IMAC İçin Düşük Bütçeli Antrenman Modeli İnşası

Abi öncelikle afiyet olsun :D
Heyecanlanmadım desem yalan olur. Nasıl ilerlerim, kaç uçuşta birşeyler belli olur, şuan ne seviyedeyim bilmiyorum. Ama doğru bir karar verdiğimi daha net anlıyorum :) Umarım şu sekansları bende yapabilirim :D Şu PC'nin başına geçip biraz stickleri çekiştireyim. Baya oldu uçmadığım.

Bende güncelleme yapayım. Planları bastım (hatta duvara bile astım;D) ve tüm parçalar geldi. Artık yavaş yavaş başlayabiliriz :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Crack Yak XL, güncel foamielerin en üst noktası diyebilirim.
Model bu olsa gerek.



Bu firmanın daha önce bazı EPP modellerini görmüştüm. Gerçekten de bu işte en iyi firmalardan birisi diye biliyorum.

Laaynnn. Cayronuzu cayırdatmayın şimdi. Şalgam power ile iman power kokteylinden çıkmış adamız. Bizde yamuk olmaz. Ne dediysek o... Aldık yaptık uçurduk ispatladık... ?
Şalgam ve iman. En iyi birleşim ?
Kanat yükleme değeri için de var aklımda bir altın oran ? Bundan sonrasında Ali Haydar kardeşimizin süreci nasıl işlettiği önem kazanacak. Her zamanki gibi elimden geleni yapmaya çalışacağım
Bu ikiliği merakla takipteyiz.
Bu arada, Ali Haydar senin vesilenle güzel bir Wagyu Bifteği mideye indireceğim ??? Hemi de beleş... Zira iddiayı kazandım ??
Afiyet bal şeker olsun ?
 
Model bu olsa gerek.



Bu firmanın daha önce bazı EPP modellerini görmüştüm. Gerçekten de bu işte en iyi firmalardan birisi diye biliyorum.

Doğrudur üstad, Rcfactory Avrupa; Twisted ise Amerika kanadini kovaliyor... Ayni urunler...
 
Simülatörde en çok keyif aldığım uçaklardan 'de bunlarınmış. %p :saygilar:
 
Simülatörde en çok keyif aldığım uçaklardan 'de bunlarınmış. %p :saygilar:

Evet, Veloxity eski tasarımlarindan biri firmanın ama güzel uçar. Kanat alanı fazlaca ve kısa olunca düz hatlarda stabilitesi çok iyi sayılmaz ama iyi yuvarlanabilen bir model... Instagram profilimde vardı fotosu
 
Son düzenleme:
Güncelleme yapma vakti geldi geçti.
Öncelikle plandaki değişikliklerden bahsedeceğim. Planı da ekliyorum. @Mehmet Kucuksari abi ilk mesaja ilave edebilirsen daha güzel olur sanırım. (Dosya çok büyük hatası aldım)

Planımızın Linki :

Bu arada hedef IMAC olduğu için plandaki uçağı IMAC versiyonuna çeviriyor Rıfat abi. Daha önce de bahsetti sanıyorum.

Değişiklikler şu şekilde.
Öncelikle planda kanat açıklığı 93cm. Bunu 126cm olacak şekilde bastırdım. Ve bu şekli için anlatıyorum.

1-) Kanatların hücum ve firar kenarlarından 2şer cm azaltıyoruz. Aileronda herhangi bir küçültme yapmıyoruz. Kübik kanat yüklemesini 7 yapmak istiyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


2-) Bu planda kanat gövde üzerine biniyor. Ve planda 6mm malzeme kullanılıyor. Biz 2cmlik malzeme kullanıyoruz. Bu yüzden dikey gövdeyi keserken buna uygun olarak kestim. Buradan yazarak anlatmak mümkün değil bunu. Ama yapmak isteyen olursa buna dikkat etmesi lazım. Geri kalanı düşünerek halledilir zaten.

Aynı şekilde kanadında yatay gövdeye binen kısmını kesiyoruz. Kanatları yanlardan yatay gövdeye birleştireceğiz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanada zımpara ile şekil vermek için bu profili kullandık ve kontradan kestim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Köpük olduğu için firar kenarını kalınlaştırdık.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövdeyi yeşille işaretli yerlerden kesip 10arcm uzatıyoruz. Tabi eğimleri farklı oluyor kesilen parçaların. Parçayı 10cm uzattıktan sonra yine aynı eğimi vererek kuyruğun çarpık olmasının önüne geçilebilir. Belki demek istediğim anlaşılmadı ama yine yapan kişi oraya sıra geldiğinde düşünerek benim dediğimi anlar :D
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Gövdeyi uzatma sebebimiz uçağın daha stabil uçması. Aynı zamanda elevatörden de 2cm kısaltıyoruz. Çünkü gövdemiz uzadı. Elevatörün bu kadar büyük olmasına gerek kalmadı.

Bu haliyle gövdeleri kestim. Rıfat abiye de söyledim. Uçağın garip bir tatlılığı var :D Renginden midir bilemedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Güncelleme yapma vakti geldi geçti.
Öncelikle plandaki değişikliklerden bahsedeceğim. Planı da ekliyorum. @Mehmet Kucuksari abi ilk mesaja ilave edebilirsen daha güzel olur sanırım. (Dosya çok büyük hatası aldım)
Hem ilk mesaja hem de bu mesaja plan linkini ilave ettim Ali. :saygilar: Model gerçekten de güzel ve şirin gözüküyor. :heartxf: Şimdiden ellerinize sağlık. :bravo:

Merakla takipteyiz. :hoppa:
 
Eveeet, nerede kalmıştınız :lol::lol: Biz Maiden'i bitirdik bile :D

Özet geçeyim yaptıklarımızı. Hatta direk Rıfat abinin yazılarını derlemem çok daha faydalı olur diye düşünüyorum.

!!!Bu mesajı bu uçağı yapmak için okuyan kişinin atlamadan ciddi bir şekilde okuyup anlaması lazım. Ve parça parça anlayarak ve hepsini uygulayarak gitmesi lazım.!!!

Yeke
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bizim icin en onemli kisimlardan birisi yeke geometrisi olacak, eldeki servolar oldukca sinirli kapasitede olunca buradaki en ufak hata ciddi kayiplara yol acar servo verimliligi ve ucus kararliligi bakimindan..Simdi, turuncu ile gosterilen alan bizim mentese noktasindan (pivot point) hareket eden oynar yuzeyin nasil bir yari capi takip ettigini gosteriyor.

Eldeki servodan gelen sınırlı kuvveti kayipsiz olarak moment kuvvetine cevirmek icin pivot noktasindan gecen ve turuncu ekseni dik kesen bir yekeye ihtiyacimiz var.... Yesil olan hatali yeke geometisidir, genelde de uygulama kolayligindan dolayi o sekilde imalat yapilir modelciler tarafindan. Aman bu konuya dikkat edelim...

Yeke yuksekligi icin bana eldeki servolarin servo kol boyutlarini yazarsaniz (servo vidasinin merkezinden, en son deligin merkezine olan mesafe) ##benim servo kolları 16mm## yeke tasarimlarini da yapariz kolayca zira yeke yuksekligi, servo koluna ve ihtiyacimiz olan atima bagli olarak hesaplanmali... Buna gore 16mm servo kolu, 35 derece servo hareketi ##benim servolarım %100, yani normal çalışma aralığında 35 derecelik açı alıyor## ile 30 derecelik kontrol yuzeyi atimi icin 19 mm lik bir yeke isimizi goruyor. Aileron ve elevatorde 30 dereceyi baz aldık. Rudder için 16mm kullanıp 35 derece atım alabiliriz...
19mm veya 16mm nereden nereye olduğu aşağıdaki fotoğrafta gözüküyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servo yerleri konusunda
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

1-Servoyu uzatma kablosu kullanmaksizin olabilecek en uzak mesafeye goturelim. Aileron servosu kirise dayancak.
2-Aileron mentese hatti ile servo basinin notr(merkez) pozisyonu birbirine paralel olacak
3-Yeke, aileron mentese hattina dik olacak
4-Pushrod, servo basina dik olacak
Yekelerin köpüğe giren kısımlarını desteklemek için bu şekilde kredi kartından plaka yapıyoruz. Soldaki şekilde değil. Sağdaki gibi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatları profile göre zımparaladıktan sonra elimdeki 2mm kalınlığında 98mm uzunluğunda ıhlamur kirişi bu şekilde keserek kanatları yatay gövde ile birleştirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Kanatlar uçlara doğru inceldiği için ıhlamur parça bu şekilde kesildi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Düz bir yerde kanadın simetrik olduğundan emin oluyoruz. Yani kanatta herhangi bir dihedral olmamalı. Kanat uçları hafif yukarıda olacak şekilde (yukarıdaki kiriş gibi) kirişe yapıştırıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Kiriş yeterince uzun olmadığı için kirişin üzerinden kolibandı (uhuporlu) çekiyoruz. Kirişin üzerinden, sağından ve solundan olacak şekilde. 3 tane aşağıdan 3 tane yukarıdan. Fiber bant daha iyi olur.

Eğer hiçbir şey bulamazsak yaklaşık 2cm lik koli bandına güzelce uhuporu yedirip, bir miktar da kuruttuktan sonra önce kanadın altından başlayıp:

- Kanadın altını yapmak için kafa karıştıracak belki ama üstten başlayacağız, kanadın üst kisminda 6-7 cm yeterli...
-Ustten yapistirmaya başlayıp kanadın altına inecegiz profilden ve kiriş boyunca bandı yapıştırıp, daha sonra yine kanadın üstünde 6-7 cm olacak şekilde uzatıp bitirecegiz

Daha sonra üstü yapacağız:

-Bu sefer de bindirmeyi kanat altından başlatip 6-7 cm, kanat üstüne geçip, kiriş boyunca yapıştırıp, yine kanat altında 6-7 cm bindirme yapacak şekilde bitireceğiz

Bu şekilde banta çekme gerilmesi geldiğinde, yalnızca yüzeydeki yapışkan değil, aynı zamanda bindirme de fayda sağlayacağı için işimizi tam olarak görmüş olur.
Elevatöre ve staba kiriş koyuyoruz. Şu şekilde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ruddere bu şekilde destek karbon çubuk attık. Ortasına yeke.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor mount bu şekilde bir tahtadan kesilecek. Gövde + şeklinde olduğu için bu şekilde kulaklar bırakıyoruz. Daha sağlam yapışma elde ediyoruz. Ve yine destek için uhuporlu bant atıyoruz. Kulaklardan tutup gövdeye doğru uzayacak şekilde.

Motor plakası açısız olacak. Ve uçuş sonrası pullar ile ayarlanacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Menteşe olarak bu zarf dosyayı kullandık.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Menteşeler 4cmye 3cm. Ortası boş kalacak şekilde pütürlü olup güzel yapışması için kretuarla küçük delikcikler deldim. Alttan ve üstten. Gayet sağlam oldular. Aileronlar 4, elevatör 4, rudder 3 menteşe tutuyor. Bu menteşelerden bir tanesi kesinlikle yekeye en yakın yere koyulacak. Diğerleri en uçlara ve uygun yerlere koyulacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Uçak gayet güzel uçuyor. Daha da güzel uçacak :) Videoları bırakıyorum. Zaten YouTube attığım için burada olmasının da zararı yok. Uçağa trim prosedürünü uygulamaya çalışacağım. Burun oldukça ağır. Önce onu hafifleteceğim. Birkaç eksiklik var. Onları düzelteceğim. Videolarda yer yer uçak kadrajdan çıkıyor. Anam sağolsun beni yalnız bırakmadı. Kameramanlık yaptı. Ve teklif ondan geldi ? Videolarda trim yapmak için uğraşıyorum.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
@Ali Haydar GÖK kardeşim, tekrar hayırlı olsun. "Gaza Geldim" mesajı atıp, projeye başlıyorum dediğinde, yine bir lakayıt genç kardeşimiz bir hevesle girişti bu işe, üç gün sonra soğur gider, inşa işi yarıda kalır demiştim içimden, yalan yok... Ama yanılttın beni. Bu konuda oldukça memnunum :) Peki yeter mi ? Hayır yetmez... Bu yalnızca ilk adım...

Hem soru sorman, hem de verilen cevapları anlamaya çalışıp çözümleri doğru şekilde üretmeye uğraşman gerçekten umut verici oldu... Şu an ilk adımı tamamladık. Elimizde düz uçan (ya da uçmaya hevesli bir uçak var)
Karbon fiber, EPP, G10 vb kullanmaksızın imal ettiğimiz dahta, köpük, uhu ve paket bantindan oluşmuş bir uçak... Ha pardon bir de kredi kartları vardı. Onu atlamayalim ???? Bu uçak adama kredi kartı parçalatır ????


Yapım sürecinde baya bahsi geçti ancak buradan tekrarlamakta fayda var:

Amacımız yeterli rijitlikte (kanat ve Elevator kirişleri). Limitli torsiyonel harekete sahip (ileriki safhada buna mudahale edebiliriz ama şu an iniş kalkış vs sırasında esnek olması avantaj) doğru geometrilerle imal edilmiş basit bir uçak yapmaktı. Bunu başardığımızı düşünüyorum.

IMAC antrenmanı yapabilmek için bazı şeylerden feragat ettik. Nedir bunlar ?


1)Kanat yuklemesini artırdık. Şu an model 1100 gram mertebesinde. Bu ilk baştaki plana uygun gittiğimizi gosteriyor. Bu haliyle uçak benzer boyuttaki köpük modellere nazaran daha uçucu oldu. Klâsik düşük yükleme ile uçurtma gibi uçan foamie olmadı. Neden feragat ettik, uçurtmadan. Ne edindik ? Uçan bir model

2)Govde boyunu geriye doğru uzatarak kuyruğun moment kolunu büyüttük. Bu sayede düz uçmayı daha çok seven ve daha kararlı bir model olmasını sağlarken, uçağın yuvarlanabilme yeteneğinden feragat ettik (tumbling)

3)Servo kollarını ve yeke geometrisini azami 29-30 derece arasında olacak şekilde tasarladık. Tasarım hesaba dayalı idi ama imalat keski çekiç düzeni ile kredi kartından oldu. Sorun var mı ? Yok. O zaman devam... Nelerden feragat ettik, yüksek atımlardan. Neden ? Çünkü IMAC de bale yapar gibi geniş manevralar ve düz hatları uçacağız. Snap ve spinlere yetecek kadarlık da bir atımı ayarlamaya çalıştık (30 derece max açıda). Ne kazandık peki ? Yüzeye aktarılan tork arttı, çözünürlük ve merkezlemeden azami şekilde faydalanmış olduk. Zira elimizdeki servolar bütçe odaklı, düşük kabiliyetteydiler.


Bundan sonrası için evet trim adımlarını dikkatli şekilde takip edeceğiz...

Umuyorum ki, güzel bir sürecin sonunda ülkemize ister musabık, ister keyfe keder uçuş yapan bir IMAC'çi dost kazandırmış oluruz
 
Son düzenleme:
Eveeet, nerede kalmıştınız :lol::lol: Biz Maiden'i bitirdik bile :D
Hadi canım :eek: derken bir baktım aşağıdaki mesaja gerçekmiş. :D %p
Videolarda yer yer uçak kadrajdan çıkıyor. Anam sağolsun beni yalnız bırakmadı. Kameramanlık yaptı. Ve teklif ondan geldi ?
Ali, videoları çeken annemize saygılarımızı ilet lütfen. :saygilar:
Umuyorum ki, güzel bir sürecin sonunda ülkemize ister musabık, ister keyfe keder uçuş yapan bir IMAC'çi dost kazandırmış oluruz
@3dholicpilot hocam senin de emeklerine sağlık :thumbup:

Konuyu ve gelişmeleri merakla takipteyim. :hoppa:
 
@Ali Haydar GÖK kardeşim, tekrar hayırlı olsun. "Gaza Geldim" mesajı atıp, projeye başlıyorum dediğinde, yine bir lakayıt genç kardeşimiz bir hevesle girişti bu işe, üç gün sonra soğur gider, inşa işi yarıda kalır demiştim içimden, yalan yok... Ama yanılttın beni. Bu konuda oldukça memnunum :) Peki yeter mi ? Hayır yetmez... Bu yalnızca ilk adım...
Abi o gaz anlık bir gaz değildi :D Daha gerisinde zaten düşüncelerim vardı. Senin IMAC konusunda yazmış oldukların benim için startı veren gaz oldu diyelim :) Tabi hedef olarak IMAC hiç düşünmüyordum. Zaten IMAC'ın ne olduğunu bile bilmiyordum. (Hala tam olarak bilmiyorum. Biraz IMAC videoları izleyeyim :laugh:) Uçaklarla alakalı pilotajımı bilgimi geliştirmek istiyordum. Hatta 3d uçan uçakları da keyifle seyrediyordum. Ama bana daha çok keyif veren şey uçakların vızır vızır 3d hareketler yapması yerine daha sakin bir şekilde yine 3d hareketlerle beraber uçması. Ki IMAC bunu karşılıyor. Belki istediğim sade uçuştan daha sade bir uçuş söz konusu IMAC'da. Belki de istediğim tam olarak bu :D Önce bu sadeyi başaralım. Zaten eklemeler zamanla olabilir. (Diye düşünüyorum :D)
Umuyorum ki, güzel bir sürecin sonunda ülkemize ister musabık, ister keyfe keder uçuş yapan bir IMAC'çi dost kazandırmış oluruz
Abi aynı gazla hatta daha fazla gazla devam :)
 
Abi özel sebeplerden dolayı yaklaşık bir ay durakladım. 1-2 haftadır tekrar başladım. Uçuş gününde 10-20 uçuş yapabilecek şekilde ayarlamalarımı yaptım. Her şeyim hazır derken kırım yaşadım.

Normalde her zaman uçtuğum yerin 100 metre ötesine gittim. Sebebi uçağa iniş takımları takmamdı. Her zaman uçuş yaptığım yere de iniş yapıyordum ama 100 metre ilerisi daha rahat bir iniş imkanı sağlardı bana. Fakat tellerede yakındım orada. Problem çıkacağı hiç aklıma gelmedi. Velhasıl sabah 9 da gittim. Aklıma 12ye kadar 10 uçuş falan yapmak vardı ki; daha ilk uçuşta kumanda ile bağlantı kesildi. Uçak 3-4sn döne döne düştü.

Kırım sebebi olarak
Pil uçuşta çıkmadı.
Aynı ekipmanla daha önce en az 10 kez uçuş yaptım ve sorun yaşamadım.
Kumanda pili zayıf değil.
Geriye son ihtimal tellere her zaman olduğumdan daha yakın olmam kalıyor.

Kırımda sadece izocamlar kırıldı. Harici ekipmanlarda bir sorun yok. Yeni uçağı yaptım, kabası bitti. Muhtemelen haftaya videolar gelir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari