Patlar Motorlu İlk Modelim içim Uçak, Motor, Servo Seçimi
Levent Suberk' Alıntı:
Plastik dişli servoların diş sıyırması nedeniyle zamanı gelince değiştirilmesi gerektiğinden, metal dişli servolardan daha pahalıya gelebilirler. Dijital servolar daha fazla güç harcasalar da artık radyo kontrol sistemlerinde standart hale geldiler. Aralarında fazla bir fiyat farkı yok.
Kişisel deneyim olarak söylemeliyim ki doğru yerde kullanıldığında diş sıyıran plastik dişli servom olmadı hiç.
Bozulan servom oldu mu? Evet oldu. İki grup sebeple bozuldular. İlk grup gaz servolarımdı. Acemilikte gaz endpointlerini iyi ayarlayamamaktan dolayı (muhtemelen) sanırım üç kez gaz servosu sorunu yaşadım. Diş sıyırması değil ama...
Diğer sebep 50 cc benzinli uçakta aptalca bir seçimle karbonit dişli servo kullanmamdı. Onlar diş sıyırdı. İki hata grubu da servoya değil modelciye bağlı idi.
Halen 5.55 USD civarında bir rakama satılan HXT5010 servolardan (
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
) sayısız kullandım. Hiçbiri diş sıyırmadı. Şimdi bu 5.55 USD fiyata alınabilen analog plastik dişli servoya alternatif en ucuz digital metal dişli servoyu da sunayım:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yaklaşık olarak 40 USD.
Tamer kardeşime sanırım 5 servo lazım. 700 TL servoya verecek. Sebep ne? İleride diş sıyırırsa pahalıya gelir. Peki ileride 50 cc uçak topladığında bu 5.5 kg torklu servoyu o uçağın neresinde kullanacak? Olsa olsa gazında. Ki gazda analog servoyu tercih ediyoruz genelde. Ayrıca bir tane gaz servosu lazım. Diğer 4 servo ne olacak? Bir kutuda beklemeye mahkumlar.
Bu durumda nakliye dahil 40 dolara halledebileceği servo konusunu 700 liraya çıkarması için mantıklı bir sebep var mı? Bence yok.
Sırası gelmişken burayı okuyan genç arkadaşlar için bir toparlama yapalım:
Digital servonun analog servodan farkı nedir?
- Merkezi ve komut verilen konumu çok daha sıkı tutarlar. Bunun sonucu olarak modelden sürekli bir zırıldama duyabilirsiniz.
- Daha hızlıdırlar.
- Bunların sonucu olarak daha fazla akım tüketirler. (Özellikle benzinli motor karbüratörü gibi yaylı sistemlerde sürekli yük altında kalacağı için digital servo tercih edilmemelidir).
- Bazılarının birçok parametresi programlanabilmektedir (birçok Hitec digital servo böyledir).
- Daha pahalıdırlar.
- Tüm bu özelliklere bakıldığında orta seviyenin üstündeki modellerde tercih edilmeleri mantıklı olur.
- Performans helikopterlerinin kuyruklarında kesin olarak gereklidirler. Aslında tüm yüksek performanslı modeller için tercih edilmelidirler ama kuyruk servoları, gyroların özelliği nedeniyle daha büyük önem taşımaktadır (yüksek tazeleme frekansı gibi).
Metal dişli servoların farkları nelerdir?
- Dişleri daha dayanıklıdır. Sıyırma riski daha düşüktür. (Ama doğru yerde doğru servo kullanılır ve anormal bir darbe alınmazsa plastik dişler de sıyırmaz).
- Özellikle benzinli uçaklarda mutlaka tercih edilmelidirler.
- Kalitesiz olurlarsa çok hızlı boşluk yaparlar. Bu da hem kontrol hassasiyeti kaybına hem de flutter oluşumuna zemin hazırlar.
- Doğal olarak daha pahalıdırlar.
Levent Suberk' Alıntı:
Tamer bey, servo hızlı olursa modele daha iyi kumanda edilebilir. Bana göre -dijital servolarda olduğu gibi- servoların hızlı olma özelliği bazı manevralarda önemli.
İlk patlarlı modelini (alttan kanat bir trainer) toplamaya çalışan bu arkadaşımızın yapacağı hangi manevrada digital servonun analog servodan farkı hissedilecektir sizce? Bunu da öğrenmek için soruyorum.