Modelin gövdesinin tesviye işleri devam ede dursun dün akşam, uzun bir aradan sonra ilk kez, evde bilgisayar başına geçip ön iniş takımı mekanizması üzerinde çalışmaya başlayabildim. Gövdenin kalıbını almadan önce bu kısmı netleştirmem önemliydi çünkü mekanizmanın içeriye nasıl monte edeceğini netleştirmem, buna göre de gövde kalıbındaki kapakları, ayrım düzlemlerini vs belirlemem gerekecek..
İniş takımı için temelde iki ana yol seçme şansım var, ilki normal bir insan gibi gidip ticari olarak satılan bir retract mekanizması satın alıp modele monte etmek... İkinci yol ise oturup kendi sistemimi tasarlayıp üretmek... İlk yolu seçmeyeceğimi çok iyi biliyorsunuzdur sanırım

ama işin aslı ilk yolu seçtim, taa ki ticari retract sistemlerinin burundaki yere adam gibi oturmayacağını farkedenene kadar

Ana retractlar için ticari bir retract sistemi alma kararım halen geçerliliğini korumakla birlikte burun için kendi sistemimi tasarlamaya karar verdim.
Şimdi gerçek Me-262 nin burun dikmesinin mühendisliğinin detaylarına falan da girmek icab eder aslına bakarsanız ama o kadar vakit yok. belki bunu bir videolu anlatıma bırakırırım diyerekten direk konsepte girişeyim
Çok kabaca, gerçek uçakta ön dikme sol tarafa yerleştirilmiş bir hidrolik silindir/piston vasıtası ile toplanıp indiriliyor. Bu pistonun ucu da dikmenin sol tarafına bağlanıyor. Hem bu bağlantı hem de silindir pistonun kapladığı hacim nedeniyle de ön dikme uçağın tam merkez hattında değil hafif sağa kayık bir şekilde montajlıdır (araya sıkıştıralım bu bilgiyi

) Bir diğer önemli detay da iniş takımı yuvasının ön kapağının dikmeye sabit olduğu, ve dikmenin hareket ekseninin uçağın alt yüzeyine hayli yakın olduğu. Evet bir detay dedim ama iki oldu farkındayım, bu kadar detaya takılmayın canım

İşte bu iki detay bir araya gelince ticari olarak satılan retract sistemlerinin kullanımındaki problem ortaya çıkıyor. Ticari sistemlerde dönme eksenini tam skeyl yere koymak imkansız (üniteler gövdenin dışına taşıyor), daha içeri gömmek gerekiyor, dönme ekseni farklı olunca da bu sefer kapağı dikmeye sabitlemek mümkün olmuyor... İşte bunları görünce ben de kendi sistemimi tasarlamaya karar verdim
Tasarımın ilk aşaması hareket sisteminin doğrulanması... Yani mekanizma hareket ederken birşeyler birşeylereçarpıyor mu sürtüyor mu diye kontrol etmek. Bu amaçla F360 üzerinde basit bir sistem kurdum.
Aşağıdan ve önden bakınca sistem şöyle görünüyor:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Üstteki yatay plaka model içine yapıştırılmış kontraplak parça olacak. Dikme ve hareket sistemi hep bu plakaya monte ediliyor olacak. Önden görünümde dikmenin asimetrik poziyonunu görebilirsiniz. Buarada dikmenin alt kısmına ve tekerleğe takılmayın, onlar henüz nihai şekillerine ulaşmadılar, sadece hareket kontrolü için öylesine modellendiler
Modelin burnunda yandan görünümle sistemin oturuşu şöyle olacak:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Plakanın tam gerçek uçağın burnundaki panel çizgisinde denk gelmesini sağladım. Model tamamlandığında tam bu panel çizgisinden burnun üst tarafı ayrılıyor olacak ve kapak gibi sökülebilir takılabilir yapılarak tüm bu kısma erişim sağlayacak. Zira bazı elektronikler, yakıt doldurma vs de buradan yapılacak. EDF modelde de piller buradan yerleştiriliyor olacak.
Hareket sistemi iniş takımını topladığı zaman nasıl bir pozisyon alacağı da aşağıda görülmekte:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İki boyutta iş güzel ama gerçekten biryerlere çarpıp çarpmadığı ancak 3 boyutlu bakınca belli olabiliyor. (gövde kalıp için tasarladığım parça olduğu için hayli kalın, ona rağmen hiçbir yere çarpmıyor. Gerçek modelde kabuk kalınlığı 0,5mm ile 1 mm arasında olacak bu bölgelerde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Mekanizmanın "çalışabilirliği" görüldüğü için artık bu sistemin detaylandırmasına gireceğim. Tüm sistem öne yerleştirlen ve silindirin üzerinden çıkacak bir yekeye bağlı olan retract servosu ile hareket ettirilecek. İlerleyen aşamalarda mafsal noktalarına ince ayar yapıp servonun yerini yekenin uzunluğunu açısını falan kesinleştireceğim.
Ana dikmeyi ve "çakma" silindiri modeldeki kontraplak yüzeye monte edecek olan parçalar çok yüksek ihtimalle kompozit olarak üretilecekler. Bir ihtimal CNC ile işlemek de alternatif ama özellikle dikmenin montaj zımbırtısı benim makinamın kapasitesini aşar, dahası çok fazla metal israf olur, pek içime sinmiyor, karbonla üretmek şu aşamada bana daha cazip geliyor. İlerleyen günlerde bu da netleşecek.
Ana dikme blok aluminyumdan iki aşamalı bir şekilde işlenecek. Dikmeyi modele bağlayacak olan kulakların dikme ile bütünleşik olmasını istiyorum, zira en çok yük buraya geliyor olacak. Bu nedenle önce frezede dikmenin kaba şeklini ve kulakları işletip sonra işlenen parçayı tornaya takıp dikmenin yuvarlak kısımlerını düzeltmek niyetindeyim. Dikmeyi işlemek içni gerekli iş yollarını oluşturdum, iki taraflı yaklaşık 1er saatlik işleme ön görülüyor yazılımda, bu da benim makinamın kaldırabileceği bir iş

elimde hazırda uygun ölçülerde 6061 blok da var, yani yakında buna girişebilirim gibi görünüyor. Tabi öncesinde tasarımdaki tüm mekanik bileşenleri nihai haline getirmem gerek.
Gerçek uçakta silindir piston olan sistemi farkettiğiniz üzere hareketli kollar halinde kullanıyorum, ama iniş takımı aşağıdayken silindir piston olarak görünecek bunlar

Bu sistemdeki mafsal noktalarının ince ayarı sonrasında, iniş takımı aşağıdayken dikmeye gelen kuvvetlerin mekanik olarak sistemi kendi kendisine kilitlemesi sağlanıyor olacak (over-center lock). Böylece yük servoya binmeyecek. Tabi bu ince ve hassas tasarım ve üretim gerektiriyor. O nedenle yüksek ihtimalle hem silindiri hem de pistonu yine CNC frezeve torna kombinasyonu ile üretirim. İlk olarak herşey 3D yazıcıda plastik olarak basılıp bilgisayar ortamı dışında, gerçek hayatta da test edilecek tabii ki
