McDonnell Douglas MD-11 Kompozit Model

Abiler kanatlara başladım. Kanatları tamamlayıp gövdeye alıştırdıktan sonra boya kalıyor. Boyadan sonra uçak ARF haline gelmiş olacak. Kanat boru klavuzlarının köpüğün içersinde daha mukavim olması adına parçaları karbon kapladım. Dayanım konusunda endişe duyduğumuz yerler için çok pratik kolay bir çalışma. Bu arada bahsi geçmişken karbon yada alüminyum vb boruların kılavuzlarının yapımından bahsedeyim. Kullanacağımız boruyu fırınlarda kullanılan pişirme kağıdı ile çok kat atmadan boruyu tamamen saracak şekilde kaplıyoruz. Oklavaya hamur doladığımız gibi bir ucundan rulo şeklinde sarıp bitiş noktasını yapıştırıyoruz. Kağıt ince japonla çok iyi yapışıyor ama bu esnada dış yüzeyde yapıştırıcı kalmamalı yani taşırmadan yapıştırıyoruz. Ayrıca kağıdı yapıştırırken boruya da hiçbir şekilde yapıştırıcı değdirmiyoruz. Kağıt kağıda yapışacak. Sorasında 100gr vb ağırlıkta cam elyafı genişlik olarak kullanacağımız yerin genişliği kadar kesiyoruz birkaç cm büyük olmasında fayda var uçları kesip atıyorum. Boy olarak da kullanacağımız boruyu 5-6 kat saracak şekilde kesiyoruz. Sorasında epoxi ile düz bir zeminde ıslatıp bir ucundan oklavaya hamur sarar gibi sarıyoruz. Burda kritik nokta aralarda mümkün olduğu kadar boşluk bırakmadan gergin sarıyoruz. 24 saat sonra boruyu sağa sola çevirerek rahatça çıkarıyoruz. Hep tek yöne çevirirseniz kağıt içerde büzüşebiliyor sonra geçmiş olsun. Hiçbir kuvvet çıkaramaz. Kesmek zorunda kalırsınız. Bunun içinde bir kaç örnek resim atıyorum herkeze sağlıklı günler dilerim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kanatların yapımına devam ediyorum. Bir iki hasarlı yere ve kanat birleşim yerlerine inceden macun çektim. Toplam 9gr macun kullandım ve tabi bir bölümü de zımpara ile atılacak. West system epoksinin 410 nolu macununu kullanıyorum bir miktar şişiyor kuruması 24 saat sürüyor ve inanılmaz kolay zımparalanıyor. Mutlaka denemelisiniz ve korkunç hafif. Diğer macunlara göre tek eksik yanı geç kuruması diyebilirim. Fakat doğru iş planlaması yaparsanız mesela çalışacağınız patçayı macunlayıp yarına bırakarak eldeki diğer işe devam edince kurumasını bekleme hissi ortadan kayboluyor unutuyorsunuz. Bu sayede geç kuruması dert olmuyor. Macun epoksi ile karıştırıldığından içerisinde baloncuklanma da olmuyor ve zımparalarken pürüzsüz bir yüzey oluşuyor. 1 handikap daha aklıma geldi asla 1 seferde macunlama işlemi yeterli olmuyor mutlaka 2. Bir sefer gerekiyor ama öyle güzel bir malzeme ki değiyor. Yarın kumaş kaplama yapıcam. Sanıyorum hafta sonuna macunlarım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Türker bey, hafta sonunun yorgunluğunu atar atmaz işbaşı yapmış. İnanıyorum bu "Çılgın proje" bitecek. :bravo::bravo:
Ömer abi sağolasın hem artık salırdık kucaklaştık bey olayını kaldırsak mı? Direk isimle hitab ederseniz daha sizden hissederim kendimi. Uçağa gelince ben evde yatağıma uzandığımda bile uçağımın yapım aşamalarını hayal ederek kendimce planlamalar yapıyorum. 😂😂 Pazartesi hemen uçakbaşı yaptım. Epey zaman alan ve zihnimde tasavvur edemediğim zorluk içeren kısımların neredeyse hepsini geçtim. Önümde 2 kritik inşaa aşaması var. Birisi belly denilen karın bölgesi uçağın en zor kısmıymış. Diğeri boya. Bunların haricindeki kısımlar sabır ile itina ile zımpara. O kadar elimdeki işe odaklanıyorum ki bir soraki aşamayı düşünmüyorum bile. Çünkü kalan adımları düşündükçe insan kendini işe boğuyor. Hiç bitmeyecekmiş hissine kapılıyor o nedenle etap etap bakıyorum şuan kanatlar önemli. Bakalım kanatlar bir çıksın tabi süre için bir yarışta değilim önemli olan inşaat içimize sinsin ve daha kıymetlisi düzgün uçsun.
 
Sonunda sevenler kavuştu! Kanatları 3 derece dihedral açı ile yapıştırdım👍 bu aşamada boyu 315cm eni de 61cm. Wingled eklenince 8 cm daha büyüyecek ve plandaki ölçü ile bire bir uyuşmuş olacak. (323cm) Bu aşamada ağırlık 3740gr ama bolca macun, astar, boya, cila ve motor kaputları eklenince 5-5.5kg a çıkar umarım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sonunda sevenler kavuştu! Kanatları 3 derece dihedral açı ile yapıştırdım👍 bu aşamada boyu 315cm eni de 61cm. Wingled eklenince 8 cm daha büyüyecek ve plandaki ölçü ile bire bir uyuşmuş olacak. (323cm) Bu aşamada ağırlık 3740gr ama bolca macun, astar, boya, cila ve motor kaputları eklenince 5-5.5kg a çıkar umarım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bir daha hiç ayrılmazlar inşallah! 🙏
 
Bir modelci atasözü der ki;

Çirkin yüzey yoktur az macun vardır!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Macun dolan yerler kozmetik olarak guzel ama merak ettim, arka tarafta yuku karsilayacak bir kesit var mi ?
Merhaba karbon boru için içeride kılıf var. Alın sinirini yapıştırırken kılıfa denk gelen yeri düzgün açmak imkansız. Açılı bir kesim gerekiyor. Bu yüzden kılıf ile alın sinirinin arasındaki açıklığı macunla kapadım. Görsel olarak düzgün durdu. İçerideki kılıf 30cm macunla kapadığım alan 4mm. Dolayısı ile hiçbir yük binmeyeceği için macun orada dekor görevi yapacak. Kaldı ki 25 kg olan bir uçağın kanat kılıfını macuna emanet etmem düşünülemezdi.
 
Alın sinirini yapıştırırken kılıfa denk gelen yeri düzgün açmak imkansız
Elle kesimde zor olur evet

Merhaba karbon boru için içeride kılıf var.
Kılıftan kasıt fiber kılavuz ise yapısal herhangi bir yapisal işlevi yok malum... Acaba kılıf direk kirişe mı mesnetli üstte ? Takip etmemiş olabilirim ilgili kısmını konunun, cehaletimi mazur gör lütfen, fotograflardan anlayamadigim icin sorma ihtiyaci hissettim...

İki tane temel soru oluştu kafamda:

1)Yük ana kirişten>boruya, gövde birleşim nervüründe nasıl aktarılıyor ?

2)Borunun mesnet noktalarında (Ilki, borunun kanat içindeki en son nervürü. Digeri de gövde birleşim noktasındaki nervür) oluşan kesme kuvvetini hangi kesit karsilayip ana kirise ve/veya boruya iletiyor ? Fotoğraftan gördüğüm kadarıyla kanat içindeki kısma karbon lamine edilmiş kontrplak konmuş, bu oldukça mantıklı... Yeterince kesit alani da mevcut fotograflardan gordugum kadariyla...

Ayni sekilde govde birlesiminde olusan kesme kuvvetini de yine bir nervur kesitiyle ana kirise ve boruya aktarabilmek icab ediyor.. Macunlanan kisim degil beni tedirgin eden, borunun ustuyle nervurun ustu arasindaki kesitin cok az olusu... Bilmem tarif edebildim mi cekincemi ?

Borunun hemen uzerine kiris geliyorsa ne ala, degilse yeterli kesitle onundeki (ya da arkasindaki) kirise kesme kuvvetini aktarabilmesi lazim ki havada kanada alkis caldirmayalim...
 
Elle kesimde zor olur evet


Kılıftan kasıt fiber kılavuz ise yapısal herhangi bir yapisal işlevi yok malum... Acaba kılıf direk kirişe mı mesnetli üstte ? Takip etmemiş olabilirim ilgili kısmını konunun, cehaletimi mazur gör lütfen, fotograflardan anlayamadigim icin sorma ihtiyaci hissettim...

İki tane temel soru oluştu kafamda:

1)Yük ana kirişten>boruya, gövde birleşim nervüründe nasıl aktarılıyor ?

2)Borunun mesnet noktalarında (Ilki, borunun kanat içindeki en son nervürü. Digeri de gövde birleşim noktasındaki nervür) oluşan kesme kuvvetini hangi kesit karsilayip ana kirise ve/veya boruya iletiyor ? Fotoğraftan gördüğüm kadarıyla kanat içindeki kısma karbon lamine edilmiş kontrplak konmuş, bu oldukça mantıklı... Yeterince kesit alani da mevcut fotograflardan gordugum kadariyla...

Ayni sekilde govde birlesiminde olusan kesme kuvvetini de yine bir nervur kesitiyle ana kirise ve boruya aktarabilmek icab ediyor.. Macunlanan kisim degil beni tedirgin eden, borunun ustuyle nervurun ustu arasindaki kesitin cok az olusu... Bilmem tarif edebildim mi cekincemi ?

Borunun hemen uzerine kiris geliyorsa ne ala, degilse yeterli kesitle onundeki (ya da arkasindaki) kirise kesme kuvvetini aktarabilmesi lazim ki havada kanada alkis caldirmayalim...
Merhabalar;

Çekincenizi şimdi anladığımı düşünüyorum. Paylaşımları başından takip edebilseniz aslında kafanızdaki soru işareti gidecek. (tabi mümkün olduğunca her aşamayı detaylı olarak buraya attığım için baştan incelemeniz epey bir zaman alır takip etmek çok zor olur) Ben size kısaca izah edeyim. Anladığım kadarı ile siz kanadın 2 parça şeklinde gövdeye yanlardan gireceğini düşünmüşsünüz.

Kanat 3 parça olacak şekilde imal edildi. İçeriği köpük ve üzeri 1mm balsa onun üzeri cam elyafı sora ihtiyaç olan yerlere macun astar vs. Kanadın orta kısımı gövdeye alttan takılacak. 2. ve 3. parçalar sağdan ve soldan olmak üzere ortadaki kanada takılacak. Dolayısı ile boru kısmı her bir tarafa 30 ar cm olmak üzere 60cm 2 boru kanadı sağlı sollu bütünleştirmiş olacak.

Geleyim bu birleşme noktalarındaki işleme. Kanadın orta kısmına eklenecek dışta kalan bölüm ve kanadın kendisi 30 ar cm lik cam elyafı epoksi ile yapılan kılıf içerisine yerleştirdim. Bunu yerleştirirken köpüğü kılıf kalınlığınca oyup ayrıca başına ve sonuna 4mm kontradan(her iki yüzü karbonla kaplı) kirişler yerleştirdim. Kılıfın tüm yüzeyini poliüreten ve parça ahşaplar ile çepeçevre boşluk kalmayacak şekilde döndüm. Bu sayede hem kirişler hem de kılıfın tüm yüzeyinin kanada yapışmış olması sebebi ile borunun uygulayacağı baskı kılıfın tüm yüzeyine eşit dağılmış olacak.

Kanadın ana orta parçası ve uçtaki parçaların birleşim noktalarına koyduğum alın sinirine aslında hiçbir kuvvet binmiyor. ve taşıyıcı özelliği olmayacak sadece birleşim noktası güzel gözükecek ve o 2 alın sinirini birbirine alttan vidaladığımda kanat kusursuz birleşecek.

Umarım doğru ifade ettim elimden geldiğince aşamaları burada paylaşacağım sağlıcakla kalın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Macun dolan yerler kozmetik olarak guzel ama merak ettim, arka tarafta yuku karsilayacak bir kesit var mi ?
Ben bu tedirginliğin sebebini hissedebiliyorum. Diyelim ki dik tırmanış sonrası modeli stall ettik ve serbest düşüşü snap-tona ile birleştirdik. Belli bir düşüş sonrası modeli firizbiye almak istediğimizde ve tam harirer tonayla kendimize doğru yönlendirecekken kanatlara binecek yük konusunda endişe duyulması normal geldi bana. :lollol:
 
  • Haha
Tepkiler: Ömer Erkan