3. videodan buyana neler yapıldı bir ozetleyelim
Gövde bölmelerini ve stringer çitalarını yapıştırmadan yapım klavuzu üzerinden defalarca madde madde gidip ilerdeki yapım aşamalarını hatmettim ve yapım klavuzunda verilmiş olan akış sıralamasında herhangi bir sorun olmadığından emin oldum. Gövde ve kapak arasındaki ayrım hattında ve kapağın sonradan kesilmesinde kafama tam olarak oturmayan bazı noktalar vardı, bunları hem en kesit çizimlerini iyice çalışarak hem de modeli daha önceden yapmış olanların fotoğraflarına bakarak giderdim ve herşeyi iyice kafamda oturttum. Sonra da gövde bölmelerini payandaya yapıştırmaya başladım.
Bunların hizalı olduklarından iyice emin olmak için lazerin tek başına yeterli olamayacağına karar verip antik mısırdan bugüne (muhtemelen çok daha eskiden beri
) insanlığın uyguladığı yöntemi, ip çekmeyi de devreye soktum
İnşaat tezgahı üzerine bir merkez hat işaretlemiştim zaten, açıkçası o sırada bunun bir işe yarayıp yaramayacağından pek emin değildim, ama yine de dursun bir zararı olmaz diyerek merkez hattı işaretlemiştim. İyi ki de işaretlemişim, çok işe yaradı. Payandayı tezgaha iğnelerken bu merkez hattıyla lazerin dikey çizgisini kullanarak hizalamıştım. Ama gövde bölmeleri yerlerine gelince lazerin etkisi sadece bölmelerin tepeleriyle sınırlı kaldı, zira alt kısımlar perdelendiği için bölmelerin alt kısımlarındaki referans çizgilerine ulaşamadı. Bunu çözmek için önce tezgahı evirdim çevirdim dikey koydum falan ama içime sinmedi açıkçası. En sonunda da eski usul ip çekmeye karar verdim.
İlk iş olarak en baştaki ve en sonraki (1 ve 15 numaralı) bölmeleri büyük marangoz gönyesi yardımı ile tam merkezli olacak şekilde ve tam dikey olduklarından emin olup payandaya yapıştırdım. F-15 in önündeki F-14 bölmesi de aynı şekilde gönye ve kısmen lazer yardımıyla merkezli ve dik olarak yerine yapıştırıldı. F-14 ve F15 bölmeleri arasında dikey stabın sinirleiri olan FR-1 ve FR4 parçaları yapıştırılmadan yerleştirildi. Bu şekilde, kuyruk tarafında iyi kötü sebit bir yapı elde edebildim ve bir iğneyi FR-4ün merkez hattına saplayıp hizalama ipini buna bağladım. İpi F-14ün tepesindeki çentikten geçirip en başa, F-1 bölmesinin tam merkezine gerdirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Artık bir tane yukarıda (ip) bir tane de aşağıda (tezgahtaki merkez hattı çizgisi) olmak üzere iki merkez hattı referansım vardı ve diğer gövde bölmelerinin üzerlerindeki orta hat çizgilerini de kullanrak, gez göz arpacık mantığıyla her bölmeyi tam olarak merkezli yerleştirme şansım oldu. Bu şekilde tüm bölmeleri teker teker hizalayıp marangoz gönyesiyle dikliklerini de kontrol edip payandaya yapıştırdım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
F-9 ve F-10 bölmeleri aynı zamanda kanat bağlantısını sağlayacak olan bölmeler olduğu için bunların boyuna merkez hattına dik olmaları konusunda da azami gayreti gösterdim. Bu bölmler aynı zamanda büyüp parçalar olduğu için ahşabın doğasından gelen olası çarpılmaları engellemek için F-9 parçasının önüne kalın bir sert ağaç tutturup, düz olduğundan emin olarak yapıştırdım. F-10 zaten lazer kesim parçalarla F-10a bağlanacağı için otomatik olarak F-9 un şeklini takip edecek. O yüzden son ana, tüm parçalar yapışana kadar bu sert ağaç destek F-9 a tutturulmuş olarak kalacak.
Yapım klavuzu bölmeler payandaya yapıştıktan sonra dikey kuyruğu tamamlamayı buyuruyor, ben de harfiyen takip ettim.
Yatay kuyruk dikey kuyruğa monte ediliyor ve FR-4 sinirinin üzerine yapıştırılan yataklara oturuyor. Haliyle yatayın oturma açısı (uçuşu doğrudan etkileyecek çok önemli bir parametre) FR-4 parçasının oturma açısını takip edecek demektir. Ziroli da yapım klavuzunda bunu altını çizerek anlatmış, ne yap ne et FR-4 parçasının payandaya paralel olduğundan emin ol diye buyurmuş.
Eşimin de yardımıyla tezgahı salon sehpasından yemek masasına taşıdım (salonu kullandığım yetmediği gibi tezgahı taşımak için de eşimden yardım isteyebilecek kadar şanslıyım
)
Lazerin yardımıyla payandanın yere paralelliğinden emin oldum. Sonra lazeri F-14 ve FR-4 e hizalayıp FR-4 ün yatay olup olmadığını kontrol ettim. Malesef yatay değildi. F-14 üzerindeki çentiği aşağıya doğru biraz eşeleyince FR-4 yatay hale geldi, ve o halde F14 ve F-15'e yapıştırıldı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonrasında yapım klavuzu harfiyen takip edilerek sırasıyla FR-1, F-16, Hücum kenarı çıtası (6x6mm sert balsa) FR-7, FR-5, FR-6 ve serenler (6x3 mm sert balsa) yerlerine yapıştırıldı.
Aslında dikeyin firar kenarı çıtası olan F-16 kitten çıkmadı (oysa ki ziroli parça çizimlerinde bu parçaya yer vermiş, kitte de olması gerekirdi). Aynı parçadan bir de yön dümeni için gerekli olacağından 3D printerdan bir şablon basıp bu parçayı 6.4 mm balsa levhadan kestim. Doğru açıda olması için yine 3D printerdan bir üçgen şablon basıp kullandım ve F-16 yı FR-1 ve FR-2 sinirlerinin arkasına yapıştırdım. Tam dikey olduğundan emin olmak için de yine lazeri kullandım. İlk kez bu kadar "havada" bir inşaat yapıyorum, normalde bu tür elemanları doğrudan plan ve tezgah üzerinde yapmaya alışığım
bu bana çok eğreti geldi açıkçası, o yüzden her aşamada her şeyin hizalı ve dik olduğundan emin olmak için çok fazla çaba harcıyorum, yoksa inşaat çok daha hızlı gidebilir... 3 kere ölç bir kere yap prensibini 10 kere ölç 3 kere yap olarak genişlettim bu inşaatta
Ama en nihayetinde ana hatlarıyla düzgün olan bir dikey çıktı ortaya
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şu haliyle yapı içime sinecek bir rijitlikte değil, olası bir rudder "flutter"ında parçalanıp gider gibi bir hissiyat veriyor (aklıma o güzelim devasa Gripen modelinin havada paramparça olduğu video geliyor sürekli) buyrun siz de izleyin:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Her ne kadar yüzeyi kaplayacak olan 1.6 mmlik balsa levhalar eklenince sistem çok daha sağlam bir hale gelecek olsa da, ben ne olur ne olmaz diyip abartıya kaçmadan, nispeten hafif bir güçlendirme olarak serenlerin arasında 1.6mm lik balsa parçalar ile destekler (shear web) atıp seren sistemini kutu haline getireceğim. Az bir ağırlık ilavesiyle hatırı sayılır bir sağlamlık getirecek bu ekleme...
Dün ayrıca motor ve gövde ilk kez bir araya geldiler
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sanki sığdı gibi...
Haftasonum da artık başlamak üzere, bu haftasonunda gövdenin çatılması tamamlanır diye tahmin ediyorum. Pek yakında modeli tezhagtan ayırabilecek hale geliriz diye tahmin ediyorum. Ama bu başka bir problemi getiriyor, modeli koyacak yer bulmam lazım
35cc'lik decathlonu elden çıkarma vakti geldi sanırım...