O.S. 46 AX II Sorunlar

2 zamanlı nitro makineler arasında elimden geçip de zorlanıp, çalıştıramadığım ya da düşük randıman aldığım bir makine varmıdır bilemiyorum, en azından hatırlamıyorum...Vur çalıştır idi hep motorlarım...Hatta ters vururdum genellikle saat yönüne, hep düz çalışırlardı kandırıkçılar :pAhanda videosu
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

LA,SX,SF,FX,FX-H,FP,AX,SX-H,FSR hatta son dönemde RX yalnızca OS taki elimden geçen 2 zamanlı serileri. Bi BGX ile oynaşamadım hatırladığım kadarıyla... Buji olarak ENYA, YS, Tower, OS, Thunder Tiger, Super Tigre, ROSSI, K&B sine kadar denemediğim birşey kaldı mı bilemiyorum onca yılda... Sahada eşe dosta motor ayarı yapmaktan uçamadığım dönemler oluyordu, bir kısmına da şahit olanlar vardır aramızda...

Temel ilke derken neyi kastettiğini bilemiyorum Sümer abi ama ufak hacimli ve Amerika pazarına hitap eden motorlarda FAI yakıt (8.5 dolar idi galonu o zamanlar) ya da %5 nitro (9.5 dolar idi galonu) ile sorunsuz çalışabilmesi adına A3 yani No.6 buji ile gelmesi normal hatta en makul strateji, zira rölantide susan makine markanın adını kötülerdi, hele ki marka savaşları vs varken...Aynı motora kalkıp galon başına iki katı para verip %20 nitrolu ve performanslı olarak uçurmak isteyen çıkmayacağını öngörmek pek de haksız yaklaşım değil diye düşünüyorum...Performans kovalayan kişi de 46 ile uğraşmaz, 0.50 ya da sonradan moda olan 0.55 lik makinelere yönelir muhtemelen...

Şimdi konuya dönersek, %18 nitrolu yakıtta neden sıcak buji kullanayım ? Ben faydalı bir sebep göremiyorum...Kendi modelimde de kullanmazdım. Tersten de düşünebiliriz, elimde %5 ya da FAI yakıt olsaydı No.8 kullanırmıydım ? %99 hayır...Rölantiyi kurtarmak adına No.6/A3 kullanırdım muhtemelen ben de... 10 ve üzeri nitroda (hele ki orjinal yakıtsa) direk No.8

Hava sıcaklığından ziyade kullandığım yakıta göre belirledim her zaman bujiyi (uçak motorları için konuşuyorum)... Geçmişte çok geldi başımıza, %20 nitro A3 buji, devirli uçuyor dostumuz, yak baba yak, sus baba sus...Tavsiyem aynıydı ya nitrosu düşük yakıt kullan ya da daha soğuk bir bujiye geç...İnat da etseler, sonunda sözüme gelirlerdi hep...

Özet olarak düşük nitrolu yakıt kullanmıyorsam (ya da 0.10-0.15 makine kullanmıyorsam) direk standart buji yani No.8 i takarım...Neden OS çünkü hiç istisnasız en dayanıklı ve sorunsuz buji deneyimim OS ile oldu hep

Diğer yandan, ne nitroya ilgim kaldı, ne de makul bir yanı kaldı nitro makineleri kullanmanın... Yalnızca nostaljiden ibaretler artık...Adana'daki odamda sanırım bir koca sandık nitro makinelerle dolu atıl vaziyette...Pek de iyi anıyorum diyemeyeceğim geçmişe bakınca açıkçası nitro makineleri. Çoğu yüksek devir dönmeyi seven torku düşük makinelerdi... Benzinin gözünü seveyim...


Bu mesaj banamıydı bilemiyorum... Eğer öyleyse bir yanlış anlaşılma var, buji seçiminden kaynaklı değil, arızalı bujiden ya da şarjı olmayan bir ateşleyicidendir... Çalıştıktan sonraki davranışı vs ayrı konu. Ben konunun başında neden No.6 diye sorarken bilinçli bir kullanıcı ise düşük nitro cevabının gelmesini bekleyerek sordum... Baktım ki durum farklı...

Bu arada o makinenin bujisi sağlam olsun, ateşlemeye batarya bağlamadan da çalıştırırım... Bahse giren varsa gelsin... Sonradan, öylemiydi böylemiydi diye mızıkçılık yapmak yok baştan söyleyeyim :lol: Şartımı yazdım, ateşleme bataryası bağlamicam :coolxf:
Motoru belirli bir hızın üstünde donderince sıkıştırmadan dolayı kendisini ateşliyor du sanırım
 
LiPo ısıtıcı yurtdışından gelene kadar bekleyemedim. Ayrıca bazı videolarda aletin lehimlerinin kötü olduğunu, titreşim anında gücü kestiğini falan söyleyince alete iyice şüpheli bakmaya başladım. Bundan dolayı çözüm için hep farklı bir senaryo düşünüyordum. Aklıma hep bir akım ayarlamalı power panel almak geliyordu. Ama hem kutusu için ayrı çaba hem maliyet derken duraklıyordum. Power panel araştırken kullandıkları devre için hep 555 timer denilen bir entegreyle karşılaşıyordum. 555 timer'ı araştırınca 12 volt girişle çalışan röleyle müdahele edilebilen devrelerini bulabildim. Biraz daha araştırınca daha kullanışlı ve zaten oldukça popüler 12 volt led dimmer'larla karşılaştım. Anladığıma göre alet 12 volt'u duraklamalı parçalar halinde gönderiyor. PWM denilen sinyaller halinde. Dolayısıyla ortalama akımı değiştirebiliyoruz. Bir gün önce hemen siparişi geçtim. Aslında bu mesajı ürün gelip test edince yazmam gerekiyordu ama günlerdir beni meşgul eden bir soruna, içimi rahatlatan bir çözüm bulduğum için hemen paylaşmak istedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
LiPo ısıtıcı yurtdışından gelene kadar bekleyemedim. Ayrıca bazı videolarda aletin lehimlerinin kötü olduğunu, titreşim anında gücü kestiğini falan söyleyince alete iyice şüpheli bakmaya başladım. Bundan dolayı çözüm için hep farklı bir senaryo düşünüyordum. Aklıma hep bir akım ayarlamalı power panel almak geliyordu. Ama hem kutusu için ayrı çaba hem maliyet derken duraklıyordum. Power panel araştırken kullandıkları devre için hep 555 timer denilen bir entegreyle karşılaşıyordum. 555 timer'ı araştırınca 12 volt girişle çalışan röleyle müdahele edilebilen devrelerini bulabildim. Biraz daha araştırınca daha kullanışlı ve zaten oldukça popüler 12 volt led dimmer'larla karşılaştım. Anladığıma göre alet 12 volt'u duraklamalı parçalar halinde gönderiyor. PWM denilen sinyaller halinde. Dolayısıyla ortalama akımı değiştirebiliyoruz. Bir gün önce hemen siparişi geçtim. Aslında bu mesajı ürün gelip test edince yazmam gerekiyordu ama günlerdir beni meşgul eden bir soruna, içimi rahatlatan bir çözüm bulduğum için hemen paylaşmak istedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hocam gerekli amperi destekleyen ayarlı bir voltaj regülatörü alın heryerde bulunabiliyor onlar . Bu cihazda aynı şeyi yapıyor diye anladım
 
Hocam gerekli amperi destekleyen ayarlı bir voltaj regülatörü alın heryerde bulunabiliyor onlar . Bu cihazda aynı şeyi yapıyor diye anladım
Valla elektronik bilgim çok zayıf. Doğrudur olabilir dediğiniz şekilde de. Ama bu macerasız yol gibi geldi bana. Zaten power panel’lerde kullanılan bir devre. Bu sadece gelen 12 volt elektriği kesip kesip veriyor. Voltajla oynamıyor yani. Tabi ortalamaya baktığımızda voltajla oynamış oluyor.
 
Bir tane tombik nimh batarya almak dururken bunca işkence niye ?
 
Bir tane tombik nimh batarya almak dururken bunca işkence niye ?
Çalışmaz diye korkum var abi. 4 tane alkalin AA paralel bağladım çalışmadı, benim eski nimh çalıştırmadı falan deyince pil korkusu başladı. Şu motoru bir çalıştırsın dimmer dediğin gibi hiç böyle egzantirik işlere girmeden klasik olacak :)
 
Son düzenleme:
Çalışmaz diye korkum var abi. 4 tane alkalin AA paralel bağladım çalışmadı, benim eski nimh çalıştırmadı falan deyince pil korkusu başladı. Şu motoru bir çalıştırsın dimmer dediğin gibi hiç böyle egzantirik işlere girmeden klasik olacak :)

Peki Berat kardeşim... Bu nitro motoru ilk defa sen çalıştırıyor olabilirmisin sence şu dünyada ? Altı üstü buji... 1.2-1.5 volt bataryalar ile onlarca sene uçtuk... Kah market bataryasıyla kah şarjlıyla kah powerpanelden beslemeyle... Şimdi Berat eline aldı diye çalışmıyorum der mi bu buji kardeşimiz sence ?

Burada onca tecrübeli kişi sana öneride bulunuyor. Klavyede tecrübe değil, sahada bizzat çalıştıramadığın bujiden elinden yüzlercesi geçmiş, hint yağıyla saçını tarayan adamlardan bahsediyorum...

Yok ben bildiğimi okurum dersen, işin zor... Biraz kulak kabartsan faydana olur...
 
Peki Berat kardeşim... Bu nitro motoru ilk defa sen çalıştırıyor olabilirmisin sence şu dünyada ? Altı üstü buji... 1.2-1.5 volt bataryalar ile onlarca sene uçtuk... Kah market bataryasıyla kah şarjlıyla kah powerpanelden beslemeyle... Şimdi Berat eline aldı diye çalışmıyorum der mi bu buji kardeşimiz sence ?

Burada onca tecrübeli kişi sana öneride bulunuyor. Klavyede tecrübe değil, sahada bizzat çalıştıramadığın bujiden elinden yüzlercesi geçmiş, hint yağıyla saçını tarayan adamlardan bahsediyorum...

Yok ben bildiğimi okurum dersen, işin zor... Biraz kulak kabartsan faydana olur...
Estağfurullah abi. Sağolasın ilgilendiğin ve verdiğin bilgiler için. Ama bujiler gelene kadar kafamdan onca şeyler gelip geçiyor. İlk nitro motorum heyecan çok. Şu bujiler ve ısıtıcı elime gelse de cümleten rahatlasak :)
 
Berat kardeşim özelden konuşmamızda rodaj yapman gerektiğinden bahsetmiştim sadece hatırlatmak istedim.Heyecanını anlıyorum ancak bir nitro motorun sağlıklı,sorunsuz ve uzun yıllar çalışabilmesi için bazı koşulların sağlanması gerekir.Hepsinden bahsetmeyeceğim ancak en önemlilerinden bir tanesi benzinli veya nitrolu farketmez yeni alınmış bir motorun RODAJININ DOĞRU YAPILMASI çok önemli.Sadece Model Uçak motorlarında değil günlük hayatta kullandığımız aracımız da dahil tüm pistonlu motorlarda rodaj evresi vardır.Bu şehir efsanesi bir şey değil motor üreticileri Mühendisleri,labaratuvarda testler yaparak ve belki de yüzlerce hatta binlerce saat çalışarak bir ürünü geliştiriyor ve üretiyorlar.Ve sanayideki usta mantığı gibi arkasında dayanağı olmadan bir şeyi söylemiyorlar emin olabilirsin.:D Sana bu konuyla ilgili bir gözlemimi anlatayım.Bir kaç yıl önce bir haftasonu uçuştayken Uçağın sahibi bir ağabeyim Phoenix Tiger 60 Uçağını uçuracaktı.Üzerinde OS 65AX motor vardı yanılmıyorsam burada tanıdığım en bilgili deneyimli başka bir modelci ağabeyimde dahil herkes uğraşmıştı ancak o motor hiç hayır etmedi.En sonunda da motoru emekliye ayırmıştı sahibi üstelik yeni alınmış motor olmasına rağmen.Peki, neredeyse buradaki en deneyimli,çok bilgili olarak tarif ettiğim ağabeyim bana ne söyledi biliyor musun? Motorun rodajının yanlış yapıldığını söyledi.Motorun sesinde bile gariplik vardı ben hayatımda ilk defa öyle tuhaf sesi olan bir motor gördüm o gün.:lollol: Özetle motoruna doğru bir şekilde bilen biri tarafından rodaj yapılmazsa belki de o motoru tamamen kullanılamaz hale getireceksin.Şanslıysan motora zarar verip ömrünü kısaltacaksın.Ondan sonra motor düzgün çalışmayacak,stop etme potansiyeli artacak ve moralin bozulacak neden sorun yaşıyorum diye.Buraya satır satır bir şeyler yazmam belki doğru değil ancak neler yaşayacağını öngördüğüm için iyi niyetimden yazıyorum.Motor elbette senin motorun kullanacak olan sensin,sakın baskılama olarak algılama bu söylediklerimi ancak "Cuma'nın gelişi Perşembe'den bellidir.".Yine de bu söylediklerimi bir daha düşün derim,karar senin.:)
 
Sonunda dimmer geldi ve 12 volt'ta 0.7 amper gibi ilk kızarma 1.1 amper gibi istediğim kızarma gerçekleşti. Bu arada buji No6 hem de bozuk sandığım. Hemen bunu görünce bujiyi motora taktım ve sonuç:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdi kaldı o kadar ikazdan dolayı rodaj işi. Onu da yaptım mı, uçak havada inşallah.
 
Rodaja inanmayan adama zorla rodaj yaptıracaksınız :lol::lol:

Sağlık olsun, motorun rodajsız olsun Berat kardeşim :D Uçuş için acele etme. Düzgün bir saha bulmadan uçma. Eğer uçak indirip kaldırmayı çok bilmiyorsan biraz alıştırma yap başka uçaklarla. Motorun gıcır gıcır. Uzun yıllar kullanman dileğiyle :)
 
  • Haha
Tepkiler: Berat Yıldırım
Rodaja inanmayan adama zorla rodaj yaptıracaksınız :lol::lol:

Sağlık olsun, motorun rodajsız olsun Berat kardeşim :D Uçuş için acele etme. Düzgün bir saha bulmadan uçma. Eğer uçak indirip kaldırmayı çok bilmiyorsan biraz alıştırma yap başka uçaklarla. Motorun gıcır gıcır. Uzun yıllar kullanman dileğiyle :)
Tam karikatür ismi oldu. Rodaja inanmayan adam :D Sağolasın @Ali Haydar GÖK kardeşim