Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mordo Ortaşı

Tecrübeli Uye
Katılım
5 Ocak 2013
Mesajlar
852
Tepkime puanı
1,116
Yaş
71
Konum
istanbul
İlgi Alanı
Hepsi
Sayın ustalar
Kullanmakta olduğumuz helikopterlerimizde kırım yaşadığımızda mecburen
Kırılan parçaları değiştiriyoruz.
Peki kırım yaşamadan bir zaman sonra değiştirmemiz veya kontrol etmemiz gereken
Parçalar nelerdir.
Siz bunu tecrübe etmiş olmalısınız,paylaşırsanız biz acemiler biraz olsun havada
Kötü bir süprizden kurtulmuş olabiliriz.
Hepinize keyifli ve kırımsız uçuşlar dilerim...
 
Sayın ustalar

Abi öncelikle soru çok güzel bir soru :thumbup: Özellikle ilk başladığım zamanlar benim de aklıma gelmiş ve kısmı de olsa araştırmıştım bu soruyu.

Sonra uçuş sürem ile kırım sayısı orantısız olunca :laugh: nasılsa kırımlardan sonra kontrol ediyorum deyip, çok da peşine düşmemiştim :D

Özellikle yurtdışında konu ile ilgili epey bir paylaşım vardı, hatırladığım kadarı ile. Bakalım bizlerden neler gelecek ;) Sonra tüm bunları ayrı bir konu başlığı altında toplar, güzel bir kaynak konu daha yayınlamış oluruz :)

Şahsen bildiğim / uyguladıklarımı paylaşacak olursam :

1- Yaklaşık her 20 uçuş sonrası, mekanik olarak mümkün olduğunca. özellikle vidaları kontrol etmeye çalışıyorum
2- Periyodik olarak değiştirilmesi gereken en kritik parça olarak, benim bildiğim rulmanlar. XXX uçuş sonrası tüm rulmanların değiştirilmesini tavsiye edenler vardı diye hatırlıyorum.
3- Yine hatırladığım kadarı ile diğer kritik parçada, özellikle DFC sistemler için, Feathering Shaft bulunan "Damper Rubber" lar. Bunların yine xxx uçuş sonrası mutlaka değiştirilmesi öneriliyor.

Diğer arkadaşlardan cevap gelinceye kadar, ben de araştırmaları başlayayım, bakalım neler çıkacak :)
 
Öncelikle genelde ben ve birçoğumuz 2.el model alıyor o yüzden bu konuda yapılması gerekenleri söyliyim :)
2.el bir model alındığında isterse fabrika toplamış olsun siz muhakkak en ufak vidasına kadar ayırın ve yeniden toplayın. Bunun bize faydasına gelince modelde oluşan bir sorun varsa ilk elden kontrol etmiş olursunuz ve ilerde kırım yaşama riskiniz azalır ve eğer kırım yaşarsanız da neden sorusunun cevapları azalır sizde keşke bi bakım yapsaydım diye üzülmezsiniz. yaklaşık 1 yıldan fazladır kendi topladığım hiçbir modeli düşürmedim benim gibi deli deli uçan biri için bence büyük başarı aam tabii burda yapılan işin önemi büyük.

Gelelim modellerin bakımını yapmaya. Benim bu işde ilke edindiğim birşey var oda modellerin kendi civatalarını asla kullanmıyorum. Özellikle align firmasının, ben dahil birçok kişi bu konuda çok çekmiştir. Çözümü ise inox civata kullanmak. Bunlar paslanmaz çeliktir ve mıknatıs tutmaz. İstediğiniz her ebatta tedarik edebilirsiniz ve 3 kere trex 700 toplıycak civata 5 lira civarı :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Not: locktight kullanmayı unutmayın ama ne az ne fazla 2 side iyi değildir.

Örneğimizi verdikten sonra gelelim bakım tavsiyelerine. Maddeler halinde yazmayı tercih ediyorum;
1: Her uçuşa gitmeden elinize alyan takımınızı alıp bütün vidaları yoklayın, ben japonla yapıştırılıp gevşeyen vida gördüm :)
2: Modelinizin kablolarını kontol edin. Bunlar hayati önem taşır ve iyi bir kablolama yapılmadıysa deformasyon yaşanabilir, kırım kaçınılmaz olur.
3: Periyodik zamanlarla modelinizin yağlanması gereken yerlerini yağlayın. Hava değişimleri yağların yapısını bozduğundan tutunmada zorluk yaşanabilir. kırım yaşamasanızda 2-3 ayda bir thrust bearring dediğimiz rotor içindeki parçalı rulmanları yağlayın.
4: Servoların bakımını atlamayın. Kırım yaşarsanız muhakkak kontrol edin eğer yaşamasanızda belli bir süreyle kontol edin mesela ayda bir. Çünkü metal dişli servolar kullanıyoruz ve zamanla ciddi boşluklar oluşabiliyor.
5: Elektrikli modelse motorunuzun rulmanlarının bakımını aksatmayın. Scorpion her 6 uçuşta bir rulmanlarını yağlamayı öneriyor. Ayrıca yüksek akım geçen lehim bağlantılarıda önemlidir bunlarıda sık sık kontol edin.
7: nitro model kullanıyorsanız motorunuzun bakımını ihmal etmeyin. After run oil güzel bir bakım aracıdır. Ayrıca bir tavsiye daha her hafta aynı motor ayarıyla uçmaya kalkarsanız motorunuzu elinize alabilirsiniz. Hava şartları değişkendir muhakkak motoru güzelce ayarlamadan uçmayın.
8: Bunu araya sıkıştırayım servo hornları ballinkler ve metal balları kontrol edin ufak bir çatlak yada gevşeme büyük kırımlara yol açabilir.
9: Modelinizin ayarlarını kontrol edin. Flybarlesss kullanıyorsanız ünitenizi flybarlıysa kumandayla modelinizi kontrol edin. Açı değişimleri swash parallelliği ve limitlerde sorun olabilir.
10: Pillerin ve yakıtın kontrolünü de unutmayın. Kumanda ve alıcı pili hayati önem taşır. Elektriklide ana pillerin hücresel durumları nitroda yakıtın taze olması çok önemlidir.

Ayrıca bunu bakım olarak almayabilirsiniz ama firmaların modellerin yanında yolladığı parçalar o aletin mükemmeli değildir. Genellikle satış politikasıdır, bu alet bi yerden bi sure sonra fire vermeli onlarda kazanmalıdır. O yüzden gereken upgradeleri yapmaktan kaçınmayın :)

Benim diyebileceklerim bu kadar bu söylediklerimden kendinize bir yol çıkarın ve bunları uygulayın. Bu sayade pilotaj harici kırım yaşamadığınızı göreceksiniz.

Sorusu olan özel mesaj atabilir yada bu sayfadan ulaşabilir , yaptıklarımı takip edebilirsiniz :)
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mehmet bey
Trex 550 Dfc rulman ölçülerini nereden bulabilirim.


iPad 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
Re: Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mordo abi bütün rulmanlarin kodları kitapçık ta yazıyor. Karaköy de birlik Rulman var. Kodu ilet onlara eve kadar kargo bile yapıyorlar.

Ben bütün modellerini en küçük vidasina kadar 50 ucusta bir tutuyorum.

Pillerin modellerin kaç uçuşu olduğunu kaç Kırım yaptıklarını hangi parçalar değişti gibi bir logum bile var. Şimdi de elimdeki yedek envanterini bir log-liste yapıcam. Acayip ise yarıyor tavsiye ederim.

En iyisi Kırım olsun olmasın belli bir ucusta komple ama komple sokup takmak abi. Biraz uzun sürüyor ama mekanik olarak hiç Kırım yapmadım daha. Hep kendi hatamdan düştü.

Sent from SpaceShipOne...
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Benden de naçizane bir öneri, ball linklerin mutlaka periyodik olarak değiştirilmesi iyi olur.Zira zamanla plastikleri gevreme yapıyor(bilhassa 450 sınıfta) , ben sizler kadar usta ve sık uçan bir modelci değilim, ancak modelimi haftada bir kez olsun , şöyle önüme alır , uçmasam da kedi sever gibi severim. :laugh:
Yine böyle bir rutin hasret giderme içtimasında , ball linkin birinin üstünden çatlak olduğunu ve bu çatlağın elle kontrol edilmedikten sora , asla gözle görünemeyeciğine dehşet dolu gözlerle şahit oldum. :eek:.Eğer farketmesem ve takibinde bir uçuş denemesi yapsaydım , bomba gibi bir boom strike beni bekliyor olacaktı.Vidalar bilhassa nitro modellerde mutlaka denetlenmeli, rulmanlara daha gelmedim.Henüz oraya kadar işin piri olamadım, ama sanki arada sadece rulmanlara minnacık yağdanlık dokunuşu yapsak , acaba sese ve sürtünmeye olumlu yönde bir etkisi olur mu.Sanırım olur, bunu da denemek istiyorum. :RCKolik:
 
Re: Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mehmet Karakaya' Alıntı:
Mordo abi bütün rulmanlarin kodları kitapçık ta yazıyor. Karaköy de birlik Rulman var. Kodu ilet onlara eve kadar kargo bile yapıyorlar.
........
En iyisi Kırım olsun olmasın belli bir ucusta komple ama komple sokup takmak abi. Biraz uzun sürüyor ama mekanik olarak hiç Kırım yapmadım daha. Hep kendi hatamdan düştü.
Mehmet teşekkürler vermiş olduğun faydalı bilgiler ve tercübeni aktardığın için...
 
Sayın ustalar

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Abi öncelikle soru çok güzel bir soru :thumbup: Özellikle ilk başladığım zamanlar benim de aklıma gelmiş ve kısmı de olsa araştırmıştım bu soruyu.
........................
Diğer arkadaşlardan cevap gelinceye kadar, ben de araştırmaları başlayayım, bakalım neler çıkacak :)
Mehmet bey teşekkürler.
ustalar tecrübelerini aktaraktarsalar hepimiz çok faydalanmış olacağız.
 
Sayın ustalar

Mordo Ortasi' Alıntı:
Mehmet bey teşekkürler.
ustalar tecrübelerini aktaraktarsalar hepimiz çok faydalanmış olacağız.
Aynen abi %p Ben de en az senin kadar takipteyim :)
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Ben de en fazla Hakan'ın yazdığı ball linklerden tırsıyorum zira bir tanesinin havada kopması parçalanması helinin sizin kontrolunuzdan çıkması demek bu da en korktuğum şey.Bilhassa hard 3D yapanlar heliyi kendine çok yaklaştırıyorlar.
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Celalettin Yazkan' Alıntı:
Ben de en fazla Hakan'ın yazdığı ball linklerfden tırsıyorum zira bir tanesinin havada kpması parçalanması helinin sizin kontrolunuzdan çıkması demek bu da en korktuğum şey.Bilhassa hard 3D yapanlar heliyi kendine çok yaklaştırıyorlar.
Model Flybarlı ise neyse bir nebze daha, bir de FBL özellkle DFC kafa ise :rolleyes: Hepi topu 2 ball link tutuyor abi :-\

Hatırlarsan Türker kardeşim ilk 700'ni , bu linklerden birinin hover sırasında yerinden çıkmasından dolayı kaybetti ya :-\

Aslına düşünülürse, bu modelcilik hiç akıl karı bir iş değil, ama yapıyoruz işte :D Ama senin de belirttiğin gibi her ihtimali düşünerek uçmak lazım %p
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Mordo Abi periyodik bakım demiş ama önemli olduğu için onu da yazmak istedim.

Ciddi kırımlarda bilhassa ana rotor hasarlarında cyclic servolarında güzelce gözden geçirilmesi lazım zira 1 adet diş kırılmıştır çalışırken belki farkedilemeyebilir ama havada yüke bindiği zaman diğer dişlerde kırılabilir mümkünse servo dişli bölümünün açılıp tamamının gözden geçirilmesinde büyük fayda var.Ayrıca metal dişli denen bazı servoların içinde 1 adet plastik dişli olabiliyor metal yazdığı için çoğu kullanıcı bu kadar detaya inmiyor nasıl olsa kırılmaz mantığıyla yaklaşıyorlar.
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Celalettin bey teşekkürler
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Yavaş yavaş faydalı bilgiler gelmeye başladı...
 
Heli Periyodik Bakım Tavsiyelerinizi Öğrenebilir miyim Ustalar

Raptoru aldıktan sonra hep benim de aklımda olan bir soruydu bu. Konuyu açan Mordo Bey'e ve cevaplayanlara teşekkürler.
Konuyu takip etmekteyim.