IMAC İçin Düşük Bütçeli Antrenman Modeli İnşası

Kırımda sadece izocamlar kırıldı. Harici ekipmanlarda bir sorun yok. Yeni uçağı yaptım, kabası bitti. Muhtemelen haftaya videolar gelir.
Anladığım kadarıyla kumanda-alıcı sorunu yaşamışsın. Neyse ki yeni model hemen hazır hale gelmiş. :thumbup: Gelişmeleri merakla takipteyiz. :RCKolik:
 
Bugün uçağı bitirip uçuşa gittim. Maiden hiç güzel çıkmadığı için atmıyorum buraya. Kamera hep bulutları çekmiş. Ara ara uçak kadraja girmiş. İnişler problemli. İnişte elevatör servosu bozuldu. Bi oyuncu değişikliği yapılacak.

Uçağın toplam ağırlığı 1140g. İlk uçakta kuyruk kısmı çok ince olduğu için oradan kırılma yapıyordu. Bu uçakta onu güçlendirdik. Kalan her şey aynı. 3. Yapacağım uçakta iniş takımı ve yekeler için 3d yazıcı kullanmayı düşünüyorum.

Güçlendirme
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

"Govde yatay parcada bahsettigim genisletme 7mm civari olsa iyi olur. Burna dogru bir kirilma noktasi var ya, oradan cetveli dayayip, kuyrukla birlestigi yerle de 7mm mesafe olacak sekilde cizince o is hallolur.

Ikinci zaafiyet noktasi 2cm lik kopugu plana gore yerlestirince muazzam bir kesit kaybi yasadik o kopma yasadigimiz noktada. Bunun yerine cizdigim sekilde yapalim govdenin ust ve alt parcalarini. Minik bir dis olsun yatay govdeye giren hizalama icin, yeterli. Oyle ustteki parcanin yatay govdeyi o kadar mesafe boyunca yarmasinin bize bir faydasi yok..."


Görece uzun bir aradan sonra uçmak güzel :D

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Detaylı bilgilendirme ve videolar için teşekkürler @Ali Haydar GÖK :thumbup:

İlk videoda paylaştığın Stole Turn hareketini helikopterde hiç denedin mi bilmiyorum ama zamanında en çok sevdiğim hareketlerdendi. Özellille @Türker Akgün kardeşimden bu hareketi izlemek büyük bir keyifdi. :)

Anladığım kadarıyla uçağın teorik ağırlık merkezi ile pratik arasında bir fark var ve sen bundan şikayetçisin. Bu konu hakkında işin uzmanından gelecek olan cevabı, @3dholicpilot , ben de merakla bekliyorum. ;)
 
Türker abi bu hareketi bayıla bayıla yapıyor :D hareketi öğretirken videoda zevkle yapıyordu :D Buluşmalarda da denk gelmiştim.

Bende az çok yapıyordum bu hareketi ama helikopterde stall ederek yapmıyordum tabi. Uçakta da her zaman stall olmuyor. Ama bir iki kere güzel oldu gibi düşünüyorum.

Dediğin gibi abi bir gariplik var. Nerede hata yapıyorum bakalım. Belki de sorun basitçe burun kısmının ağır olmasıdır :D
 
Öncelikle yeniden uçuşlara dönmen sevindirici...

Adım adım gideyim...

1) Ağırlık, istediğimiz mertebede olmuş. İniş takımı da eklenmesine rağmen toplam ağırlık yüz güldürüyor. Önceki modeldeki fazla yapıştırıcı ve fazlaca bant bunun temel nedeni olabilir

2) Pitch ekseninde uçak kararsız geliyor videoya bakınca. Eğer sürekli komut vermiyor isen, altında farklı bir sorun aramakta fayda var. Uçağın geometrisinde bir sorun olabilir. Örneğin aileronlarin ikisi aşağı ya da yukarı bakiyor olabilir, motor yatayla büyük bir acı yapıyor olabilir, vb ... Diğer ihtimaller servo-yeke boşlukları, ağırlık merkezi problemi vb... Öncelik sırasına göre tek tek ihtimalleri eleyerek gelmekte fayda var

3) Uçak akmıyor, sürekli gazsız şekilde yavaşlayıp, düşük süratte kararsız hareket ediyor. Tono denediğin noktada uçak muazzam derecede yavaşlamış durumda. Bir de üstüne tırmanış verince ister istemez burun düşmesi normal... Bu gibi kontrolleri yapmadan doğru sürat olmazsa olmaz koşul...

Sürekli düşük sürate düşmenle ilgili birkaç ihtimal var aklıma gelen:

a-Geçmişte modelin iniş takımı olmadığı için pervaneyi durdurup inmekteydin. Muhtemelen halen kumanda çubuğu alt seviyede iken motor dönmüyor. Bundan dolayı da gaz çubuğu ortada iken muhtemelen %25-30 pervane gücü civarına oluyor. Psikolojik olarak gaz açtım, daha ne olsun diyebiliyor insan. Bunun önüne switch'e atanmış bir throttle curve ayarlayıp, curve'in alt kısmını yükseltip motorun sürekli çalışır halde olmasını saglayarak geçebilirsin. İniş hızına da faydası olacaktır...

b-Motorun pervanesi 13x6. Bunun yerine 12x8 düşünülebilir... Bu sayede yüksek süratle uçmak daha kolay olur...

4-Antrenman yöntemin doğru. Daha önce konuştuğumuzda stall turn ve düz pasaj çalışmanı tavsiye etmiştim. Doğru gidiyorsun...

Gozlemlerim:
Uzun süre oldu anlatalı, sanırım aklından çıkmış. Stall dönüşü sırasında modelin havada durup, ağırlık merkezi etrafında dönmesi amaçlanıyor... Aman ya ne var bunda, kes gazı ver dümeni dönsün diyebiliyor insan ama malesef o kadar da kolay lokma değil...

O zamanki tavsiyemi tekrarlıyorum:
Modelin havada askıda kaldığı (hover gibi düşünelim) gaz çubuğu pozisyonunu yaklaşık olarak belirleyelim. Tam gazda tırmanırken, çok hızlı veya yavaş olmayacak şekilde gazı hover noktasına doğru azaltalım. Buraya kadar kolay. Daha sonra azalan gazın etkisi ile uçağın yavaşladığını farkedeceksin... Gözlemlemeye devam edip, uçağın tam olarak durduğu noktada tek defada tam dümen vererek uçağın dönmesini sağlamalısın (Hover yapacak kadar gaz var halen ve kuyruk aktif). Burun aşağı döndüğünde gazı da rolantiye almalısın.

Gazı doğru kesip, dümen vermekte gecikirsen, ucak kıçın kıçın düşer, stall turn den sıfırı yersin.

Gazı erken ve tamamen kesip uçak durunca dümen verirsen uçak donmeyecektir, takılır kalır. Sıfırı yersin...

Gazı kapatmaksizin dümen verirsen, uçak geniş bir yay çizer gibi başlayıp donmemekte ısrar eder ve en az birkaç kanat boyu açılma yapar... 4 ten sonra sıfırı yersin

Gazı doğru kesip, dümeni tek defada vermek yerine yavaş yavaş verirsen de, yine kuyruk yeterince yonlendirme yapamayacağı için uçak kararsız davranacaktir. Sıfırı yersin

Gazı kesip, tam dümen sırasında yeniden açarsan da uçak döner gibi yapacak ama takılıp kalacaktır. Sıfırı yersin

Anlatıldığı gibi yaptığında hiçbir stall turn den sıfırı almayacağını garanti ediyorum. 10 almak ise senin elinde ?

İdeale en yakın sayılacak dönüş "Maiden sayılır" videonda 4:22 deki diyebilirim... Antrenman yaptıkça parmağının ucunda daha çok hissetmeye başlayacaksın uçağı hiç merak etme...

Trim prosedürlerini uygulayıp uçağı ok gibi uçar hale getirip bolca antrenman yaparak birkaç ay sonra aman ya biz bunları mı konuşuyormuşuz dediğin günleri görmek ümidiyle ?
 
Son düzenleme:
Abi uçak yavaş uçabildiği için bende yavaş uçuyordum. Gazı biraz daha fazla vermeye alıştırırım kendimi.

Gaz dediğin gibi alt seviyelerde 0dı. %20den sonra başlıyordu. Bunu düzeltmek benim açımdan güzel oldu. Artık %3de gaz alıyor.

Aileronlarda problem yok. İkisi birbiri ile denk. Sağ aileron yukarıda sol aileron aşağıda. Bu şekilde düz uçuyor. Pervane etkisinden kaynaklı.

Bu hareketi olması gerektiği gibi yapamadığımın farkındaydım. Zaten uçak neredeyse stall olmuyor videolarda. Video çekince veya konuşunca daha da kötü oluyor. Ama harekete az buçuk alıştım. Rüzgar vurduğu zaman veya uçak farklı konumlarda kaldığında kabaca düzeltecek hamleleri az çok öğrendim. Artık ince ince söylediğini yapmak için uğraşabilirim. Bir dahaki uçuş gününü bekliyorum :)
 
Gaz icin, throttle curve'u ayarladiktan sonra, motoru arm ederken switch'i eski haline getirdiginden emin ol ki problem yasamaya. Batarya ilk baglandiginda motor calismayacak, yalnizca arm olacak. Switch'i cekince motor rolanti devrinde calisacak...

Hizin artinca, tirmanma mesafen de otomatik artacak, ucagin burnu dikilir dikilmez stall turn yapmana gerek kalmayacak. Modeli en az bi 50-60 metre gibi tirmandirip (yaklasik 20 katli bir apartman yuksekligi) oyle stall turn yaparsan daha kolay alisirsin gaz gecislerine... Hem de dalista ne yaptigini anlariz ucagin (burun mu kaldiriyor, duz mu daliyor ? )

Yatay gecislerde kanat sallantisi, kafa indirme kaldirma da olmayacak... Yeni videolari bekliyorum...
 
Ali Haydar, bi elin degdiginde yeni modelin fotoğraflarını paylaşırsan sevinirim. Detayları görmek iyi olur...
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Abi bir tane de video çektim. Hem daha detaylı oldu. Hemde aklımdakileri anlattım. Bu şekilde daha iyi sorunlar anlaşılır heralde.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
1-İnis takımı diyorum, gerisini sen getirirsin diye tahmin ediyorum


2-Trim chart (Sanırım @Sarven Bedikoğlu daha önce Türkçe versiyonunu da paylaşmıştı) diyorum ve kenara çekiliyorum

Yanlış metodla doğruyu bulmak pek kolay is değil...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Öncelikle gözlemlerim:

1-İniş takımı, geride ve çok alçak kalmış. Plakayı ileri taşımak suretiyle tekerlekleri öne alabilmek mümkün (mümkünse hücum kenarı hizasında, planda gosteriliyordu sanırım) ve daha yüksek bir iniş takımı gerekiyor (ki inişlerde pervane hasarı olmasın)

2-Aileron ile firar kenarı arasında yükselti farkı görünüyor. Bu kanadın govdeyle birleştiği yerde nasıl mesela ? Bu gibi şeyler direk olarak Trim'i etkiler (Trimden kastım, iki tık aileron, bir tık elevator değil)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir uçağı trimleyebilmek için öncelikle bu gibi geometrik problemlerin ortadan kalktığından emin olmak icab eder.

Sonrasında tek tek:

-Tüm çiftli yuzeylerin esit hareketlerinin kontrolü (elevator/aileron)
-Ucusta ilk trim (düz iken ok gibi uçacak)
-Ağırlık merkezi kontrolü (45 derece tırmanış, yarım tono ve sonrasında gözlem)
-Kanat ağırlık dengesi (ters uçuşta kontrol edilir)
-Motor açısı kontrolleri (Tırmanışta kontrol edilir)
-Dekalaj kontrolü (Dalışta kontrol edilir)
-Aileron diferansiyel (45 derece tirmanista tono atıp gozlemleyerek bakılır)
-Knife edge coupling (kılıç uçuşta bakılır)

Bu kontrollerin doğru sonuçlar vermesi için olmazsa olmaz ön koşul uçağın doğru geometride inşa edilmesi. Sonrası 15-20 uçuşta iki ileri bir geri hallolur.

Unutulmaması gereken şey, her değişikliğin az ya da çok diğer ayarlara da sirayet ediyor olması... Dolayısıyla bir ayarı degistirdikten sonra diğerlerini de hızlıca bir kontrol etmek gerekmekte...

Dip not olarak:
Trim chart ya da prosedürü tamamen yapmış olmak bir uçağı mükemmel uçar hale getirmez ama potansiyelinin en üstüne taşır.

Daha iyisi hedeflendiğinde işin içerisine mühendislik ve tasarım devreye girer. Birden çok parametrenin aynı anda birbirine etki ettiği bir sistem olduğunu düşünürsek, şunu yapayım şak diye çözülsün konu demek pek olası değil. Kontrollü şekilde deneme/yanılma ile sonuç almak en başarılı yöntem...

Şöyle şeylerle karşılaşıyorum bolca:

Uçak tırmanışta sağa cekiyordu... Eee, ne yaptın üstad ?

Hafif ağırlık merkezini geriye aldım, minik sol rudder trimi verdim, biraz da sağa bakan motor açısını azalttım. Bakalım ne olacak ?

Bunu duyunca hayırlı işler diyesim geliyor... Demiyorum... Anladım diyorum... Bende de değişiklik oldu zaman içerisinde
 
Mükemmele yakın uçan bir uçak için mükemmele yakın şekilde yapılmış bir uçak gerekiyor. Bu kısmı anladım.

Sorun şu ki bu mükemmel uçağı yapmak için bol bol vakit ve sabır gerekiyor. Bu konuda problem yaşıyorum. Elimdeki uçağın mükemmel uçmayacağını biliyordum. Ama beni biraz yorsada temel şeyler konusunda eğitici olabilecek bir uçak oldu diye düşünüyorum. Aynı uçağı mükemmel şekilde yapmak için motivasyona ihtiyacım var. Ve uçmadan uzun süre "uçak yapmak" benim motivasyonumu düşürüyor. Çünkü yapmaktan çok uçmak hoşuma gidiyor. Hava mis gibi. İşten erken çıkmışsın. Eve gelip uçak yapmak istemiyorum veya yaptığım uçağın mükemmel olması için uğraşamıyorum. Ama hava güzelken gündüz uçuşa gidip akşam da uçak yapmak bence oldukça keyifli. O zaman mükemmelliğe oynayabilirim.

Şimdi elimde bence güzel uçan bir uçak var eksikleri ile beraber. Bu eksikleri elimden geldiğince yama yaparak toparlayıp; aynı zamanda sakin sakin mükemmel uçağı yapmaya koyulabilirim. İstediğim şey de zaten buydu.
 
  • Beğen
Tepkiler: Alp Serin
Ali Haydar, mükemmel uçağa ihtiyaç varmı bilmiyorum. Geometrisi düzgün olsun ama...

Gözle görülen problemleri bertaraf edince, göreceksin ki videolardaki, "bu neden oluyor bilmiyorum" gibi sorular yavaş yavaş ortadan kalkacak... Problemleri çözmek için önce tespitleri doğru yapmak, sonra da kontrollü şekilde küçük parçalara ayırmak gerekir....

Hemen örnek vereyim....

Uçak düz iken trimledin, ters cevirdin ve sürekli bir tarafa yatıyor....

Trim prosedürüne göre ters uçuşta havaya kalkan kanada ağırlık eklemek gerekiyor.... Peki aileronda/menteşede bir terslik varken bunu yaparmısın ? Yaparım dersen bir sonraki problemin nereden kaynaklandığını tespit edebilirmisin ? Hayır... Yalnızca ihtimalleri sayıp dudursun... Halbuki tespit etmek istiyoruz... Amacımız bu değil miydi ?

Bu durumda aileron, kanatlar vs de hataları telafi edince, acaba mı diye dusunmeye gerek kalmayacak... Yani problemi bölmüş, olası ihtimallerden birini elemis olacağız... Ayrıca, bu sayede knife edge' deki ek roll coupling ve dalışta roll gibi olası ikincil problemleriyle karşılaşınca, acaba kanattanmiydi, ailerondanmiydi demeyeceğiz...

Bunları en baştan doğru olarak özümsedin özümsedin, sonrasında alışkanlıklardan kurtulmak çok ama çok zor...
 
Son düzenleme: