Li-ion Pil ile Rc Helikopter ?

Ali Haydar tekrar eline emeğine sağlık gerçekten sonuçlar çoğumuz için fazlasıyla yeterli ve verimli görünüyor. Bende ilk fırsatta yüz yüze gelip hemde 500 de pilleri denemeyi dört gözle bekliyorum pil işi çok sıkıcı. Çok konuda aydınlattın aslında beni görüşmelerde ama yüz yüze daha iyi olacak benim açımdan. Hala çok cahilim li ion konusunda. İlk aklıma gelenler şarj konusu bizdeki şarj aletleri bunu halledebilecek nitelikte ancak balans kablosu da var mı bu pil paketlerinde ölçümü sahada aletlerle yapmak mümkün olacak mı bizdeki lipo ölçerlerle veya farklı bir ürün var mı bunun için bir de pillerin paketini oluştururken en boy oranının fazla oluyor gibi kanopi altında yer kısıtlı bunları farklı tarzda paketleyebilir miyiz? Mesela kanopi yan kısımdaki alandan " U " şeklinde bir paketle faydalanabilir miyiz?

Birde baştan sona bir li ion punta vs. İşlemleri konusu gelir gibi görünüyor bilgi amaçlı 😁
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
İlk aklıma gelenler şarj konusu bizdeki şarj aletleri bunu halledebilecek nitelikte ancak balans kablosu da var mı
Hocam batarya paketlerken balans kablosu ekliyoruz piyasada jstxh soket olarak satılıyor robotik malzemeler satan sitelerde bulabilirsiniz.

Burada elimden geldiğince anlatmaya çalıştım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Hocam ayın kaçında elinizde olur, forum üzerindenmi satarsınız yoksa bir siteniz felanmı var?
Ben bu pillerden 3 batarya yaptım birkaç tane daha yapmak istiyorum.
Suan bazi sitelerde az stok kaldi. Bugun distribitor ile gorustum, suanlik Şubat ayi icin net tarih yok Mart a sarkabilir dedi. Foruma ozel adette o fiyattan yardimci olurum. Ithalati gerceklesince forumda paylasicam direk. Aciliyetiniz varsa suan elinde stok olan arkadaslarinkilerde tahmini 350-400 adet vardir, bitince onlarda verdigim tarihleri vericekler mecbur aynı firmadan tedarik ediyoruz. Adet fazla gelmesin bazen bir batarya siparisinde 250-300 adet hucre kullaniliyor tukenebilir, ona gore degerlendirmenizi yapin. :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Ali Haydar tekrar eline emeğine sağlık gerçekten sonuçlar çoğumuz için fazlasıyla yeterli ve verimli görünüyor. Bende ilk fırsatta yüz yüze gelip hemde 500 de pilleri denemeyi dört gözle bekliyorum pil işi çok sıkıcı. Çok konuda aydınlattın aslında beni görüşmelerde ama yüz yüze daha iyi olacak benim açımdan. Hala çok cahilim li ion konusunda. İlk aklıma gelenler şarj konusu bizdeki şarj aletleri bunu halledebilecek nitelikte ancak balans kablosu da var mı bu pil paketlerinde ölçümü sahada aletlerle yapmak mümkün olacak mı bizdeki lipo ölçerlerle veya farklı bir ürün var mı bunun için bir de pillerin paketini oluştururken en boy oranının fazla oluyor gibi kanopi altında yer kısıtlı bunları farklı tarzda paketleyebilir miyiz? Mesela kanopi yan kısımdaki alandan " U " şeklinde bir paketle faydalanabilir miyiz?

Birde baştan sona bir li ion punta vs. İşlemleri konusu gelir gibi görünüyor bilgi amaçlı 😁
Teşekkür ederim abi tekrardan. Siz yeter ki uçun :)

Abi lionu aslında lipodan ayıran pek bir şey yok. Aynı + ve - kutup. Aynı balans kabloları. Tek fark hücreler dikdörtgen değil de silindirik :)

Lionları puntolarken u şekli vermek mümkün tabi. Veya farklı bir şekil. Ölçüleri alıp solid worksda çizilebilir.

Lion puntolama işlemi aslında gayet basit. Video da çekilebilir tabi.

Puntolama işleminde kullanılacak şeritler önemli. Yurt dışında adamlar bu tarz yüksek amper işlemleri için bakır şeritler kullanıyorlar. Yani 0,1mm nikel şerit ile pilin arasına 0,2mm bakır şerit kullanıyorlar. 0.2mm bakır şeriti de 20mm eninde kullanıyorlar. Böylece kesit ciddi anlamda artıyor. Ve bakır kullanıldığı için direnç hem daha düşük oluyor hem de nikele kıyasla 4 kat daha fazla amper taşıyabiliyor. Direnç düşük olduğunda pilin voltaj çökmesi kısmen daha düşük oluyor ve tabi ısınma da aynı şekilde azalıyor. Fakat 0,3mm punto atacak makineler 35k civarında :)

Ben 10mm enindeki 0,12mm kalınlığındaki nikel şeritleri üst üste 5 tane puntolayarak yaptım. Ne pil ne de şeritler ısınmadı. Ama tepesinde sürekli pervane dönüyor. Kapalı ortamda belki daha fazla zorlandığında pillerden daha fazla şeritler ısınır mı bilemiyorum. Üst üste daha fazla şerit atmak mantıklı mı ileride sorun olur mu onu da bilemiyorum. Ama yapılan bir uygulama bu. Lionlarla uğraşım hobi düzeyinde olduğu için net bilgim yok. Ama adamlar dediğim gibi bakır şerit ile tek seferde işi hallediyor.

Mesela aşağıdaki videoda 6s2p bataryanın çıkışlarını puntoluyor. Fotoğrafta pilin alt tarafını göstermeye çalıştım. Sarı olanlar bakır levhalar. Siyahlar - kutup kırmızılar + kutup.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Adamdaki makine 0,4mm bakırı nikel ile pil arasına koyduğu halde ne kadar güçlü şekilde puntoluyor. Trde 35k civarı işte bu makine. Aslında bu makineden satın almak istiyorum ama şuan değil :D

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ali Haydar emeğine sağlık. Gerçekten güzel bir çalışma yapmışsın. Bu tarz batarya kullanmak isteyenler için yol gösterici bir konu. Ama ben psikolojik olarak lipo ile devam etmeyi tercih ediyorum :)
 
Son düzenleme:
Ama ben psikolojik olarak lipo ile devam etmeyi tercih ediyorum :)
Normal bir durum :) Bu zamana kadar lionları adam yerine koymadık ben dahil çoğumuz :D Haliyle şimdi direk bu düşünceyi değiştirmek kolay değil. Sana hak veriyorum. Ama ilerleyen zamanlarda bir bakmışsın lion ile uçuyorsun :)

Bugün de uçuşa gittim. 4 pil lipoyu bitirdikten sonra liona geçtim. 10dk lık bir uçuş yaptım. Yine her zamanki gibi 2400 rpmde uçtum. Bol bol tiktaklar ve funnel vs yaptım. Tabi acemi gibi pitch kullanmadım. Olması gerektiği kadar pitch vererek modeli ve pili aşırı zorlamadan ve aynı zamanda boş da bırakmadan tatlı bir uçuş yaptım. 10dk sonunda rpm hala 2400de. Pil en düşük 2.6v görmüş. İniş sonrası 3.15v hücreler. Sıcaklık muhtemelen 45 derecelerde. Hissiyat olarak sıcak olduğu net bir şekilde belli ama elini yakma gibi bir durum yok. Hatta yakın bile değil el yakmaya. Hadi olsun 50 derecelerdedir. Bu pillerin en verimli olduğu sıcaklık ise 60 derece :) Üst sınır ise 80 derece.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


60a çekmişim en fazla. 3411mah kullanmışım. Piller ise 4000 mahlık. Benim lipolar 2500 tl (Tabi kargo gümrük hariç). 2200 mah ve 5dk uçuyorum. Bu pili ise işçilik vs her şey dahil 1650 liraya yapmak mümkün. Tabi seri üretim olarak yapılacak olsa. Ve 2 katı uçuş süresi verirken 338g yerine 438g ağırlığı var. Yani %25 ekstra ağırlık ile 2 katı uçuş süresi elde ediyorum. Tabi birde dezavantaj olarak her yere sığmıyor bu meretler. Hala lipo ile devam mı? :)

Tabi şunu unutmamak lazım. Lion pil şu aşamada lipodan iyidir gibi bir iddiam yok. Ama dilinden anlayıp olması gerektiği gibi kullandığımızda lipo yerine kullanılabilecek güçlü bir alternatif. Belki ilerleyen zamanlarda durumlar değişebilir tabi.
 
Son düzenleme:
@Ali Haydar GÖK Ali haydar hocam lipolara kıyamıyor 3.7v görünce iniş yaparım diyordun, li-ion olunca dilinden anlamak falan diyorsun ama vurmuşsun kirbaci vurmussun kirbaci 😀
Şimdi yük altındaki voltaj ile normal voltaj bazen yanlış anlaşılabiliyor :) Lipolarda yük altında 3v aşağısı ciddi tehlike. Taze lipo bu kadar bile sarkmaz ama bayat olanlar sarkabilir. Normal voltaj olarak da 3,60 ve eğer çok dikkat ediyorsan 3,70v aşağısında olmamalı pil.

Lionda ise yük altında 2.5v aşağısı tehlikeli fakat lipo kadar değil. Çünkü lion piller lipoya kıyasla oldukça dayanıklı. Bir liponun 3v altına düşmesiyle lionun 2.5v altına düşmesi kıyaslandığında lion pil daha sağlıklı kalabilir. Tabi yine de zarar göreceği aşikar. Lion piline dikkat eden biri 2,8v aşağısına düşürmemesi doğru olur. Tabi yük altındaki voltajdan bahsediyorum.

Bizim durumumuzda yük altında 2,6v görmüşüz. Görece kabul edilebilir bir voltaj. Pili modelden çıkarıp buzzerla ölçtüğümüzde 3,23v. Diğer taraftan bu kadar düşeceğini düşünmedim 10dk lık bir uçuşta. Ama 10 dk uçtum dediğimde bunu hover yaparak bitirmek adil olmazdı. Bu yüzden 10dk boyunca gerçekten uçtum. Modeli boş bırakmadım. Zaten rpm dalgalanmalarından bunu anlamak mümkün. Sonuç olarak evet voltajı biraz fazla aşağılara indirmişim. Benim açımdan bir sorun değil. Nasıl olsa bozulduğunda yenisini uygun fiyatlara yapmak mümkün. Sonuçta denemeler yapıyoruz ve gizlimiz saklımız yok. Herkes doğru sonuçları görmeli.

Bu arada iniş öncesi anlık olarak aşırı bir rpm düşüşü var farkettiysen. Artık pilin son demlerinde yaptığım bir harekette rpm iyice düşmüş. Muhtemelen voltaj da o sırada o kadar sarktı :D Yani o kısım hariç belki en düşük 2.8v gördü ki gayet kabul edilebilir :D

4 tane lion pil paralel bağlıydı ve bir tanesi tamamen öldü. Diğerlerinin voltajını da iyice düşürdü. 0,5v okudum 3 hücrede de. O şekilde yaklaşık 3 ay kaldılar. Daha sonra ihtiyacım oldu ve tekrar şarj ettim. 4.2v yükseldiler ve bekledim birkaç gün. Hücreler 4.05v da sabit kaldılar. 3-5 gün daha bekledim ve hala aynı voltajda sabit olarak kaldılar. Ve o pilleri bisikletime tekrar taktım. Şuan için kullanıyorum bir sorun çıkarmadılar. Lipo için bunları konuşmak mümkün olsa da çok zor.
 
Son düzenleme:
4. Cells range from 4.2V to 2.5V so they have a greater range than lipo cells at 4.2 to 3.7.


2,5v kadar kullanmak bile mümkün. Eğer çok dikkat ediyorsan 2.8v aşağısına düşmemeli. Yani pili tam kapasite kullanmışız. Ama canını yakmamışız.

Yukarıda attığım linkten lion piller ile alakalı bir çok faydalı bilgi öğrenmek de mümkün.