Verimli bir ağustos sonucunda eylül ayına da güzel başlayınca hadi dedim hazır hızımı almışken T-2 için EDF olarak son bir deneme daha yapayım. 15 Eylülde bizim kulüpte "scale day" etkinliği olacak, en azından oraya adam gibi bir modelle giderim eğer uçarsa..
Ama bu sefer niyetim paraya kıyıp adam gibi bir fan alıp, son şansı da gerçekten güçlü bir fanla vermekti. Artık bu da olmazsa da artık uçmayacağını kabul ederim diye düşündüm. Tabi paraya kıyıp derken de gidip o pilleriyle ESCsi vs birlikte türbin motorlar kadar pahalıya gelen sistemlerden bahsetmiyorum, orta sınıf birşeyler olsun diyerekten HSD nin 90mm lik fanını aldım. Paket elime ulaşınca da verdiğim paranın en az bir çeyreğinin kutuya gittiğini gördüm
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
bu fanı modele monte etmek için yine epey bir modifikayon yapmam gerekti ama onların da üstesinden geldim bir şekilde...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Velhasıl etkinliğe iki gün kala modeli bitirip modelin gücünü/itkisini test etmek için sahanın yolunu tuttum. Tabii ki AngelS de yanımdaydı ve ITA etkinliğinden beri istisnasız her gece simulatör karşısında geçirilen saatlere ilaveten sahada da pratik yaparak 17 Eylülde gireceğim B sınavına hazırlanmaya devam ettim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
AngelS ile olan uçuşlar gayet güzeldi, artık tüm soruyu tekrar tekrar hatasız yapabilir hale gelmiştim. Ama T-2 yine bir hayal kırıklığı oldu. Niyetim zaten uçmak değildi, daha çok kalkış koşusundaki ivmelenmesini test etmekti. ama bu yeni fanla birlikte de yine yeterince hızlanmaktan aciz oldu model. Aklıma AngelS ESCsi ile yaşadığım saçma sorun geldi, kumandadan gaz atımlarını arttırdım ama bu sefer olayın bunla alakası yoktu malesef. Kesin olan şey fanın gücünü verebilmesi için "cheater hole" denilen gövdede ilave pencerelere ihtiyacı olduğuydu. Üstüne üstlük, denemeler sırasında yine ufacık bir çukura giren ön dikme kendini salıverdi..
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tam artık tamam pes ediyorum diyecekken, dedim hadi madem pes ettin, aç şu inat edip bir türlü kesmediğin pencereleri!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tornada ve 3D yazıcıyla da, ve bu sefer karbon boru kullanarak, yeni bir ön dikme yapıp modeli iki gün sonraki etkinlikte bir kez daha deneyebilecek hale getirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
15 eylül günü de Dual Ace ve T-2 ile "scale day" etkinliğine katıldım. Şansımıza hava da çok güzeldi ve her sene oldğu gibi yine şahane modeller vardı sahada.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ama bu sene benim için daha da özel idi, çünkü taa Ummanda iken forumlar üzerinden tanışıp sonradan epey sıkı bir "mektup arkadaşı" olduğumuz, Londra'da yaşayan arkadaşım Mihai ve ekürisi Gabriel de etkinlik için kalkıp geldiler. Her ikisi de sıkı modelciler, özellikle de 3D baskı ve EDF modeller konusunda epey deneyimliler. Hep birlikte keyifli bir gün geçirdik. Aşağıdaki fotoda
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Mihai'nin 3D baskı 'kartal' modeli. Günün sonunda ben de bu mereti uçurma şansına sahip oldum, farklı ama keyifli bir model. Havadaki görüntüsü çok gerçekçi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gelelim "Scale day" uçuşlarına...
T-2'yi uçurmak için rüzgarın biraz şiddetlenmesini beklerken dual ace ile uçuşlara başladım. İlk uçuş gayet güzel ve sorunsuız geçti. Ancak ikinci uçuşta havada bir motor stop etti. Neyse ki yine sorunsuz indirebildim modeli. İndikten sonra stop eden motorun pervanesinin kilitlenmiş olduğunu farkettim. Aynı şey daha önce başıma geldiği için içimden direk "aha yine subab düşürdü motor" dedim ve direk sübab kapağını açtım. Açar açmaz da egzost subabının yerinde olmadığını farkettim
Silindir kafasını sökünce sübabı yanma odasında yakaladım! Piston tepesine güzel bir damga basmış olarak
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Enteresan bir şekilde subab sağlam ama bu olay bu kadarı da fazla artık dedirtti. Bu motorları söküp kutularında bekleyen, özel olarak eşleştirilmiş olan laser 70 motorlarını bu modele takmaya karar verdim.
Günün ilerleyen saatlerinde rüzgar biraz daha artınca da T-2 yi denemeye karar verdim. Bu sefer hem rüzgar hem de "cheater hole"lar sayesinde modeli yerden kesebildim! Amma velakin, jet motoruyla uçarken gayet güzel trimlenmiş olan model EDF ile çok alakasız bir karakter gösteriyordu. Zaten topu topu 2.5 dakika yetecek pil var, onun da hepsi uçağı trimlemeye gitti. Üstelik uçakta iki farklı uçuş modu var, iniş takımları aşağıda ve toplu halde iken trimler ayrı ayrı yapılıyor (çünkü iniş takımları uçuşu çok etkiliyor). Normalde ilk uçuşlarda iniş takımlarını toplamam, çünkü uçağın iniş takımları aşağıdayken trimlenmesi önceliklidir. Ama burda EDFnin gücü ucu ucuna yetiyor olunca, kalkıştan bir süre sonra modelin pek hızlanamadığını farkedince ne olur ne olmaz diye iniş takımlarını toplayıp sürüklemeyi azaltmaya çalıştım. Sonuçta uçak her iki uçuş durumu için de önceden trimlenmişti, sorun olmasa gerek (diye düşünmüştüm). Haliyle bu ilk 2.5 dakikalık uçuş tamamen uçağın iniş takımları toplu halini trimlemeye gitti (yetmedi de). Haliyle de, iniş vakti geldiğinde hala tam olarak trimlenmemiş bir modelle iniş yapmam gerekti
Modeli son yaklaşmada zar zor da olsa bir şekilde pist başına kadar getirebildim, artık pist garantilenince de gazı kestim, ama gazı kesmemle birlikte de model burun düşürüp ilk teması ön teker üzerine yapıp pogoya girdi. Neyse ki hemen toparlayıp ilk sekme sonrasında ana iniş takımları üzerine kondurmayı başardım ve hasarsız bir şekilde inebildim. İlk uçuşun kısa bir videosu aşağıda:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İkinci uçuş uçuş olarak biraz daha iyiydi, trimleri biraz daha oturtabildim. Ama iniş çok daha kötüydü, ve burunda epey bir hasar oluştu.
Modelin EDF ile uçurulması jet motoruyla uçuşuna göre çok daha zorlu oldu diyebilirim. En temel (ve enteresan) sorun motorun itki açısından kaynaklanıyor. EDF ile gaz verdiğinizde model burun kaldırmak istiyor, gaz kestiğinizde ise burun düşürmek. Bu aslında tasarımdan kaynaklanan bir problem. Tasarımcı modeldeki itki hattının ağırlık merkezinin epey altında olmasından ötürü modelin burun kaldırma eğilimini farkettiğinde çözüm olarak komple motor montaj açısını değiştirmek yerine çıkış borusunu (thrust tube) 5 derece aşağıya çevirerek bu etkiyi azaltmaya çalıştığını söylüyordu. Ben modeli jet motoru için modifiye ederken, motoru doğrudan "thrust tube" içine yerleştirdiğim için itki hattım doğrudan 5 derece aşağı bakıyordu ve hiçbir zaman bu gaz ile birlikte burun kaldırma-düşürme etkisini yaşamamıştım. EDF ye geçince, sadece tüpün açısını değiştirmenin o kadar da etkili olmadığını yaşayarak öğrenmiş oldum. Bunun haricinde bir diğer önemli fark da modelin uçuş hızından kaynaklanıyor. Jet motoruyla hız arttıkça itki kaybı yaşamıyorsunuz, o yüzden de model rahatlıkla güvenli ve rahat bir hızda uçuyordu. EDF ile hız arttıkça net itki de azalıyor, zaten ucu ucuna yeten bir itki olunca da model havada kritik hıza yakın seviyede yavaş uçuyor, haliyle kontroller de trimler de karakter de çok daha farklı oluyor. Malesef bunun sonuçlarını ilerleyen haftalarda, biraz da bile isteye, daha da acı bir şekilde gördüm...
Şimdilik Eylül ortasında mola verip ayın ikinci yarısını bir sonraki bölüme bırakalım