Sümer Yamaner! Bu bir meydan okumadır! (PM Model T67 inşaatı)

Tüm parçaların ilk tur kaba tesviyesi yapıldı. Gövde yanları zımparalanmaları sonrasında biraraya getirildiler.
Birleştirme işlemi kanat yatağının ön ve arkasına denk gelen yerlere birer lazer kesim parça yapıştırarak başlıyor. Ben daha ilk parçayı yapıştırırken elim kaydı, parça yerinden kaydı ve CApon ile çalıştığım için daha “eyvah” demeye fırsat bulamadan parça kayık şekilde yapışıp kaldı :lollol::lollol::lollol:

Baktım söksem kesin biyerler elimde kalacak, böyle devam dedim. Biraz yontarak falan kanadın oturabileceği bir hale getirip gövde yanlarının yapıştırılmasına devam ettim.

tabi bu parça artık iyi bir referans olmayacağı için gövdenin çarpık olmamasını sağlamak için önce burundaki 3mm lik lazer kesim parça ile hemen arkasındaki 1.5 mm lik lazer kesim parçaları yapıştırdım. Bu parçaların yuvarlak kısimları masadan sarkacak şekilde iskeleti plan üzerine yerleştirip geriye doğru çalışarak ara çıtaları yapıştırdım ve düzgün bir kutu gövde elde edebildim.
Gövdenin üst kısmına da lazer kesim bölmeleri yapıştırıp 1.5x1.5 mm çıtalarla yuvarlak kısmı oluşturdum.
Burnun altındaki ince çıtalar ön iniş takımı teli ilgili parçaya “dikildikten” sonra yerleştirilecekler.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eh, tüm parçaları bir araya getirmek ve “motivasyon pozu” vermek adettendir değil mi :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
? eline sağlık abi çok güzel gözüküyor ?
 
Yamuk yapışan parçayı ben göremedim. Bir de o ağırlık buruna biraz fazla değil mi?... ?

Yamuk parça şu yakın çekimde daha net görünüyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yamukluktan dolayı kanadın oturma problemini engellemek için parçayı epey bir zımparaladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi, atalarımız ne demiş?
“Hocanın dediğini yap yaptığını yapma”
Bu atasözünü dinlemek lazım dimi. Siz böyle bir durumla karşılaşırsanız yapmanız gereken şey jiletle veya ince testere ile yanlış yapışan parçayı kesip ayırıp, yapışma yüzeylerini zımpara ile güzelce temizleyip, parçayı düzgün bir şekilde yeniden yapıştırmak olmalı. Eğer parça yeniden kullanılamaz haldeyse de tabii ki yeni bir parça kesmek gerekli. Tabi eğer sözümü dinliyor olsaydınız daha yazının başında bahsettiğim gibi CApon yerine alifatik tutkal kullanırdınız ve bu durumda kalmazdınız ?
 
Üstadım , eğri geminin doğru seferi olur , boşver , bastır haydi , maidene az kaldı :D

Evet maidene hazırız!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Model bu aşamaya gelene kadar neler oldu...

Öncelikle iniş takımı tellerinin bükülmesi gerekliydi. Kitten 1mm çaplı çelik tel çıkıyor ve plan üzerinde hem ön hem ana iniş takımları tellerinin bükülmesi için gerekli çizimler verilmiş.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Plandaki çizimleri kullanarak telleri büktüm ve son şekillerine getirdim. Dikkat edilmesi gereken en önemli şey ana iniş takımları için bir adet sol bir adet de sağ olacak şekilde büküm yapmak :) Bükümler için iki küçük pense kullandım. Sadece ana iniş takımlarının köklerinde, kanadın dihedraline karşılık gelmesi için yapılan küçük büküm sırasında mengene kullandım, zira bu kısımda sinire denk gelecek olan yerlerin tamamının aynı düzlemde kalması gerekli.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bükümler sonrası merak ettim ve iniş takımları tarttım. Ön iniş takımı 0.6 gram;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ana iniş takımları toplam 1 gram
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hazır tartı ortadayken iskelet parçalarını da tartayım dedim. Kanat 4.5 gram (henüz kanat uçları eklenmemiş halde)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yatay kuyruk kaplamaya hazır halde 0.6 gram.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Dikey kuyruk da kaplamaya hazır halde, 0.5 gram.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde ise 4.5 gram. Gövdede de burundaki dikmenin sabitlenmesi sonrasında alt çıtalar eklenecek ve kaplamaya hazır hale gelecek.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bunlar da gövdenin genel tesviyesi sonrasında görünüşü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
İniş takımı tellerinin iskelete "dikilmesi" işlemi:

İniş takımı tellerinin monte edileceği parçalar lazerle delikler açılmış durumda, ama ben yine de emin olmak için bir toplu iğne ile bu deliklerin üzerlerinden bir kez daha geçtim.
Sonrasında burun telini sabitleneceği yer üzerine yerleştirip CApon ile "puntoladım".
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Geldik dikim işlemine. Bu arkadaşı hatırlayan var mı ;D Dantel ipliği kullanmak çok büyük önem taşıyor :p
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İpin deliklerden kolayca geçirilmesi için gemi modelcilerinin kullandığı bir numarayı kullandım ve ipin ucunda yaklaşık 4-5 cm uzunluğundaki bir kısmı ince CApon ile doyurup sertleşmesini sağladım. Sonrasında ucunu jiletle çaprazlamasına kesince kendiliğinden bütünleşik dikiş iğnesine sahip oldu ipimiz :)
Aşağıdaki fotoda ipin sert kısmının delikten geçirilmiş hali görülmekte.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu ipi kullanarak iniş takımı telini ilgili parçaya dikip sıkı sıkıya bağladıktan sonra tüm ipleri ve delikleri ince CApon ile doyurdum. CApon tamamen kuruduktan sonra iplerin fazlalıklarını da kestim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana iniş takımı telleri de aynı şekilde kanat sinirlerinde ilgili yerlerine dikilince model de kendi ayakları üzerinde durabilir hale geldi :thumbup:
 
Model bu aşamaya gelene kadar neler oldu...

Öncelikle iniş takımı tellerinin bükülmesi gerekliydi. Kitten 1mm çaplı çelik tel çıkıyor ve plan üzerinde hem ön hem ana iniş takımları tellerinin bükülmesi için gerekli çizimler verilmiş.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Plandaki çizimleri kullanarak telleri büktüm ve son şekillerine getirdim. Dikkat edilmesi gereken en önemli şey ana iniş takımları için bir adet sol bir adet de sağ olacak şekilde büküm yapmak :) Bükümler için iki küçük pense kullandım. Sadece ana iniş takımlarının köklerinde, kanadın dihedraline karşılık gelmesi için yapılan küçük büküm sırasında mengene kullandım, zira bu kısımda sinire denk gelecek olan yerlerin tamamının aynı düzlemde kalması gerekli.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bükümler sonrası merak ettim ve iniş takımları tarttım. Ön iniş takımı 0.6 gram;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ana iniş takımları toplam 1 gram
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hazır tartı ortadayken iskelet parçalarını da tartayım dedim. Kanat 4.5 gram (henüz kanat uçları eklenmemiş halde)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yatay kuyruk kaplamaya hazır halde 0.6 gram.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Dikey kuyruk da kaplamaya hazır halde, 0.5 gram.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde ise 4.5 gram. Gövdede de burundaki dikmenin sabitlenmesi sonrasında alt çıtalar eklenecek ve kaplamaya hazır hale gelecek.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bunlar da gövdenin genel tesviyesi sonrasında görünüşü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Abi o tartının hali ne öyle :lol: Eline sağlık. :)
 
? eline sağlık abi çok güzel gözüküyor ?

Teşekkür ederim :)

Olmamis... bastan yapalim ?

Düşünmedim değil, ama baktım çok iş, üşendim :D

Üstadım , eğri geminin doğru seferi olur , boşver ,

Şimdi aslında bu kasten yapılmış bir hata çaktırma, malum serbest uçuş modellerinin elden çıktıktan sonra sürekli olarak bir tarafa dönerek uçmaları gerekir (ki fazla uzaklara kaçmasın kerata!) Eh ben de bu hata süsü verilmiş ustalık dokunuşu ile! modelin bu sürekli olarak dönerek uçmasını sağlamış oldum, çaktırma sakın ?


Abi kaplama gereksiz ağırlık...

Abi o tartının hali ne öyle :lol:

Ne var halinde? mis gibi tartı :)
 
Gövde ve kuyruklar kaplandı :thumbup::thumbup::thumbup:

ilk olarak burun kısmın altındaki çıtalar tamamlanıp nihai tesviye yapıldı:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra alttan başlayıp üste doğru ilerleyerek gövde ince kaplama kağıdıyla kaplandı.

Gövde altı ön ve arka olarak iki parçada kaplandı. Yapıştırıcı olarak pritt tarzı birşey kullandım. Altında sofistike gerekçeler falan aramayın, tembellikten kolaya kaçtım sadece :evil:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ön kısımda iniş takımı olduğu için önce kaplamada göz kararı bir yere minik bir delik açtım, iniş takımını bu delikten geçirerek kaplama kağıdını yerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Alt tarafı takiben gövde yanları birer parça olarak kaplandı. En son da üst kısımlar ön ve arka olacak şekilde iki parçada kaplandı.

Kuyruk elemanları da iki tarafları ayrı ayrı olacak şekilde kaplandılar.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelin burunluğunu da bir ara beyaza boyamıştım hafiften, kaplamalar da gelince yabir motivasyon şeysi patlatıvereyim dedim :evil:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kaplamaların yapıştırıcısı iyice kuruyunca ıslatma/gerdirme işlemine tabi tutulacaklar, sonrasında da doplanacaklar.

Kanat da son tesviyesini bekliyor, sonrasında onun kaplaması da yapılacak. :thumbup:
 
Kanat uçlarına ikişer adet lazer kesim 3mm balsa parçanın yapıştırılıp zımparalanması sonucunda kanadın da nihai tesviyesi yapıldı, Hücum ve firar kenarı çıtaları şekillendirildi. Tesviyeyi takiben kanat da toplam altı parçada kaplandı. Önce alt taraf sağ, sol ve orta panel olarak kaplandı, bunlar kuruyunca fazlalık traşlanıp üst taraf yine üç parçada kaplandı.
Kaplama sırasında üst kaplama hücum kenarını dönüp alt kaplamanın üzerine bindirildi. Kanat uçlarında da benzer bir bindirme yapıldı. Firar kenarında ise hem üst hem alt kaplama çıtanın arka ucunda bitirildiler.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kaplamaların gerdirilmesi.

Bu tür modellerde kullanılan kağıt kaplamalar ıslanınca genleşen ama kuruyunca daha çok gerilen bir yapıdadır. Biz de bu özelliği kullanarak modelin kaplamasını gerdiririz. (Bir de “ıslak kaplama” yöntemi vardır, o ayrı bir konudur. Hurricane modelini kaplarken anlatmıştım bunu.)

Kaplamalar kuruyup gerilirken hayli narin olan iskeleti çarpıtma ihtimali bulunur, bunu engellemek için gerdirme yapılan parçanın bir şekilde “kalıba” alınarak kuruması sağlanmalıdır. Ben bulduğum büyük bir köpük kütüğün üzerine 6mm ıhlamur çıtalar yerleştirerek bu kalıbın temelini oluşturdum:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burada en önemli şey yüzeyin ve çıtaların düzgün olması ve çıtaların üst yüzeyinin aynı düzlemde olmasıdır. Aksi halde biz kendi elimizle parçamızın çarpık kurumasına beden oluruz :)

Yatay dengeleyici bu çıtaların üzerine oturacak:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çıtaların konumlarını parçadaki dahta kısımlara denk getirdiğime dikkat ediniz :)

Tabandan ve yerleşimden emin olunca parçanın her iki yüzeyini de ıslattım ve kalıptaki yerine yerleştirip kenarlardan iğneler ile yumuşak ama sıkı olacak şekilde sabitleyip kurumaya bıraktım.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burada alta konan çıtaların amacı kplamanınher iki yanının da hava ile temas edip hemen hemen eşit hızlarda kurumasını sağlamak. Sabitleme iğnelerinin de yine alttaki destek çıtalarının olduğu yerlere yerleştirilmesi de önemli, altı boş olan bir noktaya bastırırsak yine istemeden parçayı çarpıtırız.

Kaplama kururken bir yandan çarpılma olup olmadığını kontrol etmekte de fayda olacaktır. Yandan bakınca hem çıtaların yüzeye hem de parçanın çıtalara tam bastığını kontrol e

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplama kururken önce şöyle bir görüntü oluşur:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tamamen kuruduğunda da dümdüz ve gergin bir yüzey elde edilir:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eğer gerdirme sonunda hala gergin olmayan yerler varsa tekrar ıslatmak çözüm olabilir. Ancak bazen bolluk kaplama sırasında yapılmış bir hatadan kaynaklı olur ve kağıt ne kadar gerilirse gerilsin yetersiz kalır, böyle bir durumda eğer kırışıklığın olduğu yer önemli ise o kısmı kesip yeniden kaplamaktan başka çare olmayabilir.