Muscat Tayyare Fabrikası'ndan haberler

Bana tam bir binbasi ismi gibi geldi. Pilot binbasi Ruhi Caner

Kulağa fena gelmiyor, itiraz da gelmemiş bunca zaman, kabul edilmiştir diyelim :)

Cuma öğleden sonra Binbaşı Ruhi Caner kokpitteyken Hurricane 3 sorti uçuş yaptı. Bunlarla birlikte uçağın toplam uçuş sayısı 19 oldu.

Bir önceki uçuş öncesinde modelin gaz kontrolüne bir eğri tanımlamıştım. Daha öncesinde gaz kanalı lineer hareket ediyordu ve düşük gazlarda hassas bir kontrol elde edemiyordum, bu da hem kalkış koşusunda hem iniş yaklaşmasında bir miktar sıkıntıya yol açıyordu. Bu yeni tanımladığım eğri ile rolantiile yarım gaz arasında epey hassas bir gaz/devir kontrolü elde edebildim ve sonucları da anında fark etti. Artık iniş sırasında modelin enerjisini çok daha hassas bir şekilde yönetebildiğim için üst üste kararlı bir şekilde "pambıh gibi" inişler yapabilir hale geldim.

Cuma günkü uçuşlar öncesin kuyruktaki kapağın içindeki 45 gramlık ağırlığa 25 gram daha ekleyip toplamda 70 grama çektim. pil olarak da 5000 yerine 3300 lük pillerin kullanılmaya başlanmasıyla CG önceki uçuşlara göre epey bir geriye kaymış oldu. Ters uçuş testlerine göre şu anki CG gayet iyi görünmekte, minimum elevatör itmesiyle ters uçuşta irtifa tutulabiliyor artık. Tonolar vs de daha bir düzgün olmaya başladı haliyle.

Gaz kolu pozisyonuna bağlı olarak çalışan, 5 ve 6 dakikalarda ayarlanmış iki zaman sayacım var vericimde. Sakin uçtuysam 5 agresif uçtuysam 6 dakika alarmında iniş planlamasına geçiyorum ve 3300 lük pillerde ortalam hücre başı gerilimi de 3.8V civarında oluyor. gayet makul süre ve tüketim ortalamada kabaca 500-600 watt gibi bir güç çekiyor demektir bu da sistem.

Her uçuşta biraz daha alışıyoruz birbirimize, bunun anlamı da artık yavaş yavaş bu kuşun detaylandırma çalışmalarına girişebilirim. Öte yandan aynı durum Panther için de geçerli, karar veremiyorum önce hangisiye ilgilensem :D Panterin motoru 25 saat bakımına yaklaşıyor. sezonun başında onla yoğun bir şekilde uçup o arada hurricane ile ilgilenmek, türbin 25. saate ulaşınca bakım için panther uçuştan çekildiğinde de Hurricane ile uçup pantherin detaylandırmasına girişmek bir alternatif. Bir diğer alternatif de her ikisi ile de sozun boyunca sırayla uçup uçuş aralarında da yine her ikisiyle birden ilgilenmek olabilir. bu şekilde panterin kalan uçuşlarını tüm sezona yayıp motoru da ölü sezonda bakıma yollamak gibi bir durum olur. ayrıca bu şekilde bu sezon boyunca tek uçağa düşmemiş olurum ki herhangi bir kaza kırım veya arıza halinde bile mutlaka uçacak bir uçak olur elimde :)
Şimdilik kesin olan önümüzdeki haftasonuna panteri uçuşa çıkarma hazırlıkları :thumbup: haftasonu yapılanların detayları de gelecek :saygilar:
 
Panthere geçelim artık :)

Sezonun ilk uçuşu öncesinde kapsamlı bir kontrole giriştim. Aslında geçen sezon korona nedeniyle erken kapanınca uçak 52. uçuşu sonrasında rafa kalkmıştı, 50. uçuşta ise çok ciddi kapsamlı bir bakımdan geçtiği için bu seferki bakımın derinliğini biraz daha sığ tuttum, sonuçta gereksiz yere tekrar tekrar sistemlerin sökülüp takılması da ciddi bir risktir malum. Bu kontrolleri sistemleri olabildiğince sökmeden yapmaya çalıştım.

Daha önceki uçuşlarda tamamen rastgele olarak karşıma çıkan ve yerde motorun çalıştırılması sırasında FADEC tarafından "pil sorunu" uyarısı verilen bir durum oluşuyordu. Pil tamamen şarjlı bile olsa bu sorunlarla karşılaşmak bana sorunun kablo veya konektörlerde olabileceğini düşündürüyordu ama bugüne kadar da sorunun kaynağını bulamamıştım. Haftasonu testlerimde kabloları kurcalarken tamamen şans eseri ekrandaki pil voltaj göstergesinde anlık bir oynama dikkatimi çekti. Buna odaklanıp kablove konektorlerle oynamya devam edince farkettim ki konektörün FADEC tarafında belli bir noktada kabloyu az biraz bükünce gerilim garip bir şekilde yavaşça düşüyor. Bakınız aşağıda olayı fotoğrafladım. Ekranda sağ/sol oklarının üzerindeki Vb ile gösterilen voltaj turbini besleyen pilin gerilimi. İlk fotoğraf kablo ve konektörlere hiç dokunulmayan haldeki gerilim, 10,1V (3S Life). Takip eden fotoğraflarda kabaca birer saniye aralıkla çekilen fotoğraflar. Voltajın yavaşça nasıl düştüğünü görebilirsiniz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Konektör orjinal fabrikanın yaptığı konektör, ama zaman içinde yıpranmış görünüşe göre. Gerçi bu gerilimdeki yavaş düşüşe pek aklım elmedi açıkçası, Sümer abi daha iyi açıklayabilir bu olayı. Belki de biyerlerde bir depo kondansatörü vardır sistemi besleyen bilmiyorum...

Her durumda bu riskli bir durum olduğu için bu konektör yenisiyle değiştirilecek.
 
Bir diğer önemli mevzu ise artık uçağın kronik problemi diyebileceğimiz ön iniş takımı ile ilgili :)

İniş takımlarının yer testlerinde gördüm ki ön iniş takımı bazen tam kapanmıyor, tekerlek azıcık dışarda kaldığı için de iniş takımı yuvası kapakları tekerleğe dayanıp servoları zorluyor... Neden tam kapanmıyor bu meret diye kontrol ederken farkettim ki mekanizmada hatırı sayılır bir boşluk var (yine!!!). Tüm mekanizmayı söküp dağıttım sorunun tespiti için ve farkettim ki aynı bir önceki aktüatörde gördüğüm gibi bu Robart'ın bana sonradan garanti kapsamında gönderdiği aktüatörde de motor/dişli sistemi ile dış kılıf arasında bir hareket boşluğu var, motor ve vidalı mil sistemi yaklaşık 5-6 mm ileri geri oynayabiliyor serbestçe. Bir önceki aktuator de böyle bir sorun yaşayınca değiştirmiştim ama şu an elimde yeni bir aktuator de yok. Bir önceki bakımın detalaylarını merak ediyorsanız .

Velhasıl, bu sefer mecbur olunca şu aktuatore bir girişeyim bakalım belki de sorunu çözebilirim diyip arkadaki kapağı söktüm. içeri bakar bakmaz da sorunu gördüm! :D

Bakınız, aşağıdaki fotoda aktuatorun arkası, arka kapak sökülmüş halde görülüyor. Sağda ve solda görülen vidalar aktuatörü retract mekanizmasına bağlayan vidalar. Normalde Robartın orjinal sisteminde vida soldaki kadar derine giriyor, ve tam da motorun arka plastik kapağına dayanıyor ve arkaya doğru hareket etmesine engel oluyor. Ama benim yaptığım modifikasyonda (detayları yukarıdaki linkte) eklediğim ilave parça nedeniyle vida sağdaki gibi sonuna kadar içeri giremiyor ve motoru arkadan destekleyemediği için de motor beraberinde dişliler ve vidalı miller ile birlikte geriye doğru kapağa dayanana kadar kayabiliyor. Nispeten basit bir çözümdü tabi bu, benim ilave ettiğim çerçevelerdeki vida deliklerini biraz daha derinleştirince soldaki vidada görüldüğü gibi motoru tutabilecek kadar derine inebildiler.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Açıkçası bu sistem pek hoşuma gitmiyor, içime sinmiyor, eninde sonunda bir çözüm bulmam gerekecek. çözüm alternatiflerinden birisi de tamamen kendi retract sistemimi tasarlayıp üretmek. CNC frezemiz var sonuçta, orda öyle kuzu kuzu yatarken yeni retracta para vermek saçma olmaz mı diye düşünüyordum ki frezeye olan ihtiyacımın çok daha yakın, hemen köşenin ardında bekliyor olduğu ortaya çıktı...

Motor kısmının hareketini çözdükten sonra retractı yeniden toparladım ve kontrol etmek için çalıştırdım. Binbir tatlı ve kibar söz eşliğinde yine tam kapanmadığını farkettim :mad::mad::mad:

Bu sefer sorun ne acaba diye incelediğimde aslında daha önce de denk geldiğim, ama şu anda nasıl çözdüğümü hatırlayamadığım bir sorun olduğunu gördüm!

Robartın bu aktuatorü nispeten uzun atımlara sahip bir sistem, ve bu uzun atımı daha küçük bir gövde ile halletmek için içiçe geçen iki vidalı mil kullanmayı tercih etmişler. Bu sayede miller teleskobik olarak uzayıp kısalıyor ve pratik bir şekilde atımı da neredeyse milin sabit kısmının iki katına çıkartabiliyor. Amma velakin, bu teleskobik vidalı mil sisteminin dışta olanı retract mekanizmasındaki boşluktan daha kalın

Dıştaki mil 1/4” çaplı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Retract mekanizmasındaki boşluk ise pnömatik pistonlara göre tasarlandığı için çok daha ince:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hal böyle olunca da, aktuatörün hareketi sırasında kalın kısım mekanizma ile karşılaşırsa sıkışıp kalıyor!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu işi kökten çözmek için parçayı frezeye bağladım ve aktuator tarafındaki bacakların arasındaki boşluğu 7mm olacak şekilde iki taraftan traşladım!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu traşlama sonrasında kalın mil de rahat bir şekilde tüm hareket aralığı boyunca hiçbir yere takılmaz hale geldi...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Retract da yeniden toparlandı önce havada sonra da modele monte edilip 15-20 tur aç kapa testi yapıldı. hepsi sorunsuz bir şekilde çalışınca da "oldu bu" denilip yapılacaklar listesinden çıkartıldı :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ön retract hallolunca motor, bağlantıları, soba borusu, ana iniş takımları, iniş takımı kapakları vs de kontrolden geçti ve hepsinin iyi durumda olduğu belirlendi. Türbin pili konektörü yenilenince uçak yeniden uçuşa hazır hale gelecek :thumbup:
 
Tabii ki devrenin girişinde sıkı bir kondansatör var ve voltajı bir süre tutabiliyor.

Demekki bir şekilde bu korumuş bu güne kadar. Öte yandan ne kadar sıkı olursa olsun yakıt pompasını ne kadar süreyle besleyebilir ki... Konektördeki kesintiler de (eğer olduysa) ancak anlık oldu demektir bu da, uzun süreli, mesela birkaç saniyelik, bir kesinti olsa kondansatör pompayı besleyemez motor da susardı diye tahmin ediyorum...

Robart'ı biz terkedeli çok oldu. Artık TufArt kullanıyoruz. Sorunsuz...

Robart ile geçmişim epey uzun malum, ama elektrikli retract değişimine ayak uyduramadılar. Retract dışı ürünleri halen gayet güzel olmakla birlikte daha da retract almam onlardan :)
TufArt bu coğrafyada satılmıyor, ben de mecbur Xpatmodeller retracts markasıyla piyasaya çıkacağım. Bence dünya piyasasını da şimdiden paylaşalım, bir centilmenlik anlaşması yapalım, misal avrupa sizde amerikas bende nasıl? :)
 
Konektör orjinal fabrikanın yaptığı konektör, ama zaman içinde yıpranmış görünüşe göre. Gerçi bu gerilimdeki yavaş düşüşe pek aklım elmedi açıkçası, Sümer abi daha iyi açıklayabilir bu olayı. Belki de biyerlerde bir depo kondansatörü vardır sistemi besleyen bilmiyorum...

Her durumda bu riskli bir durum olduğu için bu konektör yenisiyle değiştirilecek.
İnşallah yeni konnektör ile sorun tamamen çözüme kavuşmuş olur :)
Retract da yeniden toparlandı önce havada sonra da modele monte edilip 15-20 tur aç kapa testi yapıldı. hepsi sorunsuz bir şekilde çalışınca da "oldu bu" denilip yapılacaklar listesinden çıkartıldı :)
Az daha sana sıfırdan retract yaptıracaktı bu sorun. Neyse ki onu da çözmüşssün kardeşim :bravo:%p
 
Mustang konusu ilk yazıldığında tam okuyamamıştım. Bugün baştan başlayarak sindire sindire geldim.

Evren abi yani elli çeşit zımpara ile camı çatlatana kadar uğraşmışsın :D Resmen kendine iş, bize de yeni yeni şeyler öğrenme fırsatı çıkarmışsın :thumbup:

Panter için mükemmeliyet çalışmaları da durmaksızın sürüyor, eline emeğine sağlık :saygilar:
 
Az daha sana sıfırdan retract yaptıracaktı bu sorun. Neyse ki onu da çözmüşssün kardeşim :bravo:%p

Az kaldı, kendi retractlarımı yapacağım! :)

Mustang konusu ilk yazıldığında tam okuyamamıştım. Bugün baştan başlayarak sindire sindire geldim.

Söyleyeydin taze kahve servis ederdim :)

Evren abi yani elli çeşit zımpara ile camı çatlatana kadar uğraşmışsın :D Resmen kendine iş, bize de yeni yeni şeyler öğrenme fırsatı çıkarmışsın :thumbup:

Allah inandırsın hepsini sizin için yapıyorum! ?


Panter için mükemmeliyet çalışmaları da durmaksızın sürüyor, eline emeğine sağlık :saygilar:

Teşekkürler :):saygilar:
 
Bugün uçuş günüydü!

Gün içinde 3D baskı Edge 540 modelini satmaya karar verdim, bir araya getirip kontrolleri vs yapıp fotoğraflarını çektim buradaki RC grubuna ilanı koydum :) sonra da madem herşeyi toparladım bir de uçuşa götüreyim son bir kontrol uçuşu yaparım hem de bir video falan çekeriz uçuşta reklam olarak kullanırım dedim :) Bir sorti uçtum, video çekemedik, çok da keyif alınca ve panterle birlikte arabaya sığdırabildiğimi farkedince acaba satamasam mı diye düşünemye başladım :lol::lol::lol:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Ve tabii ki günün ana karakteri Panter idi. Geçen sene kısa kalan sezondan sonra bu sezonun ilk uçuşu için pistteki yerini aldı :thumbup: Toplam üç keyifli uçuş ile sorunsuz bir şekilde sezon açılışı yapılmış oldu.

Birkaç pist fotosu gelsin. Bir ihtimal yarın da uçuş olabilir, olursa hem bugünkü hem de yarınki videoları derleyip tek bir video olarak Muscat uçuşları başlığında paylaşırım :thumbup:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol