Görseller RC Kolik Muscat Şubesi Uçuşları

Şimdilik aceleyle işlenmiş kaba bir video gelsin. İlerde daha düzgün bir video hazırlayabilirim...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Abi çok geçmiş olsun, ucuz atlatılmış resmen, panik yapmadan o irtifada o manevrayı yapmak hiç kolay iş değil bunun için ayrıca tebrikler ??? sorun bulunur inşallah
 
Enine inmiş piste resmen laz pilot. :D :p
Model türbinler aslında sanıldığı kadar robust sistemler değil. Özellikle de minik hava kabarcıklarına çok hassaslar. Örneğin motor durmadan önceki yavaş tono sırasında header tanktaki havadan bir kabarcık motora gitmiş olabilir. Pilot paniklemese çok daha düzgün inermiş çünkü pist üstüne geldiğinde uçakta hala epeyce enerji varmış.
Geçmişler olsun diyelim...
 
Geçmiş olsun. Stop etmeden hemen önce tono atmışsın. Ucusun sonlarına doğru depoda yakıt da az. Kısacık bir süre icin hava almıştır, eminim. Bakim sırasında ya bir eksiklik var, ya da clunk hortumu sertleşmiştir.
 
Motor sustu yazısını okuyunca eyvah dedim ama çok şükür sorunsuz inmiş. Nefes alış verişlerden heyecanın dozu anlaşılıyor :D
Ben açıkçası böyle zorunlu inişlere bayılıyorum. Çünkü pilotaj o zaman belli oluyor. İniş bence çok başarılıydı. Piste inmek için son sol tarafa yapılan manevrayı yapmak izlerken bile aklıma gelmedi. Dedim taşa toprağa inecek heralde :D

Jet modelleri sevmesemde hasar almamasına çok sevindim :D Geçmiş olsun.
 
Motor sustu yazısını okuyunca eyvah dedim ama çok şükür sorunsuz inmiş. Nefes alış verişlerden heyecanın dozu anlaşılıyor :D
Ben açıkçası böyle zorunlu inişlere bayılıyorum. Çünkü pilotaj o zaman belli oluyor. İniş bence çok başarılıydı. Piste inmek için son sol tarafa yapılan manevrayı yapmak izlerken bile aklıma gelmedi. Dedim taşa toprağa inecek heralde :D

Jet modelleri sevmesemde hasar almamasına çok sevindim :D Geçmiş olsun.

Sen bir Hezarfen'e gel de, acil inişlerde pilotaj gör! ?
 
Geçmiş olsun abi kırım olmamasına sevindim, el emeği göz nuru modeller kırılınca ayrıca üzülüyorum, heli falan bir şekilde toplanıyor, ama emek verilen uçaklar asla eskisi gibi olmuyor.
 
Şimdilik aceleyle işlenmiş kaba bir video gelsin. İlerde daha düzgün bir video hazırlayabilirim...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Geçmiş olsun abi. Ucuz atlatışmış gerçekten. Videoyu izlerken, motor sustuktan sonra size doğru gelirken kafamda kendi kendime sağ aileron komutu veriyorum piste girsin diye :lollol: Ama siz sola dönüş yaparak rüzgarı karşınıza aldınız. :saygilar:
 
Sonunda kaba etlerim koltukla buluştu :lol:, hemen bir kısım detaylı bilgi aktarayım...

İlk olarak ne olup bittiği hakkında detay vereyim,cuma günüve sonrasında detaylı yazma fırsatım olmadı. Videoda zaten havada olan biten çok net olmasa da görünüyor, ama benim tarafımdan yani olay anındaki karar mekanizmasının detaylarını vs. göstermiyor malesef, video sadece uygulama kısmını gösteriyor :)

Önce biraz geriye gidelim, geçen hafta iki günlük tatille birlikte 4 günlük uzun bir haftasonu oldu, daha haftasonu olmadan önce sahanın anahtarından sorumlu arkadaşla (Salim) konuştum, anahtarı alıp alamayacağını, alabilirse en azından iki gün uçuşa gitmek istediğimi belirttim. Salim de anahtarı alacağını ve uçuşa gidebileceğimizi söyledi. tatilin ilk günü olan çarşamba günü için panteri hazırladım ama hava pek de uygun değildi, piste tam 90 dereceden gelen 30km/saatlik hayli de darbeli bir rüzgar vardı. Çarşambayı pas geçip perşembe gideriz dedik. Perşembe rüzgar hala şiddetli ve darbeli olmasına rağmen yönü piste 45 derece açıya geldi, uçuş için daha uygun bir haldeydi ama benim son dakikada çıkan bir işim nedeniyle perşembeyi de pas geçmek zorunda kaldım. Cuma günü de rüzgar yine piste 45 derece açıyla 20km saat hızda darbelerde de yer yer 25 km/saat gibiydi. 15-20 km/saatlik bir yan rüzgar bileşeni ile başedebildiğimi bildiğim için uçuşa uygundur diyerek sahanın yolunu tuttum. Gittiğimde de sahadaki durumun tahminlerle örtüştüğünü görünce modeli hazırladım. Uçuş sıram geldiğinde de motoru çalıştırdım. Motor çalıştırırken de gopro ile arkadan Rasim'in istediği videoyu çektim, tabi anca elim yanmaya başlayana kadar sürdü bu çekim :D Motor normal bir şekilde çalıştı, her zaman olduğu gibi yakıt sistemini kontrol ettim herhangi bir kabarcık vs yoktu. kapakları kapattım, kamerayı hazırladım kayda başlayıp kafama monte ettim ve pistteki yerimi aldım.

Kalkış koşusu da şiddetli yan rüzgarın etkilerini bir tarafa bırakırsak gayet normaldi. Motor reaksiyonları yerindeydi. model teker keser kesmez yan rüzgar nedeniyle ani bir sağa yatma eğilimi gösterdi (beklediğimden çok fazlaydı) ama karşılayıp sorunsuz bir şekilde düz uçuşa ve tırmanışa geçirdim. tırmanış ve soldan ilk dönüş de yine sorunsuz oldu. Herzamankinden farklı olarak sola döndükten sonra dağlara doğru tam gazda hayli dik bir şekilde tırmanmaya devam ettim. Niyetim en azından ilk tur için dağlardan gelen türbülanslı havanın üzerine çıkmaktı. Bu dik tırmanış da normal bir şekilde tamamlandı, sonrasında yavaşça alçalarak ilk meydan turumu attım, rüzgarın darbelerinin daha önce uçtuğum koşullardan çokda fazla farklı olmadığını görünce daha alçakta uçmaya devam etme kararı aldım, ikinci meydan turunda üzerimizden geçerken bir tono attım, tononun tamamlanmasıyla birlikte uçağın arkasından anlık beyaz bir duman çıktı ve motor sustu...

Sümer abi gayet iyi bilir :) ister gerçek uçakta ister model uçakta olsun, uçuş sırasında beynin arka planında her daim "şu an motor dursa ne yaparım" sorusu olmalıdır, bu pilota "beklenmeyen" anı beklenen haline dönüştürme şansı tanır :) Pantherle uçarken de çoğu zaman bu şekilde olmama rağmen bu an benim için gerçekten de beklenmeyen bir an oldu. Hızlıca durum değerlendirmesi yaptım, yükseliğim az ama hızım var, bu avantaj. Ama düz gidersem pisti aşacağım kesin geri dönmek ilk karar, sol mu sağ mı? rüzgarltına kaçmaktansa rüzgarüztüne gitmeyi tercih ettim, soldan döndüm. Zaten bu da standart patern olduğu için daha doğal bir şekilde geldi bu karar. Hemen ardından ikinci düşündüğüm şey, iniş takımlarını açmalı mıyım açmamalı mıyım. sırf iniş takımı açılma sekansı 8-9 saniye alıyor, yeterli enerjim var, ama çok da fazla değil, iniş takımları aşağı! (motor durması + 3,5 saniye). Sonrasında modelin hızını korumak için hafifçeburun aşağı verip normalbir paterndeymişçe uçurmaya devam edip bir yandan da ne şekilde inmem gerektiği konusunda son kararımı verdim. Pite ulaşabileceğim kesindi ama hangi yöne ineceğime karar vermem gerekliydi. ilk sol dönüşe başlarken kendimi tam bir tur atıp rüzgara karşı yönde inmeye hazırlamıştım, rüzgaraltı yönünde hızlı bir değerlendirme yaptım ve yine en sağlıklı ve güvenli yolun bu oalcağı yönünde karar verdim. diğer yönden inmeye kalkarsam herşeyden önce şiddetli bir kuyruk rüzgarıyla inmem gerekli olacaktı hem de pisti karşılama manevrası modeli tam önümüzde bir konuma getirecekti. karşı taraftan gelen şiddetli bir yan rüzgar komponenti ve aynı derecede şiddetli bir kuyruk rüzgarıyla böylesi bir manevra hayli riskli (insanlar açısından) olacağı için ilk kararıma sadık kalıp rüzgara dönmeye bu sayede de modeli bizden uzağa doğru bir yere indirmeye karar verdim. Dönüşün son evrelerinde tipik planörcü refleksiyle modeli iyice daldırıp hem hız kazandım hem de son aşamaları yer etkisinde daha verimli bir şekilde yapmayı hedefledim. Videoda da gördüğünz gibi pistin üzerinden alçak bir şekilde geçip pistin rüzgar altı tarafından dönüşe devam edip modelin burnunu rüzgara çevirdim ve kalan son enerjiyi o arada tüketip çaprazlamasına indim. Enerjim kritik olduğu için hiç flap kullanmadım. Model pist kenarını işaretleyen beyaz çizginin iki metre kadar içerisine teker koydu. Açıkçası motorlu inişlerimde çok daha sert indiğim olmuştu, o yüzden inişi iyi bile sayabiliyorum :) teker koyma sonrasında max fren ile modeli pist içinde tutabildim, hatta son anlarda taksi hızına ulaşınca frenleri bırakıp modele bir u dönüşü yaptırıp burnunu bize dönmesini sağladım (bunu neden yaptım hiçbir fikrim yok :D burnu rüzgara dönük olarak kalıp hava girişlerinden bol bol temiz hava giriyor olması motor için daha iyi olurdu.) Sonrasında kısa bir süreuzaktan gözlemledim modeli, herhangi bir yangın vs durumu olursa yangın söndürücü ve arabayla hızlıca modelin yanına gidebileyim diye. herhangi bir sorun olmadığını görünce de Deniz'le birlikte yürüyerek gidip modeli alıp getirdik. Modelin nihai durduğu pozisyon ile benim bulunduğum konum arasında yaklaşık 160 metrelik bir mesafe söz konusuydu, yani kabaca bulunduğum yerden 145 metre ötede bir yere teker koymuşum diyebilirim :)

Modeli pit alanına getirdikten sonra hemen incelemelere başladık. İlk ve en büyük şüpheli motora hava kaçması olduğu için ilk olarak hava kapanına baktık, ufak bir kabarcık haricinde bir hava girmesi yoktu. o kabarcık da zaten yakıt doldurma aşamasında engelleyemediğim her zaman orda olanbir kabarcık. Bilmeyenler için ekleyeyim, hava kapanındaki yakıt seviyesi yarının altına düşene kadar motoru sağlıklı bir şekilde sıfır kabarcık ile beslemeye devam edebiliyor. Yani motora hava kabarcığı kaçtıysa bile o kabarcık hava kapanından gelmediği kesin gibi.

İkinci kontrol olarak hem powerbox sistemini hem de FADEC sisteminin raporlarına girdim, her ikisi de radyo ile ilgili hiçbir hata göstermiyordu. FADEC motor durması ile ilgili olarak da sadece "flame-out" diyordu, yani pil veya buji veya pompa arızası gibi bir tespit yoktu.

Motoru tekrar çalıştırdık, çalışma gayet normaldi, uzun süreli olarak tam gaz testleri yaptık, borularda kavitasyon nedeniyle kabarcık oluşup oluşmadığına baktık falan. herşey gayet normaldi, hiçbir kabarcık oluşumu vs olmadı. uzun uzun denemeler yaptıktan sonra acaba ters ucus veya tono ile sorunun bir alakası olabilir mi diye tekrar havada test yapmaya karar verdim. Depoyu doldurdum, motoru yeniden çalıştırdım ve ikinci uçuşa çıktım. Bu uçuşta güvenli bir yükseklikte bolca tono, ters ucus, negatif G manevraları, ani ve sert hareketler vs denedim, ama motorda en ufak bir sorun olmadı. 6 dakikanın sonunda normal bir şekilde uçuşumu tamamlayıp gelip indim...

Bu şimdilik Cuma gününün özeti olsun. Uçakta kaydedilen dataların analizine de sonra yer vereceğim...