Ü
Yoo hayır. Aslında dört zamanlı nitro motorlar bence en güvenilir motorlardır. Tabii ki senin yazdığın gibi kullanıcı hataları olabilir ama onlar, hani, bile bile lades türü şeylerdir. Ancak yine de motorlarımız bazen elde olmayan bir nedenle stop edebiliyorlar. 3 - 4 bin Euro'luk türbinlerin bile sebepsiz yere stop ettiğini gördüm.Peki bu çok korkulan motor susması durumu, motorlar 4 zamanlı olduğu için mi? Yani 4 zamanlı motorların istemsiz susması riski daha mı büyük? Yoksa uçak motorlarında heli motorlarından farklı riskler mi var?
Benim kısa tecrübem sadece 2 zamanlı heli motorlarında ve hiç havada susmadı benimkiler, veya izlediklerim. Yani bujisini gevşetip fırlatan, havalık açık bırakıldığı için veya karbüratörü veya regülatörü çıkan ve yakıt alamayan, bu sebeplerle susan motorlar gördüm (duydum), ama bunlar motorla değil de, sahibiyle ilgili sorunlar. Baştan önlem alınmış, yapılması gerekenler yapılmış olsa yaşanmayacak sorunlar.
Yada şöyle de sorabilirim, motorların susması felaketine karşın, yukardakilere benzer hataların yapılabileceği riskine karşı mı önlem alınıyor?
İlkinde ise dönüşleri sağlam motor tarafına, sadece rudder ile yapıp aileronları yatışı geri almak için kullanmanın önemini vurguluyor.
Benim kafamdaki yaklaşım ise şu: Herhangi bir anormallikte önce gazı rölantinin azıcık üstüne çekip durumu anlamaya çalışmak ve süzülüşe geçmek. Sonra mümkünse tek motorla piste gelmeyi denemek.
Burada anahtar nokta motor stopunu zamanında farketmek ve hangi motorun durdupunu anlamak.
Bu arada B25'in gerçeği için çok affedici bir uçaktır ve tek motorla rahatlıkla durmuş motor tarafına yatış ve dönüş yapılabilir deniliyor.
Aslında dört zamanlı nitro motor için rölantide otomatik buji kızdırma olayı ek bir güvenlik faktörü olur. Özellikle pas geçiş için.
Bu uçakta motorlar yan monte ediliyor. Herhalde başaşağı olsalardı otomatik buji kızdırıcısız hiç uçmamak gerekirdi.
Maalesef henüz belli değil. Belli olunca buraya yazacağım.Peki maiden ne zaman ?
Ama bunlar TopFlite değil. Ziroli!
Tamamen yanlış bir anlaşılma var burada Emre'cim. Uçakçılar asla motor durmasından bizim gibi korkmazlar, hatta bilakis motorları özellikle havada dursun diye ellerinden geleni yaparlar. Benim anladığım kadarıyla bu motorların belirli aralıklarla durması ve acil iniş senaryosu vermesi gerekiyor, adrenalin ihtiyacı olarak görüyorum ben bu durumu. Bir uçakçının eğer motoru durmuyorsa orada bir terslik var demektir. F3A, pylon tip ayrıca türbin ve benzin motorlu uçak kullanıcılarını bu kapsamın bir tık dışında tutabiliriz diye düşünüyorum. Farkın yapısal ve ekonomik sebeplerle ortaya çıktığını kolayca anlayabiliyoruz.Peki bu çok korkulan motor susması durumu, motorlar 4 zamanlı olduğu için mi? Yani 4 zamanlı motorların istemsiz susması riski daha mı büyük? Yoksa uçak motorlarında heli motorlarından farklı riskler mi var?