Wallingford Tayyare Fabrikası’ndan haberler

Kasım ayına geldik, fark epey kapandı ha gayret 🤣

Kasım başında panterin yeni deposunun sızdırmazlık testlerini yapıp sonrasında model içine yerleştirip tüm yakıt sistemini hortum bağlantılarını tamamladım.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yakıt sitemindeki tüm hortum bağlantıları paslanmaz çelik tel kullanılarak emniyete alındı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve son olarak da 2.5 yıldan biraz daha uzun bir aradan sonra motor da yeniden gövdeye monte edildi! :hoppa::yuppi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece model de ilk uçuş öncesinde yapılması gereken son testlere (gövde içinde motor çalıştırma ve taksi/fren testleri) hazır hale geldi!
 
Panteri son testlere götürmeden önce sahaya yakıt götürmek için kullanacağım depoyu ve yakıt doldurma boşaltma sitemini de halledeyim dedim. Önceden 10 litrelik bir bidon ve elektrikli pompayı almıştım zaten. Biraz 3D tasarım ve baskı, biraz da kesme biçme derken bu iş de aradan çıkmış oldu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kasımın ilk haftasonunda da panteri arabaya yükleyip son testler için sahanın yolunu tuttum.
Modeli arabaya yerleştirmek için de biraz daha kafa patlatıp bikaç deneme yaptıktan sonra Ummandakine benzer bir şekilde, kendi ayakları üzerinde taşıyabileceğimi farkettim.

Arka koltukların ikisini de yatırıp, tekerlekleri oturttuğum yataklara da az birşel alttan destek yaparak yükseltip…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burnunu da ön koltukların arasından uzatınca…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Model tam sığmakla kalmayıp yanına bir uçak bir de heli tıkıştırmayı bile başarabildim!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Önce heli sahasına uğrayıp mini titan Super kobra ile birkaç uçuş yaptım. Helici srkadaşların ilgilenmesi üzerine panterin motorunun da ilk çalışma testini orada yaptım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında uçak alanına geçip AngelS ile uçup aralarda da panterle taksi ve fren testleri yaptım.
Testler başarılıydı, panteri de ilk kez çim pisste koşturmayı denemiş oldum bu vesile ile. Sonrasında menzil kontrolü ve fail safe testlerini/ayarlarını da yapıp resmen Panter uçuşa hazır! diyerek mutlu bir şekilde günü kapattım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Önce heli sahasına uğrayıp mini titan Super kobra ile birkaç uçuş yaptım. Helici srkadaşların ilgilenmesi üzerine panterin motorunun da ilk çalışma testini orada yaptım.
Çok şükür helilere ilgili de 2025 devam edecek demek ki. :heartxf::hoppa:
 
Panter yeniden uçuşa hazır hale gelince Hurricane’e bir el atayım dedim. Geldim geleli hiç uçurma şansım olmamıştı. Saha bu mevsimde biraz yumuşak olduğu için modelin burun üstü kapaklanma riski daha yüksek o yüzden acele etmeden pistin daha iyi olduğu zamanlara yönelik hazırlık yapayım dedim. İlk iş olarak da iniş takımlarına el attım. Pnömatik iniş takımlarıyla ciddi bir sorunum olmasa da acaba elektrikliye dönüştürebilir miyim diye de merak ediyordum epeydir. Hazır el atmışken oradan başlayayım dedim.

Mevcut pnömatik mekanizmaları zamanında birlaç 3D baskı parça ile modifiye edip silindirleri dışa dönük hale getirmiştim. Bu parçalar (turuncu olanlar) benim ilk ciddi 3D tasarım/baskı çalışmalarımdan biriydi, gayet de güzel iş gördükleri için onları değiştirmeden elektrikli aktüatörü monte edebileceğim ilave parçalar (siyahlar) tasarlayıp bastım ve monte ettim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatta da hava hortumlarını, valfi ve kontrol servosunu söktüm. Yerlerine kablolar ve retract kontrol devresi geldi.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dönüşüm sonrası iniş takımlarının çalışması da aşağıdaki videoda görülebilir:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kasımın sonlarına doğru Panterin ilk uçuş günü yaklaşırken de modelin son kontrollerini tamamladım, pillerini şarj ettim ve taşıma sistemimi de bir kademe öteye götürüp daha sağlam bir platform yaptım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu platformla model tamamen kendi ayakları üzerinde durarak taşınabilir hale geldi. Bir önceki sistemde burun kısmı ön koltuklar arasında sıkıştırılarak sabitleniyordu, kısa mesafede sorun olmasa da daha uzun yolculuklar için pek sağlıklı değildi.

Model yerine oturtulunca ön tekerlek de platforma cırt bantla sabitleniyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


bu yukarıdaki fotolar 1 Aralık tarihli, yani panterin ilk uçuş günü. Hazır girmişken devam edelim :)

Hava tahminleri sabahtan yağmurlu olsa da öğlen gibi güzel hava gelme ihtimali olduğu için modeli arabaya yükleyip meydanın yolunu tuttum. Sabah epey soğuk ve yağmurluydu, daha çok sohbet muhabbetle geçti. Saat 11 gibi yağmur durdu, modeller kurulup dizilmeye başlandı. Bir önceki buluşmaya nazaran katılım daha az olsa da yine çok güzel modeller vardı sahada. Bu sefer panterden daha küçük (X-45 motorlu) iki tabe uçak vardı 😅

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sahada son kez motor ve sistem testleri yapıp “fail safe”in gerektiği gibi çalıştığını yetkililere gösterdikten sonra ilk uçuşa çıktım. İlk uçuş “akreditasyon” uçuşu olarak yapıldı, hem onlar benim pilotajımı (güvenlik açısından) değerlendirdiler hem de ben onların yardımıyla sahayanın sınırlarını öğrenmeye ve alışmaya çalıştım. İnişler için yapılması gereken son dönüş dar ve hızlı olsa da sonrasında modelin yavaşlayabilmek için yeterince mesafesi olduğunu da uygulamalı olarak görmüş oldum. Yine de uçuş Ummandakine göre daha gergin geçiyor diyebilirim 😅 havada iki uçak oluyor aynı anda, dar alanda iki uçak olunca da uçuş biraz daha stresli geçiyor haliyle. Ama hepsi alışılabilecek şeyler.
Gün kısa olduğu için toplam üç uçuş yapabildim. Önemli olan yeniden uçabiliyor olmaktı sonuçta. Üçüncü uçuşta kafama goproyu takıp video çekebildim. Kısa bazı parçaları da instagram da yayınladım:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Çok güzel bir özet anlatım olmuş abi. Bir çırpıda okudum. Eline sağlık @Özgür Evren Varol
Ben şu pensenin ortasındaki zımbırtı nedir onu anlamadım.


Bu arada hortumların malzemesi nedir? Tygon mu? Silikon hortumlara tel sardığımda zamanla tel silikonu kopartıyordu ama tygon daha sert olduğu için sıkıntı olmuyordu.
Sonra şu klipsleri denemiş ve memnun kalmıştım. Sök tak gerektiğinde çok pratik oluyordu:

AngelS ile uçuşlar nasıl gidiyor bu arada? Ondan da bir video gelsin yahu :)
 
Ben şu pensenin ortasındaki zımbırtı nedir onu anlamadım.
Evreka. Çok iyiymiş :D
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Hiç görmemişim bu güne kadar. Bulursam alayım şundan bir tane. Ne zaman lazım olacağı belli olmaz :D
 
Kocaeli İzmit'te evden 15 dk mesafede Arslanbey pistinde serbestçe buluşup uçabiliyor olmamız ne lüksmüş abi. Sayende anladık. Bu sporu yurtd

Yakın mesafede ve kolay ulaşılan bir uçuş alanı olması çok büyük bir lüks kesinlikle. Zamanında İstanbuldayken ya Orhanlı tarafına ya Hezarfene gidiyordum, iki tarafta boş yolda 45-50 dk, trafik zamanında 1.5-2 saat sürüyordu. Bursada yaşarken de Orhangaziye gidiyordum, neredeyse başka bir şehir olmasına rağmen o da 40-45 dk sürüyordu 🤣

İşin ciddiyeti biraz da sigortalar vs nedeniyle aslında. BMFA üyesi olarak bizi koruyan (3. şahıslara verilen zarar/hasara karşı) güzel kapsamlı bir sigorta var. Bunca sistem sertifika vs falan olması biraz da bunla alakalı diye düşünüyorum…

Bu arada hortumların malzemesi nedir? Tygon mu? Silikon hortumlara tel sardığımda zamanla tel silikonu kopartıyordu ama tygon daha sert olduğu için sıkıntı olmuyordu.
Sonra şu klipsleri denemiş ve memnun kalmıştım. Sök tak gerektiğinde çok pratik oluyordu:

Hortumlar tygon çoğunlukla, clunk hattında viton var yanlış hatırlamıyorsam. Bu tel burma mekanizmasıyla çok fazla gerdirirsen hortumlar yırtılmadan önce tel kopuyor aslında, ama silikon hortum yüksek ihtimalle yırtılır.
Silikon (glow) hortumlarında gerektiğinde ben de o klipslerden kullanıyorum, gayet de memnunum.

AngelS ile uçuşlar nasıl gidiyor bu arada? Ondan da bir video gelsin yahu

Epeydir uçmadım, sahada zemin epey yumuşak bu aralar, narin kuş zarar görür diye korkuyorum :) ama bu haftasonu götürüm belki..

Hiç görmemişim bu güne kadar. Bulursam alayım şundan bir tane. Ne zaman lazım olacağı belli olmaz :D

Vay be, senin bilmediğin bir aleti kullanmak da varmış şu hayatta, bir yaşıma daha girdim 🤣

Vay be adamlar ne aletler yapmışlar. :heartxf::D

Alet işler el övünür saygıdeğer Adminim :saygilar:
 
"Purpose-built" aletlere bayılırız abi :D Hele ki kırk yılın başı iş düşer de kullanınca bizden mutlusu olmaz :D.
Valla ben esas senden böyle çok alet edevat öğrendim abi ya da pek çok imalat tekniği gördüm sende. Bir de uzaklarda olmayaydın iyiydi yav :).
Bak burada olaydın şu P39 çoktan bitmişti. :lollol:
 
Hadi biraz güncelleme yapalım :)

Aralık ocak ve şubat uçuş açısından sakin geçti. Bu aylarda saha zaten keyifsiz, fazlaca çamur, araba batıyor. Sonra çizmeydi tulum du derken zaten kısacık olan günde biyerden sonra anlamsız hale geliyor. Ama yine de ortalamada ayda bir-birbuçuğa denk gelecek şekilde gitmişimdir sanırım. Çoğunlukla dual ace ile, az biraz AngelS ve Black hawk ile uçtum.

15 şubatta jet buluşması vardı, o günün sabahına kadar da hava tahminleri uçuşa elverişli gösteriyordu. Panteri hazırlayıp pillerini şarj ettim. Ama piste ulaştığımızda hava tahminleri tüm gün boyunca yağmura döndü. Bu tahmine güven olmaz diyip biraz sohbet muhabbet eşliğinde bekledik ama artık görünen köy kılavuz istemez diyip uçakları arabadan indirmeden dağıldık. Bir sonraki buluşma 22 Martta olacak, bakalım uçmak kısmet olacak mı.

Bu dönemde uçuştan çok imalata ağırlık vereyim dedim. Kabarık olan yapılacaklar listesinden en mantıklı iş olarak Top Flite Airacobra modelini uçar hale getirmeyi seçtim. Bilen bilir, bu modeli yapmaya 2009’un Şubat ayında başlamıştım. Kitten inşaat olmasına rağmen modeli daha skeyl görünür hale getirmek adına epey ağır modifikasyonlara girişmiştim (şaşırdık mı?!) haliyle de inşaat da epey uzamıştı (şaşırdık mı?!)
2015 olduğunda model uçuşa hazır hale gelmeye çok yaklaşmışken de Umman’a taşındık, ve modeli İstanbul’da depoda bırakmak zorunda kalmıştım.

Model tam taşınma öncesinde kabaca şu aşamadaydı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modeli uçuşa hazır hale getirmeden önce ilk kritik karar hangi motoru kullanacağım oldu. İnşaata başlarken niyetim RCV SP 90 motoru kullanmaktı, ve modelin burnunu bu motora uyacak şekilde modifiye etmiştim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk iş epeydir yatan motor(ları) test etmek oldu. Hızlıca bir test sehpası yaptım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve motor(ları) monte edip test ettim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Motor(lar) fena çalışmadı, amma velakin, bu motorla uçuşa hazır hale gelmek için yapılması gereken daha fazla iş olduğu için bir yandan da acaba ilk uçuşları elektrikli motorla mı yapsam diye bir fikir de vardı aklımda. Geçen sene RV4’e taktığım elektrik motoru (Scorpion S4025-16) bu model için iyi bir seçenek diyerek modelde RCV motorun montaj deliklerine uyacak bir motor adaptörü tasarladım ve prototip olacak şekilde 3D yazıcıda basıp motoru uçağa monte ettim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu motor 3D baskı Spitfire modelim üzerinde Variopropun 4 palli 15” lik pervanesini mutlu mesut çeviriyordu. Bu uçakta da yine benzer boyutlarda 4 palli bir pervane çevirecek, ama şimdilik variopropla testler yapıp yeni bir spinner tasarladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Motor seçimi netleşince odağımı kanatlara çevirdim. 10+ sene önce hem aileron hem de flapları inşa edip ince ayarlarını vs yapmıştım zaten. Aileronların da flapların da tüm menteşeleri bağlantı mekanizmaları vs hazırdı, sadece servoları yerlerine monte etmem ve flapların menteşelerini artık kalıcı olacak şekilde yapıştırmam gerekti. Ha bir de aileronlar için kanat içinde bıraktığım servo uzatma kabloların uçlarına konektörleri ekledim ve flaplsrla aileronları çalışır hale getirdim:

Fotoğraf çekmemişim ama neyse ki videolarını paylaşmışım 😅

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Aileronlarla flaplardan sonra da (kısmen öncesinde) iniş takımlarına giriştim.
Modele başlarken zaten robartın havalı retract sistemleri elimdeydi ve inşaatı bunlara göre yapmıştım. Yanlış hstırlamıyorsam 2013 veya 2014 yılında da sözüm ona “aynı” sistemin elektrikli versiyonları edinmiştim epey yüklü bir bedel ödeyerek! Ama elektrikli üniteleri test etme şansım olmamıştı hiç. Modele yeniden girişince haliyle elektrikli üniteleri takayım dedim ama farkettim ki mevcut havalı sistemden epey farklılar! Burun retractında mafsal noktası epey geride kalıyor, haliyle kapaklar uymuyor.
Ana retractlarda da kapalı pozisyondayken dikmeler tamamen kanat içine girmiyor, yaklaşık 6-7 mm sarkıyor! Muhtemelen son üç sene etmediğim küfrü bir akşamda etmişimdir 🤬🤬🤬
Herşeyin yerli yerine oturması için gerekecek işleri şöyle bir değerlendirdim ve anlamsız olduğunu farkedip yeniden havalı retractlara dönmeye karar verdim. Elektrikli retractlari bir şekilde adam etsem bile havalı retractlar elimde kalacaktı. Oysa ki havalı retractları herhangi bir modifikasyona gerek olmadan direk kullanıp elektriklileri de Dual Ace’te kullanma şansım olacak.

Velhasıl, eskiye geri dönüş yaparak havalı retractları modele monte ettim, hortumlar ve kanatla gövde arasındaki sök/tak bağlantılar için de sistemi 4mm festo konektörlere “terfi” ettirdim ve model de 10 yıllık aradan sonra yeniden kendi ayakları üzerinde durabilir hale geldi!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Durdu durmasına da ana dikmeler fazla uzun kaçtı, model de saçma bir şekilde burun aşağı bastı yere.. hemen iniş takımları kutusuna balıklama dalıp uygun çapta daha kısa bir çift dikme bulup, tornada biraz daha kısalttım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç: (ortadaki ilk dikme, yanlardakiler kısaltılmış olanlar)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dikme kısalınca retract ünitesinin kanatta oturacağı yeri de biraz içeri kaydırmak gerekti tabi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç hala tam “skeyl” olmasa da daha güzel oldu diyebiliriz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol