Deniz Tanrıverdi
RcFanatik
- Katılım
- 1 Eki 2014
- Mesajlar
- 3,081
- Tepkime puanı
- 5,883
- Yaş
- 53
- İlgi Alanı
- Uçak
Küstüm işte! Hala bana o grafiği açıklayamadınız....
Banla beniiiHemen müdahale edelim ama tam olarak ne yapalım onu anlamadım
Senin trigonometri ile aran yoktu di miii!Küstüm işte! Hala bana o grafiği açıklayamadınız....
Ney? Trigliserid mi?...Senin trigonometri ile aran yoktu di miii!
Geçmiş olsun hocam.Kaç gündür yazıcam yazıcam iş yoğunluğundan yazamadım, konu da almış başını gitmiş...
Şimdi bu @Sumer Yamaner'in ampirik metodları hor gören satırlarına da cevap vermek gerekirdi ama şükretsin vaktim yok
Neyse ben dihedral-rudder-yatış ilişkisine dair küçük bir anımı paylaşıp aradan çıkayım...
Kabaca 20 sene önce, RC pilotaj serüvenimin nispeten başları, kendime great planes kitinden küçük elektrikli bir RV4 yapmışım, çok da sevdiğim bir modeldir, keyifle uçuyorum. Elektrikli ama ne lipo var ne fırçasız motor, redüksiyonlu bir 380 motor, 6 (7 de olabilir) hücre karaköy yapımı nimh pil Velhasıl, bu model aynı zamanda ilk altan kanatlı modelim, daha önce uçurduğum modellerin hepsi üstten kanatlı eğitim modelleri. BU üstten kanatlılar da ya sadece rudderlı idi ya da aileronlu olsa da yine de güzel dihedrali olan, rudderla da yatırılıp döndürülebilen modellerdi. RV4 modelinde de hiç de azımsanmayacak birdihedral var, 530 mm uzunluğundabir kanat panelinin ucunda 67mm yükseklik var. trigonometrik hesapla dihedral açısını bulmak @Deniz Tanrıverdi'nin ödevi olsun
Hikaye bir yaz günü Aliağa sahilinde geçer, bir vosvos etkinliği için otaraflara gitmiştik, giderken de RV4 modelini atmıştım arabaya, minik kompak rahat, elden atılarak uçuyor bulduğum her çayırda uçarım diye velhasıl, Aliağada kamp alanının bir tarafı da mis gibi deniz, uygun bir vakit olduğunda hadi dedim şu mereti uçurayım, topladım ama bir de baktım aileron servosu çalışmıyor. Haydee, bu kadar taşımışız uçmamak olmaz, şöyle bir baktım modele, dihedral güzel, maşallah tanker dümeni gibi de bir rudder var, ben bunu sadece rudderla uçururum yahu diyip saldım kuşu havaya, rüzgar deniz tarafından geliyor haliyle denize doğru kalkış yaptım, az biraz tırmandım, tamam artık dönme vakti, bas soldan rudderı... ee neden dönmüyor, daha çok rudder versene! e sondayım zaten! e bu dönmüyor! sağdan denesek? ı ıh, fayda etmedi, napcaz şimdi? ya karşı kıyıya kadar düz devam ya kapa motoru "ditch!" Neyse ki oralarda deniz sığ, biraz koşarak biraz da yüzerek modele ulaştım toplayıp getirdim... Dersimi de aldım
Neden dönmedi derseniz eğer hepsi Fibonacci'nin suçu derim!
Pandemi yüzünden ödevimi yapamadım hocam, trigliseridim müsait değil....Kaç gündür yazıcam yazıcam iş yoğunluğundan yazamadım, konu da almış başını gitmiş...
Şimdi bu @Sumer Yamaner'in ampirik metodları hor gören satırlarına da cevap vermek gerekirdi ama şükretsin vaktim yok
Neyse ben dihedral-rudder-yatış ilişkisine dair küçük bir anımı paylaşıp aradan çıkayım...
Kabaca 20 sene önce, RC pilotaj serüvenimin nispeten başları, kendime great planes kitinden küçük elektrikli bir RV4 yapmışım, çok da sevdiğim bir modeldir, keyifle uçuyorum. Elektrikli ama ne lipo var ne fırçasız motor, redüksiyonlu bir 380 motor, 6 (7 de olabilir) hücre karaköy yapımı nimh pil Velhasıl, bu model aynı zamanda ilk altan kanatlı modelim, daha önce uçurduğum modellerin hepsi üstten kanatlı eğitim modelleri. BU üstten kanatlılar da ya sadece rudderlı idi ya da aileronlu olsa da yine de güzel dihedrali olan, rudderla da yatırılıp döndürülebilen modellerdi. RV4 modelinde de hiç de azımsanmayacak birdihedral var, 530 mm uzunluğundabir kanat panelinin ucunda 67mm yükseklik var. trigonometrik hesapla dihedral açısını bulmak @Deniz Tanrıverdi'nin ödevi olsun
Hikaye bir yaz günü Aliağa sahilinde geçer, bir vosvos etkinliği için otaraflara gitmiştik, giderken de RV4 modelini atmıştım arabaya, minik kompak rahat, elden atılarak uçuyor bulduğum her çayırda uçarım diye velhasıl, Aliağada kamp alanının bir tarafı da mis gibi deniz, uygun bir vakit olduğunda hadi dedim şu mereti uçurayım, topladım ama bir de baktım aileron servosu çalışmıyor. Haydee, bu kadar taşımışız uçmamak olmaz, şöyle bir baktım modele, dihedral güzel, maşallah tanker dümeni gibi de bir rudder var, ben bunu sadece rudderla uçururum yahu diyip saldım kuşu havaya, rüzgar deniz tarafından geliyor haliyle denize doğru kalkış yaptım, az biraz tırmandım, tamam artık dönme vakti, bas soldan rudderı... ee neden dönmüyor, daha çok rudder versene! e sondayım zaten! e bu dönmüyor! sağdan denesek? ı ıh, fayda etmedi, napcaz şimdi? ya karşı kıyıya kadar düz devam ya kapa motoru "ditch!" Neyse ki oralarda deniz sığ, biraz koşarak biraz da yüzerek modele ulaştım toplayıp getirdim... Dersimi de aldım
Neden dönmedi derseniz eğer hepsi Fibonacci'nin suçu derim!
Geçmiş olsun hocam.
Neden bilmiyorum şimdiye kadarki simülatör deneyimimde rudder bana pek güven vermedi, bazı uçaklarda özellikle sık kullanıyorum ama bazen (özellikle yön karıştırdığımda, yeni olduğum için oluyor) rudder ile uçağı çaktığım oluyor. Yine de Sümer abinin tavsiyeleriyle elden geldiğince hakim olmaya çalışıyorum. Aileronsuz uçurmaya gelince, bana pek uymaz. Uçak öyle dizayn edilmişse belki denerim (simülatörde onu da beceremedim) ama kasıtlı olarak salt rudder bence sakat iş.
Rudder servosu da bozukmuş!
Çok doğru, zamanla alışırım inşallah. Ters tur atılır da dihedralli uçak düzlemeye uğraşmaz mı? Bir başka problem de terste burnu aşağıya vermesi. Tam dediğiniz gibi terse geçiyorum uçak aşağıya yöneliyor. Tam yukarı elevatör bassam bile bir türlü burun kaldıramıyor uçak.Sümer abi rudder lobisi başkanıdır, ama o başkansa ben de başkan yardımcısıyım, hatta "öz rudder lobisi" başkanı bile olabilirim
Bir uçak pilotunun rudderın işlevine ve kullanımına hakim olması gerektiğine şiddetle inanırım. Malesef pek çok uçak hiç rudder kullanmadan da öyle veya böyle uçurulabildiği için genel olarak uçal pilotlarında bir sol el tembelliği başgösterir, hatta pek çoğunda daha eğitim sırasında, hiç kullanılmayan öylesine estetik bir kontrol yüzeyi halinde oturur beyine. Oysa ki öyle durumlar vardır ki modeli kurtaracak tek şey doğru kullanılan bir rudder olur... O yüzden rudder tembelliğine girmeyin derim...
Buarada, sadece rudder ile uçacak şekilde tasarlanan ve yapılan, aileronu olmayan 2 metre sınıfı yarışma planörlerimizle tonolar ters uçuşlar dahil olmak üzere hayli akrobatik uçuşlar da yapabiliyoruz, bunu da gözden çıkarmamak lazım.
Ha bir de, bolca dihedrali olan üstten kanatlı bir eğitim uçağıyla (ister 3 ister 4 kanallı) eğitim uçuşu yapan herkese tavsiyem bir sonraki uçağa geçmeden önce buuçakla ters olarak tam ve nizami bir meydan turu atabiliyor olduklarını görmek olur Bunu yapabiliyorsanız yeterince pişmişsiniz demektir
Ters tur atılır da dihedralli uçak düzlemeye uğraşmaz mı?
Bir başka problem de terste burnu aşağıya vermesi. Tam dediğiniz gibi terse geçiyorum uçak aşağıya yöneliyor. Tam yukarı elevatör bassam bile bir türlü burun kaldıramıyor uçak.