Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Valla allah kolaylıklar versin Evren Bey :-\ Neyse ki siz bir şekilde dolaylı da olsa bir çözüm bulmuşsunuz :)

Teşekkürler Mehmet Bey.

Decathlonun tüm bakım ve kontrolleri yapıldı, uçuşa hazırdı ama anahtar temininde yaşanan sıkıntı nedeniyle bugünkü uçuş iptal oldu :) Neyse yarına hazır olmuş oldu en azından eğer uçuş olursa...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ben de evde kalınca waxlama mesaisine ağırlık verdim, şu an ana flap kalıbı üretime hazır, aradaki küçük parçaların kalıplarının ise iki kat daha waxa ihtiyacı kaldı. Bu gece biraz cam elyafı biraz karbon bolca da epoksi mesaisi olacak gibi görünüyor :)

Waxlama aralarındaki boş vakitlerde de flap menteşelerinin ve yuvalarının tasarımlarının iyileştirilmesiyle uğraştım. Olayın mühendisliğine biraz da "uçak mühendisliği" kattım, dayanıklılıkta taviz vermeden yuvaları neredeyse yarı yarıya hafifletebildim. Şu an aşağıdaki ekran görüntüsünde görülen 4 arkadaş baskıda.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Dış panel flap yataklama ve yuvalarının tasarımları da tamamlandı. Printer boşa çıkar çıkmaz prototip baskılar yapılacak...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Allah bu 3D Printer icad edenden razı olsun :halay:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

İleri düzey teknoloji ile model yapımı izlemek güzel oluyor. :)

Kalıp waxlamak için renksiz ayakkabı cilası kullanmıştım. Bunu da bana yıllar önce rahmetli dayım öğretmişti. :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
...
Askeri meydan diyorum ama pist dışında bişey yok kafanızda tam teşekküllü bir üs canlanmasın. Etrafı tel örgüyle çevrili bir pist. Ama pist muhteşem, 800x45m kaymak gibi asfalt pist :)

Kanunen ülkede RC uçuş yapmak izne tabi, bu izin prosedürü öyle hobi amaçlı uçuşun pratik olmasına engel olacak kadar külfetli. Herşeyden önce kayıtlı olmanız gerekli ki bu bile başlı başına bir prosedür, sonrasında her uçuşunuzu birhayli önceden ilgili makama yazılı olarak bildirip (gün, saat, konum vs gibi detaylarla birlikte) izin ve onay almanız gerekli. Dahası çoğu zaman uçuşunuz için belirttiğiniz zaman ve yere bir polis ekibi gönderiliyor ve uçuşa onlar nezaret ediyor, onlar gelmeden uçuş yapmanıza da izin verilmiyor. Kısacası sadece ticari olarak (havadan görüntüleme amaçlı) yapıyorsanız bu kadar şeye değer oluyor. Ama biz zaten askeri alanda uçtuğumuz için tüm bunlardan muaf oluyoruz. Ama burayı kaybedersek durum çok vahim olur. O yüzden arkadaşlar resmen tanınacak bir klüp kurup bu kulübe ait bir alan pist vs yapma girişimi içindeler, burası için toplu bir izin alıp bu alan sınırlarında yapılacak uçuşların özel izinden muaf olmasını sağlama niyetindeler. Olur mu olmaz mı, olursa ben hala buralarda olur muyum orası meçhul :)

Evren bey, öyle bir uçuş alanı bulmak gerçekten şans. Ama, uçakçıların kaderimidir nedir, uçuş alanı bulma derdi her yerde var galiba.

Özgür Evren Varol' Alıntı:
...
İzin neymiş kardeşim ben uçarım kim yakalayacak diye düşünen var ise belirteyim, askeriyede nasıl bir radar varsa, depron uçakla uçanları bile yakalayıp 5dk da tepelerine bir polis ekibi gönderiyorlar :) Sadece ülkenin iç kesimlerine girip en yakın yerleşime şöyle 100km mesafede falan, tercihen çöl alanlara giderseniz orda gönlünüzce uçuş yapabilirsiniz, çok şanssız biriyseniz yoldan bir polis geçer sizi farkeder ve gerisi malum :)
...

Eyvah, eyvah! Tam bir kutup ayısı vakası desenize, çölün ortasında!
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Allah bu 3D Printer icad edenden razı olsun :halay:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mehmet Bey ben de duacıyım tüm 3 boyutlu yazıcı araştırma geliştirme camiasına :) Resmen "evdeki fabrika"! Printer ve modelcilik sevdası sayesinde teknik resimde çağ atladım :D


Levent Suberk' Alıntı:
İleri düzey teknoloji ile model yapımı izlemek güzel oluyor. :)

Kalıp waxlamak için renksiz ayakkabı cilası kullanmıştım. Bunu da bana yıllar önce rahmetli dayım öğretmişti. :)
Levent Bey, teşekkürler. Ayakkabı cilası kullanmak iyi fikirmiş, biraz düşününce çok mantıklı geliyor ama açıkçası aklıma gelmemişti hiç :)


Omer Erkan' Alıntı:
...

Eyvah, eyvah! Tam bir kutup ayısı vakası desenize, çölün ortasında!
Ömer Bey aman diyeyim, kutup ayısını çağırmaya lüzum yok akşam akşam :)


Evet, gün sonu raporumu vereyim :)

Cam-karbon elyafı flap parçalarının üretimi için kalıpların waxlanma ritüeli bitince (umarım bitmiştir :) ) üretim hazırlıklarını yaptım.
Masada temiz bir alan oluşturup gerekli olacak herşeyi yerleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eldivenler, kalıplar, uygun boyuta kesilmiş kumaşlar (nispeten küçük olan birleşim yeri panelleri için artık kumaşlardan uygun boyutta olanları kullandım) Ana flap için de iki kat 160 gr/m2lik cam elyafı kumaş ve yine 2 kat 90gr/m2 olduğunu tahmin ettiğim karbon kumaş kullandım. Tüm kumaşlarada lif yönleri flap eksenine 45 derece olacak şekilde kesim yapıldı (Parçanın burulma açısından daha mukavim olması gerekeceği için bu yönü tercih ettim)

Epoksi ve sertleştirici (L285), karıştırma kabı, çubuğu ve hassas tartı. Uygulama için fırça...

Epoksiyi ve sertleştiriciyi çok hassas olarak tartarak uygun oranda karıştırıp kalıplara sırasıyla yatırdığım kumaş katmanlarına fırça ile uyguladım. Kuru yer kalmadığından emin olunca da kalıpları dikkatlice kapatıp fazla epoksiyi dışarı atmak için iyice sıkıştırdım.

Nispeten büyük olan flap parçasının düz kalmasını garantilemek için mutfak tezgahının mermeri ve kalıbın üzerine koyduğum L profil aluminyumun arasında işkenceler ile sımsıkı sıkıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Diğer kalıplar da mandallar arasında sıkıştırılıp kurumaya bırakıldı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sabah ola hayrola, herşeyi doğru yaptıysak sabah bu parçaları kalıptan çıkartıp öğleden sonra gibi işlemeye başlayabilirim.

Yeri gelmişken ufak ama bence önemli bir noktaya değineyim. Malum hepimiz çeşitli maket bıçağı, jilet vs gibi kesici ve sivri aletler kullanıyoruz. Bu meretler körelince de bir şekilde bertaraf edilmeleri gerekiyor. Oldum olası bu meretleri çöpe atmaktan kaçınmışımdır, hem çöpü taşıyan insanlar olsun hem de olur da çöpü kurcayalacak olan insanlar yada hayvanların yok yere zarar görmelerinden korkmuşumdur hep. O yüzden bir şekilde bu meretleri güvenli hale getirip ondan sonra çöpe atmayı tercih ediyorum. Son 5-6 yıldır da tercih ettiğim yöntem epoksi içine hapsetmek. Bu yöntemde küçük bir kağıt bardak yada epoksi karıştırma kabını körelen jiletlerimi toplamak için kullanıyorum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Her tür epoksi işinde, iişin doğası gereği bir miktar epoksi artıyor, artan bu epoksiyi de eski jiletleri depoladığım kabın içine döküyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Laminasyon epoksisi oldukça akışkan bir yapıda olduğundan jiletlerin bıçakların her tarafını sarıyor ve donduğunda da onları tamamen güvenli hale getirmiş oluyor...


Gün sonu raporuna devam edelim.

Orta panel flapları için olan parçalar (hem yataklar hem yuvaları) basıldı ve görünüşe göre ilk versiyondaki sorunlar hallolmuş.

Bunun üzerine dış panel için olan parçaları da tam set olacak şekilde baskıya verdim. Ben epoksi işleriyle meşgulken fabrika da bunları üretiyordu. İki saatin sonunda durum şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Toplamda 3.5 saatlik bir baskı olacak gibi görünüyor.

Bu gün ayrıca flap kaplinleriyle de uğraştım. Daha önce bahsettiğim gibi krom kobalt malzemeden basılan bu meretler aşırı derecede sağlam, hatta gereksiz sağlamlıkta, öyle ki bir türlü delikleri olması gereken çapa genişletemedim. Bugün daha önceden kırdığım 3 matkap ucuna ilave olarak 3 ucu daha heba ettikten sonra pes ettim ve delikleri tasarımdaki ölçülerine getirmeye çalışmak yerine eldeki deliklere göre pimler yapmaya karar verdim... Tornada ana pimi pirinçten işledim, kaplinin göbek parçasını geçirdikten sonra içinden 0.8mm lik delik deldim ve 0.8mm çaplı pirinç civata ile iki kaplin yarısını birleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tam tasarım delik çaplarına ulaşamadığım için sistemde bir miktar boşluk var ama bu boşluğun önemli bir kısmı doğrusal eksende, dönme eksenindeki boşluk çok korkunç değil. O boşluğu da ara plakaların baskısıyla etkisiz hale getirmeyi umuyorum, görücez bakalım...

Bugünlük bu kadar, yarın görüşmek üzere, :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yine dolu dolu verimli bir gün geçirmişsin Evren Hocam :bravo:

Maket bıçakları benzerlerini epoxy ile kaplayıp ondan sonra çöpe atma fiKri gerçekten süpermiş :bravo:

Bu şekilde hassas bir düşünceye sahip olduğunuz icin sizi gerçekten tüm içtenliğimle ayrica tebrik ederim :saygilar:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Yine dolu dolu verimli bir gün geçirmişsin Evren Hocam :bravo:

Maket bıçakları benzerlerini epoxy ile kaplayıp ondan sonra çöpe atma fiKri gerçekten süpermiş :bravo:

Bu şekilde hassas bir düşünceye sahip olduğunuz icin sizi gerçekten tüm içtenliğimle ayrica tebrik ederim :saygilar:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Teşekkür ederim Mehmet Bey,
Haftasonunun ilk gününü dediğiniz gibi üretken değerlendirebildim.

Bahsettiğim epoksiyle atık bıçakları emniyete alma işini modelcilik dergilerinden birisinde görmüştüm diye hatırlıyorum, önceki mesajımda yazmayı unutmuşum... Sanırım biraz mesleki hasssiyet var bende, aslen "kaka" ve "çöp" mühendisi (resmi olarak çevre mühendisi diyorlar :D ) olmanın getirdiği birşey olsa gerek. Pek çok insanın kendi evinden "uzaklaştırdıktan" sonra unuttuğu şeylerin evden çıktıktan sonraki yolculuklarında nerelerden ne şekillerde geçtiğini tüm detayıyla biliyor olmanın getirdiği bir hassasiyet belki de...

Sizlere keyifli bir haftasonu dilerken ben de kendi haftasonumun son günü içerisindeyim. Bugün malesef "taktik" bir geri çekilme yapmak durumundayım çünkü yarın eşimin "ajanı" (temizlikçi bayan) eve gelecek. Gördüğü şeyleri rapor edeceğini çok iyi bildiğim için "geçici" olarak salon ve mutfak işgalime ara vermek durumundayım :D Ama hazır atolyenin yarısı salondayken bu fırsatı atolyeyi toparlamak için de kullanacağım ki salondan geri çekilsem bile çalışmaya devam edebileyim :)

Bu kısa laklak sonrası modelle ilgili paylaşımlara dönelim.

Sabah çok doğal olarak ilk iş gidip kalıpları açtım.

Flap kalıbı çok kolay bir şekilde açıldı ve parçayı kalıptan çıkartabildim. Önce sandviçin üst ekmeği:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


sonra da alt ekmeği çıkartıldı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama ara parçaların kalıpları aynı derecede kolay açılmadılar malesef. Hem kalıpların yeni oluşu hem de ufak tefek de olsa girinti çıkıntıları olması işi her zaman zorlaştırır. Bir tanesi zor da olsa hasarsız açıldı ama diğerinin bir kısmı parçanın üzerinde kaldı :halay: :halay: :halay:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine de çok büyük bir sorun değil bu, parçalar tamamen sertleştikten sonra temizlemek kolay olacaktır. Ama ilk izlenimim bu parçaların çok da işe yaramayacağı yönünde. Kafamdaki düzeltmeler hazır bile, bugün öğleden sonra kesin kararı verip eğer "yok bunlar olmamış" dersem yeni kalıbı basacağım. çok daha basit bir yol izleyeceğim bu ikinci kalıpta.

Parçaları kalıplardan ayırdıktan sonra tam sertleşmeleri için tekrar kalıplara koyup (şekillerini korumak için) balkona (fırına) sürdüm.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sabahın bir diğer önemli icraatı olarak, ikinci flap kaplinini tamamladım. Dün sadece tek bir resimle ve "yaptım oldu" tarzı bir anlatım ile geçtiğim bu iş sanki biraz daha detaylı bilgiyi hakediyor diye düşünerek bu sefer daha iyi bir dökümantasyon yaptım. Detaylı olarak anlatmaya çalışayım.

Önce bu "kaplini" oluşturan tüm parçaları görelim, boyutları hakkında fikir vermesi için arkalarına bir cetvel ekledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğraftaki koyu renk üç parça malum, diş hekimliği teknolojisinin son harikası krom kobalt parçalarımız, namı diğer "matkap yiyici" parçalar.

Soldaki kalın pirinç pimi tornada kendim işledim. Tasarıma göre bu meretin 2.4mm çapında olması gerekliydi, ama ana kollardaki deliklerin temizliğini yapamadığım için deneye deneye deliklerden geçirebileceğim en büyük çapın 2mm olduğunu gördüm, o yüzden bu parça 2mm çapında.
Sağ taraftaki ince pirinç şey ise 0.8mm lik bir civata. Bunun da aslında 1.0 mm olması gerekliydi ama dış deliklerden geçebilen en büyük çap şu an 0.8mm malesef.

Montaj için ilk iş olarak büyük pirinç pimi delikleri de büyük olan koldan ve içerisine yerleştirdiğim göbekteki "blok"tan geçirdim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


sonra da bu büyük pimin tam ortasından, göbekteki bloğu klavuz gibi kullanarak, 1mm lik bir delik deldim ve diğer kolu da yerine hizalayıp 0.8mm lik civata ile birbirlerine sabitledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Mekanik olarak mükemmellikten oldukça uzak, ama görüntü olarak bu ölçekte bence yakalanabilecek en gerçekçi görünümü sağladı. Tabi sağa sola eklenecek "dummy" somunlar vs ve boyama eskitme sonrası son haline gelecek. Yeter ki mekanik problemleri bir şekilde bertaraf edebileceğimden emin olayım... Tüm sistem sökülebilir olacağı için, en kötü durumda bu sorunları dikkate alarak tasarımı yenileyip yeni parçalar basıp değiştirebilirim. Hatta gerekirse daha mantıklı bir malzemeden (pirinç olabilir çelik olabilir) bastırma şansım da olabilir diye düşünüyorum, ama önce eldekileri sonuna kadar zorlayalım...

Kaplinin yerindeki görünümü (flaplar olmadan) de şöyle birşey:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ve sabahın son güncellemesi:

Dün gece dış panel flap yataklama ve yuvalarının parçalarını basmıştım.

Şu an flapların tamamı için gerekli olan yataklama ve yuvalarının parçaları hazır durumda (orta panelin tam ortasına gelecek olan destek parçası eksik, ona da farklı bir tasarım gerekli olacak (çünkü arkasında bir adet "hoparlör" olacak :D. Kendime not; sakın unutma Evren)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tüm plastik parçaları bir bardağa doldurup tarttım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


bardağın da 3 gr çektiğini bildiğimize göre toplamda 33.6 gr gibi bir ağırlığımız var, hiç fena değil.

kaplinler toplam 6.5 gr.
Orta panel flapları bitmiş halde 11'er gram
Dış panel flapları muhtemelen 30'ar grama biter.
aluminyum borular toplam 20 gr.
menteşeleri kilitleyen çelik de bir 10 gr (bunu karbonla değiştirsem mantıklı olur sanırım)

Servo ve pushrod hariç tüm flaplar kabaca 155-160 gr arasında bitecek gibi. İşin başında öngörüm ve hesaplamalarda kullandığım rakam 200 gr civarıydı.

Madem ağırlıklara girdik, halihazırdaki durumumuzu görelim diye elimdeki herşeyi tarttım, henüz yapılmamış işler için de tahminde bulundum. Sonuçta, kokpit ve iniş takımı bölmesi detaylandırması hariç olacak şekilde, kaplamalar ve boyamalar (abartılmamış bir yüzey detaylandırması ile) dahil uçağımız 5100 gr civarında bitecek gibi bir öngörü çıkıyor.

Tabi malum ağırlık tek başına anlamlı değil, bizim için önemli olan en önemli kriter kübik kanat yüklemesi olmalı.

İlgili hesaplamayı yaptığımızda elde ettiğimiz kübik yükleme 16.1 (klasik kanat yüklememiz ise 109.7 gr/dm2)

Tam bir warbird geliyor savulun :)

Öte yandan, psikolojik olarak, rahat bir şekilde bu uçağı uçurma limitim 5.5 kg, (17 kübik yüklemeye denk geliyor) bunun anlamı da, tahminlerim doğru çıkarsa (aşılmazsa) kokpit ve iniş takımı yuvasının detaylandırılması için sadece 400 gr ağırlık sınırım kalıyor... Neyse, nasılsa bu ikisi en sonra bırakıldı, inşaatı tamamlayalım herşey daha net görülür...

Artık taktik geri çekilme planımı uygulamaya başlamam gerekli, kıskaç daralıyor :D
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kaplin gerçekten çok şık ve gerçekçi duruyor Evren Hocam :halay:

"Kübik Yükleme" denince benim aklıma Sümer abimizin ESM Sea Fury uçağı ve şu konu gelir. Yeri gelmişken bu kaynak konumuzu buraya da link olarak verelim %p

 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hey maşallah, azminize ve sabrınıza hayran kaldım Evren abi. Gerçekten çok büyük bir emek var. Uçağın son halini çok merak ediyorum, mükemmel bir işçilik resmen. :bravo: :saygilar:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kübik kanat yükünü ben de Evren'den öğrenmiştim zaten...

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Kübik kanat yükünü ben de Evren'den öğrenmiştim zaten...
Zaten yazında da zamanında belirtmişsin abi. Şimdi dikkatli okuyunca fark ettim ;)

Sümer Yamaner' Alıntı:
.... Ancak bütün bunları düşünürken bir zamanlar sevgili Evren Varol kardeşimin söylediği bir şey geldi aklıma. Kübik kanat yüklemesi !
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Bugün son mesajdan bu yana 3. gün gecti ama herhangi bir güncelleme olmadı :D


Sent from my iPhone using Tapatalk