Patron çıldırdı... Türbin motorlara ECU (ya da FADEC) yapıyoruz...

Bir güncelleme yapalım...
Motor birkaç gündür masamda duruyor!!!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Devre tasarımındaki bazı hatalar nedeniyle Çanakkale'deki çalıştırma denemelerinde starter motorunun MOSFET'inden duman çıkmıştı. Cumhur Bey de motoru getirip bıraktı. Ben de işe giriştim. Öncelikle sorun ters elektromotor kuvvetini ortadan kaldırmak için kullandığım flyback diyotlarındaymış. Ben basit 1N4148 kullanmıştım ve benim denememde o diyot patlayınca oralara daha güçlü diyotlar gerektiğini anladım. Tüm diyotları değiştirince starter motoru da yakıt pompa motoru da olması gerektiği şekilde çalıştı.
Ama sonra devir ölçüm sisteminde bir sorun çıktı. Araştırmalarımız sonucunda kullanılan mıknatısın konumunun doğru olmadığını belirledik. Çanakkale'den biri manyetik diğeri optik devir okumaya uygun somun gelecek ve somunu değiştirip testlere devam edeceğim.
Ama genel olarak oldukça iyi durumda olduğumuzu iddia edebilirim... :D
Bu arada optik takometreleri araştırırken oturup bir takometre prototipi yaprım. İki ile sekiz pal arasındaki pervanelerin devrini okuyor. İlk fırsatta sahada deneyeceğim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Abim pil voltajına ilave olarak sıfırlananilir bir mah sayacı da olması faydalı olur sanki.

Bir de aklıma gelmişken sorayım, bu meretin, ya da ilerdeki gelişmiş versiyonların aynı zamanda “veri kayıt” özelliğide olacak mı? Olası “flame out” durumlarında geri dönüp neden olduğunu bulmak adına faideli olacaktır.
Bir yandan da karakutu yapalım demeye mi geliyor :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Son güncellemeden bu yana yine epey yol katettik.
Öncelikle voltaj ölçümü ile ilgili bir sorun vardı. Bu benim bilgisizliğimden kaynaklıymış. İşlemcinin AREF bacağını ben doğrudan besleme gerilimine bağlıyordum. Halbuki o bacağı bir kondansatör ile ground'a bağlamak gerekliymiş. Bunu yapınca pil voltaj ölçümü gayet güzel oldu ve multimetre ölçümlerine çok çok yaklaştı (virgülden sonraki ikinci hane oynuyor sadece).
ECU'nun tüm işlevlerini yazmış duruma da geldim. Yani motor çalıştırmada propan ile başlama, egzost gazı sıcaklığına göre starter motorunu devreye alma, kerosene geçme, normal çalışmaya gitme gibi aşamalar en azından kumda yüzmeye çalışarak gayet iyi görünüyorlardı. Ama artık bir de devir sinyali üretecek sisteme ihtiyacım vardı. Her zamanki gibi Kahraman Akyürek imdada yetişti. Gördüğünüz düzeneği tasarlayıp 3D yazıcıda bastı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bir brushless motor (2250 kv gibi bir şey), ucundaki diskte de 18 adet mıknatıs. Diskin her bir devri türbinin 18 devrine eşdeğer. Yani 10000 devir çevirirsek 180 bin devire karşılık gelen sinyali almış oluyoruz. Bu da bize yetiyor.
Artık (koddaki minicik ama büyük bir aptallık eseri olan hatayı düzelttikten sonra) çok güzel bir şekilde devir izleyebiliyoruz.
Yarınki plan, ölçülen devir ile gerçek devir arasındaki paralelliği belirlemek ve gerekirse kalibrasyon yapmak. Bir de kaynar su ve buzlu su ile termokupl kalibrasyonu yapılacak. Açıkçası o aşamalar da tamamlanınca gerçek türbin üzerinde testlere hazır hale geliyoruz.

Büyükiş yapıyorsunuz. Merakla ve hayranlıkla takip ediyorum
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
...
Bu arada optik takometreleri araştırırken oturup bir takometre prototipi yaprım. İki ile sekiz pal arasındaki pervanelerin devrini okuyor. İlk fırsatta sahada deneyeceğim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Hah! İşte bu tam bana göre! :) Doğru dürüst bir optik takometre bulamadım. Başarılı olursa ilk müşteri benim!...
 
Hah! İşte bu tam bana göre! :) Doğru dürüst bir optik takometre bulamadım. Başarılı olursa ilk müşteri benim!...
Bir şekilde başarılı olacak. Bu olmazsa başka bir prototip. SumeronicsRC işe el attıysa... :D :D :D