Öncelikle gözlemlerim:
1-İniş takımı, geride ve çok alçak kalmış. Plakayı ileri taşımak suretiyle tekerlekleri öne alabilmek mümkün (mümkünse hücum kenarı hizasında, planda gosteriliyordu sanırım) ve daha yüksek bir iniş takımı gerekiyor (ki inişlerde pervane hasarı olmasın)
2-Aileron ile firar kenarı arasında yükselti farkı görünüyor. Bu kanadın govdeyle birleştiği yerde nasıl mesela ? Bu gibi şeyler direk olarak Trim'i etkiler (Trimden kastım, iki tık aileron, bir tık elevator değil)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bir uçağı trimleyebilmek için öncelikle bu gibi geometrik problemlerin ortadan kalktığından emin olmak icab eder.
Sonrasında tek tek:
-Tüm çiftli yuzeylerin esit hareketlerinin kontrolü (elevator/aileron)
-Ucusta ilk trim (düz iken ok gibi uçacak)
-Ağırlık merkezi kontrolü (45 derece tırmanış, yarım tono ve sonrasında gözlem)
-Kanat ağırlık dengesi (ters uçuşta kontrol edilir)
-Motor açısı kontrolleri (Tırmanışta kontrol edilir)
-Dekalaj kontrolü (Dalışta kontrol edilir)
-Aileron diferansiyel (45 derece tirmanista tono atıp gozlemleyerek bakılır)
-Knife edge coupling (kılıç uçuşta bakılır)
Bu kontrollerin doğru sonuçlar vermesi için olmazsa olmaz ön koşul uçağın doğru geometride inşa edilmesi. Sonrası 15-20 uçuşta iki ileri bir geri hallolur.
Unutulmaması gereken şey, her değişikliğin az ya da çok diğer ayarlara da sirayet ediyor olması... Dolayısıyla bir ayarı degistirdikten sonra diğerlerini de hızlıca bir kontrol etmek gerekmekte...
Dip not olarak:
Trim chart ya da prosedürü tamamen yapmış olmak bir uçağı mükemmel uçar hale getirmez ama potansiyelinin en üstüne taşır.
Daha iyisi hedeflendiğinde işin içerisine mühendislik ve tasarım devreye girer. Birden çok parametrenin aynı anda birbirine etki ettiği bir sistem olduğunu düşünürsek, şunu yapayım şak diye çözülsün konu demek pek olası değil. Kontrollü şekilde deneme/yanılma ile sonuç almak en başarılı yöntem...
Şöyle şeylerle karşılaşıyorum bolca:
Uçak tırmanışta sağa cekiyordu... Eee, ne yaptın üstad ?
Hafif ağırlık merkezini geriye aldım, minik sol rudder trimi verdim, biraz da sağa bakan motor açısını azalttım. Bakalım ne olacak ?
Bunu duyunca hayırlı işler diyesim geliyor... Demiyorum... Anladım diyorum... Bende de değişiklik oldu zaman içerisinde