IMAC, "International miniature aerobatic club" Kapsamli Rehber

Evet, bugün masamda bir sürpriz vardı :)

Flight coach için sipariş ettiğim board gelmiş... GPS yolda görünüyor... GPS gelene kadar eldeki boardu Ardupilot için flashlamam gerekiyor. Bu konuda yardımcı olabilecek drone' cu arkadaşlar yokmudur acep ?

Sıcağı sıcağına fotolar
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sıcağı sıcağına heyecanlı şekilde açıp giriştim olaya...

Hızlı bir özet:

1)Malum uçuş analizlerimi yapmak için önceki mesajlarda bahsettiğim gibi Flight Coach (F3A ve IMAC için uçuş analizi yapmamızı sağlayan hede) ilgimi çekmiş ve sistemin çalışması için gerekli iki komponenti internetten ısmarlamıştım.
İlk komponent Uçuş kontrolcu, ikinci komponent ise bu kontrolcuye bağlı bir GPS/Pusula modülü idi

2)Bu iki komponentin ilki olan kontrolcü bugün elime ulaştı, GPS/Pusula kargoda

3)Bu Flight Coach denen hedenin çalışması üçün, Ardupilot isimli işletim sistemi gerekir imiş... Kendi üzerinde gelen işletim sistemi olmazmış

4)Uçus kontrolcüsü üzerinde Betaflight isletim sistemi kurulu gelirmiş

5)Betaflightin silinip yerine Ardupilotun gelmesi için bir yardımcı programa ihtiyaç var imiş. İsmi STM32.

6)STM32'yi bilgisayara kurdum. Daha sonra kontrolcüyü bildiğimiz USB kablosu ile (ucu micro usb) bilgisayara bağlandıktan sonra önce tek tuşla içindeki yazılımı sildim STM32 üzerinden

7) Silinen yazılımın yerine Ardupilot sitesindeki MatekF405STD kontrolcüm için uygun olan Boot Loader isimli (bl) hex dosyasını bulup bilgisayara indirdikten sonra yine STM32 aracılığıyla kontrolcuye yukledim (STM32 hem sıiliyor, hem yazıyor, hem citiliyor, hem de kuruluyor yani anlayacağınız)

8) Artık kontrolcünun içine Ardupilot işletim sistemini attığımizdan, bilgisayar üzerinden kontrolcü ile iletişim kurabilir hale geldi? diyebilirim. Ardupilotun bilgisayardaki arayüz yazılımı olan Mission Planneri bilgisayara yukleyip kontrolcuye bağlan komutu verdim ve iletişime geçmiş oldum

Şu an bilgisayar ekranında Ardupilotun Mission Planner arayüzü vasıtası ile kontrolcünün hareketlerini gorebiliyorum:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Eksik olan komponent GPS/Pusula ise yolda. Onlar gelince bağlantılarını yapıp sistemi hazır hale getirmeyi planlıyorum.

Dakika skor bu şekilde

Not:
Şimdi farkettim ki, internet sitesindeki barometre BMP280, kargodan gelen paket üzerinde yazanla aynı değil. DPS310 isimli daha iyi bir barometre var üzerinde gelen kontrolörün... Sanırım firma bildirmeksizin bu değişikliği yapmış... Sevindirici bir haber
 
Son düzenleme:
Tahminimce söküleybl-takıleybl bir düzenek yapacaksın. Çalıştığını göreyim,senden kopya çekeceğim...
Masrafa girmeden önce benim malzeme kutularını bir boşaltıp bakmam lazım. 9-10 sene önce, MultiWii'den tutun da Simon yazılım yüklenmiş KK2 kartlarına kadar çok sayıda çeşit çeşit kontrol kartım vardı, bazılarının cep telefonuma yüklediğim uygulamalarla bile kullanabiliyordum. Bazılarının ambalajlarını bile açmadım. Kim bilir belki gps modülüm bile çıkar bir yerden. Bilgisayar başında cok fazla zaman geçirmeme neden oluyordu. İlgimi kaybettim. Çoğu şeyi de hatırlamıyorum.
Bakalım şapkadan hangi tavşan çıkacak?!
 
Tahminimce söküleybl-takıleybl bir düzenek yapacaksın. Çalıştığını göreyim,senden kopya çekeceğim...
Masrafa girmeden önce benim malzeme kutularını bir boşaltıp bakmam lazım. 9-10 sene önce, MultiWii'den tutun da Simon yazılım yüklenmiş KK2 kartlarına kadar çok sayıda çeşit çeşit kontrol kartım vardı, bazılarının cep telefonuma yüklediğim uygulamalarla bile kullanabiliyordum. Bazılarının ambalajlarını bile açmadım. Kim bilir belki gps modülüm bile çıkar bir yerden. Bilgisayar başında cok fazla zaman geçirmeme neden oluyordu. İlgimi kaybettim. Çoğu şeyi de hatırlamıyorum.
Bakalım şapkadan hangi tavşan çıkacak?!

Bir foamie uzerine takip deneyecegim birkac ucus, zira alicidan besleme planim var sistemi. Eger sorunsuz calisirsa o zaman antrenman modeline monte edecegim. Genellikle bataryanin uzerine gelecek bir platform yapip, batarya cirti ile sistemi ucaga tutturuyorlar. Ben alicidan beslemeyi dusundugum icin farkli bir tespitleme dusunecegim. Daha oraya var... Bakalim, gidisata gore paylasimlari yaparim buradan...
 
Bir foamie uzerine takip deneyecegim birkac ucus, zira alicidan besleme planim var sistemi. Eger sorunsuz calisirsa o zaman antrenman modeline monte edecegim. Genellikle bataryanin uzerine gelecek bir platform yapip, batarya cirti ile sistemi ucaga tutturuyorlar. Ben alicidan beslemeyi dusundugum icin farkli bir tespitleme dusunecegim. Daha oraya var... Bakalim, gidisata gore paylasimlari yaparim buradan...

Çok yakından takip ediyorum! :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Yeni bir haftalık raporla karşınızdayım sevgili forumseverler:

Önden mujde vereyim hemen, anam bana karşı değişti ? Demek ki pişmanlığımızı geç de olsa kabul etti...

Bu hafta güneşli ve neredeyse sıfır rüzgar bir güne uyandım. Ufak bir gecikme ile saat 7:45 civarı sahada idim.

Hızlıca modeli uçuşa hazırlayıp, uçuş öncesi kontrollerimi gerceklestirdikten sonra rüzgar da olmayınca trimleri bi kontrol edeyim, uçak nasıl davranıyor diye bakmak için teker kestim. Model tabiri caizse ip gibiydi. Açılar, dalış, kaplin vs gayet iyi idiler. Sekanslara geçtim.

Rüzgar olmayınca modeli itekleyecek bir dış etken de yok manasına geliyor. Eğer modelim trim uçuşları da tamamsa sekansı yaparken eğer manevra hatası yapmazsanız aynı yerden girip çıkmak kolay oluyor. Kendimi test etmek adına birkaç defa duzeltme vermeksizin sadece gereken komutlarla uçtum. Baya baya iyi idi sonuçlar :) Yeterince keskin ve yerinde müdahale edebilmem hoşuma gitti (Bkz.Öv beni ?)

Bu hafta özellikle kafama takılan snap tono ile uğraştım. Malum kural kitabına göre pitch (elevator) aksında hareket oluştuktan sonra otorotasyonun başlaması icab ediyor. Küçük modellerde bu pitch değişimini göstermek pek kolay olmazken, model buyudukce kolaylaşıyor (kanun-u physics ?) Her ne kadar görece küçük bir modelle (Kıyas olması açısından Benim uçağın kanadı Amerikan musabaka ucaklarinin elevatorü kadar????) uçuyor olsam da, pitch up'ı gosterebilirmiyim diye uğraştım. Evet çok ani cekersem elevatorü bu oluşuyor yalnız elevator atımı (throw) yüksek olunca model hem yavaşlıyor, hem de Snap çok tamburlaşıyor. Birkaç tekrardan sonra yaklaşık olarak tatlı bir nokta yakaladım. Bakalım gelecek hafta düşük atım ile tekrar deneyeceğim.

Önceki mesajlarımda da bahsettiğim gibi, uçuşu bir strateji ile kurgulamak oldukça faydalı oluyor, en azından benim seviyede pilotlar için. Bu durum Unlimited Unknown uçabilen dinazorlarda bu şekilde değildir diye tahmin ediyorum... Hani şu her yerde dolaşan replik var ya:
Herkes hamile olduğum için tebrik ediyor beni, halbuki hamile kalmak için ne kadar öpüldüğümle kimse ilgilenmiyor diye...

O dinazorların öpülmedik yerleri kalmamıştır muhtemelen. Biz de nazlı geliniz, yavaştan öptürüyoruz, bir yandan da yatak kırışmasın derdindeyiz ?

Çok kalabalık değildi, toplamda 20 sorti yaptım. Akşama doğru yan rüzgar belirse de kesinlikle rahatsız edici degildi.Oldukça verimli ve hava bakımından çok ama çok keyifli bir hafta oldu...

Bir sonraki rapora kadar sağlıcakla kalın
 
Son düzenleme:
Önden mujde vereyim hemen, anam bana karşı değişti ? Demek ki pişmanlığımızı geç de olsa kabul etti...

Bu hafta güneşli ve neredeyse sıfır rüzgar bir güne uyandım. Ufak bir gecikme ile saat 7:45 civarı sahada idim.
Aranızın yeniden düzelmesine çok sevindim.:heartxf: :thumbup:
Önceki mesajlarımda da bahsettiğim gibi, uçuşu bir strateji ile kurgulamak oldukça faydalı oluyor, en azından benim seviyede pilotlar için. Bu durum Unlimited Unknown uçabilen dinazorlarda bu şekilde değildir diye tahmin ediyorum... Hani şu her yerde dolaşan replik var ya:
Herkes hamile olduğum için tebrik ediyor beni, halbuki hamile kalmak için ne kadar öpüldüğümle kimse ilgilenmiyor diye...

O dinazorların öpülmedik yerleri kalmamıştır muhtemelen. Biz de nazlı geliniz, yavaştan öptürüyoruz, bir yandan da yatak kırışmasın derdindeyiz ?
İlk defa duyduğum bu replik gerçekten de harikaymış. ;D:lol: Durum bundan güzel özetlenemezdi. :thumbup:
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Evet sevgili forumseverler. Bu hafta malesef haftalık rapor geçemeyeceğim. Dün akşam mucbir sebep dolayısıyla tesisin bu hafta sonu boyunca kapalı olduğu bilgisi geldi. Dolayısıyla evde sulu zımpara ve model bakımı ile uğraştım gün boyu...

Lakin, enseyi karartmıyorum. Bu akşam saat 23:00 itibariyle Zoom üzerinden çevrimiçi IMAC hakem/puanlama seminerine katılacağım Adi Kochav moderasyonunda. Dileyen dostlarımız da iştirak edebilirler

Not: Seminer dili İngilizce

Linki şuraya bırakıyorum:

Adi Kochav is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: OJS IMAC Online Judging School
Time: Jan 14, 2022 09:00 PM Rome

Join Zoom Meeting


Meeting ID: 836 7656 6913
Passcode: 618923
 
Evet, haftalık rapor geçeyim sevgili forumseverler:

Soğuk, güneşli ve rüzgarlı bir gün oldu. Yaklaşık 6 derece hava sıcaklığı, 35km/h kuzeyden esen (uçuş hattına paralel) bir rüzgarda geçirdik günü... Hissedilen sıcaklığın -1 olduğu söylendi meteoroloji tarafından...

Hava soğuk olunca, kanepe pilotları teşrif etmediler sahaya. Pisti 3 arkadaş paylaştık. Ne rahatmış sıra beklemeden, rahat rahat, kafana göre uçmak meğer ?

Kafamdaki spin konusu için uzun uzun rateler denedim. Hem naturel görünen bir spin olması, hem de diğer hareketleri bozmaması için tatlı bir rate belirlemeye çalıştım. Rüzgarın olması da iyi oldu, zira kötü koşullarda sonuç verirse, rüzgarsız havada tadından yenmez olurdu ayarlar ?

Spin için ilk kıstas, modelin stall olması. Bununla birlikte spine girişte burnun ve kanadın aynı anda düşmesi istenmekte*... Bu oluşmadığında hakemlerin "0" vermesi isteniyor...

*Full scale bir uçakta, spin sırasında kanadın biri genellikle stall konumda kalıyor. Lakin güncel bir model uçakta mümkün olabiliyor dersem yalan soylerim(Bazı dev modeller hariç, %40 scale ve 200 cc lik bir 4 tokmaklıyla mümkün olabiliyor, yalan demeyeyim). Benim yavru kuşta bu durum ihtimal dışı...

Diğer bir değişle, tam anlamıyla moto mot bir spin mümkün olmuyor...

İkinci konu ise, modelin her üç eksende de dönüyor olması (yani pitch ekseninde, roll ekseninde ve yaw ekseninde aynı anda dönüyor olması gerekiyor). Bunun sağlanması da pek kolay olmuyor. Zira roll hızı fazla ise yawdaki dönüş kayboluyor. Eğer roll hiç olmaz ise model aşırı tamburluyor (kanatlar halen uçmak istedikleri için). Bundan dolayı, minik minik ayarlamalarla tatlı bir nokta buldum...

Evet, kanadın birini stall tutamasak da, her 3 eksende de dönüş saglayabildim. Bu haliyle spinlerden sıfır çekme ihtimalim çok çok düşük...

Antrenman modelim 60" , yani oldukça küçük sayılacak bir boyut. Buna karşın stabilitesi yüksek.
Spin çıkışlarında roll ekseninde durdurmak pek kolay olmaz modelleri ancak bizimki sağolsun inanılmaz söz dinliyor. Öyle olunca omzumdan ciddi bir yük kalkıyor

Keyifli keyifli 13 sorti yaptım bugün. Ayarlar vs derken uçuş sayısı düşse de, uçuş kalitesinde ciddi değişim oldu.

Birçok pilotun aksine, tek rate ile uçmayı sevenlerdenim. Benim gibi olanlar yok değil. Ama işimiz zor. Diğer pilotlar için her harekete bir rate belirleyip (spin, snap tono, stall dönüş vs), hareketi kolaylıkla yapmak mümkün olabiliyor belki ama uçağı bir nevi switchler yönetmiş oluyor. Benim uçuş felsefeme uymuyor bu durum.
E tek rate uçarım dediginizde hem spinde hem snapte hem de stall dönüşünde modelin davranışını iyi seviyede tutmak için türlü kombinasyon denemek gerekebiliyor.

Tek rate uçmak için kendimce nedenlerim var:

Uçağı hissetmem gerekiyor uçuş sırasında. Eğer hissiyatı kaybedip, uçuşu programlama ve switchler üzerine yıkarsam, bu sefer Freestyle/XA/3D uçuşa geçtigimde hissiyatımı kaybediyorum . Yalnızca F3A ya da IMAC uçan biri için itirazim olmaz ama benim için pek uygun değil...

Uzun lafın kısası, keyifli ve verimli bir hafta sonu geçirdik. Dakika skor bu şekilde...
 
Son düzenleme:
Soğuk, güneşli ve rüzgarlı bir gün oldu. Yaklaşık 6 derece hava sıcaklığı, 35km/h kuzeyden esen (uçuş hattına paralel) bir rüzgarda geçirdik günü... Hissedilen sıcaklığın -1 olduğu söylendi meteoroloji tarafından...

Hava soğuk olunca, kanepe pilotları teşrif etmediler sahaya. Pisti 3 arkadaş paylaştık. Ne rahatmış sıra beklemeden, rahat rahat, kafana göre uçmak meğer ?
Desene bizim gibi kanepe pilotları varmış sizin orada da.;D:lollol:
Keyifli keyifli 13 sorti yaptım bugün. Ayarlar vs derken uçuş sayısı düşse de, uçuş kalitesinde ciddi değişim oldu.

Uzun lafın kısası, keyifli ve verimli bir hafta sonu geçirdik. Dakika skor bu şekilde...
Valla hocam seni imrenerek ve takdirle izliyorum hocam.:bravo::bravo:
 
Evet, sevgili forumdaslar...

Uzun bir sure gecmis... Guncellemeleri yapayim...

Oldukca siki sayilabilecek bir antrenman ve ucus sezonunun sonuna yaklasiyorum havalarin isinmasiyla... Sicaklar iyice bastirmadan bayramdaki birkac gunu, yogun sekilde sabah antrenmanlari ile gecirme planim var...

4 hafta sonra Imukta yapilacak olan IMAC 1.Etap'a geliyorum yarismak icin bir aksilik olmaz ise...

Gelelim "Flight Coach" konusuna:

Matek ucus kontrolcusunu ArduPlane icin flashlamayi ve usb uzerinden calistirmayi basarmistim. Lakin GPS unitesinin kargoda cok gecikmesinden oturu, proje askida kaldi bir sure zaruri olarak...

Bu arada face'deki grupta video paylasimimin altina bir Amerikanyali modelci dostumuzun, baksana senin de Barometren okumuyor, bizdeki Matek boardlarda da ayni problem var, bilseydik bundan almazdik mesaji sonrasi, oncelikle kendime barometre ne yaw sorusunu sorup :p:p:p, nasil okuma almasini saglarim diye arastirmaya koyuldum... Barometre modeli, ureticinin sitesinde BMP280 olarak gorunmekte idi (neymis diye sorgulamayin, barometre iste, kimi daha hassas kimi daha az hassas falan fistik. Bildigin pirinc boyutunda bir seytan icadi). Siteyi dikkatlice incelerken, bazi serilerde BMP 280 yerine DPS310 Barometreler ile uretim yapildigi bildirimini gordum (Ilk mesajda da bahsetmistim, yeniden gorunce animasim hadiseyi). Altinda DPS ile uretilen boardlarin ne sekilde configure edilmesi gerektigi ile ilgili pek de kolay anlasilir olmayan parametre degisiklikleri siralanmisti... Bu gibi islerden pek hoslanmasam da dikkatli sekilde yazilanlari uyguladim ve Baro calisti... Gruptaki Amerikanyalilarla da sinerji olusturdu bu diyelim. Gunaydin mesajlari... Uyudun mu ? lar falan :lol:

Buna paralel, GPS'de bir yandan elime ulasti. Bir firsatini bulup tesisatini lehimledim. GPS'i bagladim ve harika.... Calismiyor ?:rolleyes:... Amerikanyali dostumuz, sabret biraz, cihaz uydu bulmaya calisiyor dese de, yarim saat sonra "Evde kimse yok" yorumuma o da katildi. Bu sefer Board ureticisinin degil, Ardupilot'un sitesinde, bizim boardla ilgili bilgilendirme sekmesinde cevre elemanlarin USB uzerinden beslenmedigini, ancak harici guc baglandigi durumda GPS vb gibi komponentlerin enerji alabildigi notunu farkettim (Aferin cocum, okumak faydali)

Board 5V ile calisiyor... Elimde BEC devresi yok... 1S batarya 3.7V, 2S 7.4V... Yani tutturamadim bir turlu seyi, neyi ? Neyse iste :lol:

Neyi nerden beslerim diye dusunurken cep telefonu sarj aletlerinin cikislarinin 5V oldugunu farkettim. Bir tane ayfon kablosunu bozup, + ve - uclarindan 5V'u okuduktan sonra board'a bagladim ve GPS enerjilendi... Yine sonradan farkettim ki, Bilgisayarimdaki USB de 5V cikis veriyor (aman ne buyuk kesif)... Dolayisiyla Hack kablo en azindan yer testleri icin enerji ihtiyacimi cozdu...

Bir aksam, disarida bilgisayara baglayip Arduplane Mission Planner uzerinden test ettim sistemi. Baro calisiyor, GPS 8 uyduya baglandi kisa surede, Aci olcer de calisiyor... Yani yazilana gore ihtiyac olan 3 temel fonksiyonu da yerine getiriyordu board... Tabi yapilmasi gereken kalibrasyon, oryantasyon, ajitasyon, salutasyon, degustasyon, mas... Lannnn :coolxf: Neyse iste, o isleri de halledicem yakin zamanda :lol:

Gelelim ucak uzerinde sisteme enerji saglama konusuna... Sistemi test amacli 60" lik antrenman modelimde deneyecegim icin agirlik artisini mumkun mertebe asgari tutmaya calisiyorum. ESC'nin BEC voltajini 5V'a dusurmek mumkun olsa da, servo ureticisi tum degerleri 6V ve uzeri gerilimler icin verdiginden hic riske girmeyip BEC uzerinden besleme isinden vazgectim... Regulator olarak step-down cevirici komponentler varmis, hani 2s lipo'dan 5V'a ceviren, ama burada yokmus... Yani bir varmis, bir yokmus...Mis mis, mus mus... Cozum neymis ? Oyleymis ve de boyleymis... Niye hep mis, mus, meli, mali duyuyorum bir sey sorunca insanlara (@Sumer Yamaner abiyi tenzi ederim) bilemiyorum...

Neyse, kafam telefon sarjinda kalinca, ulen dedim Powerbankler'in de cikisi 5V o zaman... Ampul yandi... Peki icindeki bataryalar kac cell bunlarin diye dusunmeye basladim... Hemen bizim elentrukcu ekibine bir mesaj salladim, yarin kirik carik neyiniz varsa getirin muayene edecegim diye... Sabah gelen ilk powerbank'i soktum ve ne goreyim 1S 3.7 v luk bir lityum batarya var icinde :lol::lol::lol::lol::lol::lol: Yani prizdekinin tam tersi, 3.7V'dan 5V'a step-up (yukseltme) ceviricisi var icerisinde...

Oncelikle hack Iphone kablosu uzerinden calistirdim sistemi Powerbank'e baglayip, problem yok... Metal olan USB portlarini kesip cikardim ki agirlik yapmasin (2 port nereden baksan 10+ gram civari geliyordur). Kablosuz sarj icin bir cikisi vardi Powerbank boardunun, onu iptal edip, bizim 5V besleme kablosunu onun uclarina lehimledim... Kablosuz sarji baslatmak icin yana koyduklari switch'e tiklayinca sistem devreye giriyor. akim cektigi surece de devrede kaliyor... Kapatmak isteyince de fisi ayirmak gerekiyor FC boardundan, o biraz gicik, en olmadi minik bir swtich koyacagim oraya... Pratik sayilabilecek bir cozum oldu bence... Tek tusla batarya dolu mu bosmu bilgisi geliyor 4 tane led ampul ile... Ustune sarj da edebiliyorum sistemi... 1S de bi tane batarya bulduk 180 mah lik arkadasin cocugunun oyuncaklarinin icinden. Yani olay cozuldu... Bu hafta sonuna kadar kalibrasyon isleri ve dizgi-ucaga montaj islerini de halledip bayramda sistemi devreye almaya hazirlaniyorum... Toplam agirlik sanirim 50-55 gram mertebesinde su an batarya ile birlikte

Imkanlar kisitli da olsa bir sekilde projeyi sonlandirmaya calisiyorum... Ingiliz Thomas David isimli modelci dostumuzun, pandemi sonrasinda bu sistem yardimiyla yalnizca 1 sezon icerisinde nasil ilerledigini gorunce agzimin sulari akiyor... Adam dandiri dundiri koseli bir F3A modeliyle ve kulustur bir Caravelle panelvan ile neler yapiyor neler. 4000 euroluk bilmemkimin tasarimi kitle degil, baya dahtadan derme catma ucagiyla....

Dakika skor bu sekilde....

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme: