Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Belli. Kalkış ve iniş yönleri farklı.
Aslında uçak kalkıştaki o dikilişle stall olmadıysa bunu motorun ve pervanenin mükemmel çekişine borçluyuz. Yani güç konusundaki tüm önyargılar yıkıldı sanırım. Bundan sonrası daha rahat olacak çünkü aklında acaba uçar mı sorusu olmayacak.
Kalkışta ani burun diken bir uçakta hemen elevatör basarak uçağı kurtarmak kulağa basit bir şey gibi gelse de aslında deneyim gerektiren bir uygulama. Uçak uçururken elevatörün basıldığı süre tüm sürenin en fazla yüzde biridir ve hepimiz hep elevatör çekmeye programlıyızdır.
Ama...
Bizim buralarda olsan sana çıkan tekerlekler nedeniyle iki hafta uçuş yasağı verirdim! :D :p :)
Bu arada, abartılı sola yatışın bir açıklaması var mı? Zira uçağı inşaa eden adamın böyle bir yamukluğa izin vermiş olması ihtimali eksi düzeylerde.
 
Tebrikler! Uçuş ve sesi muhteşem. İnişte biraz hızlı gelmişsin. Pistin kıymetini bil, bu hızda biz buradaki piste inemeyiz. Hasarın o kadar az olmasına sevindim. Nazar çıktı bence. Geçmiş olsun.

Teşekkür ederim abi, artık kimin nazarı varsa :)

İlk yaklaşmada da son mecburi inişte de hızlı geldim, zira hala modelin ne zaman stall olacağını bilmiyordum, yapacak en güzel şey hızlı gelip modeli yere olabildiğince yakın yavaşlatmak ki stall olduğu noktada yumuşakça yere konsun... İlk touch and go denemesinde de zaten modeli stall etmeden "wheelie" inişe zorladım bu sebeple... Pist uzun nasılsa, güvende kalmakta fayda var...
Konuya yakışan güzel bir maiden videosu olmuş Evren Hocam, tekrar teşekkür ederiz :thumbup::halay:

Maiden sırasında yaşanan her önemli anı bizlerde sayende yaşamış olduk. O kalkışta ki ani tırmanıştan, modelin sürekli sola çekmesine ve önemlisi de ilk iniş sırasında yaşanan o teker çıkma anları gerçekten güzel yakalanmış. Ayrıca low pass sırasında modelin sesi gerçekten tam bir canavar :bravo::bravo:
Çeken arkadaşa da ayrıca teşekkür ederiz :RCKolik:

Bu önemli videoyu ilk mesaja da kopyalayım ki, ileri de bulması kolay olsun :)

Teşekkürler Adminim, çeken arkadaşa (Tarık) bolca teşekkür ettim, bir sonraki görüştüğümüzde forum adına da teşekkür ederim :D

Aslında hazırlık aşamasından da pek çok video var, bir elim gittiğinde tüm videoları adam gibi editleyip paylaşırım. Şimdi bekliyorsunuz diye hızlıca sadece uçuş videolarını birleştirip yayınlayıverdim :)

Belli. Kalkış ve iniş yönleri farklı.

Kalkış sıfır rüzgardı, tercihimi güneşten uzağa doğru kalkmaktan yana kullandım... İnişe geldiğimde sol baş omuzluktan tatlı bir esinti vardı, fazla etkilemeyecek olsa da racondandır diyip o tarafa döndüm :D

Aslında uçak kalkıştaki o dikilişle stall olmadıysa bunu motorun ve pervanenin mükemmel çekişine borçluyuz. Yani güç konusundaki tüm önyargılar yıkıldı sanırım. Bundan sonrası daha rahat olacak çünkü aklında acaba uçar mı sorusu olmayacak.

Abi o ilk tırmanıştan kurtulduğu anda kafamda hiçbir soru işareti kalmadı hepsi buhar olup gitti zaten. Hatta farkındaysaan model gereğinden daha bile hızlı, önümüzdeki uçuşlarda kademe kademe pitchi azaltıp daha verimli bir ayar yapma şansım olacaktır. Artık iyi kötü stall hızı hakkında da bir fikrim var nasılsa...

Bu arada, abartılı sola yatışın bir açıklaması var mı? Zira uçağı inşaa eden adamın böyle bir yamukluğa izin vermiş olması ihtimali eksi düzeylerde.

Bu benim de hiç beklemediğim birşeydi. Enteresan olan, modelin boyuna dengesini kontrol ettiğimde hep sağ kanat ağır basıyordu, dengelemek için sol kanat ucuna 20 grama yakın ağırlık bile koydum. Kanatlarda çarpıklık olmadığını ve açılarının tam simetrik olduğundan eminim, ama aileronların geometrilerinde bir problem olabilir, bir ara trimlenmiş hallerindeki açılarına bakacağım bu mevuyu netleştirmek için. Boyuna dengeyi kontrol ederken gerçekte olmayan bir dengesizlik farkedip onu dengeliyorum derken gerçek bir dengesizlik yaratmış da olabilirim :D
 
buarada, tekerlekleri nerede bulduğumuz ayrı bir komedi. Bir tekerlek modelden ayrıldıktan sonra hafif sola dönüp pisti çaprazlamasına geçip araziye ulaşmış, toplamda da yaklaşık 100 m ilerde biryerde durmuş. Onu bulmamız kolay oldu, zaten videoda de görülmekte hareketi :D diğer tekerlek ise sağ taraftan bir U dönüşü yapmış, ve pistin sağ tarafından araziye çıkmış, yaklaşık 60-70 m ilerde (ama modelden ayrıldığı noktadan daha geride) biyerde durmuş... Geriye doğru gitmiş olacağını hiç tahmin etmediğimiz için bunu bulmamız çok zor oldu ve tamamen şans eseri, ümidi kesmişken bulduk :D
 
buarada, tekerlekleri nerede bulduğumuz ayrı bir komedi. Bir tekerlek modelden ayrıldıktan sonra hafif sola dönüp pisti çaprazlamasına geçip araziye ulaşmış, toplamda da yaklaşık 100 m ilerde biryerde durmuş. Onu bulmamız kolay oldu, zaten videoda de görülmekte hareketi :D diğer tekerlek ise sağ taraftan bir U dönüşü yapmış, ve pistin sağ tarafından araziye çıkmış, yaklaşık 60-70 m ilerde (ama modelden ayrıldığı noktadan daha geride) biyerde durmuş... Geriye doğru gitmiş olacağını hiç tahmin etmediğimiz için bunu bulmamız çok zor oldu ve tamamen şans eseri, ümidi kesmişken bulduk :D

Geçen gün yeni P51 ile uğraşırken bir sorun yaşadım. Motor rodajı ilerlediği için artık iğnelerin biraz kısılması gerekiyordu. Cowling'i söküp pervaneyi tekrar taktım ve ayar yapmaya başladım. Ayarı tam tutturmuştum ki tam gaza çıkarken pervane fırlayıverdi. Dört cıvatayı kesip gitmiş! Ama ilginç olan, pervanenin öne giderken yöndeğiştirip geriye savrulması ve sol kanadın firar kenarına çarpmasıydı. :D
 
Geçen gün yeni P51 ile uğraşırken bir sorun yaşadım. Motor rodajı ilerlediği için artık iğnelerin biraz kısılması gerekiyordu. Cowling'i söküp pervaneyi tekrar taktım ve ayar yapmaya başladım. Ayarı tam tutturmuştum ki tam gaza çıkarken pervane fırlayıverdi. Dört cıvatayı kesip gitmiş! Ama ilginç olan, pervanenin öne giderken yöndeğiştirip geriye savrulması ve sol kanadın firar kenarına çarpmasıydı. :D
Elektrikli ve lastikle tutturulan pervanelerde bu durumu görmüştüm ama 4 civatanin koptuğunu ilk defa duyuyorum abi :(

Bir dönem sokaklarda motor ayarı yaparken modellerin yüzü oturanlara doğru durması tehlikeli diye cok münakaşa yaşamıştık. Meğer ne kadar cok haklıymışız :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Geçen gün yeni P51 ile uğraşırken bir sorun yaşadım. Motor rodajı ilerlediği için artık iğnelerin biraz kısılması gerekiyordu. Cowling'i söküp pervaneyi tekrar taktım ve ayar yapmaya başladım. Ayarı tam tutturmuştum ki tam gaza çıkarken pervane fırlayıverdi. Dört cıvatayı kesip gitmiş! Ama ilginç olan, pervanenin öne giderken yöndeğiştirip geriye savrulması ve sol kanadın firar kenarına çarpmasıydı. :D

Aman abim ucuz kurtulmuşsunuz o çok sakat bir olay olmuş...

Pervane 4 civatayı kesebiliyorsa acaba bir “erken ateşleme” durumu mu var?
 
Sebebi konusunda net bir fikrim yok. Önce cowlingi söktükten sonra pervaneyi tekrar takarken yeterince sıkamadım mı acaba diye düşündüm. Sonra acaba spinner backplate olmayınca cıvatalar uzun mu kaldı dedim. Motor OS GT60. Pervanenin vidalandığı parça (drive spacer diye geçiyor) DLE'den alışık olduğumuz şekilde ince değil. Cıvatalar arkadan çıkmıyor yani. Eğer gereğinden uzun cıvata kullanılırsa doğal olarak yuvanın dibine dayandığında pervaneyi sıkmamış olabilir.
İlk günler böyle düşünüyordum. O arada kesilen cıvataları nasıl sökeceğimi planlıyordum. Sonra parmağımla bir denedim. Tümü çıkıverdi. Yani eğer dibe dayanmış olsalardı o şekilde çıkmazlardı diye düşünüyorum. O andan itibaren o pervanenin nasıl olup da koptuğunu anlayamadım. Çünkü uçağın rodajında da ilk uçuşlarında da (ki en az 30 sorti uçmuştu o ana kadar) aynı pervane vardı. Uçak çok kolay bir uçak olduğu için pervane kırma huyumu unutmuştum onunla birlikte. :p :D
Geçen gün yine aklıma geldi. Sırası gelmişken sizlerin de fikirlerini alayım.
O gün cowlingi söktüğümde (bundan sonrası itirafa girer, şu tekerlek düşürme olayı ile paralellik kurmayalım, oyarım!!! :p ) motorun sağ üst ayağının yerinde olmadığını gördüm. Yaylı rondela + threadlocka rağmen düşmüştü.Diğer üçü tamamen sağlamdı ve motorda milim oynama yoktu. Nasıl olsa uçmayacağım ama hazır sökmüşken motoru ayarlayayım dedim. Acaba buradan kaynaklanacak anormal bir titreşimin etkisi olabilir mi diye düşündüm. Pek bir mantıklı ilişki kuramadım ama...

Aaaaa pardon bu arada ana konuyu dağıtmış oldum. Özür.
 
YokEvren, merak etme. Benim nazarım değmez kesinlikle. Ama bu kadar çok ilgi çeken bir modelcilik harikası nazar toplar, inanmam aslında böle şeylere ama işte lafın gelişi :)
 
Bir dönem sokaklarda motor ayarı yaparken modellerin yüzü oturanlara doğru durması tehlikeli diye cok münakaşa yaşamıştık. Meğer ne kadar cok haklıymışız :)

Bu benim de çok hassas olduğum bir konu, kimsenin çalışan bir pervanenin düzlemininde yada önünde olmasını istemem, motorlarımı ona göre çalıştırırım, ama kopup da geriye dönen bir pervane olayı bir anda işleri değiştiriyor...


Sebebi konusunda net bir fikrim yok. Önce cowlingi söktükten sonra pervaneyi tekrar takarken yeterince sıkamadım mı acaba diye düşündüm. Sonra acaba spinner backplate olmayınca cıvatalar uzun mu kaldı dedim. Motor OS GT60. Pervanenin vidalandığı parça (drive spacer diye geçiyor) DLE'den alışık olduğumuz şekilde ince değil. Cıvatalar arkadan çıkmıyor yani. Eğer gereğinden uzun cıvata kullanılırsa doğal olarak yuvanın dibine dayandığında pervaneyi sıkmamış olabilir.
İlk günler böyle düşünüyordum. O arada kesilen cıvataları nasıl sökeceğimi planlıyordum. Sonra parmağımla bir denedim. Tümü çıkıverdi. Yani eğer dibe dayanmış olsalardı o şekilde çıkmazlardı diye düşünüyorum. O andan itibaren o pervanenin nasıl olup da koptuğunu anlayamadım. Çünkü uçağın rodajında da ilk uçuşlarında da (ki en az 30 sorti uçmuştu o ana kadar) aynı pervane vardı. Uçak çok kolay bir uçak olduğu için pervane kırma huyumu unutmuştum onunla birlikte. :p:D
Geçen gün yine aklıma geldi. Sırası gelmişken sizlerin de fikirlerini alayım.
O gün cowlingi söktüğümde (bundan sonrası itirafa girer, şu tekerlek düşürme olayı ile paralellik kurmayalım, oyarım!!! :p ) motorun sağ üst ayağının yerinde olmadığını gördüm. Yaylı rondela + threadlocka rağmen düşmüştü.Diğer üçü tamamen sağlamdı ve motorda milim oynama yoktu. Nasıl olsa uçmayacağım ama hazır sökmüşken motoru ayarlayayım dedim. Acaba buradan kaynaklanacak anormal bir titreşimin etkisi olabilir mi diye düşündüm. Pek bir mantıklı ilişki kuramadım ama...

Aaaaa pardon bu arada ana konuyu dağıtmış oldum. Özür.

Abim gerçekten enteresan bir durum bu, ama ben bir pervanenin (ahşap diye tahmin ediyorum) 4 tane civatayı kesebilmesine hala şaşıyorum. Mantığım böyle bir şeyin ancak eylemsizlikle mümkün olacağını söylüyor, eylemsizlik de ancak erken ateşleme ile bu kadar yüksek bir hale gelir. SEn de gayet iyi bilirsin, 4 zamanlı glow motorlarda pervanede mutlaka bir kontra somun kullanılır, kullanmazsan ya bugün ya yarın elbet bir gün o motor pervane fırlatır, ve o fırlatma çok yüksek enerjili olur, aluminyum spinnerları falan kağıt gibi yamultur. Nedeni de 4 zamanlı motorların erken ateşlemeye daha yatkın olmasıdır, hele hele biraz da fakir ayarlandıysa... Şimdi sen de ayar yapıyordum, iğneleri kısıyordum falan diyorsun ya acaba diyorum karışım fakirleşince, bir de ateşlemede de avans varsa erken ateşleme yapıp da pervanenin civataları kesmesine mi neden oldu? inan başka bişey gelmiyor aklıma. Titreşimden olsa pervanenin değil motor montaj ayaklarının kopması lazım sanki...
Bilemiyorum inan. Ayrıca bunun tekerleklerle ne ilgisi var canım. Bugün Hurricaneden sonra Spitfire ile iki sorti uçtum, binbir akrobasi yaptım, sonra modeli toplamak için ters çevirdiğimde gördüm ki kanat vidalarından birisini takmamışım bile, takılı olan tek vida da el ile üstün körü bir şekilde sıkılmış, sallanıyor :D oluyor böyle şeyler :D


YokEvren, merak etme. Benim nazarım değmez kesinlikle. Ama bu kadar çok ilgi çeken bir modelcilik harikası nazar toplar, inanmam aslında böle şeylere ama işte lafın gelişi :)
:) varsa öyle bir naszar durumu artık çıkmış oldu diye umalım abi :) Ama nazardan öte benim bakışlarımın azlığından olduğu daha bilimsel bir gerçek :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Bugün Hurricaneden sonra Spitfire ile iki sorti uçtum, binbir akrobasi yaptım, sonra modeli toplamak için ters çevirdiğimde gördüm ki kanat vidalarından birisini takmamışım bile, takılı olan tek vida da el ile üstün körü bir şekilde sıkılmış, sallanıyor :D oluyor böyle şeyler :D

Neyse bizde internet gitti ben bunu okumadım! :p
 
Buarad aaz önce loggerdaki verileri bilgisayara indirdim. Alet yine maximum 980 watt gösteriyor. 5.4 kglık bu kuşun, kalkıştaki o açıyla 980 watt ile tırmandığına inanmak kolay değil. Diğer verilere bakıyorum, GPS yüksekliği ve konum, rota bilgisi çok gerçekçi, aynı uçuşta izlediğim gibi, ama yer hızı en fazla 80 km/saat olmuş ve neredeyse bütün uçuş boyunca da sabitmiş. Bu da pek mantıklı değil çünkü tırmandım, daldım, tam gaz geçtim yarım gaz geçtim...

Öte yandan, güç verisi mantıksız gelmekle birlikte pilden çekilen toplam mAh gerçekle oldukça tutarlı. cihaz mAh ilee güç hesabını tamamen aynı parametreye dayalı yapıyor, o da akım. birisi mantıklıyken diğerinin mantıksız olması da mantıksız :)

neyse, uçuyor mu uçuyor, en sağlam data bu :) ben uçmaya devam ederim :)
 
Videoyu sanirim daha foruma yuklenmeden izledim, telefon elimdeyken yt’dan bildirim geldi, izleyiverdim. Ancak tebrik ve gecmis olsun mesajina daha yeni firsat oldu :)

İlk tirmanista bir aksiyon oldugunu onceden bilmeme ragmen videoyu izlerken aklim cikti, zira bu sekilde tirmanmaya baslayip sonra kanat ustune yatarak cakilan bir suru ucak gordum. Neyse ki sorunsuz, guzel bir ucus oldu :thumbup:

İnisteki teker aksiyonu da bana zamaninda yasadigim bir olayi animsatti. İnmeye calisirken heliyi yere sertce vurup skidin bir yarisini yerde birakip geri yukselmistim. Yarim skid ile havada heliye bakarken keske komple kirilsaydi ve nasil iner ki bu simdi dusunceleri ile bir dk kadar daha havada kalmistim, sonra kendisi inip yan yatmisti zaten :D Uzerine inilen arkadaslarin retractable olmasi guzel bir seymis onu gormus oldum :D

Ellerine ve emeklerine saglik abi, bence 9 yillik insaata yakisan hem guzel, hem de aksiyonlu bir maiden oldu, tekrar tebrikler :bravo::thumbup::yuppi:
 
Evren bey, hem gözün aydın, hem geçmiş olsun! Gerçekten tam bir ucuz atlatma olmuş. Hasar ise, öyle bir inişe hasar bile sayılmaz. Uçuşuna ise bayıldım, o geçişler falan. Ses ise model kameradan uzaklaştıkça daha bir gerçekçi geliyor kulağa doğrusu. Yerde gövde üstü iniş sonrası görüntüleri de 2. Dünya Savaşı filmlerindeki görevden dönen uçakları hatırlattı bana. Bir an pilot kanopiyi açıp atlıyacak, etraftan yardıma koşacaklar falan gibi geldi.