Yeni başlayanlar için model uçak seçimi ve tavsiyeler

Kendi başına başlayacak modelciler için Q-TEE modeli de uygun olabilir. Balsa, depron veya fotoblok ile inşa edilebilecek kolaylıkta olduğunu düşünüyorum. ( daha önce balsa olarak inşa etmiştim üniversite yıllarında) Üç kanal ile uçurulabilecek çok stabil bir model.
 

Ekli dosyalar

  • q-tee_rcm-01-76_625.pdf
    1.3 MB · Görülme: 8
  • Beğen
Tepkiler: selim özdil
Bizim AMUK olarak yeni başlayanlara tavsiye ettiğimiz uçak olan SIG SENIORITA'nın planını eklemeye çalıştım, DOSYA BÜYÜK mesajı aldım. Mutlaka biryerlerde en fazla olabilecek eklenti boyutu yazar ama bir arkadaş belirtirse çok sevinirim.
Biraz TARİHİ bir uçak ve tavsiye ama, biraz simülatörde refleksleriniz geliştirirseniz ve YETENEĞİNİZ varsa, TEK BAŞINA (solo) bile başlayabilirsiniz. Ben tek başınıza başlamanızı tavsiye etmem.
SIG SENIORITA, 1.6 m kanat genişliğinde, 1.5 kg ağırlığında, 0.15-0.25 cuin metanol patlar motoru ile uçabilen, 3 kanallı, kanat yükü 12oz/ft2 olan bir uçaktır. Senyorite gibi bir uçağı uçurmak için takribi 180-200 WATT'lık bir motora ihtiyacınız olur.

Bazı arkadaşlar bir patlar motorun nasıl bir elektrik motoru ile EŞDEĞER olduğunu merak edebilir. Açıklayacağız ama, bu bilgiler AKADEMİK veya BİLİMSEL değildir, sadece tecrübe ve göz kararına dayanır. Seneler önce bir kitapta okumuştum.

Bir uçağın yerden kalkabilmesi için, MOTORUNUN, uçak ağırğının %35'i kadar durağan itiş gücü (static thrust) üretmelidir. Bu bilgi, bilimsel olmasa ÖNEMLİ seviyede iş görür. Demek ki uçağı elden atacaksanız, bu değer daha düşük olabilir.

Bir başka yöntem ise, şu değerleri kullanmaktır. NET GÜÇ olarak;

20 -25 W/lb may elden atılarak uçurulabilir. (40-50W/kg)

30 -35 W/lb yerden kalkıp küçük manevralar yapabilir. (60-70W/kg)

40 -45 W/lb yerden kalkıp küçük akrobasi yapabilir. (80-90W/kg)

50 -75 W/lb yerden kalkıp akrobasi yapabilir. (100-15W/kg)

80 -100 W/lb yerden kalkıp ÇOK İYİ akrobasi yapabilir. (160-200W/kg)

110 -140 W/lb yerden kalkıp DİK TIRMANIŞ yapabilir. (220-280W/kg)

140 W/lb, üzeri ENERJİ SARFIDIR. (280W/kg)

Bunlara NET GÜÇ demiştik, motor seçimi için bu değerleri motor ve elektik düzeninin verimi ile DÜZELTMEK gerekir. Genellikle 1.65-2.0 aralığında FAKTÖR'ler iş görür. Torku YÜKSEK (dışı dönen fırçasız motor) ve büyük pervane çevirebilen bir motor için 1.65, torku düşük (içi dönen veya KV'si yüksek veya redüktör takılmış bir motor için üst değer olan 2.0 kullanılabilir.

Bizim senyorita için bunu 90W/kg dersek, 1.5 kg için, dışı dönen bir fırçasız motorda bu 150W yapar. Biraz da pervane veriminden eklersek 160-170 W'lık bir motor seçebiliriz.

Gördüğünüz gibi seçim, çarpma ve bölmelerde hiç HASSASİYET YOK, hesapları BAKKAL USULÜ yapıyoruz. Yukarıda 180-200W dediğimiz senyoritayı uçuracak motora, aşağıda 160-170 W dedik. Rahat olun bazı şeyleri yanlış yapmazsanız, yaptığınız uçakların HEPSİ HAVADA GİDER.
Hocam öncelikle değerli bilgi paylaşımlarınız için teşekkür ederim.
Motor gücü / uçak ağırlık oranı hesabınızda bi detay kafama takıldı, motorlar marka ve kalitesine göre farklı verirmlilik değerine sahip örneğin x motor 210 watt güçte 900 gr civarı itiki sağlarken y motor 1200 gr civarı itki üretiyor.
Yanlışım varsa kusuruma bakmayın motorun watt gücü çektiği volt ve amper çarpımıyla hesapladığımda g/w oranı %30 civarı fark edebiliyor.
Bu durumda hesabı neye göre yapmalıyız?
 
"x motor 210 watt güçte 900 gr civarı itiki sağlarken y motor 1200 gr civarı itki üretiyor."

210W iki değişik marka motorun, farklı itki üretmesinin birsürü sebebi olabilir. Motor'un fırçalı veya fırçasız olması, içi veya dışının dönmesi, sargısının "Y" veya "delta" olması, mıknatısların tipi, kalınlığu, sargı kalitesi ve kalınlığı, kV'si, rulman varmı? kalitesi vs vs .. bu liste çok uzar gider. Üzerine bir de motor üreticilerinin palavralarını ve test hilelerini göz önünde bulundurursan, kaybolup gidersin. Ucuz motorlar, %50-60 verimle çalışırken, pahalı olanlar %80'e kadar çıkarlar. Yani üreticinin 400W dediği UCUZ bir motor, sana ancak 200-250W verir. Bir başka deyişle, amp/volt ölçüp çarptığında 400W çıkar ama gerçekte motor 200-250W üretiyordur.

Bu sabah, FAYDALI SİTELER, veya benzer isimli bir konu açıp, orada bir site adresi verdim. Burada bazı hesaplamaları yapan hesap makinaları var, anlamak için biraz teknik altyapı gerek, belki işine yarar veya faydası olur.
 
Kimseden bir ses çıkmadığına göre HENÜZ bizim "cloud weaver" isimli uçaktan yapan YOK.

Neden başlayan var mı? diye sordum.
İnternet sitelerinde bazı plan yayınlayan yerlerde, planların genellikle A4 bazen de A3 sayfalara bölünerek basıldığını görüyorum. Bu durumda uçağın resmi veya bütün halinde görünen bir planı yoksa, ne olduğunu anlayamıyorsunuz. Sizi bilmem ama ben bir uçak planını İNCELEMEK'ten çok keyif alırım.

Bazı HOBİ'ciler de PLAN kullanmadan uçak yapıyorlar, bu da ilk defa uçak yapan birisi için pek kolay birşey değil diye ben de bu işi olabildiğince az, mümkünse 1-2 sayfa A4 KAĞIT ile yapılabilir hale getirmeye niyetlendim. Aksi taktirde, KOCAMAN bir plan bastırmanız veya küçük küçük bastırdığınız plan parçaları doğrusallıklarına göre yapıştırmanız gerekli. Birşey aklıma geldi, bakalım BECEREBİLECEK miyiz, becerebilirsek siz de beğenecekmisiniz?

Bu akşam için de kendimize bir uğraş bulduk. Yarın belki birşey ortaya çıkmış olur.