Seagull Low Wing Trainer

Seagull Low Wing Trainer

Motor uzun süre beklemeyecekse tam boşaltman gerekmez rahat ol.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Seagull Low Wing Trainer

Uçtu, vallahide uçtu. [emoji4]

Bugün uyanır uyanmaz hava durumuna baktım. Hava 8-10 km/h rüzgar ve güneşliydi. Bende hemen doldurdum malzemeleri arabaya piste gittim. Pistte tek başımaydım arabadan uçağı indirdim bir baktım karşında 500-600 koyun. Eşeğin üzerinde biride bana doğru geliyor. Çoban geldi muhabbet ettik sonra sürüyü benden uzaklaştırdı. Bende hazırlıkları yapıp havalandım. Bir yandan uçağa hakim ol bir yandan trim yap çok zorlandım. %40-%50 gaz ile trimleri yaptım. Bir miktar aileron trimi ve elavatör ile her şey mükemmel oldu. Ama gaz ile elavatörü ya mikslemem lazım yada sticklerden elimi asla çekmemem lazım. Sonra uçağı düzgün bir şekilde indirdim. Uzaktan selamlaştık çoban abimizle [emoji4] Uzaktan beni izlemiş oda.

İkinci uçuşta başarılıydı. 3. Uçuş için hazırlık yaparken bir başka sürünün köpekleri üzerime gelmeye başladı. Bende yakıt dolduruyordum yakıt bidonunun kapağı açık bir şekilde kaçtım arabaya. [emoji4]

Ardından bir başka çobanda geldi. Onunla da konuştuk sohbet ettik. Köpeklerini aldı ve gitti. Sonra motor çalışmadı, nedenini çözemedim. O sırada buji ısıtıcısı değiştirirken bujiyi patlattım, buji değiştirdim, bir şekilde çalıştı ve uçtum. [emoji4]

Son uçuş sırasında rüzgar yer değiştirdi, iniş ile kalış yönleri tamamiyle zıt oldu bu yüzden. Ama bir şekilde üstesinden geldim. Tek kişi olduğum için malesef video çekemedim. Bir etkinlik olursa birinden rica eder paylaşırım. [emoji4]

Ama modelcilikten model uçak pilotluğunada erişince ağzım kulaklarımda [emoji3]

Herkese özellikle Sümer Abi'ye yardımları için çok teşekkür ederim. Şimdi bu trimleri mekanik olarak düzeltme imkanım var mı, yoksa birkaç uçuş sonrası trimleri sub trim olarak değiştirebilir miyim?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Low Wing Trainer

Doğuş çok tebrik ederim, yaşadığın duygunun güzelliğini tahmin edebiliyorum. Bunu atlattın ya gerisi çok daha kolay olacaktır emin ol. :bravo:
Bu arada senin sayende, Sümer abimizin değerli tecrübelerinden ve bilgilerinden ben de çokca faydalandım. Sana ve özellikle Sümer abiye ben de çok teşekkür ederim. :saygilar:

Modelin tekrar hayırlı uğurlu olsun, sonraki uçuşların videolarını merakla bekliyorum. :)
 
Seagull Low Wing Trainer


Can Sismaneli' Alıntı:
Doğuş çok tebrik ederim, yaşadığın duygunun güzelliğini tahmin edebiliyorum. Bunu atlattın ya gerisi çok daha kolay olacaktır emin ol. :bravo:
Bu arada senin sayende, Sümer abimizin değerli tecrübelerinden ve bilgilerinden ben de çokca faydalandım. Sana ve özellikle Sümer abiye ben de çok teşekkür ederim. :saygilar:

Modelin tekrar hayırlı uğurlu olsun, sonraki uçuşların videolarını merakla bekliyorum. :)

Teşekkür ederim güzel dilekleriniz için. Modeli gerçekten çok güzel kendisi iniyor. Pist biraz kısa veya ben hızlı iniyorda olabilirim. Pistin başına teker koyuyorum sonuna kadar durmuyor. [emoji4] Bir miktar rudder ile sağ sol yaparak yavaşlatıyorum. Tahminim 10 dk uçuş yapabilecek deposu var ben en son 6 dakikalik bir uçuş yaptım depoyu boşalttiğimda depoda bir 2-3 dakikalik daha yakıt olduğunu gördüm. İnşallah akşam Galatasaray derbiyi kazanırsa P51 Mustang alacağım. [emoji4]

