Proxxon MF 70 Mikro Freze CNC Dönüşümü

Y ekseni nispeten daha sorunsuz oldu, X ekseninde yapılan hatalar sonucunda vidalı mil ile el krangı arasındaki bağlantı pimini çıkarmak için çok dikkatli ve özenli çalıştım, ama yine de olmadı :D fazla kasmadan bunu da tornaya bağladım ve bu sefer mile zarar vermeden sadece krangı kesip ayırmayı becerebildim, bu da bir gelişmedir diyip kendimle gurur duydum :lollol::lol:

Y ekseninde X ekseninden farklı olarak sadece motor tarafındaki plakayı değiştirmeye karar verdim. Arka tarafta kalan plakayı orjinal sistemdeki gibi bıraktım. Ön taraf için motoru da monte edebileceğim vida delikleri açılmış yeni bir plaka tasarladım. Bu plakada da yine baskı rulmanları için yuva bıraktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu eksende motoru monte etmek için X eksenindeki levhayı başaşağı çevirerek kullandım. Ama motor montajı için olan sistemi çok daha basitleştirdim ve içinde 3 mm lik delik olan basit bir çıbıh olarak tasarladım :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu sistem de yerine monte edildi ve aluminyum rijit bir kaplinle motor ve mil birbirine bağlandı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Z eksenine geldiğimizde artık proxxon millerini sökme konusunda siyah kuşak sahibi olduğum için daha önce hiç sökemediğim o meşhur pimi sökebildim :halay::yuppi::hoppa:

Daha önceki mesajlarda da söylediğim gibi Z ekseninin vidalı mil sistemi az biraz daha farklı, milin hareket sınırlaması için kullanılan fiberli somun ve hareket tahrik sisteminin burcu milin monte edildiği ve makinanın sütunun en tepesine monte edilen plakanın her iki tarafında yer alıyor. Nispeten daha basit bir montaj ama orjinal sistemdeki fiberli somunu milden sökmek için biraz uğraşmak gerekiyor, zira bu somun biraz gömülü, derinlerde duruyor. milin dişlerinin de ters olduğunu unutmamak lazım :D normal gevşetme yönünde çevirirseniz sittiin (Arapça altmış) sene sökemezsiniz :D

Orjinal plakanın yerine geçecek ve step motoru bağlamama imkan verecek yeni bir plaka tasarladım. Burada da yine tek bir baskı rulmanı ile bağlamayı tercih ettim (elde 6 tane rulman yoktu, sadece 4 tane olduğu için Y ve Z eksenleri arasında paylaştırmak zorunda kaldım :D )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Z ekseni motor montajı için de plakayı bir kademe daha basitleştirip tamamen simetrik ve evrensel bir hale getirdim (V2 parçalar şimdiden tüm eksenlerde bu plakayı kullanacak şekilde revize edildiler bile).

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor montajı için de Y eksenindeki basit ayakları tercih ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama sistemi denemek istediğimde dikkatimden kaçan bir detay olduğunu farkettim, mil üzerindeki fiberli somun sütunun arkasına dayandığı için dönmüyordu, haliyle ekseni hiçbir şekilde hareket ettiremiyordum. Tasarladığım parçanın içinde bu vidanın gömülebileceği ve rahatça dönebileceği bir yuva yapmam gerekliydi ama atlamışım. Geçici olarak 4 tane silindir parça tasarlayıp Z ekseni plakasının altına yerleştirip montaj vidalarını bunların ortasındaki deliklerden geçirerek somunu sütunun en üst noktasının üzerine taşıyınca sorun hallolmuş oldu :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Z ekseninin de hareketli hale gelmesiyle makinanın mekanik dönüşümü de tamamlanmış oldu.
 
Tabi ki, her bir eksenin montajını tamamladıktan sonra bilgisayara bağlayıp deniyordum, ilk önce X eksenini denediğimde epey gürültülü çalıştığını farkettim. Bu gürültünün bir kısmı mekanik bir kısmı ise motordan kaynaklanıyordu. Step motor sürücüsüne biraz ince ayar yapıp yazılımda da adımları, hızları, ivmelenme değerlerini vs yeniden ayarlayınca motordaki gürültüyü kesmeyi başardım, ama eksendeki mekanik gürültüyü tam anlamıyla kesemedim. Sonrasında Y ve Z eksenlerinin her ikisi de hayli sessiz çalışınca X ekseni için de yapabilecek şeylerim olduğuna inandım ve bu konuda bazı iyileştirmeler yapmaya başladım. Henüz bunları uygulamaya geçirmedim, yavaş yavaş başlamak niyetindeyim. Öncelikle Y ve X eksenlerinde kullandığım ve nispeten daha esnek olan motor montaj ayaklarının motor ve eksen arasında oluşan salınımları daha kolay bir şekilde abzorbe edebildiğini farkettim, böylece vidalı mil ile motorun mili arasında yaptığım rijit kaplinleri kullanabildim. Bu sistemi aynen X eksenine de uygulayacağım.

Ayrıca X ekseninde sehpanın uçlarına yaptığım plakaların tasarımında da gözden kaçırdığım bir nokta olmuş, motoru daha rijit bir şekilde bağlayabilmek için bu parçayı aşağıya doğru uzatıp oraya da 2 tane vida deliği bırakmıştım ki motoru her iki uçta da 4 er noktadan rijit bir şekilde bağlayabileyim. Orjinal parçalarda olmayan bu aşağı doğru sarkmayı tasarlarken de sehpa ile alttaki tabla arasındaki mesafeyi dikkate almıştım ve bu plaka tablaya çarpmayacak şekilde yapmıştım. Ama orda kabak gibi duran 4 tane civata başını gözden kaçırmışım :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu civata başları tablanın üzerine 3.5 mm çıkıntı yapıyor ve Y ekseninin konumuna bağlı olarak X ekseni ucundaki plakalar bunlara çarpıyor. Bakınız aşağıdaki fotoğrafta arkadaki civata başına ve plaka.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu her iki tarafta da X ekseni hareketini 12şer mmden toplamda 24 mm düşürüyor (zaten hayli küçük olan kapasite iyice gidiyor). Daha kötüsü, Y ekseni tam ortadayken plaka iki civata başının arasından geçiyor ve çarpmadan eksenin sonuna kadar gidebiliyor, ama bu pozisyonda Y ekseni hareket ederse bu sefer plakaların eğimli yüzeyleri civata başlarının üzerine tırmanıyor ve tüm makina sıkışıyor.

Haliyle X ekseninde revizyon yapılması şart olmuştu, Z eksenindeki basitleşmiş ve evrensel motor plakasını X ekseninde de kullanacak şekilde tasarımı revize ettim. Bu motor montaj plakasında motor montaj delikleri ile motorun şaftı aynı doğru üzerinde yer alıyor, ki bu da daha sağlıklı bir çalışma sağlıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu plakayı Y ekseninde de kullanacak şekilde o eksenin parçasını da revize ettim. Şimdi bu parçalar basılarak her üç eksende de standart bir motor montaj sistemi elde etmiş olacağım ve bu sistemle tamamen rijit ve daha verimli kaplin sistemlerini kullanabileceğim. Ayrıca Z ekseninde de gerekli revizyon yapılıp parçalar basılacak. Tüm parçaların sorunsuz oturduğu ve çalıştığından emin olunca parçaları paylaşıma açacağım.

Ayrıca bir sonraki aşama olarak özellikle X ve Y eksenine "end stop" anahtarları eklemek niyetindeyim. Yüksek ihtimalle bu anahtarları monte etmek için en mantıklı yer zaten 3D yazıcıyla bastığım eksenlerin ucundaki plakalar olacak gibi görünüyor. Bundan emin olduğum zaman bu plakaların tasarımlarına anahtarların montajı için gerekli ayarlamaları da yapacağım.
 
Son düzenleme:
Özgür hocam emeğinize, elinize sağlık. Çok güzel olmuş inşallah sizden feyz alıp bizde böyle birşeyler yaparız :D

Teşekkürler :)

Ellerine saglik abi ??☺

Darisi basima ?

Teşekkür ederim, temmuzda elden teslim bir tane MF70 CNC var satılık diyorlar :p


Şöyle çalışırken izleyebileceğimiz kısa bir video güzel olur @Özgür Evren Varol kardeşim :heartxf:

Madem istediniz :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Videoda X ekseninde dün bahsettiğim değişiklikler (ve biraz fazlası) yapılmış halde (detayları sonra paylaşacağım), ve tabiri caizse yağ gibi çalışıyor. Daha önce "ne kadar güzel çalışıyor" dediğim Y ekseni şimdi gözüme batmaya başladı :D Onun da kaplinini karşılıklı iki taraftan sıkılacak bir şekilde değiştireceğim, daha merkezli bir çalışma sağlayacaktır bu. Ayrıcaö bu makinanın Y ekseninin hareket mekanizmasının bir miktar daha arttırmak için yapılan bir numara var :) bu hareketle 5-10 mm daha hareket kazanabiliyor eksen. Kulağa fazla gelmese de 46 mm lik kapasiteye 10 mm eklenmesi aslında ciddi bir kapasite artışı sağlıyor. Örneğin, pantere jant yapmak istersem eğer mevcut kapasite 3 mm kısa geliyor :D bu artışla birlikte yapabilir hale geliyorum (sanki tek eksik eksenin hareket kapasitesi de :lol: :lol: :lol: )
 
Ellerine sağlık Evren ,çok güzel olmuş .Y ekseni kaplinini de düzenledikten sonra şıkır şıkır çalışır.Nacizane bir tavsiyede ileride düşünecek olursan z eksen spindle motor ve gövdesinin yükünü arka tarafa eşit bir ağırlıkla bir makara sistemiyle dengelemen step motor ve vidalı mil üzerine binen yükü azaltacaktır.:thumbup::thumbup::halay::halay:
 
Kaplin tasarimi güzel olmus ama, bilemedim, sanki CNC gibi hassas bir is icin yeterli gelmeyebilir gibi geldi.
Hic AL islemeyi denediniz mi? Yavas yavas da olsa AL işlemeye yeter mi spinner?
 
Ellerine sağlık Evren ,çok güzel olmuş .Y ekseni kaplinini de düzenledikten sonra şıkır şıkır çalışır.Nacizane bir tavsiyede ileride düşünecek olursan z eksen spindle motor ve gövdesinin yükünü arka tarafa eşit bir ağırlıkla bir makara sistemiyle dengelemen step motor ve vidalı mil üzerine binen yükü azaltacaktır.:thumbup::thumbup::halay::halay:

Teşekkürler abi, sizlerin görüş ve tavsiyeleri benim için çok değerli :thumbup: Dediğiniz gibi Y kaplinini de değiştirdim (hatta komple Y sistemini değiştirdim) şu an gayet güzel çalışıyor makina ve Y kapasitesi de 70mm'ye ulaştı. Detayları paylaşacağım.

Z için karşı ağırlık fikri süper, gerçi bu makinanın spindle ve onu taşıyan gövde gayet hafif, 100 wattlık birşey sonuçta, manuel çalıştırırken de Z ekseninde hiçbir zorluk hissetmemiştim, hatta X ve Y daha zor dönüyor diyebilirim bile (boşluksuz hareket için sıkıştırınca). Yine de izleyeceğim ve yukarı harekette zorlanma hissedersem bu makara ve karşı ağırlık fikri kolaylıkla uygulanabilecek birşey, teşekkürler :thumbup::saygilar:


RCKolik logomuzu ne güzel de başarmış :thumbup:

:) sıradaki hedef o logoyu bu makinayla işlenecek olan swashplatelerin üzerine basabilmek :D :RCKolik:


Kaplin tasarimi güzel olmus ama, bilemedim, sanki CNC gibi hassas bir is icin yeterli gelmeyebilir gibi geldi.
Hic AL islemeyi denediniz mi? Yavas yavas da olsa AL işlemeye yeter mi spinner?

Teşekkürler, kaplin aslında benim özgün tasarımım değil, piyasada bulunabilen ve eksenel kaçıklıkları karşılamak için kullanılan bir esnek kaplin sistemi, yani aslen kendisini ispatlamış bir sistem. Tabi burada plastik olması uzun vadede nasıl sonuç verir asla bilemeyeceğiz çünkü çoktan sökülüp rijit kaplinle değiştirildi. O kaplini ilk başlarda X eksenimdeki salınımı çözene kadar geçici bir çözüm olarak uygulamıştım. Şu an her üç eksende de aluminyum ve rijit kaplinler var.

Bu makinayla nihai amacım aluminyum işleyebilmek, manuel haliyle işleyebiliyordum, düşük pasolarla ve nispeten yavaş ilerleme hızlarıyla gidince gücü yetiyordu. CNC olarak da işleyebilmesi lazım. Hatta CNC olunca "trochoidal" yöntemi kullanmak da bir seçenek, bu sayede normalde manual makinayla işlenemeyecek sert metalleri bile işlemek mümkün olabilir, tabi ki epey bir daha yavaş net ilerleme hızlarıyla... Deneyip görüp öğreneceğiz :)
 
X ekseninde yapılanlar:

Yeni plakaların tasarımına vidalı milin düşeyde +-1 mm hareket esnekliği kazandıran bir sistem ekledim. Zira milde bir eğiklik vardı ve bir ihtimal orjinal deliklerin hizasında problem olma olasılığı vardı. Bu sistem otomatik olarak kendi kendisini hizalıyor :) ve step motoru mili ile ile vidalı milin tam karşı karşıya denk gelmesine imkan sağlıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Y ekseni için sadece mevcut parçalarda iyileştirme yapmak yerine daha önce bahsettiğim hareket kapasitesini arttıran değişikliği de yapmaya karar verdim.

Bu modifikasyonu birkaç sene önce şu adreste görmüştüm:



Makinanın orjinal tasarımında Y ekseninin her iki ucundaki plakalar arabanın maksimum hareketini de sınırlıyor, bu modifikasyonda amcam bu plakaların yerine başka bir plaka tasarlayıp aluminyumdan işlemiş ve araba bu yeni plakanın üzerinden hareketi e deval ederek bir miktar daha ilerleyebiliyor. Tabi bu ilave hareket sırasında arabanın kendi raylarını terk etmeye başladığını unutmamak gerek. Yani bu ilave hareket çok fazla olursa bu sefer araba da epey boşluklu hareket etmeye başlar ve bu ilave hareketin bir anlamı kalmaz.

Ben de bu prensibi kullanacak şekilde bir parça tasarladım ve birkaç iterasyon sonunda arabayı etkilemeyen ama olabildiğince büyük (sağlam) bir tasarım elde edebildim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Y ekseninin her iki tarafına da bu parçaları koyunca her iki tarafta 15mm den toplam 30 mm ilave hareket kazandı eksen ve toplam hareket mesafesi de 70mm’nin üzerine çıktı.

Arabanın toplam kızak uzunluğu 80mm, yani araba tabladaki kızakların sonunu 15mm geçtiğinde kızak desteğinin de 15mm sini yani yaklaşık %20’sini kaybediyor. Bu noktada artık kızakta boşluk oluşmaya da başlıyor yavaş yavaş, ama freze diğer uçta olduğu için ve o taraftaki kızaklar halen tam temas halinde olduğu için iş sırasında çok büyuk bir sorun yaratmayacak gibi görünüyor. Bunu ilerde daha net göreceğiz.

Eksenin bu haldeki hareketini kontrol ettikten sonra da step motorunun bağlanması için bir ara parça tasarlayıp bastım ve motoru da monte edip rijit bir kaplinle mile bağladım.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor montajı sırasında arkadaki plakayı yerine monte etmemiştim ve farkettim ki aslında arkadaki plakaya ihtiyacım da yok :) aynı Z ekseninde olduğu gibi vidalı mili öndeki plakadan geçirdikten sonra arka tarafa pul niyetine bir aluminyum parça koyup fiberli somunu sıkarak milin ileri geri hareket etmesini engelleyebildim. (vidalı milin dişleri biraz geriden başlıyordu, direk fiberli somunu koyup yeterince sıkma şansım yoktu). Bu şekilde arka tarafı açık olan (Aynı Z ekseni gibi) montajı ve bakımı daha kokay bir sistem elde ettim.

Bu modifikasyonun bir dezavantajı orjinal makinada Y ekseni milini talaştan koruyan plastik parçaların kullanılamaz oluşu. Bu haliyle çalışıp sürekli mili temizlemek bir alternatif ama uzun vadede pek akıllıca değil. Benim niyetim esnek filament ile akerdeon körüğü benzeri parçalar basıp Y ekseninde arabanın her iki tarafına ve,önde plastik plakaya arkada da sutundaki plakaya tutturarak mili korumaya almak.
 
Yani kendi helimizi kendimiz yapabiliriz artıkın diyorum :halay:

Bir adım daha var abi:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Uzun zamandır kesişiyoruz bu stepcraftlarla, kısmetse 2020 planımda var :) hem uçak hem heli parçaları için ideal makina.