Bugün haftasonu ve yağışsız hava bir arada olunca yine bir modelleri kontrol etme ve atolyeyi düzenleme işine giriştim. Şu aralar atölye o kadar dolu ki benim içeri girebilmem için birşeylerin dışarı çıkması gerekiyor. Bu da anca yağışsız havalarda çalışma imkanı sunuyor. Niyetim biran önce modellerin ayrıştırmasını temizliklerini yapmak, tavanarasına çıkacakları taşımak, kutuları boşaltıp yerleştirmek ve en azından içerden birşeyler çıkarmadan da içeri girip düzenleme işleri için çalışabilecek hale getirmek. O noktaya geldiğim zaman hafta içleri akşamları da çalışıp düzenleme ve yerleşmeyi hızlandırabilirim.
Istanbuldaki koleksiyonumda benim için en değerli modele geldi sıra, Top Flite kitinden inşaat P-39 Airacobra! Bu modeli kit olarak merhum Oktay Gülmez'den sanırım 2007 veya 2008 yılında satın almıştım. Bazı plastik parçaları eksikti, kanopisi çatlaktı, bunlardan ötürü de uygun fiyatlıydı, elbet bir şekilde hallederim diyerekten almıştım. Bu modelin hakkını verebilmek için RCV motor ve kaliteli retractlar şarttı, onları da zaman içinde edinip 2009 yılının başında da inşaatına girişmiştim.
Bu tarz modellere "stand-off scale" deniyor, yani çok yakından bakmazsan skeyl gibi görünüyorlar
Hem daha kolay inşa edilsin hem de daha kolay uçsun diye "tam skeyl" konseptinden uzaklaşılıyor bir miktar. Ama skeyl deliliğine yeni bulaşanlar için faydalı, cesaretlendirici ve modelciliğin gelişkin olduğu ecnebi memleketlerde kendi yarışma sınıfı bile olan bir dal. Ama bana rahat battığı için en azından çok bariz olan ve nispeten daha kolay değiştirilebilecek olan "kusurlarını" giderip daha skeyl görünen bir model yapmaya çalışıyordum, haliyle inşaat epey uzun sürdü
Tam inşaatın sonlarına gelmişken 2015 yılında Umman'a taşınma durumu oldu, oraya götürme şansım olmadığı için de mecburen diğer modellerle birlikte güzelce sarılıp sarmalanıp depoya kaldırıldı... Kısmetinde İngilterede yeniden günışığına çıkmak varmış meğer.
Model .60-.90 glow modellere göre tasarlanmış, 1.6 m kanat açıklığına sahip, 1/6.5 ölçeğinde.
Modelde daha bir skeylleştirme amacıyla yaptığım ana değişiklikleri hatırladığım kadarıyla listeleyeyim:
- Rudder (haliyle dikey kuyruk) gerçek uçağın hatlarını taşıyacak şekilde modifiye edildi
- Burun kısmı gerçek uçağınkine daha çok benzeyecek şekilde komple yeniden yapılıp kompozit kalıbı alındı
- Tüm menteşe sistemi ve kontrol yüzeylerinin hücum kenarları gerçek uçaktakine benzer olacak şekilde değiştirildiler.
- Kontrol yüzeylerinin yeke.kontrol sistemleri tamamen gizli hale getirildi (modelde dışardan görünen hiçbir yeke pushrod vs yok)
- Tüm anahtar, şarj soketleri hava doldurma valfi ve basınç göstergesi gerçek uçakta da yer alan bakım kapaklarının altına saklandılar.
- "dummy" egzostlar için kitten çıkan plastik zımbırtılar yerine yeni ve çok daha gerçekçi egzostlar üretildi
- Benim modelini yaptığım uçağın kontrol yüzeyleri kumaş yerine metal levha ile kaplı olduğu için kuyruktaki kontrol yüzeylerinin de yeniden yapılması gerekti, bunlar için de en nihayetinde kalıp üretildi.
- Gövdenin arka alt kısmına gerçek uçaktaki daha yuvarlak şekil verildi.
- Detalı bir kokpit eklendi
- RCV motor sayesinde burun kısmında tamamen kporta altında gizlenebilen bir motor kullanılmış oldu.
Şimdilik birkaç foto gelsin. Vakti gelince bu modelin de inşaatının detaylarına gireriz.
Modelin bazı parçalarını (kokpit, egzostlar, iniş takımları, pil yuvası kapağı, burundaki kaporta vb) zarar görmesin diye söküp kutusunda saklayarak depoya kaldırmıştım, haliyle aşağıdaki fotolarda da görünmüyorlar.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sırttaki yuva alıcı pilleri için, üstlerine gelen fiberglass bir kapak var normalde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Uçağı paketlediğimde gövdedeki panel çizgilerini ve perçin detaylarını ekleme aşamasındaydım. Aşağıdaki 5 kenarlı panele dikkat:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
O paneli kaldırınca altında anahtarların iarj soketlerinin hava doldurma valflerinin olduğu bölme ortaya çıkıyor. (elektronikler de sökülü durumda, o yüzden şu anda sadece boşluk görüyoruz
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Burundaki RCV 90SP motorumuz:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Burunun alttan görünümü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Komple alttan görünüm (Kanat fairinglerinin arkaya doğru uzanan kısımları da orjinal kitte olmayan benim eklediğim bir özellik):
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ve sırf bu model için ürettiğim kompozit kalıplar:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Rudder kalıbı (yukarda plug, yani kalıbı almakta kullandığım mastar, kalıpların içinde de cam elyafından üretilmiş kabuklar görülmekte)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kabuklar çıkartılmış halde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Elevatör kalıpları ve camelyafı elevatör:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Elevatördeki yüzey detalayları (perçinler) direk kalıptan gelmekte.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Burun kalıbı, büyük kalıp komple burun için, en sağdaki küçük kalıp da ön iniş takımı kapakları için.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu kalıplarda da panel çizgisi detayları kalıba işli halde, üretilen parça yüzeyi bu panel çizgisi detaylarına sahip olarak kalıptan çıkıyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu da çatlak olan kanopinin yerine kendi kanopimi yapmak için ürettiğim kalıptı. Ama birkaç sene önce 3D baskı T-2 modelinin kanopisini alırken aynı yerde bu model için de kanopi satıldığını görünce iki tane almıştım. Halen deneme fırsatım olmadı ama onlar uyarsaa bu kalıpla işim olmayacak demektir
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu kalıpla kanopi çerçevesini yapmıştım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Birkaç da video gelsin:
Aileronlardaki RDS (Rotary Drive System) sistemini anlatan video:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Burun iniş takımı:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ana iniş takımları:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
RCV motorun sehpaya bağlı olarak ilk kez çalıştırılması:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
RCV motorun Phoenix Mustang (efsane!) üzerindeki uçuş testlerinden birisi:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ha bir de modelin bitince neye benzeyeceğini de göstermek icab eder, buyrun, aynı uçağın 1/48 ölçeğinde yaptğım modeli:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol