Salalah’ta havaalanında mahsur kaldım
uçuşum üç saat rötarlı, okumak için yanıma aldığım kitap da bitti, en iyisi şu konuya yazayım biraz dedim
Son günlerde neler yaptım kısa bir özet geçeyim...
Gövde/kanat birleşim yerindeki parçaları iyice ölçüp biçip yapıştırmak istediğimden bahsetmiştim. Bu ölçme biçme işlerini nasıl yapsam diye bir süre kafa yorduktan sonra aklıma yatan bir yöntemle ilerlemeye karar verdim (eğer ilk inşaat tezgahım istediğim genişlikte olsaydı bunlara hiç gerek kalmayacaktı).
Hurricane inşaatından bildiğim üzere evde düzgünlüğüne güvenebildiğim tek yüzey mutfak tezgahıydı, eşimin iznini (bir kez daha) aldıktan sonra planı mutfak tezgahına yayıp sabitledim, gövdeyi de plan üzerinde yerden yükseltecek şekilde üç tane ayak üzerine oturttum. Bu ayakların birisini öndeki gövde bölmelerinin birisine diğer ikisini de arkadaki F-12 bölmesinin uç kısımlarına mandallarla tutturdum. Sonra hem burundan hem kıçtan hem de yanlardan defalarca ölçümler ve ince ayar yaparak modelin payandasının tezgaha tamamen paralel olmasını sağladım ve bu pozisyonda ayakları bölmelere yapıştırdım.
Böylece modeli tezgahtan kaldırsam bile aynı pozisyona geri koyabileceğim sabit bir sistemim oldu.
Modeli bu halde planın merkez hattı üzerinde de ortalayarak ayakların konumunu plana işaretledim. Bu da bana modeli kaldırsam bile kolayca tekrar merkez hatta getirmemi sağladı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra ölçümlere başladım, kanadın bağlanacağı tüm bölmelerin hem sağ hem sol taraftaki uçlarından marangoz gönyesiyle ölçüler aldım ve not ettim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bunlar gövde bölmelerinin ölçüm sonuçları (gönye yukardan aşağıya doğru artan şekilde işaretlenmiş, yani küçük rakam daha yüksekte olan nokta anlamına geliyor.
Bir sonraki aşamada kafayı yemenin eşiğine geldim! Sinirlerin gövde merkezine göre simetrik olup olmadıklarını ve doğrultularının gövde merkez hattına paralel olup olmadığını ölçerken plan üzerinde bir tarafın diğer tarafa göre 6mm den biraz daha fazla dışarda olduğunu farkettim. Paralellikten yana bir sorun yoktu ama simetrik değillerdi. Tekrar tekrar uçağı merkez hatta hizalayıp ölçtüm, sonuç aynı. Bunun anlamı gövde bölmelerinin simetrik olmaması, tamam bir miktar simetri kaçıklığı var ama bu kadar olamaz diye düşündüm. Bu sefer planı boşverip sinirleri gövdenin merkezindeki stringer çıtasını baz alarak tekrar ölçtüm, her iki taraf da tam olarak simetrik, tüm ölçümler eşit. Bunu görünce rahatladım, sorundan emin olmak için plandaki merkez hattı bir cetvel yardımıyla kontrol ettim ve gördüm ki orta kısımda merkez hat 3mm kadar kayık olacak şekilde bir yay çiziyor! Ben de gövdeyi baştan ve kıçtan merkez hatta hizalayınca orta kısımda 3mm lik bir kayma olmuş. Bunun üzerine plandaki sinir yerleriyle gövde bölmelerinin gerçek ölçüleri arasında da biraz fark olunca hatanın tamamı açıklanmış oldu ve rahatladım
Bir sonraki aşama sinirlerin doğru açıda olmasını sağlamak.
Tasarımcı kanadın oturma açısının payandaya göre +1 derece olmasını buyurmuş. Bu açıyı tutturmak önemli, ama daha önemlisi her iki taraftaki açının aynı olması!
Bu açıyı nasıl ölçsem diye düşünürken trigonometrik hesabın en iyi yol olduğuna karar verdim, ve kanat sinirinin firar kenarı ile hücum kenarı arasında olması gereken dikey seviye farkını hesapladım. Sinirleri yerine oturtunca her ikisinin de firar kenarının 163mm de durduğunu gördüm, buna göre hücum kenarındaki merkez hattının 7 mm yukarıda yani 156mm de olması gerekliydi. Bu rakamları sinirlerin üzerine yazdım (ters oldukları için kafa karışıklığına yol açmasınlar diye). 30dk lık epoksi ile sinirleri yerlerine yapıştırdım ve epoksi donana kadar gönye ile sürekli bir hücum kenarından bir firar kenarından ölçerek doğru açıda kaldıklarından emin oldum.
Sağ taraf hücum kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sağ taraf firar kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sol taraf hücum kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sol taraf firar kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sanırım yeterince düzgün oldular, uçar bu meret