Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Öncelikle turuncu ve beyaz bu uçağa en çok yakışan boyama. Benim de favorim bu.
Ama...
Scale takıntısının da mantıklı sınırları olması gerektiğine inanıyorum. Gerçeğinde bile binbir varyasyon varken...

Abi insan hem maketçi hem modelci olunca bu ayrıntılara ister istemez takılıyor. Lanet olsun içimdeki maket sevgisine diyorum. Ben de bu yüzden modellerde bu gibi ayrıntılara takılıyorum çoğunlukla.

Bu arada konuyu sessiz sedasız izlerken nereden konuya girsem diye düşünüyordum. Özgür Bey ailecek izliyoruz. Çok güzel bir konu ve model oluyor. Finali sabırsızlıkla bekliyoruz. Turuncu beyaz uçaklara benim de bir zaafım var. Proje o yöne kayarsa güzel olur diye düşünüyorum bende.
 
Şu scale takıntısını ben de hiç bir zaman anlayabilmiş değilim. Neredeyse maket yapmaktan vazgeçtim bu yüzden.
 
Öncelikle turuncu ve beyaz bu uçağa en çok yakışan boyama. Benim de favorim bu.
Ama...
Scale takıntısının da mantıklı sınırları olması gerektiğine inanıyorum. Gerçeğinde bile binbir varyasyon varken...
Hem renk hem de varyasyon hakkında tam anlamıyla duygularıma tercümen olmuşsun Sümer abi :D
 
Öncelikle turuncu ve beyaz bu uçağa en çok yakışan boyama. Benim de favorim bu.
Ama...
Scale takıntısının da mantıklı sınırları olması gerektiğine inanıyorum. Gerçeğinde bile binbir varyasyon varken...

Abim, şimdi bilgisayar başından daha rahat yazayım. Scale takıntısında makul olmak ile manyaklığı ayıran sınır biraz bulanık aslında, hangisi nerde bitiyor nerde başlıyor her modelde farklı olabilir. Ama genel mantık, en azından RC scale için genel mantık, modelin gerçeği gibi görünmesini sağlamak. Misal gidip 1/6 ve daha küçük ölçekli bir modelde 5 metre öteden görünen perçinler yapıp sonra o perçinlerin sayısının gerçeğiyle birebir olduğunu iddia etmek hem manyaklık hem de yanlış. Keza renk tonlarında da spektrofotometrik analizle ton tutturmaya çalışmak aynı derecede manyaklık… Fabrikadan arka arkaya çıkan, aynı birlikte aynı sayıda sorti ile her daim kol uçuşunda olup birbirinden hiç ayrılmayan iki uçağın bile renklerinin solması, aşınması vs farklı olacaktır belli bir süre sonra. Öte yandan, örneğin bu pantheri ele alalım, hiç panel çizgisi yada perçin yapmasam bile olur, biraz eksik olur ama olur, bazen eksik olması fazla olmasından daha iyidir, ama gerçek uçakta çok net kabak gibi görünen bazı detaylar, mesela yukarıda bahsini ettiğim şeyler kanopinin arkasındaki çerçeve, rudder yarılarının ayrım hattı, dikeyin tepesi ve hava alıkları ile kanatla hava alığı arasındaki ayrım plakası doğru olmalı bence. Doğru ile kastım, modellenen uçakta neyse modelde de o olmalı. -2 ve -5 versiyonları arasında mesela boy farkı da var, -5 in boyu uzatılmış bir miktar, bunu illa modelde yapmaya gerek var mı peki? fark o kadar küçük ki eline cetvel alıp da ölçmeden kimse doğru mu yanlış mı bilemez, haliyle gereksiz. yine -5 versiyonunda Grumman mühendisleri kanadın profilinin kalınlığını %12 de n %10 a çekmek için profil kalınlığıyla oynamak yerine (çok ciddi yeniden tasarım gerektirirdi çünkü) akıllı bir şekilde hile yaparak kanadın "chord"unu arttırmışlar. Ama bence modeldeki kanat genişliğinin gerçeği ile birebir milimi milimine uyması şart değil. Ama hava girişlerinin oradaki değişiklikler aslında bu kanattaki değişikliği anında ele veriyor. Başka bir deyişle, kanadı birebir ölçekli boyutta yapıp hava girişlerini doğru yapılmazsa o kanat doğru görünmezken, başka bir modelde hava girişleriyle hücum kenarı arasındaki oran doğru olursa kanat genişliği yanlış olsa bile bu model göze doğru görünür. Bunlardan başka da bir yığın fark var iki model arasında, ama çoğu model ölçeğinde yapmaya değmeyecek şeyler.

Gerçeğindeki varyasyonlara gelirsek, en basit örnek, burada resmini paylaştığım 201 numaralı uçak ile aynı birlikte aynı yıllarda hizmet vermiş olan 235 numaralı uçak versiyon olarak tamamen aynı uçaklar, ama elimdeki fotoğraflara göre boyamaları farklı. tonlar aynı belki ama hatlar ve sınırlar ayrıca bazı işaretlemelerin konumları çok farklı. Şimdi modeli yaparken de 201 numaralı tayyare yapılıyorsa onun göründüğü şekilde boyayıp işaretleri de yine ona göre koymak, ya da diğerini yapmak istersek de boyamayı ve işaretleri gerçeğinin fotoğraflarında göründüğüne uygun olarak yapmak makul ve anlaşılabilir sınırlarda bir istek olur sanki :)

Ha buarada bunca şey yazıyorum diye de benim yaptığım modeller mükemmel dediğim anlaşılmasın lütfen, bilmek ayrı yapabilmek ayrı :)

Abi insan hem maketçi hem modelci olunca bu ayrıntılara ister istemez takılıyor. Lanet olsun içimdeki maket sevgisine diyorum. Ben de bu yüzden modellerde bu gibi ayrıntılara takılıyorum çoğunlukla.

Bu arada konuyu sessiz sedasız izlerken nereden konuya girsem diye düşünüyordum. Özgür Bey ailecek izliyoruz. Çok güzel bir konu ve model oluyor. Finali sabırsızlıkla bekliyoruz. Turuncu beyaz uçaklara benim de bir zaafım var. Proje o yöne kayarsa güzel olur diye düşünüyorum bende.

Teşekkür ederim :) Turuncu beyaza bihayli destek geliyor baksanıza artık o olacak gözüyle bakabiliriz sanırım :thumbup:

Sık sık baktığım bir site. Siz de biliyorsunuzdur.


Teşekkürler Levent Bey, evet bu site benim de sıklıkla kullandığım bir sitedir, hatta birkaç kere basılı kartela siparişi vermeye yeltenip son anda tuttum kendimi :) . Buradaki oto boyacıları sadece RAL Classic renklerinden anlıyorlar malesef, onlar da çok kıt ama bu uçağı kurtarırız sanırım :) az bişey kırık beyaz (Belki RAL9003) ile birlikte RAL2001 güzel olacaktır. Ama içimdeki çingenenin RAL2005 kullanmasına nasıl engel olurum ondan emin değilim :lollol::lollol:


Bu arada bu renk şemasının pek çok avantajı var, herşeyden önce uygulaması çok kolay olacaktır ve boya temini de burada yerel kaynaklarla halledilebilir rahatlıkla. Havada görsel olarak görülebilirliğini zaten konuşmaya gerek yok :) bu uçaklar eğitim sırasında rahat görülsünler diye bu renge boyanmışlar :) Dahası, Milliyet işaretlerinde yer alan beyaz bölgelerin altında da zaten beyaz boya olacak. Bu da demektir ki şeffaf ıslak çıkartma ile, ki bunları kendim basabiliyorum, tüm uçağın çıkartmaları halledilebilir. Bilmeyenler için araya bir bilgi sıkıştırayım, eğer basmaya çalıştığınız desen yazı vs içerisinde beyaz varsa, onu standart bir printer ile basamazsınız (beyaz mürekkepli yazıcı duydunuz mu hiç :) ) bu iş için arkası beyaz olan çıkartma kağıtları satılır piyasada ama bu seferde etrafını çok dikkatli kesmek gerekir, az keserseniz beyaz kalır sırıtır, çok keserseniz şekil bozulur, biraz dertlidir açıkçası. Ama şeffaf kağıda basılmış çıkartma ile çalışmak daha kolaydır, şeklin biraz etrafından kesmeniz yeterli olur, kağıdın kendisi şeffaf olduğu için fazlalık görünmez. Velhasıl, bu uçaktaki çıkartmaların tamamı şeffaf kağıda basılarak yapılabilir, ki bu da evde kendi imkanlarımla yapabileceğim bir şey olacak. :thumbup:
 
Vallahide billahi de konuyu zevkle takip ediyorum. Scale olması için harcadığım çaba için sadece "ah yazzııııık" diyorum :rolleyes:...
Bence bu uçağı fantastik renklere de boyasan, işçiliği ve yapım kalitesi açısından bir şey değiştirmeyecek benim gözümde. Neticede benim gözümde bu kedigillerden bir uçaktan ziyade dizayn olarak çok beğendiğim, çok güzel görünen, (inşallah) çok da güzel uçan bir model jet...
Bu düşüncem yaptığım tüm modeller (maketler) için geçerli. Bazen dizaynını çok sevdiğim bir modeli/maketi hayalimdeki gibi boyarım veya değişiklikler yaparım.
 
Yahu, scale olması için çaba harcadığımı da nereden çıkartıyorsunuz :) Fiilen bu uçağın inşaatına nisanda başladım. Temmuzda komple Türkiyedeydim, ne etti, 5 ay. Sadece 5 ayda uçak ortaya çıktı tamamen, ve diyorum ki ayrıca, en geç 3 ay sonra uçacak bu meret. Ne eder? 8 ay :) benim hayatımda 8 ayda sıfırdan ve inşaat yaparak scale bir uçağı uçar hale getirdiğim görülmüş müdür :D:D:D Rudder servosuna bakın, elevator servolarına bakın, aileron servosuna bakın. Sırf bunlar benim "scale" diyebileceğim bir modelde asla katiyen olmayacak şeyler ;D;D;D Bu bir eğitim uçağı, scale bir model değil bu böyle biline. Ama bir yandan da, işi karmaşıklaştırmadan modeli gerçeğindekine benzetmeye çalışıyorum, yani scale değil ama "stand off scale" sınıfında birşey yapmaya çalışıyorum :coolxf:.

İşin şakası bir yana bu uçak için en büyük çabayı scale özelliklerden çok fonksiyonel kısımlar için harcıyorum. Hava kanallarını yapmak benim için 3D tasarım becerileri kazanmak açısından ciddi bir meydan okumaydı, onca çaba ve başarısızlık sonucunda "yahu ben hiçbir şey bilmiyormuşum" diyerekten sıfırdan kendi kendimi eğittim ve sonunda yapabildiğim için aldığım tatmini bu uçağın üzerine 100.000 perçin koysam alamam :)

Boyama konusunda söylediklerine hiçbir itirazım yok, benim de zaman zaman yaptığım birşeydir bu, ya da bazen "what if" boyamalar da yapılabilir. Misal 1955 yılında donanmamızın bir uçak gemisi olsaydı konulu "what if" çalışması yapmak istersek bu uçağı Türk Deniz Kuvvetleri" renkleriyle de yapabiliriz (bugünkü donanma hava araçlarımızın turuncu beyaz olması bir işaret mi acaba :D ) Ama bazen, özellikle de uçağı sevdiysem, aramda bir bağ oluştuysa o zaman o uçağı gerçekte uçtuğu renklerle, şemayla yapmayı bir nevi "tarihine saygı" olarak görüyorum :)
Aynı uçaktan birden fazla yaparsam ikinciden itibaren bu tür farklı boyamalara itirazım olmaz ama ;)
 
Kalıp demişken...

Aşamaları özetleyeyim:

önce yazıcıdan çıkan parçanın içine otomotiv yoklama macunu (kırmızı renkli) çekip kuruyunca 360 numara zımpara ile zımpara yaptım, bu kaba seviye farklarını belli bir yere kadar dengeledi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra dolgulu oto astarıyla (tek bileşen) fırçayla bol kepçeden bir astar uyguladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve bu astarı sırasıyla 400 ve 600 numara ile zımparaladım, bu aşamada artık yüzey iyice düzgün hale geldi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi bu kalıba ince astar airbrush ile atılacak, üzerinden 800 numara zımpara ile çok hafif bir yüzey tesviyesi ve sonrasında baz kat oto boyası, onun da üzerine çift bileşenli parlak oto verniği. Bu son kat artık ışıl ışıl parlayan aynı zamanda da sert ve dayanıklı bir yüzey bırakacak. Sonrası kalıp ayırıcı ve parçaların üretimi...
 
Peki bir soru:
Hiç bu astar - zımpara - ince astar - zımpara - baz kat boya - zımpara - vernik vs vs yapmadan şu elindekinin içine kalıp ayırıcı uygulayıp deponu hazırlamaya başlasan ne olurdu?
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Peki bir soru:
Hiç bu astar - zımpara - ince astar - zımpara - baz kat boya - zımpara - vernik vs vs yapmadan şu elindekinin içine kalıp ayırıcı uygulayıp deponu hazırlamaya başlasan ne olurdu?

Olurdu, daha önce bu tür tek kullanımlık kalıp bastım malum. Ama yüzey pürüzlü olduğu zaman kalıptan çıkma konusunda problem çıkma riski de artıyor. Daha önce 3D yazıcıdan çıkan kalıplarda bu tür sorunlarda kalıplar hep zarar görmüştü. Eğer tek kullanımlık düşünseydim direk dediğin gibi yapardım, ama bu kalıplardan en azından 3-4 ürün alabilmeyi istiyorum, o yüzden de iç yüzeylerin pürüzsüz ve kemikleşmiş olmasını istiyorum.

Ha niye 3-4 ürün almayı istediğimi sorarsanız :) şu an elimde kevlar kumaş yok, yakın zamanda da olmayacak, o yüzden şimdilik depoyu cam elyafından yapacağım, o da gayet güzel iş görüyor. Ama kevlar kadar esnek olmadığı için kırılma yırtılma riski daha fazla, yani uzun ömürlü olmayabilir. Eğer uçak ilk uçuşları sağ salim atlatırsa ilerde uzun ômürlü bir depo yapmak için kevlar kullanabilirim, yeniden kalıba iş düşer o zaman. Bir de şöyle bir planım var, malum deponun hacmini hesap kitapla belirledim, ama hem yer hem de uçuş testlerinde bu hacmin gereksiz fazla olduğunu görürsem yeni ve daha küçük hacimli bir depo yaparım, onu da aynı kalıpla ama boyunu kısaltarak istediğim hacme getirip yaparım diye planladım. Böylece yakıt deposunun da CG ye yaklaşması sağlanır ve hem gereksiz ağırlık taşınmaz hem de CG daha az etkilenir dedim...
 
Yahu, scale olması için çaba harcadığımı da nereden çıkartıyorsunuz :) Fiilen bu uçağın inşaatına nisanda başladım. Temmuzda komple Türkiyedeydim, ne etti, 5 ay. Sadece 5 ayda uçak ortaya çıktı tamamen, ve diyorum ki ayrıca, en geç 3 ay sonra uçacak bu meret. Ne eder? 8 ay :) benim hayatımda 8 ayda sıfırdan ve inşaat yaparak scale bir uçağı uçar hale getirdiğim görülmüş müdür :D:D:D
Google amcaya sordum, o bile 8 ay deyince inanmadı :lollol::lol:
 
Kalıba yapışmamayı çok daha kolay yolla sağlayabileceğini gayet iyi bildiğine göre bu açıklamanın aslında pek de geçerli olmadığını anlayabiliriz! :D:D:D Neyse hadi sen zımparaya devam et... :p:p:p

Abi doğru söylüyosun ama burda bu pasta türü dışında kalıp ayırıcı bulamadım. PVA tarzı film oluşturan bir ayırıcım olsa yine basar giderdim de bu “wax” lar tam anlamıyla çalışmak için olabildiğince puruzsuz yuzey istiyor malesef...