Bir diğer önemli mevzu ise artık uçağın kronik problemi diyebileceğimiz ön iniş takımı ile ilgili
İniş takımlarının yer testlerinde gördüm ki ön iniş takımı bazen tam kapanmıyor, tekerlek azıcık dışarda kaldığı için de iniş takımı yuvası kapakları tekerleğe dayanıp servoları zorluyor... Neden tam kapanmıyor bu meret diye kontrol ederken farkettim ki mekanizmada hatırı sayılır bir boşluk var (yine!!!). Tüm mekanizmayı söküp dağıttım sorunun tespiti için ve farkettim ki aynı bir önceki aktüatörde gördüğüm gibi bu Robart'ın bana sonradan garanti kapsamında gönderdiği aktüatörde de motor/dişli sistemi ile dış kılıf arasında bir hareket boşluğu var, motor ve vidalı mil sistemi yaklaşık 5-6 mm ileri geri oynayabiliyor serbestçe. Bir önceki aktuator de böyle bir sorun yaşayınca değiştirmiştim ama şu an elimde yeni bir aktuator de yok. Bir önceki bakımın detalaylarını merak ediyorsanız
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
.
Velhasıl, bu sefer mecbur olunca şu aktuatore bir girişeyim bakalım belki de sorunu çözebilirim diyip arkadaki kapağı söktüm. içeri bakar bakmaz da sorunu gördüm!
Bakınız, aşağıdaki fotoda aktuatorun arkası, arka kapak sökülmüş halde görülüyor. Sağda ve solda görülen vidalar aktuatörü retract mekanizmasına bağlayan vidalar. Normalde Robartın orjinal sisteminde vida soldaki kadar derine giriyor, ve tam da motorun arka plastik kapağına dayanıyor ve arkaya doğru hareket etmesine engel oluyor. Ama benim yaptığım modifikasyonda (detayları yukarıdaki linkte) eklediğim ilave parça nedeniyle vida sağdaki gibi sonuna kadar içeri giremiyor ve motoru arkadan destekleyemediği için de motor beraberinde dişliler ve vidalı miller ile birlikte geriye doğru kapağa dayanana kadar kayabiliyor. Nispeten basit bir çözümdü tabi bu, benim ilave ettiğim çerçevelerdeki vida deliklerini biraz daha derinleştirince soldaki vidada görüldüğü gibi motoru tutabilecek kadar derine inebildiler.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Açıkçası bu sistem pek hoşuma gitmiyor, içime sinmiyor, eninde sonunda bir çözüm bulmam gerekecek. çözüm alternatiflerinden birisi de tamamen kendi retract sistemimi tasarlayıp üretmek. CNC frezemiz var sonuçta, orda öyle kuzu kuzu yatarken yeni retracta para vermek saçma olmaz mı diye düşünüyordum ki frezeye olan ihtiyacımın çok daha yakın, hemen köşenin ardında bekliyor olduğu ortaya çıktı...
Motor kısmının hareketini çözdükten sonra retractı yeniden toparladım ve kontrol etmek için çalıştırdım. Binbir tatlı ve kibar söz eşliğinde yine tam kapanmadığını farkettim
Bu sefer sorun ne acaba diye incelediğimde aslında daha önce de denk geldiğim, ama şu anda nasıl çözdüğümü hatırlayamadığım bir sorun olduğunu gördüm!
Robartın bu aktuatorü nispeten uzun atımlara sahip bir sistem, ve bu uzun atımı daha küçük bir gövde ile halletmek için içiçe geçen iki vidalı mil kullanmayı tercih etmişler. Bu sayede miller teleskobik olarak uzayıp kısalıyor ve pratik bir şekilde atımı da neredeyse milin sabit kısmının iki katına çıkartabiliyor. Amma velakin, bu teleskobik vidalı mil sisteminin dışta olanı retract mekanizmasındaki boşluktan daha kalın
Dıştaki mil 1/4” çaplı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Retract mekanizmasındaki boşluk ise pnömatik pistonlara göre tasarlandığı için çok daha ince:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hal böyle olunca da, aktuatörün hareketi sırasında kalın kısım mekanizma ile karşılaşırsa sıkışıp kalıyor!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu işi kökten çözmek için parçayı frezeye bağladım ve aktuator tarafındaki bacakların arasındaki boşluğu 7mm olacak şekilde iki taraftan traşladım!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu traşlama sonrasında kalın mil de rahat bir şekilde tüm hareket aralığı boyunca hiçbir yere takılmaz hale geldi...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Retract da yeniden toparlandı önce havada sonra da modele monte edilip 15-20 tur aç kapa testi yapıldı. hepsi sorunsuz bir şekilde çalışınca da "oldu bu" denilip yapılacaklar listesinden çıkartıldı
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ön retract hallolunca motor, bağlantıları, soba borusu, ana iniş takımları, iniş takımı kapakları vs de kontrolden geçti ve hepsinin iyi durumda olduğu belirlendi. Türbin pili konektörü yenilenince uçak yeniden uçuşa hazır hale gelecek