Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür bey yaptıklarınızı okurken bile beynim dumura uğradı. Söyleyecek söz bulamıyorum. SİZİ AYAKTA ALKIŞLIYORUM. :bravo:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür'e bakmayın. Evren bu adamın adı... Belli ki bu foruma kök salacak. Bari adını doğru bilin diye şeyttim. :D

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
...
Alifatik tutkal bildiğimiz beyaz tutkal ile aynı aileden geliyor ve çok benzerler. Ama kimyasında bazı ufak tefek farklılıklar yok değil. Nihai kuruma sonrasında dayanımları aşağı yukarı aynı, en azından bizim uygulamalarımızda önemli olacak kadar fark yok. Ama Alifatik daha kolay zımparalanıyor ve ilk tutunma kuruması beyaz tutkala göre daha hızlı, bu sayede biraz daha hızlı çalışma imkanı sağlıyor. Suya karşı da daha dayanıklı diyorlar ama umarım bunu test etmem gerekmez :rolleyes:

Kesme aleti olarak daha önceden "ürün yerleştirme" yaptığım plastik maket testeresini kullanmıştım, aynı ürünü bir daha yerleştirmeyeyim diye öyle yazıverdim gece gece uyku sersemi :D
...

Bu tutkalın bahsettiğiniz özellikleri iyiymiş. Ürün yerleştirme gibi olmazsa, bunun buralarda bulabileceğimiz bir markası var mıdır acaba? Şimdiye kadar Polidol AT311 kullandım. PVA esaslı iskelet tutkalı diyor.

Şu kesme aletini de bayağı iyi yerleştirmişsiniz herhalde! Konuya baştan tekrar baktım, ama bulamadım. Alet adavat ile ilgili ayrı başlığı merakla bekliyorum.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Kavgada söylenmez ama...
Gerçeğinde de hoparlör var di mi... [emoji14]

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Var tabii!... Pilotların kulaklarında yok muydu? Telsiz konuşmalarını nasıl duyuyorlardı?
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Serdar cemek' Alıntı:
Özgür bey yaptıklarınızı okurken bile beynim dumura uğradı. Söyleyecek söz bulamıyorum. SİZİ AYAKTA ALKIŞLIYORUM. :bravo:

Serdar Bey, teşekkür ederim, ilk mesajımda uyarmıştım, bana deli derler diye :)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Özgür'e bakmayın. Evren bu adamın adı... Belli ki bu foruma kök salacak. Bari adını doğru bilin diye şeyttim. :D

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Düzeltme için teşekkür ederim abim, ama çok takıldığım bir nokta değil. Zaten burada adım Özgür soyadım Evren haline geldi :D Hatta tam olarak "Ozgur Evran"

Foruma kök salacağım doğrudur, ya bütün helikoptercileri "scale" uçakçı yapana kadar ya da ben kendim 3D helikopterci olana kadar... :halay: :halay: :yuppi: :yuppi: :hoppa: :hoppa:


Omer Erkan' Alıntı:
Bu tutkalın bahsettiğiniz özellikleri iyiymiş. Ürün yerleştirme gibi olmazsa, bunun buralarda bulabileceğimiz bir markası var mıdır acaba? Şimdiye kadar Polidol AT311 kullandım. PVA esaslı iskelet tutkalı diyor.

Şu kesme aletini de bayağı iyi yerleştirmişsiniz herhalde! Konuya baştan tekrar baktım, ama bulamadım. Alet adavat ile ilgili ayrı başlığı merakla bekliyorum.

Var tabii!... Pilotların kulaklarında yok muydu? Telsiz konuşmalarını nasıl duyuyorlardı?

Ömer Bey, bahsettiğim testereleri 106 numaralı mesajın içinde yerleştirmiştim :) Aşağıdaki linke tıklayabilirsiniz (umarım becerebilmişimdir :D )



Alifatik tutkalı Atalar Modelde bulabilirsiniz, hem "titebond2" hem de benim burada kullandığım "gorilla" markalı ürünler ellerinde mevcut. Her ikisini de kullandım iyidir tavsiye ederim :) (bir düzeltme yapayım, sitelerinde titebond2 diye bir ürün geçmiyor, ama salifatik tutkal olarak bahsedilen şey aslında titebond2 bildiğim kadarıyla)


Bu pilot kulaklığı mevzusunu açmanız iyi olmadı ama :D ben daha pilot bile bulamamışken şimdi Sümer Abi çıkıp "telsizi-headseti çalışan bir pilot koymazsan kabul etmem" diyecek :D:D:D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Foruma kök salacağım doğrudur, ya bütün helikoptercileri "scale" uçakçı yapana kadar ya da ben kendim 3D helikopterci olana kadar... :halay: :halay: :yuppi: :yuppi: :hoppa: :hoppa:
Çok iddialı bir söz olmuş ;D ama işin güzel tarafı sonuç ne olursa olsun kaybeden taraf olmayacak :yuppi: :hoppa:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
....
-ball link kullanımından kaçınmak için servo hareket düzlemi ile flap kontrol yekesi hareket düzlemi eş ve çakışık olmalı.
Ball link kullanımından bende helici olana kadar kaçınırdım mümkün olduğunca. Ne yapar eder servo ile kontrol yekesi arasındaki pushrodun dik olmasını sağlardım. Ortaya çıkan açının yekeyi ve servo kolunu zorlaması gerçekten çok can sıkıcı birşey. :-\
Ama helici olduktan sonra gördümki ball link bağlantı esasında güzel birşey. :agreed: Şimdi tercihim hareket yönü dik ve çakışmış olsa bile ball link kullanmak olurdu. O ball linklerin helilerin swashplatelerinde karşıladıkları kuvvetleri görünce büyük bir sempatim oldu kendilerine karşı. :laugh:

Özgür Evren Varol' Alıntı:
...
Foruma kök salacağım doğrudur, ya bütün helikoptercileri "scale" uçakçı yapana kadar ya da ben kendim 3D helikopterci olana kadar... :halay: :halay: :yuppi: :yuppi: :hoppa: :hoppa:
Evren bey foruma kök salacağınız için gerçekten mutluyum ama 3D helikopterici olacağınıza daha çok sevindim. :hoppa: :yuppi: :yuppi: :halay:

Özgür Evren Varol' Alıntı:
....
Bu pilot kulaklığı mevzusunu açmanız iyi olmadı ama :D ben daha pilot bile bulamamışken şimdi Sümer Abi çıkıp "telsizi-headseti çalışan bir pilot koymazsan kabul etmem" diyecek :D:D:D
:eek:f: çalışan bir telsiz-headseti yapmak belkide kolay ama şimdi o dönemde kule ile yapılmış gerçek bir ses kaydını bulmak biraz zaman alacak. :lollol: :lol: :lol:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Çok iddialı bir söz olmuş ;D ama işin güzel tarafı sonuç ne olursa olsun kaybeden taraf olmayacak :yuppi: :hoppa:

Zaten sonu olabilecek birşey olmadığı için kimse kaybetmeyecek, rahatlığım ondan :)


Türker Akgün' Alıntı:
Ball link kullanımından bende helici olana kadar kaçınırdım mümkün olduğunca. Ne yapar eder servo ile kontrol yekesi arasındaki pushrodun dik olmasını sağlardım. Ortaya çıkan açının yekeyi ve servo kolunu zorlaması gerçekten çok can sıkıcı birşey. :-\
Ama helici olduktan sonra gördümki ball link bağlantı esasında güzel birşey. :agreed: Şimdi tercihim hareket yönü dik ve çakışmış olsa bile ball link kullanmak olurdu. O ball linklerin helilerin swashplatelerinde karşıladıkları kuvvetleri görünce büyük bir sempatim oldu kendilerine karşı. :laugh:

Çok net yazamamışım, yanlış anlaşılmasın, ball link kullanımından kaçma nedenim güvensizlik değil, o meretlerin ne kadar yarayışlı şeyler olduğunun farkındayım hatta mümkün olan her yerde kullanırım. Buradaki gerekçem bu bağlantıda ball link kullanacak yer/alan/hacim artık hangisi uygun gelirse, olmayışıydı :) O yüzden servoyu ve flap yekesini eş düzleme getirip çok daha "ince" bir bağlantı sağlayabilmekti amacım.


Türker Akgün' Alıntı:
Evren bey foruma kök salacağınız için gerçekten mutluyum ama 3D helikopterici olacağınıza daha çok sevindim. :hoppa: :yuppi: :yuppi: :halay:

Bir gün gelip deli bir gerçek helikopter pilotu, gerçek bir helikopterle 3D manevralar yapmaya başlarsa ben de oturup çalışmaya başlayabilirim o manevraları model ölçeğinde yapabilmek için. O zamana kadar biryandan yapanlara sonsuz saygı duymaya devam edip (el-göz koordinasyonu becerileri için) bir yandan da "bu ne allah aşkına böyle uçuş mu olur :D " demeye devam edeceğim :) ve en fazla olsa super cobra helikopterimle meydan turları atmak, bir çalının arkasına saklanıp hoverda bekleyip aniden ortaya çıkıp topumu ateşleyip olay bölgesinden topuklamak şeklinde olan heli uçuşuma devam edeceğim :) Ama sizler "scale" uçaklarınızdan çok keyif alacaksınız :)

Buarada lafı geçmişken birşey ekleyeyim. Dün forumun bir köşesinde gördüm de yaz köşesi mi kış köşesi mi unuttum şimdi, Sümer abi bir yazısında Helikoptercilerin uçağa geçince çok iyi uçtuklarından bahsetmiş, tabiki sol "çıbıh" hakimiyetinden dolayı, bu kesinlikle çok doğru bir tespit, bugüne kadar uçak uçurmayı öğrettiğim (öğrettim demek de ne kadar doğru o da tartışılır) helici arkadaşlarım hep çok başarılı uçuşlar sergilediler. Bu özellikle scale uçuş için çok önemli, zira "Rudder Lobisi Başkanının" teyid edeceği gibi gerçek uçaklarda (en azından pervanelilerde) en çok kullanılan kontrol yüzeyi rudderdır. Benim uçuş eğitmenim düzenli olarak spor salonuna gidip özellikle bacak antremanları yapardı mesela. Ben de uzun ara verdikten sonra kokpite oturduğumda, ilk bir iki gün uçuşları sonrasında istisnasız hep bacaklarım ağrımıştır. Zira uçuşun her aşamasında sağa yada sola (çoğunlukla sağa) biyere rudder basmak zorundasınız (neden bir rudder trimi koymazlar C172ye onu da anlamadım hala :) ) Siz "helici"lerde rudderı kullanmadan uçmanız bir nevi imkansız olduğu için çok iyi ve otomatikleşmiş/refleksleşmiş bir sol stick hakimiyeti gelişiyor ister istemez, bu beceriyle uçağa geçtiğinizde de mübarek rudder ekseninde gyro varmışçasına ip gibi uçuruyorsunuz uçakları. Kullanın bu avantajınızı, scale uçaklara gelin, çok başarılı olacaksınız, çok keyif alacaksınız :halay: :halay: :halay: :yuppi: :yuppi: :yuppi: :hoppa: :hoppa: :hoppa:


Türker Akgün' Alıntı:
:eek:f: çalışan bir telsiz-headseti yapmak belkide kolay ama şimdi o dönemde kule ile yapılmış gerçek bir ses kaydını bulmak biraz zaman alacak. :lollol: :lol: :lol:

Sümer Abi o seti yapsın ben ses kaydını bulurum yada "benzeştiririm" sorun değil :)
 
İtiraz tabii ki yok, hatta alkışlamaktan yoruldum :D
Ama ben bu flapların hareketini bir türlü gözümde canlandıramadım. Mekanizmayı basit bir çizimle veya daha da iyisi iniş takımlarını gösteren video gibi bir video ile gösterebilmen mümkün mü? Akademik bir çalışma adeta....
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Deniz Tanrıverdi' Alıntı:
İtiraz tabii ki yok, hatta alkışlamaktan yoruldum :D
Ama ben bu flapların hareketini bir türlü gözümde canlandıramadım. Mekanizmayı basit bir çizimle veya daha da iyisi iniş takımlarını gösteren video gibi bir video ile gösterebilmen mümkün mü? Akademik bir çalışma adeta....

Yahu nesini canlandırıcan gözünde. Aşağı yukarı oynuyorlar işte bildiğin. Aynı Sea Fury'deki gibi. Bakma sen bu kadar gürlütü koptuğuna! :lol:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Helikopterciler uçağa geçince sol çubuk hakimiyeti nedeniyle iyi uçuyorlar ama durarak "konma" şeklinde iniş alışkanlıkları nedeniyle inişte uçağı stall edip iniş takımı kırıyorlar. :D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Şimdi bikere bu flaplar aşağı yukarı oynuyor tamam ama olay o kadar basit değil. Aslında aynı Sea Fury'deki gibi olduğu doğru sonuçta ikisi de aynı ürecinin teyyaresi, muhtemelen mekanizmalar da aynıdır. Muhtemelen diyorum çünkü sea fury'nin gerçeği üzerinde fazla detaylı bir araştırmam henüz yok. Sümer abiyi çıldırtmak için ilerde 1/4 ölçekli bir modelini yapma niyetim var, o zaman ıncık gıncık detayına girerim :p Amma tabi gerçek Hurricane ile gerçek Sea Fury'nin flaplarının aynı olması benim modelim ile Sümer Abinn modelinin flaplarının aynı olduğu anlamına gelmez. O sea fury "scale" bile değil, kaldı ki yıllar içerisinde Sümer Abinin elinde iyice "enteresan" bir görünüme sahip oldu :D O yüzde lütfen o flaplarla benim modelimin flaplarıını bir tutmayın :p :p :p

Velhasıl aslında olay o kadar karmaşık ki, "basit" bir şekilde anlatmanın yolunu bulamadım bile :D En iyisi bu haftasonu flaplar bitince video yayınlayayım çok net anlaşılır herşey :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Helikopterciler uçağa geçince sol çubuk hakimiyeti nedeniyle iyi uçuyorlar ama durarak "konma" şeklinde iniş alışkanlıkları nedeniyle inişte uçağı stall edip iniş takımı kırıyorlar. :D

o da uçağın suçu zaten, helikoptercinin günahı yok, stall olmayıverseymiş canım...
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Şimdi; bir yanda vantilatörcüler, pardon heliciler ;D. Bir yandan da memur scale modelciler, bir yanda da Sümer abi! Rahmetli babamın bir sözü geldi aklıma : "Fırtınalı sularda açılma oğlum" derdi... :islik:
En iyisi ben sessiz sessiz seyredeyim. ;D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

İşin şakası bir yana, şu aşağıdaki video üzerinden bilgi aktarayım:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu videodaki adam benim bu yarışmadaki ingiliz rakibim olan Danny :)
Zamanında o da kaplinli bir sistem yapmaya çalıştı ama olmayınca her bir flap parçasını (toplam 4 adet) ayrı bir mikro servoya bağlayıp çalıştırma yolunu seçti.

Video genel olarak Hurricanin flaplarının nasıl çalıştığını gösteriyor, aynen Sümer abinin söylediği gibi, aşağı, yukarı :)

Gerçek Hurricane'de tüm flaplar tek bir hidrolik piston ile kontrol ediliyordu, bu piston da uçağın kanadının orta panelinin sol tarafında olup doğrudan flapların sereni (sparı) olan boruya bağlı idi. Bu boru bütün orta paneli bir uçtan diğerine katediyor.

Şu fotoğraf orta panel flaplarını ve sparlarını birarada göstermesi açısından faideli olacaktır:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğrafta aynı zamanda kontrol "yekesi" de görülmekte.

Orta panel flapları aynı boru üzerine monte edilddiği için bu boru hidrolik piston tarafından döndürüldükçe flaplar da aşağı-yukarı hareket ediyorlardı. Buraya kadar çok kolay :)

Ama bu hareketi uç panellere aktarmak öyle dümdüz bir iş değil, zira hareket eksenleri dümdüz çakışık değil.

Aşağıdaki çizimde kolaylık olsun diye flapın orta kanat kısmı ile dış kanat kısmındaki hareket eksenlerini kırmızı ile işaretledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Görüldüğü üzere kırmızı çizgide bir kırıklık var. Hidrolik pistonun orta paneldeki "boruya" uyguladığı döndürme kuvvetini uç panellere aktarmak için bir döner mafsala (evrensel kaplin de deniyor mu acaba, yoksa kardan mili mi deniyordu :rolleyes: ) ihtiyaç var. Hawker mühendislerinin işi kolaydı, kocaman bir boruya kocaman bir kaplin yapmakta ne zorluk olacak ki? Yapmışlar aşağıdaki fotoğraftaki kaplinden olmuş bitmiş (hiç modelciyi düşünüyorlar mı yahu)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bizim gibi "zavallı" modelciler için bu kaplini gerçeğinin 7'de biri boyutunda yapmak en büyük zorluk. Teknecilerin şaftlarında kullandıkları kaplinler kullanılabilir tabiki, benim de niyetim oydu ama olmuyor işte, o çapta yok hiç... Hawker mühendisleri sağolsunlar kabak gibi görünen bir yere koymuşlar bu mereti, insan bir fairing falan altına gizler de 80 sene sonra modelciler eziyet çekmeden görünmeyen bir yerde halletsin sorunu...

Neyse ki 21 yüzyıl diş hekimliği teknolojisi devreye girip bu kaplini bu ölçekte yapmamı sağladı (tıp çok ilerlemiş yav desek yanlış olmaz sanırım) . Bu kaplinler sayesinde ben de tek servo ile orta kısıma vereceğim hareketi dış kısımlara aktarabileceğim.

Geriye son bir detay kalıyor. O da orta paneldeki flapa monte olup orta flap ile dış paneldeki flap arasındaki boşluğu kapatan, ve gerçeğinde bir yay ile öngerilme uygulanarak her durumda dış flap parçasına baskı yapması sağlanan bir küçük üçgen levha. Bunu bu model ölçeğinde menteşe ve yaylı bir şekilde yapmam imkansız. O yüzden ben de cam elyafı kumaşla üretmeyi planlıyorum. Ön gerilme olarak da 3-4 derece açılı bir köşe yapıp (kalıp aşamasından) cam elyafı kumaşın eskenliğinden faydalanmak niyetindeyim. doğru rikitlik-esneklik dengesinin bulunabilmesi için birkaç deneme yapmam gerekecek muhtemelen ama işe yarayacağından yana umudum yüksek. BU parça fonksiyonel olarak büyük öneme sahip aslında. Çünkü ne yaparsam yapayım kaplinde mutlaka bir boşluk olacaktır (Danny'nin bu sistemden vazgeçmiş olmasının nedeni bu boşluk zaten). Bu öngerilmeli plaka sayesinde iç flapın sürekli olarak dış flapa bir baskı yapmasını sağlamak böylece kaplindeki boşluğun yol açacağı sorunları (bir flapın tam kapanmaması gibi) örtbas etmek mümkün olacak (diye umuyorum)... Bekleyelim hep birlikte görelim :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Amaaannn... Deliyi muhatap mı alıcam olm yaa... Bendeki Sea Fury daha ESM tesislerinde üretilirken bu Hawker Hurricane'in gövdesi falan hazırdı biliyonuz mu! :p :D Hala yapılacak da uçacak... Ben neredeyse motorun ses sistemi senkronizasyonu kodunu tamamladım bizim Evren hala flap montajı yapacak. Neymiş efendim, timeline yapmışmış da iki gün önden gidiyormuş da... Buradakiler tanımadığı için atıp tutuyor işte. Ben ciğerini biliyom! :D :p :D