturmakta biraz gecikirsem veya yanlış tutturursam MOKU YERİM diye.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra kanat kenarları eğri gibi geldi, hakikaten gönye ile bakınca EĞRİ olduğu görülüyordu, düzelttik.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eğriliği düzelttikten sonra, kanata DİHEDRAL AÇISI verirken kavisli olması gereken kenarın (planda şablonu var) kavisini vermeyi unuttuğumuzu gördük. Tabii kanatı keserken yapsaydık 30 saniyelik işti, bu durumda yarım saat civarında uğraştırdı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bizim ÇATPAT'ın kanadı PLAKA SİNİR (plate foil), bilmiyorum uydurma tercüme oldu mu? Belki de plaka-profil dememiz gerekiyordu, neyse önemli değil, bu sinir tipleri genellikle EVDE RÜZGAR TÜRBÜNÜ yapanlar, turbün kanatlarında kullanıyolar, kodu da PF-XXXXX , . Bu birinin uydurması mı yoksa gerçekten teknik bir KOD mu? bilmiyorum.

Kanattaki bu eğriliğin kalıcı ve düzgün olması için önceden BÜKMENİZ lazım. Bazıları masa kenarında, bazıları elde, bazıları boru ile sünger üzerinde büker. Benim SÜNGER'im yoktu, YASTIK kullandım falat bir gariplik vardı, bükmek için borum var mı? diye araştırdığımda boruyu bulmuştum, boru ancak yetiyordu fakat bükerken boru KISA geldi.

Meğerse kanadın boyunu kesmeyi unutmuşuz. 700 mm gelmesi gereken panel 850 mm geliyor. Panelleri bir keselim sonra devam ederiz.
 
Son düzenleme:
Dün akşam çalışmaya üşendim, INDIANA JONES kristal kafatası filmini seyrettim.

Gördüğünüz gibi uçağı KIRA DÖKE, KİR PAS içinde yapıyoruz, bir yandan eksiklerimizi tamamlarken, bir yandan da yanlışlarımızı düzeltiyoruz. Bu vukuatları olabildiğince unutmadan ve pas geçmeden sizlerle paylaşıyoruz. Model uçak inşaasında bu gayet NORMAL, Uçağınızın yakışıklı olması veya güzel görünmesi uçağın iyi uçmasını sağlamaz, HAVA ATMANIZI sağlar, yani uçağı kendiniz için değil başkaları için yapmış gibi olursunuz. Yakışıklı uçak uçurmayı seviyor olabilirsiniz ama uçakta MUTLAKA DOĞRU olması gereken şeyler vardır. DOĞRULUK ve SAĞLAMLIK. Bunlar ne az ne de fazla olmalıdır ve ASLA yakışıklılık uğruna bunlardan feragat etmemek gerekir.

Başlangıçta BİLİNEN birinin veya ORGANİZAYON'un planından ŞAŞMAYIN. tabii BAŞLANGIÇ MODELİ için konun başında yazdıklarımızı da gerçekleştirerek.

Daha önce belirtmiştik, bir model uçak EN AZ 3. PROTİPTE, normal olarak da 6. PROTOTİPTE ortaya çıkar diye. Yapar mıyız bilmiyorum ama 2.PROTİP'e eklemek için bir sürü unuttuğumuz veya beğenmediğimiz konu çıktı. Unutmazsam uçak bittiğinde onları da listelerim vea planı TAMİR EDER yeni bir uçak yaparız..

Gördüğünüz gibi biz DÜŞE KALKA ilerliyoruz.
 
Kanadımızın varlığını unutmuşuz, kanadın boyunu 700 mm'ye ayarladık, kanat profili sinirlerinin gelecekleri yerleri işaretledik. Bendeki kapron ÇOK KÖTÜ, çok eğilip bükülüyor, birkaç tane daha sinir koysak daha İYİ olabilirmiş.

Bir aralar merak etmiştim bu "SİNİR" ifadesi nereden geliyor diye, çünkü kanata profil şeklini veren parça ile, bizim bildiğimiz snirin hiç alakası yok, varsa da ben bilmiyorum. Sonra RUSÇA bir model uçak kitabı buldum, sonra RUSÇA bir model uçak sitesi buldum, onlar da buna SİNİR diyorlar, tabiirusça olarak. Rusçadan geliyor olabilir. Bilen bir arkadaş açıklayabilirse çok seviniriz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


SİNİRLERİMİZİ kanat paneline yapıştırdık, UHU_POR ile gayet kolay yapılabiliyor, zamanınız olduğundan kapron sinirdeki eğrilikleri de düzeltebiliyorsunuz. Sıcak eyiyik kullanacaksanız, kanadın profiline göte TAM bükülmüş olması ve kestiğiniz sinirin eğilip bükülmemesi lazım, yani eriyiği sürdükten sonra CUK diye siniri yerine koyup kaydırmadan 15-20 saniye tutmanız lazım. Deniz veya ahşap tutkalı, soğuk silikon, pvc yapıştırıcı, epoksi vs gibi yavaş kürlenen veya kuruyan yapıştırıcılarla ile OLMAZ diye düşünüyorum ama belki bir arkadaşın güzel bir yöntemi vardır. Bizim memlekette var mı bilmiyorum ama bir de KÖPÜK YAPIŞTIRABİLEN japon var, ben hiç görmedim ve kullanmadım.
Kanattaki gölgelerden, kaprondaki ONDÜLİN sorununu görebiliyorsunuz, ancak bu kadar düzeltebildim. Aşık renk olarak gördüğünüz lekeler ise yapıştırma esnasında kullandığım maskeleme bantlarını sökerken, kapronun yüzeyideki sert ve parlak tabakanın sıyrılmış hali.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu resim de kanadın varlığını unuttuğumuzun başka bir kanıtı, Kanat panelini keserken, bu dihedral bağlantı parça yuvalarını da kesmeyi unutmuşuz. 10 saniyelik iş için YİNE 10-15 dakika uğraştık, tabii çok sağlıklı olmadı, tahtanın üzerinden eski yapıştırıcıları ve kalan köpük parçalarını TAM temizleyemedik. Burayı epoksi ile yapıştıracağız. Nasıl yapacağımıza TAM karar veremedik, düşünüyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burada kanat dihedral birleştirme parçalarının kontraplaktan nasıl kesileceğini görüyorsunuz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar da kesilmiş dihedral birleştirme parçalarımız.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu uçağı KAPRON yerine DEPRON'dan yapsa idik, 6 mm depron kullanacaktık. Bence ÇOK GÜZEL olurmuş. Piyasada 3 ve 6 mm depron bulunabiliyor diye düşünüyorum.
Plakaları bir kesme düzeneği yapıp, XPS veya küçük taneli veya 15-20 kg/m3 EPS'den kesecekseniz, 6 mm kesmek daha doğru gibi gözüküyor, biliyorsunuz biz, yatay ve dikey dengeliyicinin arkasına DOĞRU DURSUN diye tahta yapıştırmıştık. Ben korkudan kanatta ana kirişi ıhlamur, ön ve arka kirişleri PAULOWNIA'dan yapmıştım. Çinliler bana BALSA diye PAULOWNIA kakalamışlardı.
Köpük kalınlığını 1.0 mm arttırmanız veya eksiltmeniz bizim ÇATPATIN ağırlığında 20 gr farkeder.
 
Son düzenleme:
Aşağıda kanat birleştirme ile ilgili resimleri görüyorsunuz.

İlk önce kanadın bir tarafına, kontraplak dihedral birleştirme parçalarını yapıştırıyoruz. Ben çabuk olsun diye 5 dk.lık epoksi kullandım. Btün dihedral parçalarını (4 adet) beraberc zımparaladığım için hepsi tamamen aynı açıda idiler, yapıştırırken de kanatlardaki kirişler , kanat üstünden hizaladım ve yapıştırdım. Kolayca bir sıkıntı çıkmadan becerebildik.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sıra her iki kanat panelini birbirine yapıştırmaya gelince İŞ CİDDİLEŞTİ. Bıngıl bıngil eğilip bükülen bir kanat ve kırılmaması gereken dihedrap parçaları vardı, neticede bir çeşit kalıp yapıp, dihedral parçalarını oradan içeri sokmaya karar verdim. Biraz uğraştırabilir ve zaman alabilirdi, o nedenle uzun süreli epoksim var mı diye aradım, YOKMUŞ, ben de poliüretan deniz tutkalı ile yapıştırmaya karar verdim.

Kağıt bantların altında, kesilmiş YOĞURT KABI parçaları görüyorsunuz, kanadın hem altında hem de üzerinde varlar. Siz burada kanadın üzst tarafını görüyosunuz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hemen hemen dihedral yuvası boyunda ve kiriş ile yuva genişliği toplamında biraz fazla dikdörtkenler halinde yoğurt kabını kesiyorsunuz. İlla bir ölçü isteyenler 12 x 70 ebadında 6 adet kesebilirler. Daha sonra bunları yuvaların alt ve üst taraflarına bant ile yapıştırıyoruz ve kanatta dihedral parçalarının girebileceği bir YUVA oluşturuyoruz. Ölçerek yaparsanız, mutlaka çok bol veya dihedral parçasının ucunu SOKAMAYACAK kadar dar olmasına izin vermeyin. Ben MONTAJLI yaptım ve daha sonra bir aksilik olmasın diye birkaç kere sokup çıkarıp, boşluk var mı ve/veya zarar görüyormu, takılma oluyor mu diye KONTROL ETTİM. Mutlaka kullanacağınız yapıştırıcının size yanlış birşey yapmışsanız, düzeltebileceğiniz zamanı tanıyanbir tip olmasına dikkat edin. Epokside çok önemli değil ama poliüretan veya beyaz ahşap tutkalında, tüm yüzeylerin birbirine güzelce oturması önemli.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yukarıdaki resimde , yapıştırıcı serleştikten sonra kanat birleştirme yerinde yoğurt kabından yapılan kalıpların açılmış halini görüyorsunuz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar da KALIP yoğurt kabı parçalar, bir bu kadar da altkısın için var, nedense sadece üstü fotoğraflamışız.

Bayağı düzgün bir kanat oldu, biz buna OYNAK KANAT diyoruz, genellikle lastik motorlu uçakların kanatları böyle oluyor, iyi birşey değil tabii ama HAFİF birşey peşinde iseniz böyle olumsuzlukları kabul etmeniz lazım. Kanatlarda bir miktar DÖNÜKLÜK var, 1.5-2.0 mm woşin (wash-in) yani, kanadı düz bir panel üzerine koyduğunuzda, kanat ucunda, kanat önü 1.5-2.0 mm havada kalıyor. bu 1.5 metre kanat genişliklerinde 3.0 mm'ye kadar olabilir, uçururken bunu TRİM ile düzeltebilirsiniz ama bu zaten bıngıl bıngıl bir kanat, biraz burktuğunuz zaman DÜZELİYOR.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burada gödükleriniz bizim ÇATPAT'ın tekerlekleri. 5 mm kapronda kesilme, ekimde 4 senedir oraya buraya kullanarak bitiremediğim epey ONDULİNLİ kapronlar vardı, onlardan kestim. Pergel ile çizdim, maket bıçağı ile kestim ve zımparalayarak 2 tanesini üst üste yapıştırdım, yani tekerleğin genişliği 10 mm, 3 tane ile yapsak DAHA GÜZEL olurmuş. Bir su şişesi kapağı ve bir pamuklu çubuk görüyorsunuz.
Kapaktan ÇAKMA CANT, pamuklu çubuktan da tekerlek mil yuvası yaptım. Çakma cantı siz yoğurt veya dondurma kabından, balsa veya kontraplaktan ve başka bir şişe kapağından yapabilirisiz. Telkelekteki herşey UHU_POR ile yapıştırıldı.

Tekerlekler gözünüze büyük gelebilir, küçük olursa ancak asfalt veya beton zeminden havalanabilirsiniz, çin veya toprak için büyük ve GENİŞ tekerlek daha avantajlıdır.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burada da İNİŞ TAKIMI tel montajını görüyorsunuz. Daha önce kestiğimiz dondurma kabına, 2 mm YAY ÇELİĞİ'nden iniş takımını bükerek, bakır telleri ile 5 noktadan bağlayarak, dondurma kabımızı UHU-POR ile gövdeye yapıştırdık. Ben plana göre 180 derece dönük yapıştırmışı ama önemli değil, önemli olan iniş takımının, gövde içindeki takviyenin tam altında olması idi.
Uçağımız böyle bir ÇABUK yapılabilen bir başlangıç modeli olmasa idi, arkadan tekerlekli bir modelde, tekerleklerin yeri ve tekerlek açıları önem arzeder. Bizim ÇATPAT'ın yerde fazla gitmeden havalanacağını tahmin ettiğimiz için üzerinde durmadık.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonunda ÇATPAT'ımızı bu hale getirdik. Gövdenin arka tarafının üzeri açık, buraya yükseliş ve yön dümeni çubuklarını koyacağız. Ben içecek kamışında bir kılavuz yapmayı ve içinden 1.0 mm çelik tel geçirmeyi düşünmüştüm, 1.0 mm uzun bambu'nuz veya karbon çubuğunuz varsa o da olur. Ben prensip itibarı ile model uçağın HER ÇEŞİDİ ve TİPİNDE özel bir ihtiyaç olmadıkça karbon malzeme kullanılmasına karşıyım çünkü GEREK YOK, ama elinizde varsa burada kullanabilirsiniz. Gidip özellikle SATIN ALMAYIN.
Tabii gövdenin arkasını koymadığımız için dikey dengeleyici ve tön dümenini de göremiyorsunuz.

Servoların ne olacağına tam karar veremedim. 3 mm DEPRON'dan bir PİNKUS yapmıştım, ilk bu tip uçağım olacaktı, daha önce lastikli veya SUPER KAPASİTÖR'lü köpük levhadan uçaklar yapmıştım ama RC olarak ilk idi. Redüktörlü içi dönen bir FIRÇASIZ MOTOR takmıştım, bitince, BEN BU UÇAĞI UÇURMAYI BECEREMEM diye bir kenara atmıştım. Gözüme çok antipatik geliyordu, onu üzerinde ve başka yerlerde servolar var, hangilerini sökeyim diye tam karar veremedim.