Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sonunda ön kapağın kilitleme mekanizmasını da aradan çıkartabildim...

Bu kapak her uçuşta açılıp kapatılacak bir kapak, o yüzden sahada pratik ve kolay bir şekilde açılabilen aynı zamanda da havada uçuş sırasında çıkmayacak kadar sıkı bir şekilde kilitli olması gerekliydi. Bir de görsel gerekçeler nedeniyle etrafındaki diğer elemanlarla iyi bir şekilde hizalanması, boşlukların, seviye farklarının vs "gerektiği" kadar olması lazımdı.

Hafta içinde bu mereti nasıl hallettsem diye farklı fikirler üzerinde kafa patlattıktan sonra ön taraftan kaputun altına giren, alt-yanlarda da gövdenin içine giren "dil" ler yaparak hizalamayı ve ön taraftan kilitlemeyi halletmeyi düşündüm. Ana kilit için de gerçek uçağın bu kaportasında üst tarafta olan kapağı görsel kamuflaj için kullanmaya karar verdim. Öncelikle plastik maket üzerinden ölçüm yapıp gerçek uçaktaki kapağı açıp kapatan küçük "düğme" nin yerinin belirlerdim ve benim kapağımda bu düğmenin karşılık geldiği yeri işaretledim.

Bu sabah da kilit mekanizmasının yapımına giriştim. Önce kontraplaktan 5 tane dil yapıp kapağa yapıştırdım ve doğru bir şekilde kapak yerine oturana kadar zımpara ile şekil vererek alıştırdım. (bu aşamada fotoğraf çekmeyi unuttum ama ilerdeki fotoğraflarda bu diller de görünüyor.

Sonra bir M3 düz başlı civatayı tornaya bağlayıp kafasının ucundan kabaca 1-2 mm lik bir kısmı çapı 2.5mm ye inene kadar traşladım. Civatanın orjinal ve modlifiye edilmiş halleri şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


1.5mm kalınlıkta ve 5 katlı kayın kontraplak kullanrak bir plaka kesip mekanizmanın ana şaftının (yukarıdaki civata) geçeceği bir delik deldim. Kenarlarına da balsa çıtalar yapıştırıp şekil verdim. Civatayı her iki tarafında ikişer pul olacak şekilde bu dahtaya geçirip bir adet somunla sıkı ama rahat dönebilecek şekilde sıkıştırdım ve ince CApon ile somunu civataya sabitledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine aynı kontrplağı kullanıp bir de "yeke" kestim ve bir tarafına 3 diğer tarafına da 1.5 mm lik iki delik deldim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu yekeyi de civatanın üzerine geçirip ince CApon ile sabitleyip üzerine bir somun daha geçirip sıkarak da iyice emniyete aldım. Bu somunu da ince CApon ile kilitledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra bu mekanizmayı civatanın başını kaputtaki deliğe hizalayarak kaputa yapıştırdım. 1.5 mm lik telden de bir parça kesip bir tarafını Z büküm olacak şekilde büktüm. Diğer ucunu da boyu yaklaşık 1cm lik bir pirinç borudan geçirdim, bu pirinç boruyu da bir parça balsa yardımıyla kaputa sabitledim.

Kaputun iç tarafından mekanizmanın açık ve kilitli halinin görünümü şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kapağın dillerle ve mekanizmayla birlikte genel görünümü şöyle birşey oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kilitleme piminin modelde gireceği yere de bir parça kontraplak yapıştırıp 1.5mm lik delik açtım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kapak yerindeyken kilit mekanizmasını kontrol eden "işlenmiş" civata başının görünümü de şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kapak yerine güzel oturuyor ve kilit mekanizması da tam istediğim gibi sadece tek bir vidanın 90 derece çevrilmesiyle açılıp kilitlenebiliyor. Şimdi hem dilleri hem de kilit mekanizmasının kaput ile birleşimlerini güçlendirip, civatanın fazlasını traşlayacağım. Sisteme bir de yay teli ekleyip kilit piminin titreşimle yanlışlıkla açılmasını engelleyeceğim.

Sırada kanattaki kapaklar var...
 
Evren hocam ellerine sağlık güzel işçilik olmuş. Haddime değil illaki düşünmüşsündür ama aklıma birşey takıldı yeke ile ana şaft iyi tuttumu, sonra sıyırırsa açılmaz duruma geçebilir, ben benim eski dolaptan biliyorum bu durumu.

Teşekkürler.

Açıkçası sıyırabilme ihtimalini pek hesaba katmadım. Mümkün olan en sıkı şekilde hem mekanik sıkıştırmayla hem de CApon ile emniyete aldığımı düşünüyorum ama sıyırma ihtimali yok da değil tabiki. Mekanizmada yekeyi zorlayan bir etken de yok gerçi ama olur mu olur :) kilit pimi kokpitte gösterge paneline kadar ulaşıyor, biraz bu bakış açısıyla olayı düşüneyim, yeke sıyırırsa kokpitten ittirecek birşey ayarlayabilirim belki. Teşekkürler uyarı için :)
 
Günün ve bu haftasonumun son icraatı oalrak yay meselesini de aradan çıkarttım.

İlk iş ince bir telden (0.8 mm lik music wire denilen, tam olarak yay çeliği olmasa da "çakma yay" oalrak iş yapacak birşey) bir yay büktüm. Sonra yine 1.5 mmlik bir kontraplaktan bir parça kestim ve "münsaip" bir yerine delik deldim. Bu parçanın alt tarafına da 2.5mm lik balsa levha yapıştırıp kaputun iç kıvrımını verecek şekilde zımparaladım. Tabi tahmin edersiniz ki bu yayın açısından büküm sayısına kadar ve de tahtanın şekli ve deliğin konumunu belirlemek için 3-4 "deneme-yamulma" uygulaması yapmak zorunda kaldım :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra bu dahtayı kaputta yerine yapıştırdım (mekanizmayı tutan parça ile tek parça olarak yapılabilme potansiyeli kabak gibi ortada ama nerde bende o kadar ileri görüşlülük :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yayı da bir vida ile köşedeki yerine tutturunca sistem tamam oldu. Bu vidayı biraz daha kısasıyla değiştirmem lazım bir ara...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yayın yaptığı şey yekeye bağlı olan alttaki somunun düz yüzeylerine baskı yapmak. Böylece somun her 60 derecelik dönüş sonrasında o posizyonda tutulacak şekilde yaydan bir miktar baskı görüyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu baskı titreşimle pimin yerinden çıkmasına engel olmaya yetecek seviyede. Benzer şekilde, kilit açık konumdayken yay yine kilidi bu pozisyonda tutuyor, böylece kaputu yerine oturturken pimin yanlışlıkla kilitlenme posizyonuna geçip kapağın kapanmasına engel olmasının önüne geçmeyi hedeflemiştim işe de yaradı.
 
Buarada şunları da paylaşayım elimde kalmasın :p

Kapağın astarlı hali ve vidanın dışarıdan görünümü şöyle (bu astardan sonra macun uygulaması ve sonrasında da tekrar zımpara yedi kapak. ARtık boya/detaylandırma öncesi astarını bekliyor)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu vidanın konumunu da 1/24 ölçekli plastik model üzerinde görelim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yukarıda kokpitin hemen önündeki panelde gövdenin sağ yanında iki küçük kapak görünüyor, benim kullandığım kapak daha arkada ve merkez hatta daha yakın olan kapak. Bu kapak gerçek uçakta gövde yakıt tankının doldurulduğu kapak. Daha önde ve sağda olan nispeten biraz daha küçük kapak da yağ tankının dolum kapağı. Gerçek uçakta bu küçük kapaklar üzerlerindeki bir düğmeye basılarak açılıyordu(muş) işte benim modeldeki kaput kilitleme vidasını benzeştirdiğim şey de tam olarak bu düğme (yakıt tankı kapağının arkaya doğru olan kısmındaki düğme)...
 
Evren bey, kapak kilit mekanizmasını çok beğendim, ellerinize sağlık! Lakin, plastik modelin üzerindeki kapaktaki düğme tam seçilmiyor. Cıvata başının bu düğmeye benzerliği konusunda ciddi şüphelerim var! :rolleyes:
 
Evren bey, kapak kilit mekanizmasını çok beğendim, ellerinize sağlık! Lakin, plastik modelin üzerindeki kapaktaki düğme tam seçilmiyor. Cıvata başının bu düğmeye benzerliği konusunda ciddi şüphelerim var! :rolleyes:

Teşekkür ederim Ömer Bey. Şüphelerinizde haklısınız :coolxf: düğme ve benim civata başım birebir aynı şekilde görünmüyorlar, ama bunu gözlerden uzak tutmak için elimden geleni yapacağım :D

Aslında düz başlı vida yerine alyan başlı bişey kullansaydım biraz daha güzel görünebilirdi belki. Neyse boyama vs sonrasında dikkati başka yere çekmeye çalışacağım ;)

Gerçeğin fotoğraflarını paylaşacaktım ama işe gelirken laptopu evde unutmak gibi bir başarıya imza attım :lol::lol::lol: akşam eve dönünce paylaşırım...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan