Bizim AMUK olarak yeni başlayanlara tavsiye ettiğimiz uçak olan SIG SENIORITA'nın planını eklemeye çalıştım, DOSYA BÜYÜK mesajı aldım. Mutlaka biryerlerde en fazla olabilecek eklenti boyutu yazar ama bir arkadaş belirtirse çok sevinirim.
Biraz TARİHİ bir uçak ve tavsiye ama, biraz simülatörde refleksleriniz geliştirirseniz ve YETENEĞİNİZ varsa, TEK BAŞINA (solo) bile başlayabilirsiniz. Ben tek başınıza başlamanızı tavsiye etmem.
SIG SENIORITA, 1.6 m kanat genişliğinde, 1.5 kg ağırlığında, 0.15-0.25 cuin metanol patlar motoru ile uçabilen, 3 kanallı, kanat yükü 12oz/ft2 olan bir uçaktır. Senyorite gibi bir uçağı uçurmak için takribi 180-200 WATT'lık bir motora ihtiyacınız olur.
Bazı arkadaşlar bir patlar motorun nasıl bir elektrik motoru ile EŞDEĞER olduğunu merak edebilir. Açıklayacağız ama, bu bilgiler AKADEMİK veya BİLİMSEL değildir, sadece tecrübe ve göz kararına dayanır. Seneler önce bir kitapta okumuştum.
Bir uçağın yerden kalkabilmesi için, MOTORUNUN, uçak ağırğının %35'i kadar durağan itiş gücü (static thrust) üretmelidir. Bu bilgi, bilimsel olmasa ÖNEMLİ seviyede iş görür. Demek ki uçağı elden atacaksanız, bu değer daha düşük olabilir.
Bir başka yöntem ise, şu değerleri kullanmaktır. NET GÜÇ olarak;
20 -25 W/lb may elden atılarak uçurulabilir. (40-50W/kg)
30 -35 W/lb yerden kalkıp küçük manevralar yapabilir. (60-70W/kg)
40 -45 W/lb yerden kalkıp küçük akrobasi yapabilir. (80-90W/kg)
50 -75 W/lb yerden kalkıp akrobasi yapabilir. (100-15W/kg)
80 -100 W/lb yerden kalkıp ÇOK İYİ akrobasi yapabilir. (160-200W/kg)
110 -140 W/lb yerden kalkıp DİK TIRMANIŞ yapabilir. (220-280W/kg)
140 W/lb, üzeri ENERJİ SARFIDIR. (280W/kg)
Bunlara NET GÜÇ demiştik, motor seçimi için bu değerleri motor ve elektik düzeninin verimi ile DÜZELTMEK gerekir. Genellikle 1.65-2.0 aralığında FAKTÖR'ler iş görür. Torku YÜKSEK (dışı dönen fırçasız motor) ve büyük pervane çevirebilen bir motor için 1.65, torku düşük (içi dönen veya KV'si yüksek veya redüktör takılmış bir motor için üst değer olan 2.0 kullanılabilir.
Bizim senyorita için bunu 90W/kg dersek, 1.5 kg için, dışı dönen bir fırçasız motorda bu 150W yapar. Biraz da pervane veriminden eklersek 160-170 W'lık bir motor seçebiliriz.
Gördüğünüz gibi seçim, çarpma ve bölmelerde hiç HASSASİYET YOK, hesapları BAKKAL USULÜ yapıyoruz. Yukarıda 180-200W dediğimiz senyoritayı uçuracak motora, aşağıda 160-170 W dedik. Rahat olun bazı şeyleri yanlış yapmazsanız, yaptığınız uçakların HEPSİ HAVADA GİDER.