McDonnell Douglas MD-11 Kompozit Model

Elinize sağlık harika yetenek ve esaret isteyen bir proje 👏👏

Gerçek bir md 11 in orjinal ağırlık dağılımını pek bilmiyorum ama, mantığım bana şöyle diyor: malum uçakta kuyruğta ağırlık en son isteyeceğimiz şey, siz sadece kuyruğa motor koymayı düşünüyorsunuz, bu durumda kanat altlarında arkadaki motorun ağırlığını biraz daha bastıran ağırlıklar da olmamış olacak, büyük bir cg hesaplaması sizi bekliyor gibi, bu durum hakkında nasıl bir çalışma yapmayı düşünüyorsunuz merak ettim.
 
Bu tür kısa videolar gerçekten de çok faydalı ve izlemesi çok keyifli @Türker ören hocam. :thumbup: Uygulama sırasında kullandığın ürünler hakkında kısaca bir bilgilendirme alabilir miyiz rica etsek. ;) Kalıptan gerçekten de çok kolay ve güzel çıktı.%p
Kalıptan ürünün kolay ayrılması için aslında videoda söylemeyi unuttuğum kalıp hazırlık aşaması çok önemli.

1. Öncelik kalıbın içerisinde cam gibi bir yüzey elde edebilmek.
2. Aşama kuru vaks
3. Sıvı vaks (PVA)
4. Jelkot

Sonrasında kumaşı yatırıyoruz. Bu aşamaları reslimlerle ifade etmeye çalışacağım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Elinize sağlık harika yetenek ve esaret isteyen bir proje 👏👏

Gerçek bir md 11 in orjinal ağırlık dağılımını pek bilmiyorum ama, mantığım bana şöyle diyor: malum uçakta kuyruğta ağırlık en son isteyeceğimiz şey, siz sadece kuyruğa motor koymayı düşünüyorsunuz, bu durumda kanat altlarında arkadaki motorun ağırlığını biraz daha bastıran ağırlıklar da olmamış olacak, büyük bir cg hesaplaması sizi bekliyor gibi, bu durum hakkında nasıl bir çalışma yapmayı düşünüyorsunuz merak ettim.
Merhaba öncelikle çok haklısınız ayrıca bu yöntemle imal edilmiş dünyada aktif olarak uçurulan 10 a yakın MD-11 model var. Bu uçağın kuyruğunun uzunluğu kadar burnu da uzun dolayısı ile ağırlığı dengelemek adına mümkün mertebe pil vb ağır elemanları buruna taşıcam. Ayrıca kuyruk da çok hafif imal ediliyor. Kuyruğun en arkadan bölünmüş hali şu an 1.5 kg altında (boyu 155cm en geniş çapı 37.7cm)ve astar ağırlığı dahil. Üzerine yatay stab servolar ve boya ağırlığı eklenecek. Tüm ağırlıklar hesap edilecek bu konuda Bülent deveci abi de aynı uçaktan yapıyor bire bir ilerliyoruz. Sadece ben gövdeyi kendim imal ettim. Ama onun uçağı ile her aşamada aynı ağırlıkda gidiyoruz. Sorun olmayacaktır CG ürün bir ortaya çıksın oturup herşeyi tartarak hesaplayacağız.
 
Peki Bülent Deveci bu modeli nasıl yapıyor.? Modeli hazir Kit halinde aldı da parçaları birleştirerek montaj mi yapıyor ?
Hayır kendisi de plandan yapıyor. Burun ve kuyruk kısmını Almanya da Norbert ten alıyor ben o kısımları da kendim ürettim ayrıca gövdeyi de kompozit yaptım.
 
Burun ve kuyruk kısmını Almanya da Norbert ten alıyor ben o kısımları da kendim ürettim ayrıca gövdeyi de kompozit yaptım.
Bülent bey gövdeyi köpük üzerine balsa kaplama ile yapıyor değil mi ? Tıpki önceki modellerinde olduğu gibi.
Bu arada şimdi hatırladım daha önceki modellerinde de burun ve kuyruk kısmını hazır almıştı. ;)

Yeri gelmişken daha önceki A340 modelin yapım aşamasına ait kısa bir videoyu da paylaşalım. Aramıza sonradan katılan arkadaşlar da görmüş olsunlar.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bülent bey gövdeyi köpük üzerine balsa kaplama ile yapıyor değil mi ? Tıpki önceki modellerinde olduğu gibi.
Bu arada şimdi hatırladım daha önceki modellerinde de burun ve kuyruk kısmını hazır almıştı. ;)

Yeri gelmişken daha önceki A340 modelin yapım aşamasına ait kısa bir videoyu da paylaşalım. Aramıza sonradan katılan arkadaşlar da görmüş olsunlar.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Aynı yöntemle yapıyor ben tek fark olarak gövdeyi de kompozit yapıyorum. Yaptığımız değerlendirmeye göre onunda bundan soraki uçaklarını gövdeyi kompozit yapabiliriz. Ben birleştirince birlikte oturup karar vericez. Büyük ihtimalle benim yöntemim daha hafif çıkıcak %5-10 gibi.
 
Ben birleştirince birlikte oturup karar vericez. Büyük ihtimalle benim yöntemim daha hafif çıkıcak %5-10 gibi.
İki modelcinin aynı modeli farklı yöntemle yapıyor olması gerçekten de büyük şans ve büyük keyif. Hele ki bir araya gelip konuşarak değerlendirme yapabiliyor olmaları bulunmaz bir nimet olsa gerek. :thumbup:
 
Türker bey elinize sağlık , mükemmel bir iş çıkarmışsınız :thumbup:
Acaba o sıktığınız jelkot mu , yani tabanca ile mi atıyorsunuz jelkotu? kuru vax uygulamasını kaç kere yapıyorsunuz? pva ince bir katman halinde bir kere sürmeniz yetiyor mu ? vakum işlemi yapıyor musunuz ? Yoksa rulo ile laminasyon işlemini manual olarak mı yapıyorsunuz ?
Sorular çok oldu ama benim de hali hazırda bir proje devam ediyor , şu anda master kalipla uğraşıyorum, nasip olursa dişi kalıp alırken tüm bu malzeme ve bilgiye ihtiyacım olacak ,o yüzden rahatsız ediyorum :saygilar:
Daha fazla sorarsam @Sumer Yamaner abim beni haşlamadan ben kaçar ;D:saygilar:
 
Türker bey elinize sağlık , mükemmel bir iş çıkarmışsınız :thumbup:
Acaba o sıktığınız jelkot mu , yani tabanca ile mi atıyorsunuz jelkotu? kuru vax uygulamasını kaç kere yapıyorsunuz? pva ince bir katman halinde bir kere sürmeniz yetiyor mu ? vakum işlemi yapıyor musunuz ? Yoksa rulo ile laminasyon işlemini manual olarak mı yapıyorsunuz ?
Sorular çok oldu ama benim de hali hazırda bir proje devam ediyor , şu anda master kalipla uğraşıyorum, nasip olursa dişi kalıp alırken tüm bu malzeme ve bilgiye ihtiyacım olacak ,o yüzden rahatsız ediyorum :saygilar:
Daha fazla sorarsam @Sumer Yamaner abim beni haşlamadan ben kaçar ;D:saygilar:
Size bilgi aktarmadan birşey paylaşmak istiyorum.

Ben her aşamayı kendi içinde değerlendiriyorum. Çizime başlamaktan ürünün kalıptan ayrılana kadar geçen serüveni aşama aşama yürütmek gerekiyor. Yoksa hem insanın gözü korkuyor hemde her şey yarım yarım oluyor.

Ben işe hedeflediğim uçağı fusionda tam ve eksiksiz çizerek başladım bu 1. Etaptı. Sorasında çizimi kalıp olarak 3D de basılacak hale getirip parçalara böldüm. Yaklaşık 1 ayda yazdırdım. İlk çıkan parçalara göre kalıpları oluşturdum. Sonrasında ilk oluşan kalıbı birleştirdim. Bir yandan da diğer parçaların yazdırılmasını takip ettim. Akabinde kalıbın içini otomobil kaporta tamirinde kullanılan macun ile minimum 3 defa macunlayıp zımparaladım. Bu aşamaya kadar kullanılan macun zımpara cinsleri ve markaları, malzeme tanıma ve doğru verimi alma sonuçta dolgu astarı atıp hataları görme, sorunlu noktalara yoklama macunu çekme ve nihayet deliksiz kusursuz bir yüzey elde etme. Akabinde sulu zımpara ile yüzeyi 600 ve 800 zımpara ile cam gibi bir görünüme getirme. Bu aşamayı anlama, öğrenme, melzeme tanıma ve uygulama şekli vs vs daha bir çok detay.

Bu aşamayı sorunsuz geçmek için bolca, zımpara iş öğrenme gerektiriyor. Dolayısı ile aşama aşama gitmeden istenilen sonuca gitme imkansız. Bu aşamaya kadar anlatmayı unuttuğum eminim yığınla da detay var.

Siz dilerseniz bu şekilde aşama aşama ilerleyin ben her aşamada destek olurum. Önceki yazılarımda aşamaları kabaca anlattım ama detay çok….

Akılda kalması mümkün değil ama yine de kabaca değineyim sorularınıza;

Jelkotu kompresör ile atıyorum

Kuru vaks 4 defa uyguluyorum

PVA 1 ince katman yetiyor (kuru vaks işlemini doğru uyguladıysanız aksi halde alttaki katı vaks üstteki PVA yı topak topak ittiriyor göl göl şeklinde kraterler açıyor)

Vakum yapmıyorum ama yapmam işimi çok kolaylaştırırdı birdahaki büyük üretimde kesin yapıcam.

Laminasyon işlemini no:1 boya fırçası ile yapıyorum

Umarım faydalı olmuşumdur✈️✈️✈️
 
Kompresör demişken hezarfende uzuunca zamandır dışarda yatan kompresörü (kompresör fiyatlarının 3-4000TL den başladığını görünce) ödünç aldım. Bisürü söktüm, dağıttım, temizledim. Yağını vs değiştirdim. Fakat yağ kapağı olmadığından sürekli yağ fışkırtıp her yeri batırıyordu. Sora distribütör vb parçacılarda kapak ararken @Sumer Yamaner abiden fırçayı yiyince oturup bir kapak tasarladım 3D bastım ve çalıştı. Ömrümde hiç kompresör kıllanmamıştım nasıl çalıştığınıda bilmem ama ülke şartları daha da kötüye giderse imkansızlıklar bizi mucit yapacak resmen pes!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Üstadım, elbette ki bu kalıptan basitçe cırrt diye çıkıveren son işlemin , karşıdan bilmeyen için ne kadar kolay görünse de , o işin altında yatan emeği ve uzuuuun bozyapları, işin azcık ucundan anlayan ve bilen birisi olarak , ne kadar zor olduğunu tahmin edebiliyorum.
Onun için başardığınız bu iş çoğu kişi için , oooovv,bravo , çok iyi iş ya diyip de , gerisinde hemen unutuverecek kadar basit ve sıradan bir iş olmadığını kesinlikle biliyorum ve sizi o kadar çok takdir ediyorum:saygilar:
Bu çok meşakkatli bir iş, bir epoksinin bile havadaki nem oranı ve sıcaklığa bağlı olarak , kürlenmesı işin kalitesine doğrudan etki edebiliyorken , daha epoksiye gelene kadar yaşanan zorluklar ve mücadele apayrı bir olay.
İş zaten başından scale bir model için o kadar zorlu başlıyor ki ....Modelin gelmişini ,geçmişini öğrenmek zorundasın, orijinal modele sadık kalarak replika bir model hazırlamak için ,yüzlerce,binlerce değişik doküman araştırman ,okuyup anlaman ve gerek teknik resim,gerek fotoğraf gerek video gibi bir sürü kaynak araştırıp depolaman gerekiyor....
Siz yardımcı bir cadcam kullanmışsınız , o programı kullanmak , printerde geçen saatler, bozulan işler, yeniden yapılan düzenlemeler ,offff, siz bunları daha yazmadan , ben o kalıpları görür görmez anladım ve hatta yaşadım bile :D
Bu sebeple , yaptığınız bu paylaşım, değerini bilen için , bulunmaz bir nimet niteliğinde.
Bu konuyu açtığınız ve detaylandırdığınız için çok teşekkür ediyorum:saygilar:, Yaptığınız ve yapacağınız tüm paylaşımları da ,büyük bir sabır ve merakla takip etmek istiyorum....:RCKolik:
 
Dikey stab ın güçlendirilmesi için bu şekilde bir parça kullanıcam yerine alıştırıp karbon kaplıcam ve her noktadan öpüşecek şekilde sabitlenecek. Kabak kemane gibi oldu😂😂

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol