Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Motor kutusunu monte edebilmek icin govde yanlarindaki 6.4mm lik balsalarin bir kısmını traşlamam gerekti.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu şekilde nihai olarak kontraplaktan yapılacak olan motor kutusunun uçağın iskeletindeki kontraplaga doğrudan ve mümkün olan en fazla yüzey alanı ile yapışmasını sağlamış olmayı hedefledim...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Motor kutusu prototipi yerini alınca, hazır elde motor ve pervane de vaken, hepsini biraraya getirip bir motivasyon pozu serisi patlatmamak ayıp olurdu dimi...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu an ayrıca modelin ilk kez tamamen kendi üç iniş takımı üzerinde ayakta durduğu an olarak tarihteki yerini aldı...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı


Artık hem motor hem pervane elimde olduğu için spinner üzerindeki nihai çalışmayı yapabilecek durumdaydım. İlk yaptığım spinner tasarımını geliştirip daha "skeyl" bir spinner tasarladım, ayrica bu sefer spinnerin arkalığını da tasarlayıp prototiplemek amacıyla bastım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Spinneri kaputla biraraya getirince boyutlarlda biraz iyileştirme yapmam gerektiğini farkettim, bu değişiklikleri tasarıma uyguladım.

Birkac ufak tefek oynama sonrasında parcalar son hallerini aldılar.

Spinner nihai olarak basilmis plastik olacak, ama arkalığın plastik olması çok akıl karı değil, onu aluminyumdan tornada işlemek gibi bir niyetim vardı ama 87 mmlik çapı ile hem benim torna tecrübemin çok üzerinde hem de makinamın teorik işleme limitlerinin sınırındaydı. Bundan güzel fırsat olamaz diyip kolları sıvadım. Zaten önceden niyetli oldugum için iki tane 3.5" çapında 1" kalınlığında T6061 aluminyum disk edinmiştim. Fusion360 dan da üretime esas çizimleri çıkartıp işe koyuldum...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ancak parçayı işlemeye başlayabilmek için öncelikle tornanın aynasına bağlayabilmem gerekli. Benim tornamin aynasının maksimum bağlama çapi 68mm, parça ise 3,5" yani 88,9mm!
Haliyle sırf ana parçayı tornaya bağlayabilmem için bile bir adaptör parça yapmam gerekli oldu...

Önce daha küçük çaplı bir kütük aluminyumdan bir parça kestim. (bu bile benim minik tornamın sınırlarını zorladı)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra bu parçayı tornada işleyerek bir nevi flanş haline getirdim ve frezede divizör aparatı ile üç vida deliği deldim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana parçada bu adaptörün geleceği alani da maksimum düzlüğü sağlamak için frezede işleyip düzleştirdim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Flanşı olabildiğince merkezli olacak şekilde ana parça üzerine yerleştirip deliklerin karşılıklarını çok derin olmayacak şekilde ana parçaya delip M3 diş açtım ve ana parça ile flanş adaptörü birbirlerine vidaladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana parçanın 88.9mm çapında olduğu ve nihai ürünün 87mm çapında olacağı düşünülürse merkezlemenin ne kadar önemli olduğu anlaşılabilir, zira merkezden kaçık bir montajı telafi edebilecek kadar malzeme alma şansım olmayacak işleme sırasında...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Bu adaptör sayesinde artık ana iş parçasını tornaya bağlayabilecek hale gelmiş olduk.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tornada ilk işlem ön yüzün düzlenmesi oldu (facing)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu açıdan bakınca parçanın makinanın sınırlarına ne kadar yakın olduğu çok güzel görülüyor...

Bir sonraki adımda parçayı tornaya adaptörsüz, doğrudan bağlayabilmek için gerekli olacak girintiyi açtım. Bu girinti ayni zamanda motorun pervane adaptörünün girebileceği çapta ve spinner arkalığı ile kaput arasında tam olması istediğim kadar (3mm) boşluk bırakacak şekilde hesaplanmış bir derinliğe sahip.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu girinti sayesinde parçayı tornanın aynasına doğrudan tutturabildim ve adaptörü söküp o yüzeyi düzledim. Bu aşamadan itibaren parçanın tornadaki işi bitene kadar parça aynadan hiç sökülmeyecek. (Merkezliğin kaçmaması için)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Parça olması gereken kalınlığa indirildikten sonra ön yüzdeki girinti ve kenarlardaki açı işlendi

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tornada işi bitmiş parçamız şöyle birşey:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotografta görüldüğü üzere aslında parça üzerinde halen pek çok fazlalık var. Bu fazlalıkları şu aşamada özellikle almıyorum. Model bitip CG ayarlanırken yüksek ihtimalle buruna ilave ağırlık koymam gerekecek. Spinner uçağın en önünde olduğu için moment kolu en fazla olan eleman, o yüzden biraz ağır olması işime gelebilir. Model bittiğinde CG nin durumuna göre gerekirse biraz daha talaş kaldırıp parçayı hafifletebilirim. Yada ağır spinnerın "gyroskopik" etkisinin olumsuzluğunu hissedersem yine bir miktar hafifletmeye gidebilirim.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Parçanın tornadaki işi (şimdilik) bitince sahne mikro frezenin oldu.

Arkalık üzerinde pervanenin pallerinin geçeceği yerler işaretlenip frezede uçuruldular...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Spinner konisinin monte edilmesi için gerekli vida delikleri de delinip uygun vida dişi açıldı

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Spinnerın komple monteli hali böyle birşey:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Vida deliklerinin konumlarının tamamen "skeyl" olduğunu belirtmeme gerek yok sanırım :D :D :D

Bu spinner arkalığını torna ve frezede işleme işi benim için oldukça tatmin edici oldu. Pek çok hatam oldu ama yine de hem kendi hem de makinamın limitlerini zorlayıp olmayacak şeyleri yaratıcılık kullanıp esnek düşünerek çözüm üretip sonunda da başarmak çok keyifli idi.

Soldaki "kütükten" sağdaki parçaya... çok keyifli ve öğretici bir yolculuk...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kaderin saklandığı köşeden bana bakıp kıs kıs güldüğünden bihaber vaziyette, tornada yaptığım işin keyfinden dört köşe bir halde inşaata devam ettim.

Önce motor kutusunun nihai parçalarını 4 ve 3mm kontraplaktan kesip birleştirip yerlerine yapıştırdım. TAn duvarlar ve altta hoparlörün takılacağı kısım 4mm kavak kontra, motorun bağlanacağı "firewall" ise iki kat olacak şekilde 3mm kayın kontradan kesildi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra kanatla govdenin birlesimi icin gerekecek olan ozel acili (96 derece) L profili üretmek için gerekli kalıbı tasarlayıp, 3D yazıcıda basıp, kalıp ayırıcı wax ile iyice waxlayıp karbon fiber kumaş ve epoksi ile parçayı ürettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ürettiğim bu parçayı da gövdedeki yerine monte ettim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sanirim bu parçayı daha önce üretmiştim :D, herneyse, buraya koydum oldu diyeyim :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Velhasıl, sıra gelmişti ilk kez kaputu motor ve pervane ile birlikte modele oturtmaya. Bunun için kaputun ön kısmının delinmesi lazımdı, ama o ana kadar kafamda "yahu şu kaput hazır kesilmemişken bir kalıbını alıversem mi? Ne olur ne olmaz" diye dolaşan fikir nedeniyle, belki kalıbını alırım, ha bugün ha yarın diye diye deliği açmayı ertelemiştim. Oysa ki yaptığım ince ayarlı hesaplamalar (firewall yeri, spinner arkalığının kalınlığı ve pervane adaptöründen arkaya doğru kaç mm sarkması gerektiği vs hepsi kaputa bağlı idi ve kaput yerindeyken alınması gereken ölçülere dayalıydı. Ama bir türlü elimin kaputun önünü kesmeye gitmemesi nedeniyle tüm bu ölçüm işlerini ayrı ayrı yapmıştım. Sonuçta kötü ne olabilir ki? Bilgisayar destekli tasarım yapıyorum, tasarlayıp yaptığım her parça yerine cuk oturdu, herşey mükemmel!

Ahanda sonuç:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


3mm olmasi gereken açıklık 7mm! Bu nereden çıktı hala çözebilmiş değilim :hoppa: :lollol: :lol:

Üstelik firewall yerine yapıştırıldı, spinner arkalığı işlendi, bu açıklığı kapatmak için ya firewall arkaya kaydırılacak ya yeni bir arkalık işlenecek. İkisi de çok zaman alıcı sıkıntılı işler, kesin gaz kaçağı oluşur...

Neyse biraz daha sakin kafayla ne yapabilirim diye bakınıp birkaç tuvalet mesaisini bu işi düşünmeye ayırınca uygun bir çözüm bulabildim.
Önceki mesajlarda motorun fotoğrafında motorla birlikte gelen pervane adaptörü görülebilir, aslında fazlasıyla uzun bir parça, o parçayı içten dıştan tekrar tekrar ölçüp herhangi bir zayıflamaya neden olmadan 5-6 mm kadar kısaltabileceğime kanaat getirdim ve hiç zaman kaybetmeden ve parçanın gözünün yaşına bakmadan tornaya tutturup önden arkadan traşlayarak 4mm kısalttım!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece motorun konumunu değiştirmeden bu sorunu çözmüş oldum. Şöyle bir örnek vereyim, motorun 4 mm geriye kaydırılmasının karşılığı buruna balast olarak konulacak olan ağırlığın 25-30 gram arttırılmasını gerektirecekti...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Çektiğim fotoğrafların tarihlerine bakılırsa aynı zamanlarda modelin ses sisteminin yerine montajı için de biraz mesai harcamışım. (motor kutusunun aynı zamanda ön hoparlörün bağlanacağı yer olduğunu düşününce bu aralar bunlarla uğraşmam mantıklı geliyor kulağa :) )

Modelde iki hoparlör olacak, birisi kanatta, gerçek uçağın radyatörünün olduğu yerde ve modeldeki radyatör muhafazasının altında gizli olacak. Diğeri de burunda tropikal hava filtresinin altında gizlenicek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ses devresinin modele monte edilmesi için de bir "tepsi" tasarlayıp bastım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve modeldeki yerine monte ettim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aslında çok gerekli birşey değildi bu ama kablolar sıklıkla kırılıp kopuyordu o yüzden fotoğrafta gördüğünüz gibi kablo terminalinin tam karşısına bir destek yapmak istedim, fikir ordan başlayıp komple tepsi yapmaya ulaştı. Böylece herşeyi açıkta çıplak olan devrenin alt tarafını perdeleyerek olası kısadevre yapabilecek zımbırtılara karşı korumaya almış oldum aynı zamanda.


Ses devresi ile motor senkronizasyonun videosunu Sümer abinin başlığında paylaşmıştım, ama sanırım burada da olması daha faydalı olacaktır.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Spinner arkalığının tornada işlenmesi için yaptığım adaptör parça, işlem bitince atıl duruma düşünce "yahu bundan çok güzel kontrol yekesi olur" diyerekten biraz daha tornada çevirip sonrasında da frezede ordan burdan şurdan traşlayınca kuyruk tekerleği için bir kontrol yekesi elde etmiş oldum. Bunu printerdan çıkma plastik olarak düşünüyordum ama aluminyumdan bir yeke çok daha sağlam olmuş oldu...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ahh fakirlik... Arap ellerinde gariban modelci. Spinneri bile kendi yapıyo... :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Su ses sistemlerini hep merak etmisimdir, ozellikle neden bu kadar pahali olduklarini :rolleyes:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Vay arkadaş, bu ne yahu! Bravo doğrusu! Biz de modelci geçiniyoruz, doz aşımından şoka girdim resmen!
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Tek kelimeyle muhteşem. Hayranlıkla takip ediyorum konuyu.
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ahh fakirlik... Arap ellerinde gariban modelci. Spinneri bile kendi yapıyo... :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Napıcan abi işte yokluktan kendimiz yapıyoruz herşeyi. İklim uygun olsa balsa da yetiştiricem kendim ama olmuyor. Hurma ağacından da kereste çıkmıyor :D :D :D

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Su ses sistemlerini hep merak etmisimdir, ozellikle neden bu kadar pahali olduklarini :rolleyes:

Mehmet bey kesinlikle katılıyorum, sanırım tekel olduklarından fiyatları nispeten yüksek (adam gibi sistem üreten sadece iki üretici var dünya genelinde). Sumertronics in el atması gereken bir alan sanırım :)

Mehmet bey, Kadir bey teşekkürler.

Ufaklığı öğlen uykusuna yatırdık, artık bilgisayar açılabilir :) kaldığımız yerden devam.

Gövdeyi tamamen kapatmadan önce içerideki tüm mekanizmanın çözülmesi ve uygulanması gerekliydi. Kuyruk tekerleği halloldu, servoların yatağının hazırlanması ve uygulanması ile hem yükseliş hem yön dümeni (ve kuyruk tekerleği yön kontrolü) kontrol sistemlerini yapmam gerekliydi.

Servolar için kokpitin hemen gerisinde, ama aynı zamanda olabildiğince önde (CG her zaman arka planda kemirmekte) uygun bir yer belirleyip 6x6 sert ağaç çıtalar ile bir servo yatağı oluşturdum. Gövde içerisinde yer alacak topu topu iki tane olan servouzu da bu yatağa monte ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğrafın üst tarafında görünen servo yükseliş dümeni (elevatör) alttaki ise yön dümeni (rudder) ve kuyruk tekerleğinin kontrolü için.

Yükseliş dümeni fotoğrafta ucu görünen kırmızı tüp klavuzluğunda kuyruğa iletilen bir itme-çekme çubuk sistemi ile kontrol edilecek. Bu esnek bir sistem olduğu için gövde içine yerleştirilmesi nispeten daha rahat. Ancak yine esnek olduğu için nihai yerleşimden sonra dıştaki klavuz tüpün çok çok iyi sabitlenmesi gerekmekte, aksi halde esneme yaparak yük altında kontrol yüzeyinin de istenmeyen hareketler yapmasına, yada istenilen hareketleri yapamamasına neden olabilir. Ben gövde içindeki her bir bölmede klavuzu iskelete yapıştırıp gereken yerlerde kontraplak parçalarla ilave sabitleme tedbirleri uyguladım.

Yön dümeni ve kuyruk tekeri kontrolü ise iki ayrı "pull-pull" tel sistemi ile sağlanıyor. Fotoğrafta üstte görünen (gerçekte altta olan) teller kuyruk tekerleğine gidiyor, diğerleri ise yön dümenine. Kuyruk tekerleğinin kontrol yekesinin bağlantı noktası yön dümeninin kontrol yekesinin bağlantı noktasına göre daha aşağıda kaldığı için böyle bir yöntem uygulayıp tellerin birbirleri ile temas etmeden gövde içinde organize edilmesini sağlamış oldum.
Ayrıca dikkatli bakılırsa yön dümeni servosunun altında ilave çubuklar olduğu, bu şekilde yükseliş dümeni servosu ile seviye farkı oluştuğu görülebilir, bu da yine kontrol telleri ile yükseliş dümeninin hareket çubuğunun klavuz borusunun birbirlerine temas etmeden çalışmasını sağlamak için yapıldı.
 
Moderatör tarafında düzenlendi: