Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Modelin gövdesinde, "kaplama" sınıfına giren tüm dahta işçiliği tamamlandı. Artık yavaş yavaş detayların oluşturulmasına başladım.

İlk olarak ana iniş takımı kapakları bölgesine el attım. Referans olarak kullandığım 1/48 ölçekli plastik maketten ölçüler alıp bunları büyük model üzerine uyarlayarak tekerleğin ve dikmenin gireceği açıklıkları belirleyip, geri kalan kısımları 2.4mm lik balsa levhalarla, gerekli olan yerlerde balsa çıtalarla destekleyerek kapladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kuyrukta dikey stabın altında kalan kısım da bir miktar dahta heykeltraşlığı gerektiren bir bölgeydi.

Elimdeki plastik maket -2 versiyonuna ait, ama nihai kararla yapacağımız model -5 versiyonu ve bu iki versiyonun kuyrukları çok farklı, o yüzden platik maket yerine kitaplarda ve internetteki fotoğrafları kullanarak kaba bir şekil oluşturacak balsa parçaları kesip yerlerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra ilk tur kaba zımpara ile genel şeklini verdim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk şekillendirme sonrasında açıkta kalan boşluklar balsa parçalar ve hafif macun ile dolduruldu ve ikinci tur şekillendirme için kurumaya bırakıldı.
 
Son ve nispeten en çok emek gerektirecek kısım hava girişlerinin şekillendirilmesi idi. Ziroli planının enteresan noktalarından birisi burası. Genel olarak plana baktığımızda -5 modelinden özellikler taışıdığını görüyoruz (rudder parçalarının ayrımı, kanopide arkada ikinci güçlendirme şeridinin olması gibi), ama bazı bölgeler çok net olarak -2 versiyonunu işaret ediyor, bunlar kuyrukkta dikey stabın altındaki kısımla hava girişlerinin şekli. Ziroli amca neden böyle bir yol izlemiş bilmiyorum, belki o zamanda elinde yeterli kaynak olmadığı içindir belki de sadece inşaat kolaylığı açısından böyle bir yol izlemiştir, ki bu tür değişiklikleri tasarımın genelinde görmek mümkün. (bu konu yabancı forumlarda elbet tartışılmıştır ama çok da ilgilenmediğim için araştırmadım açıkçası, ilerde scale eklemeler yaparsam modele o zaman girerim bu detaylara, tartışılmadıysa da ben başlatırım tartışmaları :) )

Şimdi gelelim farklara, öncelikle, tüm detayıyla bu konuları okumak isteyen olursa şu bağlantılara tıklayıp açılan sayfalara göz gezdirebilir.





Ayrıca her iki versiyondan da birer uçağın detaylı foto galerisini aşağıdaki linklere tıklayarak görebilirsiniz:





Şimdi gelelim mevzuya, Grumman mühendisleri F9F-2 modelinden edinilen tecrübeyle -5 versiyonunu tasarlarken kanat profilinde de ufak değişikliklere gitmişler, ses hızına yaklaşılan hızlarda (transonic) daha ince kanat profilinin daha az sürükleme sağladığını farkettikleri için de kanadın uç kısmında profil kalınlığını %12'den %10'a düşürmüşler. Ama kanat kökünde de aynı etkiyi yapmak için kanat profilini "inceltirlerse" tüm kanat katlama mekanizmasının baştan aşağı yeniden tasarlanması gerekeceği için farklı bir yol izlemişler. Kanat profilinin kalınlığı yukarıda da yazdığım gibi % olarak ifade edilir, yani aslında bir orandır, profilin kalınlığının profilin boyuna olan oranıdır. Yani %10 kalınlıklı bir profil dediğimiz zaman profilin kalınlığının boyuna olan oranının 1/10 olduğunu anlarız. Bu oranı değiştirmenin de iki yolu vardır, ilki profilin kalınlığını değiştirmek, ikincisi ise profilin boyunu değiştirmek. İşte, Grumman mühendisleri de kanat kökünde daha ince bir kanat profili elde edebilmek için kanadı inceltmek yerine boyunu uzatma yolunu seçmişler. Böylece kanat katlama mekanizması, flap, aileron kontrol aktarmaları gibi pek çok sistemi hiç değiştirmeden daha ince bir kanat profiline ulaşmışlar. Ayrıca hava girişlerinin şeklini de daha verimli olan bir şekle modifiye etmişler, tüm bu modifikasyolar uçağın inişe 13 mph gibi hatırı sayılır bir hız farkıyla (tabi ki daha yavaş olarak) gelebilmesini sağlamış. O yüzden hava girişlerindeki bu değişiklikler sonradan pek çok -2 modeline de uygulanmış (bu yüzden sadece hava girişlerine bakarak modelin gerçekten -2 mi yoksa -5 mi olduğunu anlamak pek mümkün olmuyor)

Kanat kökünde yapılan bu değişiklikler yukarıdaki yazıda verilmiş olan ve aşağıda da paylaştığım çizimde çok güzel özetlenmiş durumda:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çizimdeki kesikli çizgiler -2 versiyonunun kanat planını düz çizgiler ise -5 versiyonunun kanat planını göstermekte. Yapılan uzatma ve hava girişlerindeki farklı şekil ilk bakışta göze çarpıyor.

Bu çizimi alıp uygun boyuta getirip Ziroli amcanın planıyla üst üste oturttuğum zaman şöyle bir görüntü ortaya çıktı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Görünüşe göre, firar kenarını Ziroli amca zaten -5 versiyonuna yakın bir şekilde çizmiş (kanat alanını arttırmak istemesi gayet anlaşılır bir şey değil mi ) Bu benim de işime geliyor tabi ki, sadece ön taraftaki değişiklikleri yapmak yeterli olacak :thumbup:

Hava girişlerinin hücum kenarlarındaki şekile ilave olarak gövde yanlarında olan şekiller de oldukça dikkat çekici ve karakteristik bir yapıya sahipler. Ziroli amca bu kısımları sadece 1.6mm'lik balsa levha yapıştırmak suretiyle "geçiştirmiş". Oysa ki gerçekte bu kısım çok daha kalın (model ölçeğinde yaklaşık 10mm civarında). Tabi Ziroli amcanın bu modeli DF olarak tasarladığını unutmamak gerek, hava girişinin büyüklüğü DF sisteminin performansı için çok önemli, bu hava girişini daraltmak istememiş olması çok normal, tabi bir de inşaat kolaylığı meselesi var :) Benim için hava girişindeki bu daralma çok da kritik değil açıkçası, o yüzden tam olarak scale olmasa da gerçeğine benzeyen birşey elde etmeye çalışacağım. Burada da yine Plastik maket ve diğer çizimler, fotoğraflar vs referans olarak kullanılacak.

Şu aşamada çok fazla bir ilerleme kaydedemedim, şimdilik sadece Ziroli'nin 1.6mm olarak verdiği şekileri 2.4mm balsadan kesip yerlerine yapıştırdım ve hava girişinin iç duvarının nihai olarak geleceği açıyı kabaca belirleyip hava girişlerine işaretledim. Bu işaretler kullanılarak 2.4mm lik parçaların üzerilerine yumuşak balsa levhalardan ek yapıp zımparalayarak nihai hallerine getireceğim. En son olarak da hücum kenarı çıtaları eklenip şekillendirilecekler.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ufaktan ufaktan iniş takımı kapaklarına da el atayım dedim.
Ana kapaklar iki parça, bir parçası iç kısımda ve sadece inis takimları açılıp/toplanırken açılacaklar, onun dışında hep kapalı kalacaklar. Dıştaki kapak ise dikmeye bağlı olacak ve iniş takımıyla birlikte açılıp kapanacak.

İlk olarak içteki kapağa giriştim. 1.5mm lik kontraplaktan bir kapak kesip yerine alıştırdım ve menteşeledim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Esas mesele bu iç kapakların her ikisinin de tek servo ile kontrol edilmesi olacak. Önce direk servoya bağalanan bir sistem deneyeceğim, eğer o işe yaramazsa iki belcrank sistemi ile tek servoyla iki kapağı kontrol edeceğim. O da işe yaramazsa kaçınılmaz iki ayrı servo yoluna godeceğim :)
 
Evirdim çevirdim ama servoya direk bağlı bir tasarım yapamadım. Kapaklar arası mesafe çok dar, aralarına girebilen servo yekesinin atımı kapakları yeterince açamıyor, ulaşabildiğin en geniş açı 50 derece oldu ki bana tekerleğin güvenle kapanabilmesi için en azından 60-65 derecelik bir açı gerekli. Mecbur B planına geçtim, yani tek servo-iki belcrank ile aktarım.

Belcrankların tam simetrik olması için bir kaide tasarlayıp prototip olarak bastım ve belcrankları monte ettim. Şöyle birşey oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yerlerindeyken ve kapak açıkken:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçları boşta olan klevislere de çubuklar takılıp depo ile hava kanalları arasındaki boşluktan yukarı çıkartılacaklar. Burada da bir platform üzerine yerleştirilecek servoya bağlanacaklar.

Şu an için elle yaptığım denemelerde sistem güzel çalışıyor gibi görünüyor. Diğer tarafın kapağını da takıp servo bağlantısını yapınca gerçek olarak göreceğiz ne kadar iyi ya da kötü olduğunu...
 
İnşallah bir problem çıkarmaz Evren hocam, zurnanın zart dediği bir yer.....işte esas burada sabır gerekiyor, hataya fırsat vermemek adına , en az 100 kere falan test etmeli ki, için rahat uçabilesin, hoş ...meretlerin edeceği varsa illa o uçuşta ediyorlar edeceklerini de , orası da ayrı bir bedevi- kutup ayısı mevzusu :laugh:
Azmine ve hızına hayranız, görelim bakalım daha neler olacak :thumbup:
 
Aynen dediğiniz gibi Hakan Bey, ince ve hassas işler. Bir de üzerine oldukça dar ve sınırlı alanda yapmak zorunda olunca daha da zorlaşıyor. Sistemin kapalı ortamda test edilmesi de aslında yeterli değil, uçuş sırasındaki hava akımının etkisi de büyük, sabit bir yük vererek test etmek de mümkün tabiki, en azından biraz daha güvenlik payı veriyor ama tam olarak hava akımının etkisini benzeştiremiyor o da. Hanım izin verse eve rüzgar tüneli yapacağım bu gibi şeyleri test etmek için ama henüz izin koparamadım ;D:lollol::evil:

:saygilar:
 
Bilim ve teknoloji "deliler" sayesinde ilerlerken "makul insanlar" tarafından frenleniyor!

Valla nerdeyse üzülecektim şimdi böyle gözlerim dolar gibi oldu :cry: Ama evde boyahane, torna&tesviye, 3D printer, haddehane, press, freze, CNC, lazer, ışın tabancası, fotoğraf sütüdyosu......... ve daha benim adını bile bilmediğim bilemem nelerin olduğunu düşününce vazgeçtim. ;D

Sanki birtek fren yokmuş gibi geldi yine. :lol::lol::lol:

Not : Sonradan aklıma geldi onuda koşu bandından test etmiştik dimi. :laugh:
 
Son düzenleme: