Wallingford Tayyare Fabrikası’ndan haberler

Modellere devam, kronolojik siraya döneyim dedim :)

Airsail kitinden inşaat DHC-1 Chipmunk!
Benim tam ölçekli model inşaatındaki ilk deneme girişimim. Sanırım 2004 yılı sonunda veya 2005 başında girişmiştim. Benim için pek çok tekniği ilk kez denediğim, haliyle bol miktarda hata yaptığım, bu sayede de epey şey öğrendiğim bir model inşaatı olmuştu. Kanatların kaplamasına geldiğimde konvansiyonel kaplama filmlerinin modelin hakkını ceremeyeceğini, benim de modelin hakkını verecek kaplama yöntemlerinin hakkını veremeyeceğimi farkettiğimde “pause” düğmesine basmaya karar vermiştim. İlerleyen zamanlarda Hurricane’in kuyruk elemanlarında gereken “kumaş kaplama” bilgi ve tecrübesine ulaştım ancak Umman’a taşınma yeniden bu modele dönme şansı tanımadı. Airacobradan sonra bunu yeniden tezgaha alıp bitirmeyi düşünebilirim. Şu anda acrowot mk2 modeli üzerinde olan Laser 70 motor tam da bu modelin ruh eşi!
Uçuş açısından beni kesmeyeceği için olaya daha çok inşaat keyfi, bitirmenin tatmini ve sonrasında da satarak finansal girdi olarak bakıyorum :) şimdilik tavan arasına kaldırıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Kronolojik sırayla devam edelim, sıradaki model efsane Phoenix Mustang 60...

Chipmunkı yaptığım sırada biryandan da bir Türk Hava Kuvvetleri renklerinde P40 yapmak vardı kafamda, Top Flite'ın gold edition kitini gözüme kestirmiştim ama Türkiye'ye getirmek neredeyse imkansız gibi birşeydi, ikinci el sitelerini kolluyordum sürekli. Biryandan da gerekecek ekipmanı toparlıyordum. Motor olarak Magnum'un 91 dört zamanlı motorunu almıştım. Hem motorun rodajı ve testlerini yapmak hem de kendi pilotajımı geliştirmek için bir model arayışı içindeyken MMY'den bu modeli ARF olarak bulup almıştım. Model skeyl olmaktan uzaktı ama yine de etkileyici bir görünüşe sahipti. Hem Warbird pilotaj tecrübesi kazanmak için hem de motoru test etmek için de idealdi. Modeli Robart'ın pnömatik retractları ile toplamıştım. Kitten çıkan yekeler fazlasıyla dandik olduğu için de tüm yeke ve kontrol yüzeyi bağlantılarını yenilemiştim. Bu modelle epey uçtum, hem çok şey öğrendim hem de çok keyif aldım. Model magnum motordan sonra hem RCV motorun hem de Hurricane'in elektrik motorunun test platformluğu görevlerini de layıkıyla yerine getirdi. Tabi bu arada kendisi de epey yıpranınca uçuştan çekip hem bakım hem de bazı iyileştirmeler için çalışmalara başlamıştım. Niyetim gövdeyi ve kuyruğu kaplamadan arındırıp cam elyafı ile kaplamak, kanatları da solartex ile kaplayıp boyanabilir hale getirmekti (Kanatlar açık inşaat olduğu için cam elyafı kaplama mümkün değildi). İniş takımı yuvalarının yerini dğeiştirip daha skeyl, daha uzun dikmeler edinmiştim. Keza kuyruk tekerleğini de rudderın altından söküp bir retract mekanizmasıyla skeyl yerine kaydırmak için gerekli işlemleri yapmış, fiberglass kapaklarını bile üretmiştim. Taşınma bu modeli de tam bu aşamada yakaladı...

Depodan gelen hali aşağıdaki fotolardaki gibi:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu modele ait pek çok video var, tabi bu videolar 15 yıl öncesine ait, görüntü kalitesi hayli kötü, bazıları kasetli handycam ile çekilip bilgisayara aktarılmış, bazıları da dijital el kameralarının ilk yıllarından kalma :D

Buyrun:

Modelin Bursa Orhangazi pistindeki ilk uçuşlarından birisi:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



İstanbul, Orhanlı çayırından iki video:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

2008 yazında Orhanlıda Kaan'ın depron F18i ile yaptığımız süper keyifli it dalaşı:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


RCV motorun test platformu olarak kullanıldığı zamanlardan, İstanbul F1 pistinden videolar:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve nereden nereye dercesine... yıllar sonra, kit olarak denk düşüremesem de ARF olarak alma şansım olan Top Flite'ın 60'lık P-40 modeli! Bu da tam taşınma öncesi denk getirilip alınmıştı, haliyle kutusunda depoya kaldırılmak zorunda kalmıştı...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İşin komik tarafı, P-40 ta da yenilenen mustangde de Magnum 91 lik motor yerine Laser 100 kullanmak niyetindeyim 🤣:RCKolik::saygilar:
 
RV-4 cephesinde güzel haberler..

Haftasonu hem kanattaki kaplama problemine hem de rudderdaki çarpıklığa giriştim. Sıcak hava tabancası ile ısıyı yavaş yavaş arttırarak dikkatlice kaplamayı gerdirmeye başladım, neyse ki yeterince gerildiği sıcaklıkta boyada gözle görülür bir değişiklik, kabarma vs olmadı. Hazır girişmişken tüm kanat kaplamasını gerdirdim.
Rudder için de daha önce yazdığım gibi mevcut çarpılmanın ters yönüne doğru esnetip kaplamada oluşan kırışıklıkları yeniden gerdirdim. İlk tur soğuduktan sonra halen biraz çarpık kaldı, ikinci tur sonrasında epey düzeldi.

Gazı alınca canopiyi söküp pilotu yeniden yerine yapıştırdım. Kanopideki kırılan parçaları ve çatlakları da bantla destekleyip geri yerine vidaladım.

Cuma günü yeni bir yakıt deposu, hortumlar ve kanat borusu sipariş etmiştim. Onlar da pazartesi elime geçti. İlk iş kanat borusunun uyup uymayacağını denemek oldu. Çünkü orjinal kanat borusu yedek parçası 22mm dış çaplı olarak görünüyor. Eski konuda ben de kaza sonrası yeni kanat borusunu 22mm çaplı olarak kullandığımı belirtmişim. Ancak burda 22mm çaplı boru bulamadım, daha doğrusu bulduklarım aşırı pahalıydı. En yakın ve makul fiyatlı imperyal, 7/8” (22.2mm) boruyu bulup aldım. Bir yandan da modelin her yeri imperyal zaten (Amerikan markası), kanat borusu da imperyaldir kesin dedim.

Pazartesi sabah boru elime ulaşınca hemen denedim, kanatlara cuk oturuyor, ancak gövdedeki yuvaya girmiyor 😅

Kırım sonrası gövdedeki yuvayı sıfırdan yapmam gerekmişti, elimdeki metrik 22mm lik boruyu kullanarak cam elyafıyla yapmıştım ben de o mereti. Haliyle onun iç çapı 22mm den çok az daha büyük (araya sardığım nylon filmin kalınlığı kadar), ama 22.2mm lik borunun girebileceği kadar değil 😅
Aradaki fark fazla olmadığı için en basit yöntem olarak elimdeki borunun bir ucuna maket bıçağıyla çentikler açıp borunun kendisini matkap gibi kullanıp çevire çevire yerini açmasını sağladım. Az biraz da boruyu ince zımparayla ovalayınca işlem tamam olmuş oldu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Borunun fazlalığını henüz kesmedim, o yüzden de tüm model bir arada bir motivasyon şeyi yapamıyorum (henüz). Bu hafta bir gün girişip hem boruyu kesip hem de depoyu hortumları, yakıt dolum valfini vs yenileyip modeli hazır hale getiririm. Haftaya pazartesi ehliyet sınavına giriyor olacağım, istatistiki olarak %52 şansım var geçmek için 😅 Eğer geçersem hızlıca kalan işleri de bitirip sonraki haftasonunda soluğu uçuşta alırım :halay::yuppi::hoppa::RCKolik:
 
Bu rcv motor müthiş bir şey ya uçuramayacak olsam bile alıp vitrine koymak istiyorum uzun zamandır. P51e de yakışmış hani.

Elimdeki 90SP lerden birinin bakıma ihtiyacı var (60’ların da birisini söküp temizlemem lazım) hazır söküp geri toplarken bir video çeksem mi acaba diye düşünüyorum. Mekanizmayı, parçaları vs görebilmek nasıl çalıştığını daha iyi anlamak için faydalı oluyor.

Mustang, spitfire, 109, kısacası radyal motorlu olmayan tüm avcı uçaklarına uygun bir motor ve tam ölçekli model yapılıyorsa kaputtan dışarı en az taşan motor bu. Tabi bu uçaklar için tek alternatif de değil, laser motorları da ölçekli modeller düşünülerek tasarlanıp üretiliyor, subab mekanizması arkaya alarak ve nispeten daha uzun bir krank kullanarak onlar da silindirin tamamen kaput içinde kalmasını sağlıyor. Hatta laser motorların egzost sistemleri tüm 4zamanlı model motorları içinde en kolay gizlenen sistem diyebilirim. Ama P-39 söz konusu olunca, tamamen kaput içinde kalmak isteyenler ya RCV ya elektrik motoru seçmek zorunda. (Tabi, gerçek uçaktaki gibi motoru pilotun arkasına koyup pervaneyi şaftla çevirecek delilik seviyesinde olanlar hariç. Evet ben de çok düşündüm, hatta sıvı soğutmalı motorla, kanat içine radyatör koyarak, ama delilik seviyem gerçekleştirmeye yetmedi (henüz!))
 
(Tabi, gerçek uçaktaki gibi motoru pilotun arkasına koyup pervaneyi şaftla çevirecek delilik seviyesinde olanlar hariç. Evet ben de çok düşündüm, hatta sıvı soğutmalı motorla, kanat içine radyatör koyarak, ama delilik seviyem gerçekleştirmeye yetmedi (henüz!))
Düşünmene değil de gerçekleştirmemene şaşırdık kardeşim. :lollol:
 
Elimdeki 90SP lerden birinin bakıma ihtiyacı var (60’ların da birisini söküp temizlemem lazım) hazır söküp geri toplarken bir video çeksem mi acaba diye düşünüyorum.
Mekanizmayi az çok biliyorum abi ama senin yorumunla çekilmiş ayrıntılı bir video müthiş olur. :yuppi:Umarım vakit bulursun merakla bekliyorum.:bravo:

(Tabi, gerçek uçaktaki gibi motoru pilotun arkasına koyup pervaneyi şaftla çevirecek delilik seviyesinde olanlar hariç. Evet ben de çok düşündüm, hatta sıvı soğutmalı motorla, kanat içine radyatör koyarak, ama delilik seviyem gerçekleştirmeye yetmedi (henüz!))
Peki motor arkaya gidince oluşacak boşluğa ne gelecek? Sanıyorum silah sistemleri.:lollol: Hem cg dengelenmiş olur.:lollol:
 
Düşünmene değil de gerçekleştirmemene şaşırdık kardeşim. :lollol:

“Henüz” dedim Adminim :saygilar:

Mekanizmayi az çok biliyorum abi ama senin yorumunla çekilmiş ayrıntılı bir video müthiş olur. :yuppi:Umarım vakit bulursun merakla bekliyorum.:bravo:


Peki motor arkaya gidince oluşacak boşluğa ne gelecek? Sanıyorum silah sistemleri.:lollol: Hem cg dengelenmiş olur.:lollol:

Motoru arkaya kaydırınca arkadaki elektronikler de öne kayar sorun değil :)
Bu Top Flite kiti için en baştan planlamak gerekirdi böyle bir kurulumu, ama biraz daha büyük, kompozit bir model bu ortadan motor fikrini uygulamak için gayet uygun olur. Zira gucu aktaracak olan saftın arkada motora, onde de pervane aktarmasina (reduksiyonlu da olursa super olur) baglanacağı yerlerde sağlam “bulkhead” ler olması gerekir. O boydaki bir şaftı ortada biyerde de desteklemek gerekir, o destek yerinin ve bu üç noktanın birbirlerine bağlantısı yapısal olarak kritik olacaktır. Kompozit model hem istenilen yeri istenilen seviyede güçlendirme imkanı sağladığı için, hem de motorun soğutması için gerekecek hava kanallarını yerleştirebilecek bolca iç hacim yaratacağı için ideal olur :thumbup:
 
Borunun fazlalığını henüz kesmedim, o yüzden de tüm model bir arada bir motivasyon şeyi yapamıyorum (henüz)

Motivasyon şeysi vakti geldi sonunda! :halay::yuppi::hoppa::RCKolik:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Haftaya pazartesi ehliyet sınavına giriyor olacağım, istatistiki olarak %52 şansım var geçmek için 😅 Eğer geçersem hızlıca kalan işleri de bitirip sonraki haftasonunda soluğu uçuşta alırım :halay::yuppi::hoppa::RCKolik:

Sonunda derin bir nefes alabilidim! Bugun sınavdan geçtim ve artık yeniden “sürücü” statüsüne kavuştum :lollol:;D

Geçen haftasonu kanat borusunu halledip modei bir araya getirmiştim. O arada motor/depo hattındaki tüm hortumları, deponun tapasını ve yakıt dolum valfini yenilemiştim. Bu modelde EMS’nin otomatik buji kızdırıcı ünitesi vardı, ama motordaki toprak hattının lehimi kopmuştu, ve pili de yoktu. Haftasonu kablonun lehimini de yenilemiştim ve sistemde kullanmak için 3Ah 1.2V NiMh pil edinmiştim.
Alıcı ve servoları beslemek için de T-2 Buckeye da kullandığım iki adet 1.5Ah lik LiFe pilleri bu modele kaydırdım. Vericimde modeli tanımlayıp tüm kanalların yönlerini ve nötr noktalarını da ayarlamıştım.
Hafta içi yapılacak işler listesinde kontrol yüzeylerinin atımlarını ayarlamak, ağırlık merkezini ve sonrasında da tüm sistemleri son birkez kontrol etmek var. Hedef pazar günü modeli yeniden uçuşa çıkarmak!
:halay::thumbup::yuppi::RCKolik:
 
9 yıllık bir aradan sonra RV-4 yeniden gökyüzüne kavuştu!
:halay::RCKolik::hoppa::RCKolik:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol