Proxxon MF 70 Mikro Freze CNC Dönüşümü

Özgür Abi geçen günde anlatmaya çalıştım ama tam anlatamadım freze uç yerine kurşun kalem bağlayıp matkap çalışmadan temel şekiller çizip ölçüm yaptığınızda bütük ihtimalle hatasız çizimler elde edeceksiniz, ben uç esnemesinin sağlamasını böğle çözmüştüm, sonuç olarakta devir arttırıp gidiş hızını düşürmekle bulmuştum çözümü

Bu kalemle çizim yapma zaten benim de ilk yaptığım şeydi :) ölçüler ve parametreleri bu şekilde çözmüştüm.

Ucun esnemesi ihtimali benim de kafamda ve denemek için esnemenin sonucu etkilemeyeceği kesimler yapacağım bugün. Elimdeki uzun çubuğa 100 mm mesafeli iki kanal açtıracağım. Çubuk X ekseni boyunca yerleştirilecek, kanallar Y ekseni doğrultusunda açılacak. olabildiğince düşük dalma derinlikli ve yavaş ilerleme hızlarıyla kestireceğim. sonuçta çıkan ölçülere göre esnemeden bağımsız hatayı görebileceğmi umuyorum.

Açıkçası esnemeden kaynaklanma ihtimalini henüz elemesem de bana mantıklı gelmiyor, neden derseniz, aynı daireyi bir kez içerden bir kez de dışardan işleyecek şekilde verdim. Yani uç bir kesimde dairenin merkezine doğru diğerinde dairenin dışına doğru itiliyor parça tarafından. Eğer sorun esneme olsa bu iki kesimdeki hatanın da farklı yönlerde olmasını beklememiz gerekir yanılıyor muyum. Yani misal 20mm çaplı daire istiyoruz, içerden kesildiğinde 19.8 mm çıkıyorsa çap, yani çakı 0,1 mm esnediyse dışardan olan kesimde de 20.2 mm çıkmasını beklemek gerekir sanki. Ama benim kesimlerimde ortaya çıkan dairenin çapı her iki türdeki kesimde de 19.8 idi. Bu aynı zamanda çakı çapının yanlış tanımlanmasından olabilecek hata ihtimalini de ortadan kaldırıyor, öyle bir durumda da yine simetrik bir hata olması gerekir diye düşünüyorum iç ve dış kesimler arasında.

Dönüp dolaşıp yine parametrik bir hata var diye düşündürüyor bu sonuçlar. Neyse, daha yolumuz var, denemelere devam, elbet bulunacak o hata, kaçış yok :)

Makine, boyutlarına ve yapısına göre gayet güzel iş çıkarmış.Bu boyuttaki bir tezgahtan da fazla da rijit ölçüler ve yüzey kalitesi beklememek gerekir.Kesici yağ kullanımı,dar alanlarda talaş sıkışmalarını önlemek için kesilen talaşların mümkün olduğunca oradan uzaklaştırılmaları iyi sonuçlar verecektir.Ellerine sağlık gayet güzel.%p:thumbup:

Teşekkür ederim abi. Makina hakkında beklentim yüksek değil benim de, hatta dün gördüğüm kesimler uçuşan talaşlar beni çok mutlu etti, zira böyle bir kesme potansiyeli beklentim yoktu ne yalan söyleyeyim.

Öte yandan şu da var, benim makinamın motorunun çektiği güç belli, hem motor verimi hem de kesici güç verimini %60 alsam bile bu güç ile elde ettiğim teorik MRR (material removal rate) bu bahsettiğim 1mm paso ve 400mm/dk ilerleme hızının elde ettiği MRR'nin iki katından fazla. Yani aslında teorik olarak makinanın kesme potansiyelinin ancak yarısına ulaşmış görünüyorum. Tabi "teorik" kelimesine dikkat :D ne yalan diyeyim bu oran bile benim için fazlasıyla iyi ve bunu yarı yarıya düşürsem bile hala mutlu olurum. Yeter ki kesmeden sıyırmaya geçmesin uç.

Yüzey kalitesi çok da umurumda değil açıkçası, talaşları her daim çekiyorum zaten, özellikle derin ceplerde içerde talaş biriktirmemeye özen gösteriyorum. Şu aşamada ciddi bir kesici/soğutucu sıvı kullanmam söz konusu değil, ama iki ay sonra bir taşınma söz konusu, yeni taşınacağımız yerdeki atolye koşullarına bağlı olarak eğer ortam uygun olursa kafanın yanına bir nevi airbrush nozzle'ı benzeri bir sistem ekleyip metal keserken bir soğutma sıvısı püskürtme planım var. Ne kadar işe yarar bilemiyorum ama hiç yoktan iyidir.

Makina hassasiyetine girelim biraz, tamam, makinanın eti budu belli, rijitliği ortada benim de böyle süper hassas bir iş çıkartma beklentim yok. Ama sadece mantıken söylüyorum, yanlış düşünüyorsam lütfen düzeltin, eğer sorun makinanın hassasiyeti veya rijitliği ile bağlantılı bir hata olsa, bu hatanın rastgele ve iş boyutundan bağımsız olarak belirli bir aralıkta olması gerekmez mi?

Misal diyelim, benim makinamın hassasiyeti en iyi ihtimalle 0.1 mm. Bu durumda ben işleyeceğim parçaları tasarlarken bu hata payını düşünerek tasarımıma toleranslar eklerim. 10mm çaplı rulmanın oturacağı yuvayı 10.2 mm çaplı olarak çizer gönderirim makinaya böylece çıkan parça az biraz boşluklu da olsa rulmanın oturması garanti olur. Yanlış mı acaba mantığım?

Oysa benim makinamda sürekli olarak sistematik bir şekilde tekrarlanan ve parça boyutuyla direk orantılıolarak görünen bir hata var sanki. Böyle olunca da ya parametrik ya yazılımsal bir sorun var diyedüşündürüyor ister istemez. Sistematik hatalar çözülebilir hatalardır, çözemediğim sürece uykularım kaçacak :D Ya da bir noktada, elimde yeterli deney verisi olunca, "bu hata sistematik değil makina özelliklerinden kaynaklanan rastgele hatadır" diyebilirsem de rahatça uyuyabilirim :D :saygilar:
 
Bu kalemle çizim yapma zaten benim de ilk yaptığım şeydi :) ölçüler ve parametreleri bu şekilde çözmüştüm.

Ucun esnemesi ihtimali benim de kafamda ve denemek için esnemenin sonucu etkilemeyeceği kesimler yapacağım bugün. Elimdeki uzun çubuğa 100 mm mesafeli iki kanal açtıracağım. Çubuk X ekseni boyunca yerleştirilecek, kanallar Y ekseni doğrultusunda açılacak. olabildiğince düşük dalma derinlikli ve yavaş ilerleme hızlarıyla kestireceğim. sonuçta çıkan ölçülere göre esnemeden bağımsız hatayı görebileceğmi umuyorum.

Açıkçası esnemeden kaynaklanma ihtimalini henüz elemesem de bana mantıklı gelmiyor, neden derseniz, aynı daireyi bir kez içerden bir kez de dışardan işleyecek şekilde verdim. Yani uç bir kesimde dairenin merkezine doğru diğerinde dairenin dışına doğru itiliyor parça tarafından. Eğer sorun esneme olsa bu iki kesimdeki hatanın da farklı yönlerde olmasını beklememiz gerekir yanılıyor muyum. Yani misal 20mm çaplı daire istiyoruz, içerden kesildiğinde 19.8 mm çıkıyorsa çap, yani çakı 0,1 mm esnediyse dışardan olan kesimde de 20.2 mm çıkmasını beklemek gerekir sanki. Ama benim kesimlerimde ortaya çıkan dairenin çapı her iki türdeki kesimde de 19.8 idi. Bu aynı zamanda çakı çapının yanlış tanımlanmasından olabilecek hata ihtimalini de ortadan kaldırıyor, öyle bir durumda da yine simetrik bir hata olması gerekir diye düşünüyorum iç ve dış kesimler arasında.

Dönüp dolaşıp yine parametrik bir hata var diye düşündürüyor bu sonuçlar. Neyse, daha yolumuz var, denemelere devam, elbet bulunacak o hata, kaçış yok :)



Teşekkür ederim abi. Makina hakkında beklentim yüksek değil benim de, hatta dün gördüğüm kesimler uçuşan talaşlar beni çok mutlu etti, zira böyle bir kesme potansiyeli beklentim yoktu ne yalan söyleyeyim.

Öte yandan şu da var, benim makinamın motorunun çektiği güç belli, hem motor verimi hem de kesici güç verimini %60 alsam bile bu güç ile elde ettiğim teorik MRR (material removal rate) bu bahsettiğim 1mm paso ve 400mm/dk ilerleme hızının elde ettiği MRR'nin iki katından fazla. Yani aslında teorik olarak makinanın kesme potansiyelinin ancak yarısına ulaşmış görünüyorum. Tabi "teorik" kelimesine dikkat :D ne yalan diyeyim bu oran bile benim için fazlasıyla iyi ve bunu yarı yarıya düşürsem bile hala mutlu olurum. Yeter ki kesmeden sıyırmaya geçmesin uç.

Yüzey kalitesi çok da umurumda değil açıkçası, talaşları her daim çekiyorum zaten, özellikle derin ceplerde içerde talaş biriktirmemeye özen gösteriyorum. Şu aşamada ciddi bir kesici/soğutucu sıvı kullanmam söz konusu değil, ama iki ay sonra bir taşınma söz konusu, yeni taşınacağımız yerdeki atolye koşullarına bağlı olarak eğer ortam uygun olursa kafanın yanına bir nevi airbrush nozzle'ı benzeri bir sistem ekleyip metal keserken bir soğutma sıvısı püskürtme planım var. Ne kadar işe yarar bilemiyorum ama hiç yoktan iyidir.

Makina hassasiyetine girelim biraz, tamam, makinanın eti budu belli, rijitliği ortada benim de böyle süper hassas bir iş çıkartma beklentim yok. Ama sadece mantıken söylüyorum, yanlış düşünüyorsam lütfen düzeltin, eğer sorun makinanın hassasiyeti veya rijitliği ile bağlantılı bir hata olsa, bu hatanın rastgele ve iş boyutundan bağımsız olarak belirli bir aralıkta olması gerekmez mi?

Misal diyelim, benim makinamın hassasiyeti en iyi ihtimalle 0.1 mm. Bu durumda ben işleyeceğim parçaları tasarlarken bu hata payını düşünerek tasarımıma toleranslar eklerim. 10mm çaplı rulmanın oturacağı yuvayı 10.2 mm çaplı olarak çizer gönderirim makinaya böylece çıkan parça az biraz boşluklu da olsa rulmanın oturması garanti olur. Yanlış mı acaba mantığım?

Oysa benim makinamda sürekli olarak sistematik bir şekilde tekrarlanan ve parça boyutuyla direk orantılıolarak görünen bir hata var sanki. Böyle olunca da ya parametrik ya yazılımsal bir sorun var diyedüşündürüyor ister istemez. Sistematik hatalar çözülebilir hatalardır, çözemediğim sürece uykularım kaçacak :D Ya da bir noktada, elimde yeterli deney verisi olunca, "bu hata sistematik değil makina özelliklerinden kaynaklanan rastgele hatadır" diyebilirsem de rahatça uyuyabilirim :D :saygilar:
Abi ozaman senin kayış ve kasnak ta boşluğun var, ve matkap pyatosunda Rulman boşluğuda olabilir başkada ihtimal olduğunu sanmıyorum
 
Esasen bu makinenin daha hassas iş çıkarması mümkün ama bu işleme süresini uzatacaktır.Senin de söyledigin gibi 0.1 veya of 0.05 gibi hatalar programda veya offsetler'le düzeltilebilir ama buna rağmen düzelme olmuyorsa kesinlikle yazılımsal bir sorun vardır .Bunu tespit etmek için üst üste parça işlemek faydalı olacaktır.Bu işlemelerde sırasında verilen offsetlerin yerini bulup bulmadığı gözlemlenebilir.:)
 
Şimdi bir iyi bir kötü haberim var :)

İyiyle başlayalım.

Bugün ilk deneme olarak 20X20mm lik bir kütüğün üzerinde 100mm lik bir alanı 0.5mm traşladıktan sonra 2mm derinlikli yanyana 5 tane dairesel cep işlettim. Bu daireleri de 15mm den başlatıl her birinde çapı 0.1mm arttıracak şekilde tanımladım. Niyetim elimdeki 15mm dış çaplı rulmanın en rahat hangi ölçüye oturacağını görmekti. Tabi bu denemeleri tek bilgisayar kullanarak yaptım.

Sonuç:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Önce boyuna ölçüye bakalım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


100mm olması gereken yerin 99.95 mm çıkması bu makina için gayet kabul edilir bence.

Deliklere gelirsek, rulman 4. deliğe oturdu. Yani 15.3mm çaplı olarak

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ancak net bir şekilde görülüyor ki yuvalar dairesel değiller, hatta gözle görülür bir kaçıklık var. Nedeni de X ekseni kaplinlerinin set uskurlarını sıkmamam olmuş ;D;D;D İki gece önce step motorlarını daha düzgün ve hizalı bir şekilde nasıl monte edebileceğim üzerine düşünmek için sökmüştüm, sonra da alelaceke toplamıştım geri, o arada kaplinleri adam gibi bağlamamışım :evil:

Kaplinleri tekrar adam gibi bağlayıp bir deneme daha yapayım dedim. Kütüğü ters çevirdim, sıfırladım ve tam 15.00mm lik bir daire yuva işlettim.

Bu seferki sonuç:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rulman da mükemmel bir şekilde oturuyor yuvaya:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gelelim kötü habere :)

Hadi dedim bir de tekrarını yapalım bu deneyin. Yan yana ve daha derin olan tam 15mm çaplı yuvalar işleyecek şekilde bir kod oluşturdum. Parçayı sabitledim, makinayı sıfırladım, motoru çalıştıran düğmeye basmamla birlikte bir boooom sesi, parlak mavi bir ışık, hem o prizin sigortası hem de ana sigorta attı!
Haydaaa.

Bir kere daha deneyeyim dedim, aynı sonuç...

herhangi bir yanık kokusu falan yok. Makinayı açtım, motor sağlam, en ufak bir zorlanma, sıkışma veya yanma belirtisi yok, tertemiz. Hatta 24V ile denedim çalışıyor (220V DC motor).

Hız kontrol devresinde gözle görünen hiçbir yanık duman is izi yok, yanık veya bozulmuş elektronik komponent kokusu da yok.

Devredeki şu arkadaş dikkatimi çekti:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Araştırırken de aynı benimki gibi bom diye gümlemiş bir başka mf-70’e ait bir forum konusuna denk geldim.



Ama detaylı okuyunca aslında durumlarımızın farklı olduğunu gördüm. Onunkinde devreye güç verse bile motor çalışmıyor, ben devreye güç verir vermez sigortaları attırıyorum. Üniversite yıllarında evdeki tost makinamı tamir edicem diye kısa devre yaptırıp uzaya giden ilk türk yapımı makina haline getirmiştim... ondan ćıkan ses ve mavi ışık bu makinadan çıkan ses ve mavi ışıkla bire bir aynı, yani aslında ortada bir 220V luk kısa devre var gibi (AC mi DC mi bilemiyorum).

Durup dururken kısa devreyr neden olacak ne olmuş olabilir? Çarpılmadan ??? bakıp kontrol edebileceğim bir yol yöntem aklınıza geliyor mu acaba?
 
Günlerden Birgün gece saat üç civarı bende özgür abi gibi cnc işi ile uğraşırken odamda, 1 micron ileri, bir mikron geri derken, güç kaynağı ve klavye yan yana idi güç kaynağı fazla ısınmış sanırım, işin özüne dalmış bir vaziyetteyim,
Aman allahım nasıl bir ses o pattttt diye
Adaptörün içindeki kondansatör patlamış
Hemen lambayı söndürdüm camdan bakıyorum tabii komşular çıkmış cama, biri lastik patladı, diğeri silah sıktılar vsss.

Bizim kaderimiz böyle,.
 
Günlerden Birgün gece saat üç civarı bende özgür abi gibi cnc işi ile uğraşırken odamda, 1 micron ileri, bir mikron geri derken, güç kaynağı ve klavye yan yana idi güç kaynağı fazla ısınmış sanırım, işin özüne dalmış bir vaziyetteyim,
Aman allahım nasıl bir ses o pattttt diye
Adaptörün içindeki kondansatör patlamış
Hemen lambayı söndürdüm camdan bakıyorum tabii komşular çıkmış cama, biri lastik patladı, diğeri silah sıktılar vsss.

Bizim kaderimiz böyle,.

Geçmiş olsun, en olmadık zamanlarda böyle şeyler olması Murphy kuralıdır sonuçta...

Benim için de tam güzel sonuç almışken böyle birşey olması manisar oldu ???

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu arkadas sanki biraz yipranmis mi?

Burda ilginç bir ışık oyunu olmuş :)

Aslında kaşık yok! D:evil:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi gelelim olayın komik tarafına. Dün akşam herhangi birşey yapma şansım olmadı ama ne olup bittiği hakkında düşünürken iyiden iyiye biryerlerde kısa devre olması ihtimali üzerine yoğunlaştım. Sabah da tüm devreyi motoru anahtarı vs yerlerinden söktüm, serbest olan kabloları birbirlerinden ve her tür metal objeden uzaklaştırıp tekrar denedim, ve çalıştı! Sonra teker teker bileşenleri yerlerine oturtarak ama yine kabloların yollarına dikkat ederek ve her bileşenden sonra makinayı fişe takıp çalıştırarak denemeye devam ettim. Tüm bileşenler yerlerindeyken bile (ama kablolar özenle yerleştirilmiş haldeyken) çalışmaya devam etti...

Son denemede görünüm şöyleydi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motorda veya kontrol devresinde bir sıkıntı olmadığını görmek sevindirici tabii ki, ama yok yere de böyle sorunlar olmaz, mutlaka bir nedeni olmalı. O yüzden herşeyi söküp dikkatlice her bir kabloyu ve bağlantı noktasını hem görsel hem de multimetre ile elektriksel olarak kontrol edeceğim. Sorun halen devrenin içinde göremediğim ve göremeyeceğim bir yerde de olabilir tabii ki, veya uzun süre çalışıp ısınmalar olunca ortaya çıkan bir sorun da olabilir bu. Sorunun tekrar ortaya çıkma ihtimali olması nedeniyle de zaten uzun zamandır aklımın bir köşesinde olan B planımı da harekete geçiriyorum :) makinayı fırçasız motor ve ER11 “collet” (Türkçesi ne ola ki bunun acaba?) tutucu ile modifiye etme harekatına başlıyorum. :hoppa:

Sabah tüm makinayı sökünce mili de sökeyim dedim, neymiş, ne çaptaymış bir göreyim istedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Milin dış çapı 10mm. Kasada iki rulman ile yataklanıyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Piyasada 8mm çaplı ER11 milleri bulunabiliyor, eğer 10mm çaplısını da bulabilirsem zaten cuk oturan bir değişim olur, olmazsa da iç çapı 8mm olan rulmanlarla değişimi yapabilirim. Hatta kayışlı aktarmaya varana kadar seçenekler mümkün. Youtube alemi bu makinaya yapılmış sayısız fırçasız motor uyarlamalarıyla dolu ;D
 
Plaketin altinda ac giris kablolarinin lehimleri komurlesmis gibi goruyorum fotolardan. Siyah kablonun kaplamasi da azcik erimis gibi. Kart yerindeyken titresimle falan bir seylere yaklasmis ve bir yerlere ark yapmis olabilir. Oranin altina yalitkan bir seyler koymayi deneyebilirsin fircasiz donusume kadar.
 
Plaketin altinda ac giris kablolarinin lehimleri komurlesmis gibi goruyorum fotolardan. Siyah kablonun kaplamasi da azcik erimis gibi. Kart yerindeyken titresimle falan bir seylere yaklasmis ve bir yerlere ark yapmis olabilir. Oranin altina yalitkan bir seyler koymayi deneyebilirsin fircasiz donusume kadar.

Hemen yakın çekim yapalım karttaki AC girişlerine.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kart yerindeyken arkasında sadece toprak hattı kablosu oluyor. O kabloyu inceledim detaylı bir şekilde, izolasyonunda gözle görülür bir hasar veya erime izi vs yok. Yine de kart tarafına değil daha önde motorun yanındaki bir hacime yönlendirdim.

Kartın önünde kabloların girdiği tarafta da gözle görünür bir sorun veya belirti yok. Kabloları tutan cırtları kestim attım acaba onlar mı kesti diye, oralarda da gözle görünür birşey yok.

Dediğin gibi açıkta olan poransiyel tehlike noktalarını izole etmek en mantıklısı şu aşamada. Sıcak silikon işe yarar mı 220V AC ve DC için?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
Hemen yakın çekim yapalım karttaki AC girişlerine.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kart yerindeyken arkasında sadece toprak hattı kablosu oluyor. O kabloyu inceledim detaylı bir şekilde, izolasyonunda gözle görülür bir hasar veya erime izi vs yok. Yine de kart tarafına değil daha önde motorun yanındaki bir hacime yönlendirdim.

Kartın önünde kabloların girdiği tarafta da gözle görünür bir sorun veya belirti yok. Kabloları tutan cırtları kestim attım acaba onlar mı kesti diye, oralarda da gözle görünür birşey yok.

Dediğin gibi açıkta olan poransiyel tehlike noktalarını izole etmek en mantıklısı şu aşamada. Sıcak silikon işe yarar mı 220V AC ve DC için?

Özgür Bey geçmiş olsun, zaten kontrolleri yapmışsınız, hatta zip tie lara kadar. Resimlerde de her şey gayet temiz görünüyor.
Yani zaten devre oldukça basit bir Diac-Triac devresi, benim ilk aklıma gelen kondansatörler oldu ama çalışmaya başladı ise muhtemel bir kablo kısa devresi yaşandı ve siz söküp tekrar birleştirince de bu durum geçti her halde. Bu arada dün akşam beninde aynı patlama sesi ile birlikte Taşlama motoru sizlere ömür.:lollol: Fakat benim motorun ilginç bir şekilde hem sargıları yanmış, hem de kalkış kondansatörü patlamış, ki zaten ses de kondansatörün patlaması idi.
Ama inanın bomba patladı zannettim.:eek: Neyse Makinanın çalışmasına sevindim. İzolasyon için shrink düşünülebilir.:saygilar:
 
Özgür Bey geçmiş olsun, zaten kontrolleri yapmışsınız, hatta zip tie lara kadar. Resimlerde de her şey gayet temiz görünüyor.
Yani zaten devre oldukça basit bir Diac-Triac devresi, benim ilk aklıma gelen kondansatörler oldu ama çalışmaya başladı ise muhtemel bir kablo kısa devresi yaşandı ve siz söküp tekrar birleştirince de bu durum geçti her halde. Bu arada dün akşam beninde aynı patlama sesi ile birlikte Taşlama motoru sizlere ömür.:lollol: Fakat benim motorun ilginç bir şekilde hem sargıları yanmış, hem de kalkış kondansatörü patlamış, ki zaten ses de kondansatörün patlaması idi.
Ama inanın bomba patladı zannettim.:eek: Neyse Makinanın çalışmasına sevindim. İzolasyon için shrink düşünülebilir.:saygilar:

Levent Bey size de geçmiş olsun. O kondansatör patlamalarını bilirim, taşlamada çalışırken olması da ayrı bir ürkütücü olmuş, insanın yüreği ağzına gelir.

Konu ile ilgili araştırmaların sırasında bir de Alaman forumunda bir konuya rastladım. Bir elemanın Mf-70'i daha yepyeniyken pörtlemiş, garanti kapsamında motoru değiştirmiş firma, aynı makina iki yıl sonra mı ne yine pörtleyince eleman da proxxona yazmış, proxxxonun cevabını da foruma koymuş.

Özetle firma demiş ki, "özellikle uzun süreli kullanımlarda motor hala sıcakken makinayı kapatırsanız soğutma da durur (fan motora bağlı) soğutma olmayacağı için de motordaki izolasyon zarar görür ve bir sonraki çalıştırmanızda kısa devre yaparak tüm evin sigortalarını attır". Benim durumumda da buna benzer bağlantılar var, makinayı uzun süre kullanmıştım olay öncesinde, ve açtığımda da tüm evin sigortaları gitti. Ama eğer bu anlattıkları gibi kalıcı bir izolasyon hasarı ise benim makinamın yeniden çalışmaya başlamasını açıklayamıyor... Veya bu kısa devre öyle bir yerde ki sıcaklık artınca birşeylerin genleşmesi sonucunda yeniden ortaya çıkacak. Neyse, ilerde göreceğiz nedir ne değildir. Ben her durumda 10mm şaft çaplı bir ER11 zımbırtısı sipariş ettim, iki üç hafta içinde elimde olması bekleniyor. Rulmanları falan değiştirmeden direk orjinal şaftın yerine oturtabileceğim gibi görünüyor. Tabi şaft elime geçince tam olarak ne gerektiğini göreceğim. Motor olarak da elimdeki scorpion motorlardan birisini kullanacağım, böylece kutularında bekleyen "scorpion" çıkartmalarını frezeye yapıştırabileceğim :D :D :D

Velhasıl, bu sorun sorundan bağımsız olarak makinanın gayet de güzel iş görebildiği netleştiği için dönüşüm için tasarladığım parçaların kamuya sunulması öncesindeki son iyileştirme çalışmalarına giriştim.

İlk olarak X eksenine el attım. Daha önce bahsettiğim ve videolarda da görülebileceği üzere bu eksende aşırı bir titreşim vardı. Önceleri step motoru ile milin eksenlerinin hizalı olmadığından şüpheleniyordum ama sonradan dosyalarımı kontrol ettiğimde bunun pek mantıklı olmadığını farkettim. Daha yüksek ihtimalle eksenin her iki tarafındaki parçalardaki mil deliklerinin tablanın merkezinde milin geçtiği yer ile hizalı olmadığını düşünmeye başladım. Mili söküp tornaya bağlayıp aşırı derecede eğilmiş ve salgı yapar halde olduğunu farkedince de bu fikir daha bir ağırlık kazanmaya başladı. Bu bahsettiğim parçaları orjinal proxxon plakalarından ölçüp biçerek tasarlamıştım o yüzden doğru olacaklarını varsaayıyordum ama malesef değilmiş. Artık ben mi yanlış ölçü aldım veya tasarladım yoksa proxxon mu çuvallamış bilemiyorum ve uğraşamayacağım da :)

Ben oturup bu plakaları en baştan tasarladım ve birkaç deneme yaparak hassas bir şekilde delikle milin tam olarak eksenel olacağı bir yeni bir parça yapmaya karar verdim. Tabi bu ölçüm işleri için milin eğriliğinin düzelmiş olması gerekliydi. İlk iş mili tornaya bağlayıp salgıyı 200 mm boyda 0.15mmye kadar düşürdüm.

Sonra mili yerine yerleştirip deliklerin hizlanması için deneme parçaları basmaya başladım. 1.5 mm yukarı 0.75mm aşağı 0.15 yukarı diye diye :D sonunda tam oturan bir hizalamaya ulaştım.

Bugune kadarki kullanımlarda gördüğüm plakalarda yaşanan esneme ve kendini salmayı engellemek için tablanın altına doğru uzanan ve tablaya alttan dayanarak güç alan bazı eklemeler de yaptım. Bunu yapabilmek için parçanın baskı oryantasyonunu 180 derece değiştirmem gerekli oldu. Deliklerin düzgün basılabilmesi için parçanın tasarımına entegre destekler ekledim. Bu destekler baskı sırasında deliklerin düzgün bir şekilde basılabilmesini sağlıyor, baskı sonrasında da uygun çaplı bir matkapla arkadan ittirince de yerlerinden kopup gidiyorlar. Sonuç olarak geldiğim noktada parçamış şu şekilde oldu:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Parçanın mil deliği ile milin hizalanması da aşağıdaki fotoda görülebilir. (Aşağıdaki instagram paylaşımında videosu da görülebilir)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bir diğer iyileştirme olarak da X ekseni kaplin sistemine el atayım dedim. Mevcut sistemde iki parçalı bir kaplin sistemi kullanıyordum, o anki tasarım çalışmalarının akışı gereğince böyle bir durum oluşmuştu. Ancak şimdiki yeni tasarımda tek parça rijit bir kaplinin tüm sistemin verimi ve salgısız çalışması için daha faydalı olacağını düşünüp yeni tek parça bir kaplin tasarlayıp tornada işledim. Bu kaplinin ince uçlu tarafının içine 4.5mm delik açıldı, bu kısımda da dış çap 6mm. Bu kısım proxxonun orjinal milinin üzerine geçiyor, aynı zamanda da baskı rulmanının içinden geçiyor. Kalın tarafın içinde ise 5 mm lik çaplı bir delik var ve bu taraf step motorunun şaftının üzerine geçiyor.

Kaplinin proxxon mili ile sabitlenebilmesi için kullandığım m2 civata için delik ve diş açtım (Bu işlem "Ben tornaya torna demem 4 çeneli aynası yoksa" türküsü eşliğinde yapıldı :D )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Civatanın yerine güzelce oturduğundan emin olundu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Proxxon mili tarafı hallolunca da step motoru tarafına set uskurları için m4 diş açıldı. Eski sistem ile yeni sistem bir arada:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Motor için yeni (daha ince ve şık) bir montaj plakası ile yine yeni ve 5 mm daha kısa bağlantılar basılıp tüm eksen monte edildi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu haliyle sistem gayet akıcı bir şekilde, minimum (neredeyse sıfır) titreşimle çalışabiliyor.

Şu instagram paylaşımım içerisinde buradaki fotolara ilaveten birkaç video da bulunmakta:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

X ekseni plakalarını biraz daha sağlamlaştırmak için ufak bir ekleme daha yapacağım.

Y ekseni zaten şu haliyle gayet iyi, herhangi bir iyileştirmeye ihtiyacı yok. Z ekseni de fonksiyonel olarak gayet güzel iş görüyor ama baskı ve montaj açısından anlamlı olan ve estetik olarak daha iyi görünecek ufak birkaç değişiklik yapacağım. Bayram tatili bitmeden (haftaya cumartesiye kadar) dosyaları paylaşmayı hedef olarak koydum önüme :) ilgililere duyurulur :) :thumbup::saygilar:
 
Özgür bey, devrelerin bulunduğu kısımlara metal talaşı girmiş olabilir. Makinayı açınca kısa devre nedeni olan talaşta temizlenmiştir. Aklıma başka bir şey gelmiyor.

Çalışmalarınızı ilgiyle izliyorum. Profesyonel işler.
 
Velhasıl, bu sorun sorundan bağımsız olarak makinanın gayet de güzel iş görebildiği netleştiği için dönüşüm için tasarladığım parçaların kamuya sunulması öncesindeki son iyileştirme çalışmalarına giriştim.
Bayram tatili bitmeden (haftaya cumartesiye kadar) dosyaları paylaşmayı hedef olarak koydum önüme :) ilgililere duyurulur :) :thumbup::saygilar:
Bu işlere meraklı arkadaşlar için bulunmaz bir kaynak olacak :thumbup:
 
Sonunda...

3 gündür yoğun bir şekilde cnc dönüşüm parçalarının tasarımlarının revizyonu, basılıp kontrolleri, iyileştirmeleri vs üzerine çalıştım. Emektar yazıcım da gece gündüz demeden parça bastı sağolsun :) Ama sonunda tüm revizyonlar tamamlandı. Tüm parçaların son halinden bir set basıldı. Makina sökülüp temizlendi. Bu gece bu parçaların montajlarını videoya kaydederek yapacağım. Çekimler ve işlemenin bitişine bağlı olarak da ya bu gece geç vakitte ya da yarın (daha yüksek ihtimal) dosyalar thingiversede paylaşıma açılacak.

:RCKolik: Ailesine özel olarak da fotoları ilk olarak burada yayınlıyorum :thumbup::hoppa::coolxf:

3D baskı tüm parçalar bir arada:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


X ekseni parçaları:

Temel tasarım ilkem olan “basitlik ve az parça sayısı” gereğince bu parçaları tamamen özdeş olacak şekilde tasarladım. Tek bir parçadan iki tane basılması gerekiyor yani. Sağ ve sol tamamen aynı olduğu için de kullanıcı step motorunu ostediği tarafa takabilir. Ben ilk başta sağ tarafa takmıştım ama sonradan solda olmasının makina için daolduğunu farkettim, artık sol tarafa takıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu parçaların arka taraflarında aluminyum tablanın altına girerek baskı parçanın tabladan destek almasını sağlayan uzantılar ekledim. Bu sayede uç plakalar daha rijit oluyor ve hareket mili iki taraftan iyice sıkılarak boşluksuz bir hareket sağlanabiliyor.
Bu çıkıntı destekleri parçayla birlikte basabilmek için plakayı dış tarafı yazıcının tablasına gelecek şekilde basılabile

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu çıkıntı destekleri parçayla birlikte basabilmek için plakayı dış tarafı yazıcının tablasına gelecek şekilde ayarlamak gerekiyor. Bu şekilde basıldığında baskı rulmanlarının yuvasının düzgün basılabilmesi için de tasarımda parçaya entegre destekler ekledim. Bunlar parçayla birlikte basılıyorlar ama baskı sonrasında uygun çaplı matkapla arkadan az biraz dürtüldüklerinde yerlerinden kopuyorlar. Aynı şekilde gerekli olan yerlerde bazı vida deliklerine de böyle destekler ekledim.



Y ekseni özel parçası:

Y ekseni orjinal MF-70’in yumuşak karnı. Topu topu 42 mmlik hareket kabiliyeti ile güzelim makinayı hayli kullanışsız hale getiriyor! Daha önceki mesajlarda anlattığım modifikasyonlar ile bu dönüşüm sonucunda Y ekseninin hareket kapasitesi 80mm ye kadar ulaşıyor. Tabi bu mesafeler sadece tahta veya plastik gibi yumuşak malzemelerin kesilmesinde kullanılmalı, zira bu mesafelere ulaşırken arabanın bir kısmı rayların dışına çıkıyor. Öte yandan, kesici ucun bulunduğu nokta halen rayların içinde olduğu için fazla zorlamayan kesimler sağlıklı bir şekilde yapılabiliyor.

Bu son tasarım iyileştirme çalışması sırasında, daha önceden iki parça olan ana parçayı tek parça haline getirmeyi başarabildim. Bunun için motor bağlantı noktalarını 45 derece yana devirmem gerekli oldu, bu da parçaya asimetrik bir görüntü kazandırdı ama benim hoşuma gitti açıkçası.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Z ekseni özel parçası:

Z ekseni için sütunun tepesine oturan bir parça var malum. Bu parçayı da tek parça haline getirebildim bu son hallerinde. Ayrıca bir tane de Arduino/CNC shield kontrol sistemi ve tepesinde 80mm lik fan monte edilebilen varyasyonunu tasarladım (ben bunu kullanacağım). Bu haliyle epey toparlıyor makinayı. Dileyen istediği parçayı seçip kullanabilir.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ortak parçalar:
Yine basitlik ve en az sayida özel parça gereksinimi ilkesiyle her üç eksende de kullanılabilecek evrensel bir motor montaj sistemi tasarladım. Motor montaj plakaları tamamen özdeş. Ayaklar ise 30mm den 50mm ye kadar 5 mm değişken boylarda sunulacak. Kullanıcı kendi motor/kaplin tercihlerine göre uygun uzunlukta olanı seçip basarak kullanabilecek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Güç kaynağı taşıyıcısı ve talaş siperliği:

Makinanın kompak bir halde olmasını istediğim için güç kaynağımı makinaya monte etmek adına bu parçayı tasarlamıştım. Bu versiyonda bu parçayı da iyileştirerek güç kaynağının terminallerini tamamen kapalı hale getirdim (güvenlik için). Parçaya entegre talaş siperlerini de (güç kaynağına metal talaş girmesini istemeyiz sanırım :) )10mm daha genişlettim, 40mm yükselttim ve biraz daha geriye kaydırarak frezenin kafası ile çarpışmasına engel oldum. İlerde bunun da kenarlarına uygun yerlere kablo cırtı geçirilecek yuvalar eklemek niyetindeyim. Makinanın kablo yönetiminde faydalı olur sanırım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve makinamız da bir güzel temizlendi, yeniden montaja hazır hale getirildi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol