Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı
İşin şakası bir yana, şu aşağıdaki video üzerinden bilgi aktarayım:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu videodaki adam benim bu yarışmadaki ingiliz rakibim olan Danny
Zamanında o da kaplinli bir sistem yapmaya çalıştı ama olmayınca her bir flap parçasını (toplam 4 adet) ayrı bir mikro servoya bağlayıp çalıştırma yolunu seçti.
Video genel olarak Hurricanin flaplarının nasıl çalıştığını gösteriyor, aynen Sümer abinin söylediği gibi, aşağı, yukarı
Gerçek Hurricane'de tüm flaplar tek bir hidrolik piston ile kontrol ediliyordu, bu piston da uçağın kanadının orta panelinin sol tarafında olup doğrudan flapların sereni (sparı) olan boruya bağlı idi. Bu boru bütün orta paneli bir uçtan diğerine katediyor.
Şu fotoğraf orta panel flaplarını ve sparlarını birarada göstermesi açısından faideli olacaktır:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Fotoğrafta aynı zamanda kontrol "yekesi" de görülmekte.
Orta panel flapları aynı boru üzerine monte edilddiği için bu boru hidrolik piston tarafından döndürüldükçe flaplar da aşağı-yukarı hareket ediyorlardı. Buraya kadar çok kolay
Ama bu hareketi uç panellere aktarmak öyle dümdüz bir iş değil, zira hareket eksenleri dümdüz çakışık değil.
Aşağıdaki çizimde kolaylık olsun diye flapın orta kanat kısmı ile dış kanat kısmındaki hareket eksenlerini kırmızı ile işaretledim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Görüldüğü üzere kırmızı çizgide bir kırıklık var. Hidrolik pistonun orta paneldeki "boruya" uyguladığı döndürme kuvvetini uç panellere aktarmak için bir döner mafsala (evrensel kaplin de deniyor mu acaba, yoksa kardan mili mi deniyordu
) ihtiyaç var. Hawker mühendislerinin işi kolaydı, kocaman bir boruya kocaman bir kaplin yapmakta ne zorluk olacak ki? Yapmışlar aşağıdaki fotoğraftaki kaplinden olmuş bitmiş (hiç modelciyi düşünüyorlar mı yahu)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bizim gibi "zavallı" modelciler için bu kaplini gerçeğinin 7'de biri boyutunda yapmak en büyük zorluk. Teknecilerin şaftlarında kullandıkları kaplinler kullanılabilir tabiki, benim de niyetim oydu ama olmuyor işte, o çapta yok hiç... Hawker mühendisleri sağolsunlar kabak gibi görünen bir yere koymuşlar bu mereti, insan bir fairing falan altına gizler de 80 sene sonra modelciler eziyet çekmeden görünmeyen bir yerde halletsin sorunu...
Neyse ki 21 yüzyıl diş hekimliği teknolojisi devreye girip bu kaplini bu ölçekte yapmamı sağladı (tıp çok ilerlemiş yav desek yanlış olmaz sanırım) . Bu kaplinler sayesinde ben de tek servo ile orta kısıma vereceğim hareketi dış kısımlara aktarabileceğim.
Geriye son bir detay kalıyor. O da orta paneldeki flapa monte olup orta flap ile dış paneldeki flap arasındaki boşluğu kapatan, ve gerçeğinde bir yay ile öngerilme uygulanarak her durumda dış flap parçasına baskı yapması sağlanan bir küçük üçgen levha. Bunu bu model ölçeğinde menteşe ve yaylı bir şekilde yapmam imkansız. O yüzden ben de cam elyafı kumaşla üretmeyi planlıyorum. Ön gerilme olarak da 3-4 derece açılı bir köşe yapıp (kalıp aşamasından) cam elyafı kumaşın eskenliğinden faydalanmak niyetindeyim. doğru rikitlik-esneklik dengesinin bulunabilmesi için birkaç deneme yapmam gerekecek muhtemelen ama işe yarayacağından yana umudum yüksek. BU parça fonksiyonel olarak büyük öneme sahip aslında. Çünkü ne yaparsam yapayım kaplinde mutlaka bir boşluk olacaktır (Danny'nin bu sistemden vazgeçmiş olmasının nedeni bu boşluk zaten). Bu öngerilmeli plaka sayesinde iç flapın sürekli olarak dış flapa bir baskı yapmasını sağlamak böylece kaplindeki boşluğun yol açacağı sorunları (bir flapın tam kapanmaması gibi) örtbas etmek mümkün olacak (diye umuyorum)... Bekleyelim hep birlikte görelim