Son ve nispeten en çok emek gerektirecek kısım hava girişlerinin şekillendirilmesi idi. Ziroli planının enteresan noktalarından birisi burası. Genel olarak plana baktığımızda -5 modelinden özellikler taışıdığını görüyoruz (rudder parçalarının ayrımı, kanopide arkada ikinci güçlendirme şeridinin olması gibi), ama bazı bölgeler çok net olarak -2 versiyonunu işaret ediyor, bunlar kuyrukkta dikey stabın altındaki kısımla hava girişlerinin şekli. Ziroli amca neden böyle bir yol izlemiş bilmiyorum, belki o zamanda elinde yeterli kaynak olmadığı içindir belki de sadece inşaat kolaylığı açısından böyle bir yol izlemiştir, ki bu tür değişiklikleri tasarımın genelinde görmek mümkün. (bu konu yabancı forumlarda elbet tartışılmıştır ama çok da ilgilenmediğim için araştırmadım açıkçası, ilerde scale eklemeler yaparsam modele o zaman girerim bu detaylara, tartışılmadıysa da ben başlatırım tartışmaları
)
Şimdi gelelim farklara, öncelikle, tüm detayıyla bu konuları okumak isteyen olursa şu bağlantılara tıklayıp açılan sayfalara göz gezdirebilir.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ayrıca her iki versiyondan da birer uçağın detaylı foto galerisini aşağıdaki linklere tıklayarak görebilirsiniz:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdi gelelim mevzuya, Grumman mühendisleri F9F-2 modelinden edinilen tecrübeyle -5 versiyonunu tasarlarken kanat profilinde de ufak değişikliklere gitmişler, ses hızına yaklaşılan hızlarda (transonic) daha ince kanat profilinin daha az sürükleme sağladığını farkettikleri için de kanadın uç kısmında profil kalınlığını %12'den %10'a düşürmüşler. Ama kanat kökünde de aynı etkiyi yapmak için kanat profilini "inceltirlerse" tüm kanat katlama mekanizmasının baştan aşağı yeniden tasarlanması gerekeceği için farklı bir yol izlemişler. Kanat profilinin kalınlığı yukarıda da yazdığım gibi % olarak ifade edilir, yani aslında bir orandır, profilin kalınlığının profilin boyuna olan oranıdır. Yani %10 kalınlıklı bir profil dediğimiz zaman profilin kalınlığının boyuna olan oranının 1/10 olduğunu anlarız. Bu oranı değiştirmenin de iki yolu vardır, ilki profilin kalınlığını değiştirmek, ikincisi ise profilin boyunu değiştirmek. İşte, Grumman mühendisleri de kanat kökünde daha ince bir kanat profili elde edebilmek için kanadı inceltmek yerine boyunu uzatma yolunu seçmişler. Böylece kanat katlama mekanizması, flap, aileron kontrol aktarmaları gibi pek çok sistemi hiç değiştirmeden daha ince bir kanat profiline ulaşmışlar. Ayrıca hava girişlerinin şeklini de daha verimli olan bir şekle modifiye etmişler, tüm bu modifikasyolar uçağın inişe 13 mph gibi hatırı sayılır bir hız farkıyla (tabi ki daha yavaş olarak) gelebilmesini sağlamış. O yüzden hava girişlerindeki bu değişiklikler sonradan pek çok -2 modeline de uygulanmış (bu yüzden sadece hava girişlerine bakarak modelin gerçekten -2 mi yoksa -5 mi olduğunu anlamak pek mümkün olmuyor)
Kanat kökünde yapılan bu değişiklikler yukarıdaki yazıda verilmiş olan ve aşağıda da paylaştığım çizimde çok güzel özetlenmiş durumda:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Çizimdeki kesikli çizgiler -2 versiyonunun kanat planını düz çizgiler ise -5 versiyonunun kanat planını göstermekte. Yapılan uzatma ve hava girişlerindeki farklı şekil ilk bakışta göze çarpıyor.
Bu çizimi alıp uygun boyuta getirip Ziroli amcanın planıyla üst üste oturttuğum zaman şöyle bir görüntü ortaya çıktı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Görünüşe göre, firar kenarını Ziroli amca zaten -5 versiyonuna yakın bir şekilde çizmiş (kanat alanını arttırmak istemesi gayet anlaşılır bir şey değil mi ) Bu benim de işime geliyor tabi ki, sadece ön taraftaki değişiklikleri yapmak yeterli olacak
Hava girişlerinin hücum kenarlarındaki şekile ilave olarak gövde yanlarında olan şekiller de oldukça dikkat çekici ve karakteristik bir yapıya sahipler. Ziroli amca bu kısımları sadece 1.6mm'lik balsa levha yapıştırmak suretiyle "geçiştirmiş". Oysa ki gerçekte bu kısım çok daha kalın (model ölçeğinde yaklaşık 10mm civarında). Tabi Ziroli amcanın bu modeli DF olarak tasarladığını unutmamak gerek, hava girişinin büyüklüğü DF sisteminin performansı için çok önemli, bu hava girişini daraltmak istememiş olması çok normal, tabi bir de inşaat kolaylığı meselesi var
Benim için hava girişindeki bu daralma çok da kritik değil açıkçası, o yüzden tam olarak scale olmasa da gerçeğine benzeyen birşey elde etmeye çalışacağım. Burada da yine Plastik maket ve diğer çizimler, fotoğraflar vs referans olarak kullanılacak.
Şu aşamada çok fazla bir ilerleme kaydedemedim, şimdilik sadece Ziroli'nin 1.6mm olarak verdiği şekileri 2.4mm balsadan kesip yerlerine yapıştırdım ve hava girişinin iç duvarının nihai olarak geleceği açıyı kabaca belirleyip hava girişlerine işaretledim. Bu işaretler kullanılarak 2.4mm lik parçaların üzerilerine yumuşak balsa levhalardan ek yapıp zımparalayarak nihai hallerine getireceğim. En son olarak da hücum kenarı çıtaları eklenip şekillendirilecekler.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol