Seagull Piper Cub 75
Abi bu günü özetlersem ilk başta küçük iğne ayarım çok iyiydi hiç müdahalesiz çalıştı. 3500-3700 devirde sabit duracak şekilde (Motor stop etmeden) bir depo bitirdim. İkinci depoda stoplar başladı çünkü küçük iğne zengin kalıyordu. Büyük iğne ayarını yaptım. 10 saniye tam gazda 50 saniye rölantinin biraz üzerinde motoru çalıştırarak ikinci depo rodajımı da bitirdim. Üçüncü depoda küçük iğne ayarlanacaktı. Motoru çalıştırdım, ısıttım, tam gaza çektim deviri kontrol ettim büyük iğne ayarı bitti, motoru rölantiye çekiyorum anında duruyor. (Buji ısıtıcısı takılı olmasına rağmen.) Dedim herhalde çok zengin. Kıstım çalıştı. Motor rölanti devrinde bir miktar duruyor sonra stop ediyor. Dedim hala zengin. Biraz daha kıstım. Bu seferde motor çalışmadı. Karbüratörde büyük iğne işlevinin olduğu bir noktaya kadar açarak çalıştırdım sonra rölantiye çektiğimde stop ediyor. Dedim herhalde bu seferde fakir kaldı. Biraz açtım, bu seferde çalıştıktan sonra rölantiye çekince stop ediyor. Yani bir üst sınır bir alt sınır gezdim durdum herhalde. Artık hava kararmaya başlamıştı, rodaj yapmaya çalıştığım pistte ıssız ve karanlık çökünce oradan nasıl çıkacağımı bile bulamayabilirdim. Uçağı topladım geldim eve. Yarın tekrar gidip bu seferde küçük iğneyi ayarlama çabaları içine gireceğim. Kafamdaki temel mantık şu, zengin ise motor rölantide çalışırken bir müddet sonra boğulmaya başlıyor. Zorlandığı ayan beyan belli. Buji ısıtıcı takılı olmasına rağmen. Diğer mantıkta rölantiye çeker çekmez stop ediyorsa ya karbüratörün hava girişi kapandı. Ki öyle bir ihtimal yok neredeyse 5-6 mm açık. Stick en alttayken. Yada fakir.
Çözüm olarak kafamdaki yollar ise. Karbüratörü söküp, 1,5 mm açıklığa getireyim tekrar. Yani zengin olduğuna kesinlikle emin olayım. Sonra minik minik kısa kısa uygun çalışma durumuna getireyim. Bu şekil bana çok mantıklı geliyor. Zengin olduğuna eminim, yani kısmaktan başka çarem yok.
Diğer bir çözüm yöntemi yüksek devirde çalıştır sonra kısık devire al bekle, motor ısındıktan sonra tam gaza çık ve büyük iğneyi ayarla sonra rölantiye çek, şayet motor birden stop ediyorsa iğneyi aç, motor bir müddet çalıştıktan sonra stop ediyorsa zengindir kıs.
Birde neden bu sorunu yaşadığımı düşünüyorum, sanıyorum ki hangi konumda olursa olsun küçük iğne ile büyük iğne bir ilişki içerisinde çalışıyor. Ben rodajı büyük iğne 2 tur açıkken yapmıştır. Ama en yüksek devire ulaşmam için 3/4 tur açmam lazım sadece yani 1 tur bile değil. Bu nedenlede ben küçük iğneyi o konuma göre ayarlayınca bu seferde büyük iğneyi kısınca düşük devirlerdeki küçük iğnede konumda etkilendi. Bu karbüratör sisteminde her durumda ikisinin birden etki etme gibi bir ihtimali olabilir. Yani düşük devirlerde büyük iğne + küçük iğne devir yükselince sırf büyük iğne. Yada benim kullandığım yakıt %5 nitro ihtiva edince küçük iğne gerçekten çok hassaslaştı. 1 derece bile etki oluşturuyor.
Ben bu sorunu kendim çözmeye kalksam küçük iğneyi 1,5 mm ayarlayıp yavaş yavaş kısma yöntemini tercih ederdim. Sizinde bu konudaki değerli bilgilerinize ihtiyacım var. Özellikle rölanti devri 14x6 pervanede ne olmalı abi. Var mı bunun bir hesabı. Onu baz alarak ilerlemeye çalışayım.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Buda ikince depodan bir video abi.