Bizim uçuş alanımızla TSK nın atış talimi yaptığı yer çok yakın 5-10 km var bugün o savaş uçakları bir taraftan bombalayacak yer ararken bizim alttan kanatlı trainer ile uçmamız hoş olmaz. [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Low Wing Trainer

Valla tam aferin yazıp tebrik edecektim ki derbi işini soktun araya ve bir çuval inciri berbat ettin. :p
Umarım alamazsın o P51'i!!!

Hızlı iniyorsan ya gazı geç kesiyorsun ya da rölantin çok yüksek. Bunları kontrol et. Kendine uygun bir gaz kesme noktası belirle deneyerek. Yani birkaç uçuş sadece iniş yaklaşması yap ve belirli yerlerde gaz keserek gel. Sonra pas geçersin nasıl olsa. Tabii aslında böyle sabit bir nokta yok. Rüzgar fazlaysa piste daha yakın rüzgar sıfırsa çok daha uzaktan gaz kesmen gerekecek. Rölantin motor için uygun ise belki hatvesi düşük bir pervane deneyebilirsin.

Trimlere gelince... Bir kanalın trimi sona dayandıysa EPA ve Subtrim ile bunu düzeltebilirsin. Yoksa trimi subtrimle sıfırlaman sadece göz boyama olur. Gerçekte bir fark oluşturmaz. Önemli olan trim ve subtrimleri mekanik önlemlerle sıfırlayabilmektir ki birkaç tık trim için mekanikle uğraşılmaz. Uçağı trim ettiysen daha elleme, öyle uç.

Eğer gaz açınca uçak abartılı bir şekilde burun kaldırıyor ya da basıyorsa motorun açısı ile ilgili ufak düzeltmeler gerekir.
 
Seagull Low Wing Trainer

Sümer Yamaner' Alıntı:
Valla tam aferin yazıp tebrik edecektim ki derbi işini soktun araya ve bir çuval inciri berbat ettin. :p
Umarım alamazsın o P51'i!!!

Hızlı iniyorsan ya gazı geç kesiyorsun ya da rölantin çok yüksek. Bunları kontrol et. Kendine uygun bir gaz kesme noktası belirle deneyerek. Yani birkaç uçuş sadece iniş yaklaşması yap ve belirli yerlerde gaz keserek gel. Sonra pas geçersin nasıl olsa. Tabii aslında böyle sabit bir nokta yok. Rüzgar fazlaysa piste daha yakın rüzgar sıfırsa çok daha uzaktan gaz kesmen gerekecek. Rölantin motor için uygun ise belki hatvesi düşük bir pervane deneyebilirsin.

Trimlere gelince... Bir kanalın trimi sona dayandıysa EPA ve Subtrim ile bunu düzeltebilirsin. Yoksa trimi subtrimle sıfırlaman sadece göz boyama olur. Gerçekte bir fark oluşturmaz. Önemli olan trim ve subtrimleri mekanik önlemlerle sıfırlayabilmektir ki birkaç tık trim için mekanikle uğraşılmaz. Uçağı trim ettiysen daha elleme, öyle uç.

Eğer gaz açınca uçak abartılı bir şekilde burun kaldırıyor ya da basıyorsa motorun açısı ile ilgili ufak düzeltmeler gerekir.

Aman abi öyle deme ya :)

Abi düşük hızlarda gidince burun basıyordu aşağıya uçak, hani gerçekten düşük hızlarlaydım. Aileronların trimini kaldırmam için kanatın bir tarafına ağırlık takmam lazım sanıyorum abi. Hani mekanik bir sıkıntısı yok, uçak rot balansa girse 0-0 çıkar abi aileronlar. Zaten trimden sonrada bariz bir fark var. Uçağın dengesiyle alakalı birşey sanıyorum abi. Düşük hızlarda gittiğim için burunu aşağı basıyordu elavatör trimiylede onu ayarladım. Rölanti devri gerçekten yüksek olabilir abi. Allah korusun bir inişte pisti pas geçmek zorunda kaldım. Gazı tam artırıyordum ki motor bir an öksürdü dedim heralde stop edecek karışım zengin. Ama stop etmedi, şu an için karışımı güzel ayarlayamıyorum sanıyorum. Kalkıştan önce ayarı yapıp hızlı rölanti tam gaz geçişleri yapıyorum sorun yoksa kalkıyorum. Ama neden öyle yaptı havadayken bilemiyorum. Motoru ilk uçuşlarda ısıtmamak için elimden geleni yapıyorum abi. İnişten sonra motora dokunabileceğim kadar soğuk oluyor.
 
Seagull Low Wing Trainer

Bazı hatalı algıları düzeltelim. Uçağın aileron trimi istemesinin sebebi bir kanadın ağır olması olmak zorunda değil. Tabii ki monte edilmiş ve deposu boş bir uçakta nasıl ki ağırlık merkezini kontrol ediyorsak lateral dengeyi de kontrol etmeliyiz ve tabii ki bariz bir ağırlık farkı varsa kanat uzuna yakın ve mutlaka alt yüzeye ağırlık yapıştırarak dengeyi sağlamalıyız. Eğer uçak havada trim sonrası düz uçuyor ama iniş sırasında iyice yavaşladığında bir yana yatma eğilimi gösteriyorsa o zaman gerçekten de lateral denge sorunu var denilebilir. Ancak gövdede, kontrol yüzeylerinde, stabilizelerde gözle hissedemeyeceğin ufak simetri bozuklukları, açı bozuklukları da trim gerektirebilirler. Bu da son derece doğal bir durumdur. Yani uçağı uçururken tüm trimler ortada duracak diye bir takıntı gereksiz.
Birçok motor üreticisi rodaj süresinde motora zarar gelmesin diye küçük iğnelerini zengin bırakır. Motorun rodajı ilerledikçe küçük iğnenin yavaş yavaş kısılarak optimum ayara getirilmesi gerekir. Bazı modelciler küçük iğnenin fabrikada tam ayarlandığını ve asla el sürülmemesi gerektiğini söylerlerse de bunun bir şehir efsanesi olduğ unutulmamalıdır. Nitro motorlar üretim bandından çıktıktan sonra genelde pek çalıştırılıp test edilmezler. Ancak üretim serisinden örnekleme ile alınıp çalıştırılıyor olabilirler. O nedenle hiçbir zaman küçük iğnenin tam ayarı söz konusu değildir. Sen de birkaç depo yaktıktan sonra küçük iğneyi yavaş yavaş kısacaksın.
İniş için süzülürken doğal olarak gaz kesiyorsun ve küçük iğne zengin olduğu için rölanti ya da az yukarısında çalışan motorda yakıt birikmeye başlıyor. Karışım giderek daha da zenginleşiyor. Pas geçeceğin zaman bu zengin karışım nedeniyle motor öksürerek toparlanıyor. Bu durum, karbüratör küçük iğnesinin saat kadranına göre beş dakikalık adımlarla ısılması (saat istikametinde döndürülmesi) gerektiğini ifade ediyor. Eğer ani gaz açtığında motor öksürmeden stop etseydi küçük iğnenin zengin olduğunu söylerdik ama burada durum farklı.
Küçük iğneyi değerlendirmenin bir diğer yolu karbüratör bareli tam açıkken iğnelere bakmaktır. İki parça arasında ortada 0.8 - 1 mm civarında bir boşluk olması gerekir. Şimdi bakarsan muhtemelen bu boşluğun yaklaşık 1.5 mm olduğunu göreceksin (klasik OS fabrika ayarı).
Motorun fazla ısınmaması da zengin karışımın bir başka göstergesi. Ancak şunu hep söylüyorum ama ne kadar söylersem söyleyeyim etrafımdaki kimse bunu kavrayamıyor. Segmansız motorların durumu farklı ve özeldir. Evet rodaj sırasında hararet kötü bir şeydir ama soğuk motor da en az hararet kadar kötüdür. Çünkü gömlek konik olduğu için motor eğer yeterince ısınmazsa asla silindirik forma dönemez ve piston ile gömlek normalden çok daha fazla sürtünerek aşınır. Ayrıca motor stopu rsiski de artar çünkü soğuyan gömlek tepede pistonu sıkıştırabilir.
Kısaca artık ilk beş dakikalık küçük iğne kısma zamanın gelmiş denilebilir.
 
Seagull Low Wing Trainer

Hadi gozun aydin Dogus. Cok sukur kirimsiz guzel bir maiden yapmissin bugun :bravo:

Sumer abimize de destegi icin ayrica Tesekkur ederiz %p :RCKolik:
 
Seagull Low Wing Trainer

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bazı hatalı algıları düzeltelim. Uçağın aileron trimi istemesinin sebebi bir kanadın ağır olması olmak zorunda değil. Tabii ki monte edilmiş ve deposu boş bir uçakta nasıl ki ağırlık merkezini kontrol ediyorsak lateral dengeyi de kontrol etmeliyiz ve tabii ki bariz bir ağırlık farkı varsa kanat uzuna yakın ve mutlaka alt yüzeye ağırlık yapıştırarak dengeyi sağlamalıyız. Eğer uçak havada trim sonrası düz uçuyor ama iniş sırasında iyice yavaşladığında bir yana yatma eğilimi gösteriyorsa o zaman gerçekten de lateral denge sorunu var denilebilir. Ancak gövdede, kontrol yüzeylerinde, stabilizelerde gözle hissedemeyeceğin ufak simetri bozuklukları, açı bozuklukları da trim gerektirebilirler. Bu da son derece doğal bir durumdur. Yani uçağı uçururken tüm trimler ortada duracak diye bir takıntı gereksiz.
Birçok motor üreticisi rodaj süresinde motora zarar gelmesin diye küçük iğnelerini zengin bırakır. Motorun rodajı ilerledikçe küçük iğnenin yavaş yavaş kısılarak optimum ayara getirilmesi gerekir. Bazı modelciler küçük iğnenin fabrikada tam ayarlandığını ve asla el sürülmemesi gerektiğini söylerlerse de bunun bir şehir efsanesi olduğ unutulmamalıdır. Nitro motorlar üretim bandından çıktıktan sonra genelde pek çalıştırılıp test edilmezler. Ancak üretim serisinden örnekleme ile alınıp çalıştırılıyor olabilirler. O nedenle hiçbir zaman küçük iğnenin tam ayarı söz konusu değildir. Sen de birkaç depo yaktıktan sonra küçük iğneyi yavaş yavaş kısacaksın.
İniş için süzülürken doğal olarak gaz kesiyorsun ve küçük iğne zengin olduğu için rölanti ya da az yukarısında çalışan motorda yakıt birikmeye başlıyor. Karışım giderek daha da zenginleşiyor. Pas geçeceğin zaman bu zengin karışım nedeniyle motor öksürerek toparlanıyor. Bu durum, karbüratör küçük iğnesinin saat kadranına göre beş dakikalık adımlarla ısılması (saat istikametinde döndürülmesi) gerektiğini ifade ediyor. Eğer ani gaz açtığında motor öksürmeden stop etseydi küçük iğnenin zengin olduğunu söylerdik ama burada durum farklı.
Küçük iğneyi değerlendirmenin bir diğer yolu karbüratör bareli tam açıkken iğnelere bakmaktır. İki parça arasında ortada 0.8 - 1 mm civarında bir boşluk olması gerekir. Şimdi bakarsan muhtemelen bu boşluğun yaklaşık 1.5 mm olduğunu göreceksin (klasik OS fabrika ayarı).
Motorun fazla ısınmaması da zengin karışımın bir başka göstergesi. Ancak şunu hep söylüyorum ama ne kadar söylersem söyleyeyim etrafımdaki kimse bunu kavrayamıyor. Segmansız motorların durumu farklı ve özeldir. Evet rodaj sırasında hararet kötü bir şeydir ama soğuk motor da en az hararet kadar kötüdür. Çünkü gömlek konik olduğu için motor eğer yeterince ısınmazsa asla silindirik forma dönemez ve piston ile gömlek normalden çok daha fazla sürtünerek aşınır. Ayrıca motor stopu rsiski de artar çünkü soğuyan gömlek tepede pistonu sıkıştırabilir.
Kısaca artık ilk beş dakikalık küçük iğne kısma zamanın gelmiş denilebilir.

Sümer Abi konuyu daha çok idrak edebilmek için mesajını iki bölüm olarak düşündüm, ilk bölüm lateral denge ve trim diye o kısmı bir çözmek istedim. Motor konusunda teknik bilgim olmadığından hem onu araştırır hemde diğer sorunları ve konuları çözümleriz diye düşündüm.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Abi lateral denge ölçüm videom burada. Bana göre en ufak bir dengesizlik yok lateral dengede. Demekki ben lateral dengeyi kanattan alıp ağırlık yapsaydım vay benim halime idi. Demekki trimler tamamiyle benim kusurum.

Trimleri inceledim elavatör trimi ile elavatör daha da düzgün olmuş. Mekanik hata bende. Ama aileronlarda abi durum farklı gibi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motora gelirsek abi

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Abi yukarıda iğne fabrikadan geldiği şekilde, yapıştırdığım bant ise benim düşündüğüm yeni değer onay verirsen o şekle getireyim abi.



Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Hadi gozun aydin Dogus. Cok sukur kirimsiz guzel bir maiden yapmissin bugun :bravo:

Sumer abimize de destegi icin ayrica Tesekkur ederiz %p :RCKolik:

Abi çok teşekkür ederim, ama şayet başta uçak kırmamış olsam bunu kırardım kesinlikle abi, ondan tüm hatalarımı görmüş oldum. Düzgün montaj ve uçmadan her an kontrol şartmış abi. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Low Wing Trainer

Videoyu izleyince rahmetli Barış Manço geldi aklıma... "Doğru tartan esnaf rahat huzurlu gezer, eğrinin ve doğrunun hesabı mahşerde...". :D :D :D
Yahu lateral dengeyi bu kadar hassas ayarlayanı ilk kez gördüm. Helal...

Trimleri unutmazsan beyzbol sopası gelecek. Sen sanıyor musun ki koskoca Airbus'lar Boeing'ler trimsiz uçuyor.

Karbüratör ayar önerin bence uygun.
 
Seagull Low Wing Trainer


Sümer Yamaner' Alıntı:
Videoyu izleyince rahmetli Barış Manço geldi aklıma... "Doğru tartan esnaf rahat huzurlu gezer, eğrinin ve doğrunun hesabı mahşerde...". :D :D :D
Yahu lateral dengeyi bu kadar hassas ayarlayanı ilk kez gördüm. Helal...

Trimleri unutmazsan beyzbol sopası gelecek. Sen sanıyor musun ki koskoca Airbus'lar Boeing'ler trimsiz uçuyor.

Karbüratör ayar önerin bence uygun.

Abi ayar için bir şey yapmadım ama kader etki etmiş olabilir, kanatın içinde hücum çıtasına doğru bir yerde bir adet clunk ve bir miktar ip var. Aileron servolarına kablo çekerken orada sıkışmıştı abi. Dedim heralde uçuşta titrer düşer bir yere bende oradan alırım. Nafile henüz ses yok kanattan. [emoji4]

Tamamdır abi karbüratörün küçük vidasını belirlediğim şekilde kıstım böyle bir deneriz, diğer konularda yazdığın çeyrek gazda tut sonra tam gaza çık şeklinde deneme yaparım abi. Olmadı hortum sıkma metoduda varmış onlarıda not aldım. Piste gittiğimde denetimden geçireceğim tekrar.

Abi O.S No6 buji devam edeyim mi malum havalar soğuyor sıcak buji diye geçiyor ama yinede bir danışayım yedek bujim kalmadı bir adet varda markası filan belli değil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Low Wing Trainer


Sümer Yamaner' Alıntı:
No 6 o motorun ideal bujisi.

Tamamdır abi P51 alamadık ama en azında buji siparişini geçeyim [emoji52]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Low Wing Trainer

Sümer Yamaner' Alıntı:
Sen trainerinle idare et bi süre. Efendi ol!!! :D :p

Abi zaten ona birde yeni motor almak lazımdı. Ben şu motorlara biraz daha bakınayımda bir ASP siparişi verelim abi. Zaten ASP motor alınca model bedavaya geliyor. Nede olsa bir ASP+Modelin parası bir OS motor anca ediyor. :)