- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,657
- Tepkime puanı
- 20,082
- Yaş
- 47
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı
Tabi önce esas mesele olan, “dikiş” şeridinin nasıl yapıldığını anlatmam lazımdı
İlk iş olarak gerçek uçaktaki dikişler arasındaki mesafeyi belirlemek gerekliydi. Malesef bu konuda net bir bilgi içeren bir referansa ulaşamadım. Ancak modern uçaklarda, kumaş kaplı yüzeylerin “uçuşa elverişlilik” sertifikasyonu için bu dikişlerin arasındaki mesafenin hesaplandığı veriye ulaşabildim. Bu veri uçağın Vne (max limit hız) değerine göre ve kaplı olan yüzeyin konumuna göre bir aralık hesabı veriyor. Bu hesaba göre hurricanein kuyruk yüzeylerindeki dikişler (zaten diğer yerler farklı yöntemlerle tutturuluyor, dikiş sadece bu elemanlarda var) max 2” aralıkla yerleştirilmeli. Tabi bu standartlar modern standartlar, 2. Dunya savasinda var miydi bilmiyorum, ama kumas kaplama isinin birinci dunya savasi oncesinden başladığını düşünürsek yüksek ihtimalle belli standartlar oturmuştu diyebiliriz. Zaten 2” mesafe de gayet mantıklı bir mesafe. Amma velakin, mevcut hurricane fitoğraflarına baktığımız zaman, elevatörlerdeki dikişlerin bundan daha sık olduğunu görüyoruz, kabaca 1.5” civarı. Bu mesafe de mantıksız değil, zira hurri zamanı ve kullanılan üretim teknikleri gözönüne alındığında nispeten hızlı sayılabilecek bir tayyare idi. Hawker mühendisleri, ne olur ne olmaz diyerekten azcık daha sık dikiş kullanmayı düşünmüş olabilirler
Velhasıl, son olarak bu aralığı 1.5” olarak kullanmaya karar verdim. Bu da modelin ölçeğinde yaklasık 5.5mm ye denk gelmekte.
Hemen fusion360’ı açıp her iki yanında 5.5 mm aralıkla dizilmiş 2.2 mm çaplı (kürdan çapı olur kendisi [emoji23]) delikler olan, üst yüzeyi de hafif bir bombeye sahip birşey tasarladım.
Sonra da bu mereti 3boyutlu yazıcıda bastım ve üst yüzeyini düzgün olması için az biraz macun çekip zımparaladım...
Kenarlardaki yuvalara da yarım kürdanları çaktım.
Bu “kasnağın” üzerine bir parça kaplama kağıdı yerleştirip karşılıklı kürdanlar arasında ipi gerdim. Kasnağın bombeli üst yüzeyi ipe verdiğim çevresel gerilmenin ipi radyal bir kuvvetle düzgün olarak kağıda bastırmasını sağladı. Tüm kasnak biyunca ip sarması tamamlanınca iplere ve altındaki kağıda iki kat su bazlı dop uyguladım ve kurumaya bıraktım. Bu dop ipleri kağıda yapıştırdı.
Dop kuruyunca da ipleri kesip kağıdı kasnaktan söktüm.
Bu kağıttan ip yönlerine dik olarak 1.5 mm genişlikte şeritler keserek de modele uyguladığım dikiş şeritlerini elde ettim. (Vallahi yapması yazmaktan daha kolay olmuştu )
Tabi önce esas mesele olan, “dikiş” şeridinin nasıl yapıldığını anlatmam lazımdı
İlk iş olarak gerçek uçaktaki dikişler arasındaki mesafeyi belirlemek gerekliydi. Malesef bu konuda net bir bilgi içeren bir referansa ulaşamadım. Ancak modern uçaklarda, kumaş kaplı yüzeylerin “uçuşa elverişlilik” sertifikasyonu için bu dikişlerin arasındaki mesafenin hesaplandığı veriye ulaşabildim. Bu veri uçağın Vne (max limit hız) değerine göre ve kaplı olan yüzeyin konumuna göre bir aralık hesabı veriyor. Bu hesaba göre hurricanein kuyruk yüzeylerindeki dikişler (zaten diğer yerler farklı yöntemlerle tutturuluyor, dikiş sadece bu elemanlarda var) max 2” aralıkla yerleştirilmeli. Tabi bu standartlar modern standartlar, 2. Dunya savasinda var miydi bilmiyorum, ama kumas kaplama isinin birinci dunya savasi oncesinden başladığını düşünürsek yüksek ihtimalle belli standartlar oturmuştu diyebiliriz. Zaten 2” mesafe de gayet mantıklı bir mesafe. Amma velakin, mevcut hurricane fitoğraflarına baktığımız zaman, elevatörlerdeki dikişlerin bundan daha sık olduğunu görüyoruz, kabaca 1.5” civarı. Bu mesafe de mantıksız değil, zira hurri zamanı ve kullanılan üretim teknikleri gözönüne alındığında nispeten hızlı sayılabilecek bir tayyare idi. Hawker mühendisleri, ne olur ne olmaz diyerekten azcık daha sık dikiş kullanmayı düşünmüş olabilirler
Velhasıl, son olarak bu aralığı 1.5” olarak kullanmaya karar verdim. Bu da modelin ölçeğinde yaklasık 5.5mm ye denk gelmekte.
Hemen fusion360’ı açıp her iki yanında 5.5 mm aralıkla dizilmiş 2.2 mm çaplı (kürdan çapı olur kendisi [emoji23]) delikler olan, üst yüzeyi de hafif bir bombeye sahip birşey tasarladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra da bu mereti 3boyutlu yazıcıda bastım ve üst yüzeyini düzgün olması için az biraz macun çekip zımparaladım...
Kenarlardaki yuvalara da yarım kürdanları çaktım.
Bu “kasnağın” üzerine bir parça kaplama kağıdı yerleştirip karşılıklı kürdanlar arasında ipi gerdim. Kasnağın bombeli üst yüzeyi ipe verdiğim çevresel gerilmenin ipi radyal bir kuvvetle düzgün olarak kağıda bastırmasını sağladı. Tüm kasnak biyunca ip sarması tamamlanınca iplere ve altındaki kağıda iki kat su bazlı dop uyguladım ve kurumaya bıraktım. Bu dop ipleri kağıda yapıştırdı.
Dop kuruyunca da ipleri kesip kağıdı kasnaktan söktüm.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu kağıttan ip yönlerine dik olarak 1.5 mm genişlikte şeritler keserek de modele uyguladığım dikiş şeritlerini elde ettim. (Vallahi yapması yazmaktan daha kolay olmuştu )
Moderatör tarafında düzenlendi: