Eveeet, nerede kalmıştınız
Biz Maiden'i bitirdik bile
Özet geçeyim yaptıklarımızı. Hatta direk Rıfat abinin yazılarını derlemem çok daha faydalı olur diye düşünüyorum.
!!!Bu mesajı bu uçağı yapmak için okuyan kişinin atlamadan ciddi bir şekilde okuyup anlaması lazım. Ve parça parça anlayarak ve hepsini uygulayarak gitmesi lazım.!!!
Yeke
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bizim icin en onemli kisimlardan birisi yeke geometrisi olacak, eldeki servolar oldukca sinirli kapasitede olunca buradaki en ufak hata ciddi kayiplara yol acar servo verimliligi ve ucus kararliligi bakimindan..Simdi, turuncu ile gosterilen alan bizim mentese noktasindan (pivot point) hareket eden oynar yuzeyin nasil bir yari capi takip ettigini gosteriyor.
Eldeki servodan gelen sınırlı kuvveti kayipsiz olarak moment kuvvetine cevirmek icin pivot noktasindan gecen ve turuncu ekseni dik kesen bir yekeye ihtiyacimiz var.... Yesil olan hatali yeke geometisidir, genelde de uygulama kolayligindan dolayi o sekilde imalat yapilir modelciler tarafindan. Aman bu konuya dikkat edelim...
Yeke yuksekligi icin bana eldeki servolarin servo kol boyutlarini yazarsaniz (servo vidasinin merkezinden, en son deligin merkezine olan mesafe) ##benim servo kolları 16mm## yeke tasarimlarini da yapariz kolayca zira yeke yuksekligi, servo koluna ve ihtiyacimiz olan atima bagli olarak hesaplanmali... Buna gore 16mm servo kolu, 35 derece servo hareketi ##benim servolarım %100, yani normal çalışma aralığında 35 derecelik açı alıyor## ile 30 derecelik kontrol yuzeyi atimi icin 19 mm lik bir yeke isimizi goruyor. Aileron ve elevatorde 30 dereceyi baz aldık. Rudder için 16mm kullanıp 35 derece atım alabiliriz...
19mm veya 16mm nereden nereye olduğu aşağıdaki fotoğrafta gözüküyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Servo yerleri konusunda
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
1-Servoyu uzatma kablosu kullanmaksizin olabilecek en uzak mesafeye goturelim. Aileron servosu kirise dayancak.
2-Aileron mentese hatti ile servo basinin notr(merkez) pozisyonu birbirine paralel olacak
3-Yeke, aileron mentese hattina dik olacak
4-Pushrod, servo basina dik olacak
Yekelerin köpüğe giren kısımlarını desteklemek için bu şekilde kredi kartından plaka yapıyoruz. Soldaki şekilde değil. Sağdaki gibi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kanatları profile göre zımparaladıktan sonra elimdeki 2mm kalınlığında 98mm uzunluğunda ıhlamur kirişi bu şekilde keserek kanatları yatay gövde ile birleştirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kanatlar uçlara doğru inceldiği için ıhlamur parça bu şekilde kesildi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Düz bir yerde kanadın simetrik olduğundan emin oluyoruz. Yani kanatta herhangi bir dihedral olmamalı. Kanat uçları hafif yukarıda olacak şekilde (yukarıdaki kiriş gibi) kirişe yapıştırıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kiriş yeterince uzun olmadığı için kirişin üzerinden kolibandı (uhuporlu) çekiyoruz. Kirişin üzerinden, sağından ve solundan olacak şekilde. 3 tane aşağıdan 3 tane yukarıdan. Fiber bant daha iyi olur.
Eğer hiçbir şey bulamazsak yaklaşık 2cm lik koli bandına güzelce uhuporu yedirip, bir miktar da kuruttuktan sonra önce kanadın altından başlayıp:
- Kanadın altını yapmak için kafa karıştıracak belki ama üstten başlayacağız, kanadın üst kisminda 6-7 cm yeterli...
-Ustten yapistirmaya başlayıp kanadın altına inecegiz profilden ve kiriş boyunca bandı yapıştırıp, daha sonra yine kanadın üstünde 6-7 cm olacak şekilde uzatıp bitirecegiz
Daha sonra üstü yapacağız:
-Bu sefer de bindirmeyi kanat altından başlatip 6-7 cm, kanat üstüne geçip, kiriş boyunca yapıştırıp, yine kanat altında 6-7 cm bindirme yapacak şekilde bitireceğiz
Bu şekilde banta çekme gerilmesi geldiğinde, yalnızca yüzeydeki yapışkan değil, aynı zamanda bindirme de fayda sağlayacağı için işimizi tam olarak görmüş olur.
Elevatöre ve staba kiriş koyuyoruz. Şu şekilde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ruddere bu şekilde destek karbon çubuk attık. Ortasına yeke.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motor mount bu şekilde bir tahtadan kesilecek. Gövde + şeklinde olduğu için bu şekilde kulaklar bırakıyoruz. Daha sağlam yapışma elde ediyoruz. Ve yine destek için uhuporlu bant atıyoruz. Kulaklardan tutup gövdeye doğru uzayacak şekilde.
Motor plakası açısız olacak. Ve uçuş sonrası pullar ile ayarlanacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Menteşe olarak bu zarf dosyayı kullandık.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Menteşeler 4cmye 3cm. Ortası boş kalacak şekilde pütürlü olup güzel yapışması için kretuarla küçük delikcikler deldim. Alttan ve üstten. Gayet sağlam oldular. Aileronlar 4, elevatör 4, rudder 3 menteşe tutuyor. Bu menteşelerden bir tanesi kesinlikle yekeye en yakın yere koyulacak. Diğerleri en uçlara ve uygun yerlere koyulacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol