Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mordo Abi çok güzel bir konu bence de. :bravo:

Bana pek fazla söyliyecek birşey kalmamış. :laugh:

İlave olarak söyliyebileceğim tek şey modellerimizi sadece yerdeyken değil uçarkende çok iyi izlemeliyiz. Modelimizin uçuş karakterinde meydana gelen anlam veremediğimiz değişimler genellikle bir erken uyarıdır. Bu anlamlandıramadığımız değişim ve vibrasyonların kök sebebini tespit etmek için modelimiz üzerinde sabırla incelemeler yapmalıyız. Genellikle bu incelemelerin sonucuda; gevşeyen bir parça, kullanım ömrünü tamamlamış bir rulman, aşınan bir aksam veya arızalı bir ekipman (servo gibi) ile karşılaşabiliyoruz.

Şunu unutmamak lazım hiçbir değişim sebepsiz değildir, sadece biz bazılarının nedenini bulamayız. :saygilar:
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Celalettin Yazkan' Alıntı:
Mordo Abi periyodik bakım demiş ama önemli olduğu için onu da yazmak istedim.

Ciddi kırımlarda bilhassa ana rotor hasarlarında cyclic servolarında güzelce gözden geçirilmesi lazım zira 1 adet diş kırılmıştır çalışırken belki farkedilemeyebilir ama havada yüke bindiği zaman diğer dişlerde kırılabilir mümkünse servo dişli bölümünün açılıp tamamının gözden geçirilmesinde büyük fayda var.Ayrıca metal dişli denen bazı servoların içinde 1 adet plastik dişli olabiliyor metal yazdığı için çoğu kullanıcı bu kadar detaya inmiyor nasıl olsa kırılmaz mantığıyla yaklaşıyorlar.
Abi çok güzel bir noktaya parmak basmıssın. Benzer bir durum ben de plastik dişli kuyruk servosunda meydana geldi. Kontrol ettiğim normaldi. Ama içime sinmedi ve içini açıp, dişlileri kontrol edeyim dedim. İyi ki de demişim, zira 2 dişli koptu kopmak üzere idi. Ama yük binmeden kontrol edince herşey normal gözüküyordu. Bir ihtimal havada kısmı hasarlı dişlilerin tamamen gitme ihtimali vardı :)
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Bende son uçuşumda sonra evde yaptığım bakımda servoların birinde zorlanma ve takılmalar hisettim,açtığımda metal tozları gördüm dişlilerin arasına girip dönmeleri zorlaştıran
güzelce temizledikten sonra hiç bir kırık dişli bulamadım!ben servoyu değiştirdim yoluma devam ediyorum,
bu aşınmalar ne olabilir?
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mordo Ortasi' Alıntı:
Bende son uçuşumda sonra evde yaptığım bakımda servoların birinde zorlanma ve takılmalar hisettim,açtığımda metal tozları gördüm dişlilerin arasına girip dönmeleri zorlaştıran
güzelce temizledikten sonra hiç bir kırık dişli bulamadım!ben servoyu değiştirdim yoluma devam ediyorum,
bu aşınmalar ne olabilir?
abi normal çalışan bir dişlide aşınma sonucu metal toz olmaz ancak dişilerden birisi sabit kalıp(takılıp kalırsa)diğeri ona sürterek aşınır ve metal tozu oluşur
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Celalettin Yazkan' Alıntı:
abi normal çalışan bir dişlide aşınma sonucu metal toz olmaz ancak dişilerden birisi sabit kalıp(takılıp kalırsa)diğeri ona sürterek aşınır ve metal tozu oluşur
Bence Mordo abi, bu tozlar kırımlar sırasında dişlilerin zorlanması sonrası ortaya çıkan aşınmalar olsa gerek.

Mesela benim Trex 450 PRO Cyclic servolar metal dişliydi. Fakat 10 kırım sonrası teker teker 2 tanesi, full range hareket etmeme başladı. Sonradan kontrol ettiğimde dişliler arasında olmaması gereken boşluklar oluştuğunu gördüm. Sonuç olarak hepsini değiştirdim.
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mordo bey, fikir jimnastiği yaptıran güzel güzel bir konu olmuş. %p Ben de periyodik bakıma çok önem veririm. Mesela periyodik olarak her gece aşağıya iner ne varsa şoyle bir bakar, yapılacak bir şey varsa yaparım, bazan üşenirim, sadece bakar çıkarım. :lol: Şaka bir yana, heli konusunda pek bir varlığım olmasa da, tamamen mekanik bir araç olması nedeniyle her an bir olaya gebe diye düşünüyorum. Bu yüzden, özellikle sert 3D yapanların, bir sorun gözükmese de zaman zaman ağır bakım yapmaları gerekir diye düşünüyorum. :-\
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

DenizSERT' Alıntı:
Birinci sayfadaki mesajı okuyun :)
Kusura bakmayın bilgisayarım yanımda olmadığından anca İzmire dönünce yazabildim, umarım faydalı olur ve beğenilir :RCKolik:
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

bakım konusunda hiç modeli karşıma alıpta şuan bi bakım yapayım demedim ancak her kırımdan sonra komple bir chack-up yapıyorum tabiki :)

birçok şey açıklanmış ama bende tecrübelerimden konuda eksik gördüğüm 2 noktaya deyineyim


her kırımdan sonra ana şaft ve fathering şaftı mutlaka kontrol ederim düz bir zeminde , bunlarda sorun yoksa kullanırım ancak bunların dışında kontrol ettiğim 2 nokta daha var ana şaftı tutan bearing blok lardaki rulmanları şaft takılı değilken parmağımla çevirirm rahat dönmüyorsa veya içinde kum varmış gibi kıtır kıtır ederek dönüyorsa bu rulmanlarıda mutlaka değiştirirm,

birde plastik servo kollarını mutlaka kontrol ederim , dıştan sorun yok gibi görünsede servo kafasına oturan yuvarlak kısmın içindeki dişler aşınmış olabiliyor ve gözle görülmüyor dışardan,

daha önce böyle bir olay başıma geldi çünkü modeli topladım test uçuşu yapıyorum model hoverda hep birtarafa çekiyor , neden neden derken servo kolunu biraz zorlayınca döndüğünü farkettim, servo kafasını söküğnce içinde diş kalmadığını gördüm, iyiki idle up açıp deneme yapmamışım :D
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Bu yazıyı okuyunca dikkat ettim,, 450 min motorunu alındığından bu yana hiç yağlamadım... orjinal align 450m motor. Diğer parçalar da yağlamayı yapmıştım. Motoru hangi yağ ile nasıl yağlamam gerekli?
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

bende özel bi rulman yağı var abi ucu iğne gibi hallederiz buluşunca :)
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

DenizSERT' Alıntı:
Kusura bakmayın bilgisayarım yanımda olmadığından anca İzmire dönünce yazabildim, umarım faydalı olur ve beğenilir :RCKolik:
Eline sağlık Deniz. Gayet güzel bir yazı olmuş. Fakat sana katılmadığım yada birazda bilgi istediğim şu konular var. Ben de bunları vurgulamış / sormuş olayım (MAVI RENK Cümleler ile):

Öncelikle genelde ben ve birçoğumuz 2.el model alıyor o yüzden bu konuda yapılması gerekenleri söyliyim :)
2.el bir model alındığında isterse fabrika toplamış olsun siz muhakkak en ufak vidasına kadar ayırın ve yeniden toplayın.
Kesinlikle, özellikle 2.el ise mutlaka kendimiz baştan söküp toplamalıyız %p

Gelelim modellerin bakımını yapmaya. Benim bu işde ilke edindiğim birşey var oda modellerin kendi civatalarını asla kullanmıyorum. Özellikle align firmasının, ben dahil birçok kişi bu konuda çok çekmiştir. Çözümü ise inox civata kullanmak.
Bu konuda tam olarak sana katılmıyorum Deniz. Align vidalar önerdiğin Inox kadar olmasa da bence orta kalitede. Şahsen 450'de 10 üzerinde kırım sonrası tamir yapmışlığım var. Sadece 1 kere vida baş sıyırdı. O da benim hatam, Loctite fazla sürmüşüm. %p

Not: locktight kullanmayı unutmayın ama ne az ne fazla 2 side iyi değildir.
İşte can alıcı nokta burası bence de %p

Örneğimizi verdikten sonra gelelim bakım tavsiyelerine. Maddeler halinde yazmayı tercih ediyorum;
1: Her uçuşa gitmeden elinize alyan takımınızı alıp bütün vidaları yoklayın, ben japonla yapıştırılıp gevşeyen vida gördüm :)
Kesinlikle
2: Modelinizin kablolarını kontol edin. Bunlar hayati önem taşır ve iyi bir kablolama yapılmadıysa deformasyon yaşanabilir, kırım kaçınılmaz olur.
Kesinlikle
3: Periyodik zamanlarla modelinizin yağlanması gereken yerlerini yağlayın. Hava değişimleri yağların yapısını bozduğundan tutunmada zorluk yaşanabilir. kırım yaşamasanızda 2-3 ayda bir thrust bearring dediğimiz rotor içindeki parçalı rulmanları yağlayın.
Yağlama konusunu biraz daha açar mısın. Sen elektrikli ve yakıtlı modellerde nerede hangi yağı kullanıyorsun Deniz ??
4: Servoların bakımını atlamayın. Kırım yaşarsanız muhakkak kontrol edin eğer yaşamasanızda belli bir süreyle kontol edin mesela ayda bir. Çünkü metal dişli servolar kullanıyoruz ve zamanla ciddi boşluklar oluşabiliyor.
Bu kontrolde servoyu açmayı önerirsin. Biraz daha bilgi alalım lütfen ;)
5: Elektrikli modelse motorunuzun rulmanlarının bakımını aksatmayın. Scorpion her 6 uçuşta bir rulmanlarını yağlamayı öneriyor. Ayrıca yüksek akım geçen lehim bağlantılarıda önemlidir bunlarıda sık sık kontol edin.
Bakım nasıl yapacağız, Hangi yağı kullanıyoruz ??
7: nitro model kullanıyorsanız motorunuzun bakımını ihmal etmeyin. After run oil güzel bir bakım aracıdır. Ayrıca bir tavsiye daha her hafta aynı motor ayarıyla uçmaya kalkarsanız motorunuzu elinize alabilirsiniz. Hava şartları değişkendir muhakkak motoru güzelce ayarlamadan uçmayın.
8: Bunu araya sıkıştırayım servo hornları ballinkler ve metal balları kontrol edin ufak bir çatlak yada gevşeme büyük kırımlara yol açabilir.
Kesinlikle
9: Modelinizin ayarlarını kontrol edin. Flybarlesss kullanıyorsanız ünitenizi flybarlıysa kumandayla modelinizi kontrol edin. Açı değişimleri swash parallelliği ve limitlerde sorun olabilir.
Kesinlikle
10: Pillerin ve yakıtın kontrolünü de unutmayın. Kumanda ve alıcı pili hayati önem taşır. Elektriklide ana pillerin hücresel durumları nitroda yakıtın taze olması çok önemlidir.
Kesinlikle. Bu pil yüzünden ne modeller gitmiştir :-\

Ayrıca bunu bakım olarak almayabilirsiniz ama firmaların modellerin yanında yolladığı parçalar o aletin mükemmeli değildir. Genellikle satış politikasıdır, bu alet bi yerden bi sure sonra fire vermeli onlarda kazanmalıdır. O yüzden gereken upgradeleri yapmaktan kaçınmayın :)
Bu kısımda da tam olarak aynı fikirde değişiz. Bence upgrade büyük bir çoğunluğu para tuzağı. Bilinen bir markanın çok az kritik upgrade oluyor. bunları almak yeterli olacaktır diye düşünüyorum. Yani bu da benim düşüncem, belki de yanlıştır, emin olamadım :laugh:
 
Mesut AKIN' Alıntı:
bakım konusunda hiç modeli karşıma alıpta şuan bi bakım yapayım demedim ancak her kırımdan sonra komple bir chack-up yapıyorum tabiki :)

birçok şey açıklanmış ama bende tecrübelerimden konuda eksik gördüğüm 2 noktaya deyineyim

her kırımdan sonra ana şaft ve fathering şaftı mutlaka kontrol ederim düz bir zeminde , bunlarda sorun yoksa kullanırım ancak bunların dışında kontrol ettiğim 2 nokta daha var ana şaftı tutan bearing blok lardaki rulmanları şaft takılı değilken parmağımla çevirirm rahat dönmüyorsa veya içinde kum varmış gibi kıtır kıtır ederek dönüyorsa bu rulmanlarıda mutlaka değiştirirm,
Valla üstad, ben de hiç bir kırımda shaft kurtulmadı. Hepsinde de her ikisi de hasar gördü :laugh: 1 kere de Bearing Rulmanlardan birisinin sesi senin de dediğin gibi,sanki içine kum girmiş gibiydi. Tabii ki hemen değiştirdim :D
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

DenizSERT' Alıntı:
bende özel bi rulman yağı var abi ucu iğne gibi hallederiz buluşunca :)

saol Deniz kds yi topladıysan bu hafta sonu bir buluşma yapalım :)
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Bende kırmızı ile cevaplıyım :)
Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Eline sağlık Deniz. Gayet güzel bir yazı olmuş. Fakat sana katılmadığım yada birazda bilgi istediğim şu konular var. Ben de bunları vurgulamış / sormuş olayım (MAVI RENK Cümleler ile):

Öncelikle genelde ben ve birçoğumuz 2.el model alıyor o yüzden bu konuda yapılması gerekenleri söyliyim :)
2.el bir model alındığında isterse fabrika toplamış olsun siz muhakkak en ufak vidasına kadar ayırın ve yeniden toplayın.
Kesinlikle, özellikle 2.el ise mutlaka kendimiz baştan söküp toplamalıyız %p

Gelelim modellerin bakımını yapmaya. Benim bu işde ilke edindiğim birşey var oda modellerin kendi civatalarını asla kullanmıyorum. Özellikle align firmasının, ben dahil birçok kişi bu konuda çok çekmiştir. Çözümü ise inox civata kullanmak.
Bu konuda tam olarak sana katılmıyorum Deniz. Align vidalar önerdiğin Inox kadar olmasa da bence orta kalitede. Şahsen 450'de 10 üzerinde kırım sonrası tamir yapmışlığım var. Sadece 1 kere vida baş sıyırdı. O da benim hatam, Loctite fazla sürmüşüm. %p

Sıyıran vida yoktur çok locktight vardır diyorsun abi :thumbup: Doğrudur ama ben çok çektim bi daha kullanmıyorum, hem kim istemez simsiyah frame üstünde parlak parlak vidaları :)

Not: locktight kullanmayı unutmayın ama ne az ne fazla 2 side iyi değildir.
İşte can alıcı nokta burası bence de %p

Örneğimizi verdikten sonra gelelim bakım tavsiyelerine. Maddeler halinde yazmayı tercih ediyorum;
1: Her uçuşa gitmeden elinize alyan takımınızı alıp bütün vidaları yoklayın, ben japonla yapıştırılıp gevşeyen vida gördüm :)
Kesinlikle
2: Modelinizin kablolarını kontol edin. Bunlar hayati önem taşır ve iyi bir kablolama yapılmadıysa deformasyon yaşanabilir, kırım kaçınılmaz olur.
Kesinlikle
3: Periyodik zamanlarla modelinizin yağlanması gereken yerlerini yağlayın. Hava değişimleri yağların yapısını bozduğundan tutunmada zorluk yaşanabilir. kırım yaşamasanızda 2-3 ayda bir thrust bearring dediğimiz rotor içindeki parçalı rulmanları yağlayın.
Yağlama konusunu biraz daha açar mısın. Sen elektrikli ve yakıtlı modellerde nerede hangi yağı kullanıyorsun Deniz ??

Modelin rulmanlarını belli aralıklarla yağlamak herzaman aşınmayı önler o yüzden, Rulmanlarda heli option un bearing oili var onu edindim onu kullanıyorum abicim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ayrıca shaftlara ince gres yada yüzyılın mucizesi vd40 kullanıyorum ki üzerinde kayan swash ve slider rahat hareket etsin. tabi boca etmiyoruz bir beze yada pamuga sürüp shafta uyguluyoruz. onun dışında dişlilerde orta sertlikte dişlinin rengine göre gress kullanıyorum buda aşınmayı boşluk oluşmasını indirgiyor. Zamanında Tareq de bu konuda olumlu cevap vermişti :)



4: Servoların bakımını atlamayın. Kırım yaşarsanız muhakkak kontrol edin eğer yaşamasanızda belli bir süreyle kontol edin mesela ayda bir. Çünkü metal dişli servolar kullanıyoruz ve zamanla ciddi boşluklar oluşabiliyor.
Bu kontrolde servoyu açmayı önerirsin. Biraz daha bilgi alalım lütfen ;)

Evet servoyu açıp dişlilerini temizlemek varsa elinizde göz merceğiyle kontrol etmek varsa sıkıntı onarmak ve ince gres kullanarak yağlayıp geri kapatmak :)

5: Elektrikli modelse motorunuzun rulmanlarının bakımını aksatmayın. Scorpion her 6 uçuşta bir rulmanlarını yağlamayı öneriyor. Ayrıca yüksek akım geçen lehim bağlantılarıda önemlidir bunlarıda sık sık kontol edin.
Bakım nasıl yapacağız, Hangi yağı kullanıyoruz ??

Bazı motorlar sökülmeden olmuyor ama bazı motorlar shaftın içindeki delik ve kanal sayesinde rulmanlarını yağlamaya izin veriyor. Benim tavsiyem motor çıkartılıp sökülüp temizlenmeli zamanla tozdu oydu buydu motora yapışabiliyor.
Ve sonra yağlamak en uygun yağ için;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


7: nitro model kullanıyorsanız motorunuzun bakımını ihmal etmeyin. After run oil güzel bir bakım aracıdır. Ayrıca bir tavsiye daha her hafta aynı motor ayarıyla uçmaya kalkarsanız motorunuzu elinize alabilirsiniz. Hava şartları değişkendir muhakkak motoru güzelce ayarlamadan uçmayın.
8: Bunu araya sıkıştırayım servo hornları ballinkler ve metal balları kontrol edin ufak bir çatlak yada gevşeme büyük kırımlara yol açabilir.
Kesinlikle
9: Modelinizin ayarlarını kontrol edin. Flybarlesss kullanıyorsanız ünitenizi flybarlıysa kumandayla modelinizi kontrol edin. Açı değişimleri swash parallelliği ve limitlerde sorun olabilir.
Kesinlikle
10: Pillerin ve yakıtın kontrolünü de unutmayın. Kumanda ve alıcı pili hayati önem taşır. Elektriklide ana pillerin hücresel durumları nitroda yakıtın taze olması çok önemlidir.
Kesinlikle. Bu pil yüzünden ne modeller gitmiştir :-\

Ayrıca bunu bakım olarak almayabilirsiniz ama firmaların modellerin yanında yolladığı parçalar o aletin mükemmeli değildir. Genellikle satış politikasıdır, bu alet bi yerden bi sure sonra fire vermeli onlarda kazanmalıdır. O yüzden gereken upgradeleri yapmaktan kaçınmayın :)
Bu kısımda da tam olarak aynı fikirde değişiz. Bence upgrade büyük bir çoğunluğu para tuzağı. Bilinen bir markanın çok az kritik upgrade oluyor. bunları almak yeterli olacaktır diye düşünüyorum. Yani bu da benim düşüncem, belki de yanlıştır, emin olamadım :laugh:

Herşeyin metalini alıp takmak hada başka marka olsun çamurdan olsun demek tabiki yalnış ben araştırıp gereken upgradelerin yapılması taraftarıyım :) Aslında aynı fikirdeyiz.
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

kadir kocaman' Alıntı:
saol Deniz kds yi topladıysan bu hafta sonu bir buluşma yapalım :)
Bugun toplayacağım kumanda lazım ama :D