Seagull Piper Cub 75

Seagull Piper Cub 75


Sümer Yamaner' Alıntı:
Gözün aydın da bu konuda bir katkım olduğunu söyleyemem. :D
Abi o zaman şimdi sıra sende eve geçince detaylı anlatacağım ama küçük iğne sorunum var abi. Motor büyük iğnede etkiliyken çalışıyor sonra ısıtıp tam gaza geçiyorum büyük iğneyi ayarlıyorum. Rölantiye çeker çekmez stop ediiyor. Diyorum ki kuçük iğne fakir zenginleştiriyorum çalışıyor sonra buji ısiticisi olmasina rağmen zenginlikten stop ediyor abi. Küçük iğne ile alakalı sanırım abi. En yüksek devirde 10.000 gördüm. 9600-9400 gibi ayarladim abi büyük iğneyi. Sonra küçük iğneyi ayarlayayim dedim beceremedim abi


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Piper Cub 75

Abi bu günü özetlersem ilk başta küçük iğne ayarım çok iyiydi hiç müdahalesiz çalıştı. 3500-3700 devirde sabit duracak şekilde (Motor stop etmeden) bir depo bitirdim. İkinci depoda stoplar başladı çünkü küçük iğne zengin kalıyordu. Büyük iğne ayarını yaptım. 10 saniye tam gazda 50 saniye rölantinin biraz üzerinde motoru çalıştırarak ikinci depo rodajımı da bitirdim. Üçüncü depoda küçük iğne ayarlanacaktı. Motoru çalıştırdım, ısıttım, tam gaza çektim deviri kontrol ettim büyük iğne ayarı bitti, motoru rölantiye çekiyorum anında duruyor. (Buji ısıtıcısı takılı olmasına rağmen.) Dedim herhalde çok zengin. Kıstım çalıştı. Motor rölanti devrinde bir miktar duruyor sonra stop ediyor. Dedim hala zengin. Biraz daha kıstım. Bu seferde motor çalışmadı. Karbüratörde büyük iğne işlevinin olduğu bir noktaya kadar açarak çalıştırdım sonra rölantiye çektiğimde stop ediyor. Dedim herhalde bu seferde fakir kaldı. Biraz açtım, bu seferde çalıştıktan sonra rölantiye çekince stop ediyor. Yani bir üst sınır bir alt sınır gezdim durdum herhalde. Artık hava kararmaya başlamıştı, rodaj yapmaya çalıştığım pistte ıssız ve karanlık çökünce oradan nasıl çıkacağımı bile bulamayabilirdim. Uçağı topladım geldim eve. Yarın tekrar gidip bu seferde küçük iğneyi ayarlama çabaları içine gireceğim. Kafamdaki temel mantık şu, zengin ise motor rölantide çalışırken bir müddet sonra boğulmaya başlıyor. Zorlandığı ayan beyan belli. Buji ısıtıcı takılı olmasına rağmen. Diğer mantıkta rölantiye çeker çekmez stop ediyorsa ya karbüratörün hava girişi kapandı. Ki öyle bir ihtimal yok neredeyse 5-6 mm açık. Stick en alttayken. Yada fakir.

Çözüm olarak kafamdaki yollar ise. Karbüratörü söküp, 1,5 mm açıklığa getireyim tekrar. Yani zengin olduğuna kesinlikle emin olayım. Sonra minik minik kısa kısa uygun çalışma durumuna getireyim. Bu şekil bana çok mantıklı geliyor. Zengin olduğuna eminim, yani kısmaktan başka çarem yok.

Diğer bir çözüm yöntemi yüksek devirde çalıştır sonra kısık devire al bekle, motor ısındıktan sonra tam gaza çık ve büyük iğneyi ayarla sonra rölantiye çek, şayet motor birden stop ediyorsa iğneyi aç, motor bir müddet çalıştıktan sonra stop ediyorsa zengindir kıs.

Birde neden bu sorunu yaşadığımı düşünüyorum, sanıyorum ki hangi konumda olursa olsun küçük iğne ile büyük iğne bir ilişki içerisinde çalışıyor. Ben rodajı büyük iğne 2 tur açıkken yapmıştır. Ama en yüksek devire ulaşmam için 3/4 tur açmam lazım sadece yani 1 tur bile değil. Bu nedenlede ben küçük iğneyi o konuma göre ayarlayınca bu seferde büyük iğneyi kısınca düşük devirlerdeki küçük iğnede konumda etkilendi. Bu karbüratör sisteminde her durumda ikisinin birden etki etme gibi bir ihtimali olabilir. Yani düşük devirlerde büyük iğne + küçük iğne devir yükselince sırf büyük iğne. Yada benim kullandığım yakıt %5 nitro ihtiva edince küçük iğne gerçekten çok hassaslaştı. 1 derece bile etki oluşturuyor.

Ben bu sorunu kendim çözmeye kalksam küçük iğneyi 1,5 mm ayarlayıp yavaş yavaş kısma yöntemini tercih ederdim. Sizinde bu konudaki değerli bilgilerinize ihtiyacım var. Özellikle rölanti devri 14x6 pervanede ne olmalı abi. Var mı bunun bir hesabı. Onu baz alarak ilerlemeye çalışayım.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Buda ikince depodan bir video abi.
 
Seagull Piper Cub 75

Motor çalışırken uzun bir kargaburun gibi bir şeyle yakıt hattını kıstırma imkanın var mı? 3000 devir civarındayken yakıt hattını kıstırınca motor hemen stop ediyorsa küçük iğne fakirdir. Normalde yarım saniye kadar hızlanıp sonra stop etmesi gerekir. Stop etmesi saniyeler alıyorsa küçük iğne zengindir.
Dİğer bir bulgu kızdırıcı takılıyken stop ediyorsa fakirdir.
Küçük iğne ayarlamaları saat kadranına göre maksimum 5'er dakikalık aralıklarda yapılmalıdır. Daha büyük adımlar atarsan optimal noktanın diğer yanına geçip kaybolabilirsin.
 
Seagull Piper Cub 75


Sümer Yamaner' Alıntı:
Motor çalışırken uzun bir kargaburun gibi bir şeyle yakıt hattını kıstırma imkanın var mı? 3000 devir civarındayken yakıt hattını kıstırınca motor hemen stop ediyorsa küçük iğne fakirdir. Normalde yarım saniye kadar hızlanıp sonra stop etmesi gerekir. Stop etmesi saniyeler alıyorsa küçük iğne zengindir.
Dİğer bir bulgu kızdırıcı takılıyken stop ediyorsa fakirdir.
Küçük iğne ayarlamaları saat kadranına göre maksimum 5'er dakikalık aralıklarda yapılmalıdır. Daha büyük adımlar atarsan optimal noktanın diğer yanına geçip kaybolabilirsin.

Abi her imkanım var karbüratör arkada olunca her şeye erişimim var. Ben yarın bu tavsiyeleride göz önüne alarak tekrar bir gözden geçireyim abi motoru. Zaten motora güven duymadan bir adım atmam abi. Havalarda git gide bozuluyor zaten. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Piper Cub 75

Bugün tekrar sahaya gittim abi, yarın sınavı olduğu için fazla duramadım ama bir depo daha yaktım. Küçük iğne ile ilgilenirken. Ben küçük iğneyi 1,5 mm ayarlayınca zengindir diye düşünürken oysa fakirmiş. Fakir olmasının nedenide büyük iğne, ben rodaj sırasında büyük iğneyi 3-4 tur açıp, 1,5 mm de küçük iğneyi açınca küçük iğne çok güzel çalışıyor, ama büyük iğne ayarlanınca küçük iğne fakir kalmış. Şimdi zenginleştirdim. Sorunu bir miktar çözdü bu, hafif hafif kısmam gerekiyordu. Buji ısıtıcısı varken çalışıyor belli bir devirde buji ısıtıcısını çıkarınca zorlanmaya başlıyor ve stop ediyor. Yani zengin olduğu ayan beyan ortada. Ama çok çok hafif bir iki kısma sonrası uygun noktaya geleceğimi düşünüyorum. Aynı motordan ikinci el bir tane daha aldım. İlerde modelim olursa onu kullanırım yada temizler vitrine koyarım. Karbüratör kafamı bozarsa yedek parça niyetinede kullanırım diye düşündüm. Hem motorların içinide merak ediyordum. Onu söker takar oynar dururum. :)

Nihai sona az kaldı, model uçacak. Ama İstanbulda uçacak dedik. Gideceğim haftada her gün yağışlı gösteriyor hava durumu; hayırlısı olsun. :)
 
Seagull Piper Cub 75


Sümer Yamaner' Alıntı:
Yeni aldığın motorun karbüratörü de aynı mı peki? Merak ettim.

Abi motor elime geçince ilk bakacağım şey o olacak. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Piper Cub 75

Bugünde motorla biraz cebelleştik ama kazanan yine o oldu, bugünki taktiğim buji ısıtıcısı üzerindeyken motor çalışıyorsa ve buji ısıtıcısını çıkardığımda susuyorsa küçük iğne zengindir. Bende bu şekilde başladım denemelere. Motor çalışıyor buji ısıtıcısıyla sonra buji ısıtıcısını çıkartıyorum susuyor demekki zengin diyor ve küçük iğneyi minik minik kısıyorum. Sonra üzerinde buji ısıtıcısı takılıyken motoru rölantiye çektiğimde motor susuyor. Diyorum ki bu seferde fakir, arttırıyorum. Tabi bunlar 1-2 derecelik oynamalar. Yine en başa dönüyoruz yani buji ısıtıcısı takılıyken çalışıyor sonra duruyor. Bir defasında motor buji ısıtıcısı olmadan 4 dakika çalıştı sonra durdu. Dedim bir miktar kısayım şimdi tam ayarını bulur dedim. Kıstım ve herşey son buldu. Tekrar en başa döndük. Demekki başka bir yerde daha mı hata varki diye düşündüm. Gaz servosuna bağlı pushroad karbüratörün yekesine bağlıyken bazı noktalarda tam durmuyor yani servo sabit ama o hareket ediyor. Buda karbüratör barelini oynatmaya yetiyor, diyorum ki acaba o sorun mu motoru böyle stop etmeye neden oluyor derken ben gaz servosunun yerini değiştirme kararı aldım. Firewall üzerine tam zıt noktaya bir delik daha açacağım. Orada tel en ufak bir eğilme bükümle olmadan çalışacak. (Keşke başta aklıma gelseydi bu. Ama karbüratörü söküp ters bağlayabileceğimi bilmiyordum. :( ) Be değişiklikten sonra cowling tamiriyle karşınızda olacağım. Neden derseniz karbüratörü çevirince büyük iğnede tam ters tarafa kaydı. Oraya tekrar delik açmak lazım. Ön tarafki büyük yere ve öbür tarafada yama yapmak gerekecek. Hem bu sayede bir şeyler daha öğrendik avuntusu ile yola devam.
 
Seagull Piper Cub 75

Rodaj için motoru çalıştırdığında oluşan mikroskopik metal çapakları bujinin işlevini yitirmesine yol açmış olabilir. Sıfır bir F Type buji ile denemende yarar var. Kızdırıcıyı çıkarınca stop eden motor genelde zengin ayar düşündürse de bazen ömrü bitmiş bujiden de olabilir. Bu motorda bir diğer sorun süpap zamanlaması olabilir. Süpap aralıklarını kontrol etmiştin. Acaba doğru yapabildin mi?
 
Seagull Piper Cub 75


Sümer Yamaner' Alıntı:
Rodaj için motoru çalıştırdığında oluşan mikroskopik metal çapakları bujinin işlevini yitirmesine yol açmış olabilir. Sıfır bir F Type buji ile denemende yarar var. Kızdırıcıyı çıkarınca stop eden motor genelde zengin ayar düşündürse de bazen ömrü bitmiş bujiden de olabilir. Bu motorda bir diğer sorun süpap zamanlaması olabilir. Süpap aralıklarını kontrol etmiştin. Acaba doğru yapabildin mi?

Abi sübaplarda en ufak sorun yok, senin videondan örnekleyerek yaptım abi. Yani yapmadım kontrol ettim. 0.05 soktum geçti, 0.10 sokmaya calıştım geçmedi abi ama tekrar kontrol etmekte fayda var. Buji siparişini geçtim abi, iki tane almıştım ama diğerini denedim önceden en iyisi bir daha alıp denemek. %5 nitro olduğu için bu şekilde sorun olabilir mi abi %10 da denesem mi?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Piper Cub 75

Nitro oranına takılma. Yakıtın iyi durumdaysa (rutubet almadıysa) sorun olmaz. Süpapları öyle kontrol ederken motorun yani pistonun konumu nasıldı. Önemli olan o. :)
 
Seagull Piper Cub 75

Sümer Yamaner' Alıntı:
Nitro oranına takılma. Yakıtın iyi durumdaysa (rutubet almadıysa) sorun olmaz. Süpapları öyle kontrol ederken motorun yani pistonun konumu nasıldı. Önemli olan o. :)

Abi ikisininde eşit olabildiği bir noktaya getirdim, önce biri indi sonra diğeri indi sonra boş gibiydi sağa sola çevirdim ama hareket eden yoktu, bunun tam bir tanımı var mıdır abi, mesela saat iki konumundayken pervane ateşleme yapar diyorlar. Onun gibi bir yeri var mıdır abi.

Abi yakıt daha yeni açıldı.
 
Seagull Piper Cub 75

Motoru çevirirken bir tur rahat bir tur sıkışık döner dört zamanlılar. Tam sıkışık döndüğü durumda yani piston üst ölü noktadayken ve ateşleme yapacakken her iki süpap tam kapalı konumdadır. Ben süpap ayarlarını bu konumdayken kontrol ediyorum.
 
Seagull Piper Cub 75


Sümer Yamaner' Alıntı:
Motoru çevirirken bir tur rahat bir tur sıkışık döner dört zamanlılar. Tam sıkışık döndüğü durumda yani piston üst ölü noktadayken ve ateşleme yapacakken her iki süpap tam kapalı konumdadır. Ben süpap ayarlarını bu konumdayken kontrol ediyorum.

Abi sübaplar fazla açıkmış. 0,05 girdi 0,10 da girdi. [emoji4]

Çözüme geliyoruz herhalde abi yavaş yavaş.


Sent from my iPhone using Tapatalk