Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Boya işlemi maiden sonrası mı yapılacaktı Evren Hocam ?

Evet Adminim, tüm detaylandırma ve son olarak da boyama maiden sonrası. Tam olarak niyetim havalar ısınana kadar bu modeli uçurmak ve performansını değerlendirmek, uçuşuna göre daha ne kadar ağırlık kaldırır iyi kötü bir fikir sahibi olduktan sonra da özellikle kokpit ve iniş takımı bölmesinin nihai detaylandırmasına girişeceğim. En son da yüzey detayları (panel çizgileri ve perçinler) eklenip boyanacak...
 
Gönder ben uçurayım. Artık en hafif uçağım 10 kg.

Sen buraya gel burda uçur abim :) biraz da kemiklerin ısınır :D

Buarada çok afedersiniz ama tezgahın ırzına geçmişim resmen :eek::eek::rolleyes:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bugün biraz temizlik toparlanma yapsam iyi olacak sanırım :lol::lol::lol:
 
Dar alanlardan kablo geçirme 101

Modelin alıcı ve servoların güç beslemesi için powerbox ikili anahtarı kullanacağımı belirtmiştim sanırım. Bu meretin kendi içinde iki bağımsız lineer regülatörü var ve iki ayrı pil bağlanıp olası pil sorunlarında ikinci pile geçerek bir miktar güvenlik sağlayabiliyor. Cihazın çıkışı da iki adet servo kablosuyla alıcıya bağlanarak güç aktarımı yapılıyor. Bu çıkışlar paralel diye biliyorum ama zaten pek de önemi yok, en nihayetinde alıcının güç ve toprak hatları paralel olarak bağlı durumda.

Buraya kadar herşey tamam, ama benim için şöyle bir problem vardı; alıcım 8 kanal ve 8i de dolu :) yani regülatör/anahtardan gelecek iki güç kablosunu takacak yerim yok :) bunun çözümü de gayet basit aslında, alıcıya Y kablo takıp bir ucuna servo diğerine güç takılır, olur biter. Bu durumda iki tane Y kabloya ihtiyacımız var demektir. Her zaman olduğu gibi bu kabloları da kendim yapmaya karar verdim ve ihtiyacım olan boyları belirledim. Servonun gireceği tarafın olabildiğince kısa pil tarafının da alıcının olduğu yerden anahtarın olduğu ön bölmeye kadar yetişebilecek uzunlukta olması lazım. Ve hepsinden önemlisi bu kabloların görünmeyen bir yerden geçmesi lazım;)

Önce kabloları hazırlamaya giriştim, güç tarafında sadece iki kablo geliyor, servo tarafındaki standart üçlü kablo ile birleşiyor. Lehimler yan yana gelmemesi için aralarında belli bir mesafe olcak şekilde ayarladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sonra kablolar lehimlendi ve hem lehim yerleri hem de Y nin birleşim yeri makaronla korumaya alındı, kablo uçlarına da servo konektörleri eklendi. Konektörlerin plastik kısımlarını hareket özgürlüğü sağlamak için bu aşamada takmadım, onlar en son eklenecek. Benzer şekilde kablonun önde olacak kısmını olduğu gibi bıraktım, konektör pinlerini bile takmadım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kabloların önden arkaya geçişini gövde yanındaki boşluktan geçmesini istediğim için daha önce diğer tarafta hoparlör kabloları için yaptığım gibi bir delik deldim. Bu deliğin diğer taraftakine nazaran biraz daha büyük olması gerekliydi, ayrıca yol üzerinde delinmesi gereken ama birhayli derinde olan bir bölme daha var, haliyle standart bir matkap ucuyla delme şansım yoktu (boyu yetmezdi) elimde halihazırda uzun boylu özel matkap ucu da olmadığı için bir aluminyum borunun bir ucunu 11 numara bıçak ile sirvrilttim ve bunu matkaba takıp delikleri açtım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Kabloları bu deliklerden geçirebilmek için önce bir klavuz teli geçirdim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra kabloları bu tele maske bantıyla tutturup teli diğer uçtan çektim ve kabloların o taraftan çıkmasını sağladım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alıcı tarafındaki uçları gövdedeki son deliklerinden geçirip alıcı bölmesine ulaştırdım ve konektörlerin plastik kısımlarını da taktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu uçlar servoların altından geçirilerek alıcıya ulaştırıldı ve Rudder ile Retract servolarının yerlerine alıcıya bağlanıp bu servolar da Y nin kısa ucuna takıldılar. Birhayli kablo olmasına rağmen ortalık çok dağınık değil. Yine de birkaç kablo cırtıyla buranın son toparlanmasını yapmayı planlıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeri gelmişken hemen belirtelim, alıcıyı ve servoları harici bir kaynaktan beslediğim için ESC nin BEC'inden gelen gücün alıcıya ulaşmaması gerekli. Bu amaçla ESC'den gelen kablonun kırmızı ucunu soketten çıkarttım.

Ön tarafta da kabloların fazlalıklarını kestim ve konektör pinlerini ve plastiklerini taktım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Regülatörden gelen güç çıkışlarını da konektörlere geçirip bu kabloları gövde yanındak boşluğa "düzgünce tıkıştırıp" ayak altından kaldırdım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Küçük ama hayli el oyalayan aynı zamanda da kritik öneme sahip bu iş de aradan çıkmış oldu...


Not: RCKOLİK foto serverındaki geçici problem nedeniyle fotoları tinypic ile eski usul yükledim, yahu çekilir eziyet değil, RCkolik serverinın ve çoklu foto yükleme özelliğinin ne kadar başarılı olduğunu bir kez daha anlamış oldum :)
 
Modelin pil bölmesi yerleşimi de nihai haline kavuştu.

Pilin ESC tarafındaki sınırında tabana bir balsa çıta yapıştırarak yanal hareketini ve ESC ile temasını engelledim. ESC yi ve kablolarını yan duvara sabitledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yukarıdaki fotoda görüldüğü üzere ana pilin sabitlenmesi için tabana bir parça “erkek” cırtcırt yapıştırdım.

Pilin de uç kısmına bir parça “dişi” cırtcırt yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alıcıyı besleyecek olan iki tane 2S 1000maH lipoyu da sol tarafta tandem olarak yerleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu pillerin konektörleri de bugün hallolacak ve cirt cirtlarla yerlerine sabitlenecekler.

Ana pil de yerine gelince görüntü şöyle oluyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Hoparlörler için de konektörler yapıldı. Bu meretlerin kabloları çok kolay koptuğu için sıcak silikonla korumaya alındılar. Bu konektörler sayesinde hoparlörleri de gerektiğinde söküp takmak kolay olacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu vesile ile konumuz da 700. Mesajına ulaşmış oldu :)
 
Aynen dediğin gibi Evren hocam, modelin belki kalbi diyebileceğimiz bu Kablolama isi gerçekten büyük bir özen isteyen hassas bir kısım.

Heliciler olarak bazen biz de Y kablo kullanmak zorunda kalabiliyoruz. Özellikle bec ile alici arasındaki beslemede tek bir servo konnektorunden max 5A geçme limitinden dolayı.

Son olarak yine temiz, düzenli ve derli toplu bir is çıkarmışsın %p:bravo:
 
Sonunda model yarınki yer testleri için hazır!

Alıcı pillerinin kalın kablolarını kesip daha makul kablolar lehimleyip servo konektörleri taktım.

Her iki alıcı pilini de 0.8mm lik bir kontraplak parçaya çift taraflı bantla yapıştırdım. Bu kontraplak parça kaput takılıyken pillerin yerine kolaylıkla yerleştirilip geri çıkartılmasını sağlıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana pil de yerine gelince modelin burnu bihayli dolu oluyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ESCnin pil girişine de “kaçak” elektrik hattı çekip ses devresine bağladım. Böylece pil escye takılınca otomatik olarak ses devresi de güce kavuşuyor.

Burun kısmında işler bitince motoru kaputu pervaneyi ve spinneri geri yerlerine taktım. Orjinal kanopiyi de emaneten yerine bantladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Baya baya uçağa benzedi sanki :)

Sonrasında farkettim ki bu modelin ayarlarını yeni kumandaya aktarmamışım :rolleyes: aman ne olacak dedim, açtım vericiyi başladım ayarlara ama iş ses devresiyle motorun senkronizasyonuna gelince bir türlü kıvıramadım. Sonradan eski vericiyi açıp oradaki ayarları manuel olarak tek tek yeni vericiye tanımladım ve gerekli olan ince ayarları yaptım. Henüz tam bir senkronizasyon yakalayamadım ama idare eder bir hale geldi sayılır.
 
Ve gelelim rakamlara...

Hazır herşey model üzerindeyken bir tartalım şu kızı dedim ve gördüm ki şu haliyle 5300 gram, yani maiden için aklımda olan rakamın (5000 gr) birhayli üzerinde :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Maiden için buna bir 70 gr daha eklenecek en azından, olacak 5370 gr. Bu ağırlık yaklaşın 104 gr/dm2 konvansiyonel kanat yükü ve 14.5 kübik kanat yüküne denk geliyor. Yani uçmayacak rakamlar değil. Hurricane’in kalın sayılabilecek clark-Y kanat profilini de düşününce uçulabilirliği hakkında fazla bir soru işareti yok kafamda, ama yine de, en azından ilk uçuş için biraz daha hafifletmenin yollarını düşünüyorum. 5000 mAh lik pilden 4400 mAh lik pile geçme şansım var, 100-120 gr ordan düşecektir. Maiden için hoparlörleri de sökebilirim, her biri 160 gr... ve tabiki şu haliyle CG birhayli önde görünüyor. Spinner arkalığından yavaş yavaş talaş kaldırabilirim demektir bu. Boyama henüz bitmediği için spinner arkalığını da tamamen nihai ağırlığına getiremem ama yine de hatırı sayılır bir miktarda malzeme uçurabilirim... kısacası maiden ilk planımdaki gibi 5000 gr civarı yada altında yapılabilir sanki...

Tabi ilerde modele eklenmesi şart olan radyatör, vokes hava filtresi, kokpit ve iniş takımları detayları vs düşününce nihai uçuş ağırlıgının 5700-5800 gramı zorlayacağı da görünüyor...bu halde bile 15.7 lik bir kübik kanat yüklemesi çıkıyor ki anlamı da halen uçabilir olacağı... tabi modelin uçuş karakterine iyice alışmış olmak faydalı olacaktır... o yüzden maideni olabildiğince hafif yapıp sonra uçtukça tanıdıkça yavaş yavaş ağırlık eklemek en mantıklısı...
 
Son düzenleme: