Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Levent Suberk' Alıntı:
Brian Taylor'un planının hakkını vermişsiniz. :)

Ses kaydı için orijinal sesi bulabildiniz mi?
Teşekkürler, kayıttaki ses orjinal motorun sesinden alınmış kayıtlar. Videoda sadece çalıştırma ve kapanma sekansları var. Normal çalışma sırasında da gaz seviyesine göre değişen ses olacak.
Ayrıca hispano toplarının sesi de var ve istenirse top sesi ile senkron LED yakılabiliyor. Top yerine normal makinalı tüfek versiyonunu yapmış olsaydım hücum kenarının arkasına ledler gizleyip ateşleme efekti yapabilirdim, ama toplarla pek mantıklı olmayacak zira topun namlusuna led koymam imkansiz, geriye hücum kenarına koysam görünmez. Bir ihtimal, LED i kanatta merkezi bir yere koyup fiberoptik kablolar ike namlulara ışık taşıyabilirim ama... detaylandırma aşamasında düşünülecek şeyler bunlar hep.

Buarada modeli de mevcut haliyle herşey dahil olarak tarttım, 4600 gr ve CG olması gerekenden önde, çok iyi haber bu :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ön tarafı düzenleme işlerine giriştim biraz da...

Önce ses devresini modele monte etmek için yaptığım “tepsi”nin tasarımını değiştirip dikey olarak gösterge panelinin arkasına monte edilebilir hale getirdim. Açılan boşluğa da powerbox anahtarını yerleştirdim.

Önceden böyleydi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi böyle oldu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ESC yi de kablolarını belli noktalardan gövdeye tutturmak suretiyle sabitledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat vidalarını rahat bir şekilde yerleştirebilmek için de klavuz olacak tüpler tasarlayıp kontrol için bir prototip bastım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Deneme sonrasında tüplerin nihai ölçü ve şekillerini belirledim baskıya verdim halen baskısı devam ediyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

2.25 saatlik bir baskıyla bir çift klavuz borumuz hazır:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yerine de gayet güzel oturdu...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Çek Aerocockpit firmasının ürettiği model uçak için kokpit ürünleri:







Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Levent Suberk' Alıntı:
Çek Aerocockpit firmasının ürettiği model uçak için kokpit ürünleri:







Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Levent Bey, bir kez daha söylüyorum, harikasınız :) Hurricane için zaten planımı farklı bir şekilde yapmıştım ve malzeme tedariğini de halletmiştim, daha ağırlıklı “kendin yap” tarzı olacak. Ayrıca bunlarda hurriye uygun ölçekli ürün de yok zaten ama ilerideki projeler için (1/5 109 ve/veya 190) kullanılabilecek güzel ürünler var. Çok teşekkürler :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Daha önce görmemiştim, Hurricane'in kuyruğunda mavi bir ışık var. Şu sayfada görülüyor:

 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yazmayı unuttum, Model Airplane News dergisinin Aralık sayısında ölçekli kokpitler ve pilotlar hakkında iki güzel yazı var. Çoğunu bilsek te bazı düşünceler yararlı olabiliyor. :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Levent Suberk' Alıntı:
Daha önce görmemiştim, Hurricane'in kuyruğunda mavi bir ışık var. Şu sayfada görülüyor:


Levent Bey,

Açıkçası bu mavi ışık, daha doğrusu mavi cam standart birşey olmamalı. Zira zaten genel uygulama olarak kuyruktaki seyrüsefer ışıkları beyaz olmalı. Ayrıca benim elimde bu uçağa ait (R411:coolxf: pek çok fotoğraf var, hepsinde de kuyruk lambasının camı şeffaf... Misal:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ayrıca elimde olan ve diğer uçaklara ait fotoğrafların tümünde de bu parça şeffaf. Fabrikadan çıkan son Hurricane olan PZ865'te de aynı şekilde şeffaf. Benim tahminim bu lens sağ kanat ucundaki seyrüsefer ışığına ait ve arkadaşlar bir şekilde karıştırarak kuyruk lambası olarak etiketlemişler. Bu siteyi takip ediyorum, pek çok parçanın uçaktan sökülmüş haldeki fotoğrafına ulaşabilmeyi sağladığı için açıkçası çok faydalı, ama sanırım o parça bolluğunda böyle bir kargaşa yaşanmış. Tabi öte yandan R4118 in kuyruğunda mavi camlı bir lambayla fotoğraf koymaları oldukça kafa karıştırıcı :)
Mavi lensler bu dönemdeki uçakların sağ taraf kanat ucunda kullanılırdı. "Sancak" tarafının ışığı yeşil olmalı, mavi ne alaka diye merak eden olursa diye hemen söyleyeyim, o zamanki ampullerin sarı bir ışık verdiğini düşünün, sonra bu sarı ışığın mavi bir lensten geçirildiğini düşünün, ortaya çıkan, dışardan görünen renk ne olur? :)


Levent Suberk' Alıntı:
Yazmayı unuttum, Model Airplane News dergisinin Aralık sayısında ölçekli kokpitler ve pilotlar hakkında iki güzel yazı var. Çoğunu bilsek te bazı düşünceler yararlı olabiliyor. :)

Bilgilendirme için teşekkürler, dijital versiyon hemen satın alına!

Bu modelin kokpiti için "David Bathe" şahsından hem tam gösterge paneli hem de tek tek gösterge yüzlerini satın almıştım zamanında. Amcamın sayfası şurada:



Pek çok insan gösterge panelinin düzgün bir çıktısını alıo (uygun ölçekte tabiki) modele yapıştırıyor ve sonuçta bu ölçek için gayet güzel ve ikna edici bir gösterge paneli elde ediyor. Amma velakin, amcamın çizdiği panel Mk1 paneli ve mk2 lerde az ama belirgin farklılıklar var, hem de panelin kokpit kapalıyken bile görünen yerinde :D Haliyle benim için tüm paneli kullanmak bir seçenek değil. O yüzden paneli kendim ya printerdan basacağım yada styrene levhadan keseceğim (o anki ruh halime bakacak artık :) ), göstergeleri ise DAvid Bathe'den aldığım göstergele çizimleri ile oluşturacağım.

Yaptığım değerlendirmeye göre kokpiti tamamen dışarda imal edip gövde altından yuvasına yerleştirme şansım var, o yüzden aceleye getirmeden modelin uçuşunu bekliyorum. Gösterge paneli üzerindeki gövde panelini de daha önceden öndeki kapakla birlikte ürettiğim fiberglass parça ile yapacağım, haliyle hem gösterge paneli alanına hem de kokpitin hem sağ hem de sol yanındaki yatay bölgelere yukardan erişimim var. Tüm bunları düşününce, kokpiti tamamen maiden sonrasına bıraktım. Zaten kanopi işi de var malum... Maiden için zamanında traplet'ten aldığım butyrate şeyi geçici olarak bantlayarak tutturacağım. Hele bir model uçsun, görelim performansını, ağırlık kaldırma toleransını, ona göre kokpit için nasıl bir yol izleyeceğime karar vereceğim. Gönlümden geçen çok çılgın ama çok eğlenceli olacak birşey var ama ağır da olacak, modelin performansını görmem lazım öncesinde :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Günü motor kaputu montajı ile kapatayım...

Bence iyi bir modelde olması gereken olmazsa olmaz :) özellik, motor kaputunun gövdeye olabildiğince görünmeyen vida yada elemanlarla tutturulmasıdır. Bunun için çoğunlukla başvurulan yöntem kaputun iç kısımlarında kulaklar yapılıp firewalla vidalanmasıdır. Vidalar da genellikle burundaki açıklıktan ulaşılarak sökülüp takılır. Bu modelin tasarımcısı da benzer bir yöntem önerip plana çizmiş ve anlatmış. Ama saygıdeğer Brian Taylor amca, gün gelip delinin birisinin modelini baştan aşağı değiştireceğini ne bilsin :) Burun kısmını birhayli değiştirip firewallu iyice öne çektiğim için eğer bu yöntemi kullanırsam kaputun arka kısmında büyük bir alan desteksiz kalacak ve tam yerine oturtmakta sıkıntı çekecektim. Haliyle alternatif bir yöntem lazımdı. Çözüm olarak aynı yöntemi arkadan uygulamaya karar verdim. Sonuçta kaputun hemen arkasındaki kapak açılabilir olacak ve o bölgeye rahatlıkla erişmemi sağlayacak.
Üst taraf tamam böyle halloldu ama alt taraftan da biyerlerden tutturmak lazım, acaba bereden diye düşünüp dururken, geçenlerde filetolarla uğraşırken aklıma bir yer geldi, kanat hücum kenarının filetosunun hemen üzerinde dar da olsa bir boşluk var ve kanat takılı değilken ulaşılabiliyor... İşe yarar mı yaramaz mı diye düşünürken, deneyelim görelime getirdim olayı.

Deneme sırasında aşama aşama fotoğraflayamadım malesef ama bitmiş halin fotoğrafları da anlamaya yeterli olacaktır umarım...

İlk iş olarak üst tarafta montaj civatalarının gelmesini planladığım bölgelerde kaputun içine kontraplak parçalar yapıştırdım. Sonra kaputu yerine takıp gövdedeki kontraplak ve kaputa yapıştırdığım kontraplakları aynı hizada olacak şekilde klavuz deliği deldim. Kaputtaki delikleri tirnakli somunun takılabileceği çapa genişletip somunları yerine oturttum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövdedeki kontraplaktaki delikleri de civataların geçebileceği çapa genişlettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde ve kaputtaki kontraplakların arasını da tam oturacak şekilde balsa levha ile doldurdum. Böylece civatalar sonuna kadar sıkıldığında kaput olması gereken yere kadar çektirilip daha fazla ilerlemeden durmasını sağlayabildim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alt kısım ise alan darlığı nedeniyle bu kadar basit olmadı. Tek seferde sıkı oturan bir sistem elde etmek için işlem sıralamasını ters çevirdim. Önce gövde yanına bir kontraplak parça yapıştırıp kaputun iç yüzeyinin profilini verdim (deliği şimdilik görmezden gelin :) )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaputun tam olarak oturduğundan emin olunca bu parçanın ön tarafına gelecek şekilde bir kontraplak parça daha kesip şekillendirdim ve ikisini birlikte hizalı olacak şekilde deldim. Kaputa gelecek kontraya tırnaklı somunu taktım, fazla kalın geldiği için parçanın dısına taşan kısımları eğeleyerek sıfırladım. Son aşama olarak da gövde yanını ve gövdeye yapışık olan kontraplak parçayı naylon ile korumaya alıp kaputa yapışacak olan kontrayı civatayla gövdedeki kontraya sabitledim, üzerine yapıştırıcı sürüp (orta CApon) kaputu yerine oturttum. CApon kuruyunca civatayı söktüm ve kaputu yerinden çıkardım. İkinci kontraplak kaputa yapışık halde gövdeden ayrılınca rahat bir nefes aldım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu alanın ne kadar dar olduğunu şu fotoğraf anlatır sanırım :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaputun oturuşu tatminkar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Henüz diğer taraftaki alt bağlantıyı yapamadım, onu yaparken unutmazsam aşama aşama fotoğraflamaya çalışırım. O taraf da bitince kaputtaki kontraplakların kaputa yapışması hem üçgen destekler hem de cam elyafı kumaş/ epoksi ile güçlendirilecekler, zira bu halleriyle kopmaları çok sürmez :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Motor kaputunun 4. montaj kulağının yapım aşamasından fotoğraflar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yine mevcut duruma göre en güzel ve en ideal uygulama yapılmış :bravo: %p
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Bigün orasını bigün burasını tırtıklaya tırtıklaya inşaatın sonuna doğru ilerliyoruz yavaş ama emin adımlarla...

Bugün de rudder kontrol kablolarının nihai bağlantılarını bitiresim geldi bitirdim [emoji4]

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğrafta belli oluyor mu bilmiyorum ama her kabloya bir tane fırdöndü ekledim. Bu fırdöndüler ayar yaparken büyük kolaylık sağlıyor.

Bu fırdöndüleri ekleyebilmek için servo kafasındaki “ball-link” lere giren ve bir ucunda kabloların bağlanması için delik olan vidalı çubuklara ufak bir modifikasyon yapmam gerekti.

Şimdi müsadenizle bu had safhada basit işlemi şöyle ballandıra ballandıra bir anlatayım [emoji23][emoji23][emoji23]

Mevzu şurdan çıktı, fırdöndünün iki ucunda da birer halka bulunmakta. Bir taraftaki halkaya rudderın kablolarını bağladım, sorun yok. Ama diğer tarafı servoya bağlı olan ball link sistemine bağlayabilmem için araya ikincil bir kablo parçasının eklenmesi gerekliydi. Boş yere sistemi karmaşıklaştırmak yerine ball linkin ucuna standart bir klevis ekleyip klevisi de firdöndünün halkasına takar işi çözerim dedim. Hem ball link hem de klevisin dişi imperyal 2-56 amma velakin zımbırtı kutumda sadece bir tane ikinucu açık, ve boydan boya dişli 2-56 çubuk var... biyerlerde açılmamış paketli 2-56 dişli çubuk var biliyorum, ama aramak için feci halde üşeniyorum [emoji4] neyse yine eldekilerle gidelim dedim, orjinal pull-pull sisteminin parçası olan ve bir tarafında delik olan 2-56 dişli çubuğa klevisi takmaya karar verdim...

Niyet şu üçlüyü biraraya getirmek:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yapılması gereken şey dişli “çıbıh”ın sağ tarafındaki, normalde delik olan ama diş olmayan kısmına diş açmak...

Hemen 2-56 pafta göreve çağrıldı, ve çıbıhın halihazırda dişli olan tarafından sürülmeye başlandı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama diş açabilmek için bu çıbıhın sıkı sıkıya tutulması lazım, tutarken de mevcut dişlere zarar vermemek lazım. Hemen iki tane somun çıbıha geçirildi, kontra sıkma tekniği ile sıkıştırıldılar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sonra da bu somunlar vasıtası ile çıbıh mengenede tutulup diş açma işi tamamlandı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Arkamdaki raftaki paketi açıp içinden sıfır km dişli çıbıh almaya üşendiğim için böyle dadından yenmeyen bir çalışma yapmış oldum [emoji23][emoji23][emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Neyse, normale dönelim...

Ayrıca modeli biraraya getirip tüm sistemleri görebilmek için kanat gövde servo konektörlerini de halletmem gerekti. Bu konektörleri önceden hazırlamıştım aslında ama kanattaki karşılıklarının tam olarak nerede olacağı henüz net olmadığı için gövdeye monte etmemiştim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kabloları da ufak bir delik açıp bir arkadaki bölmeye aktardım. Buradan alıcıya gidecekler. (Fotoğraflardaki alicı konumu geçici, normalde servo kabloları servo kafalarının yakınlarından geçmeyecek tabiki [emoji4] )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ne olacak senin bu üşengeç halin Evren Hocam :laugh: ;D