Şimdi bu mevzuya biraz daha derinlemesine gireyim
Bunu açıkçası çok düşündüm, sadece scale olması gibi bir fantazi için de değil, yükü dağıtmak için ve yakıtı ağırlık merkezine daha yakın tutabilmek için. Gövde içinde tankı tam olarak ağırlık merkezine koymam mümkün değil, ne yaparsam yapayım ağırlık merkezinden önde olacak demektir. Toplamda da 3 kg'a yakın bir yakıt taşıyacağımızı düşünürsek dolu depo ve boş depo arasında CG'nin bir miktar oynayacağı kesin. Oysa ki yakıtı mesela 1.5 litre gövdede ve her iki kanatta da birer litre olarak taşısam kanattaki depoları CG ye koyma şansım olacağı için yakıt harcadıkça oluşacak CG değişimi de daha az olacaktır. Ayrıca böyle bir sistemin kanatlara getireceği yük de daha az olur (yük sadece gövdede değil kanat uçlarında da taşınmış olacağı için) ama depolar doluyken hemen gelip acil bir iniş yapmak ve o inişi de sert yapmak kanat uçlarındaki neredeyse bir kiloluk yük ile ayrı bir hikaye yaratacaktır
Jet uçaklarında birden fazla depo kullanmak çok sık rastlanan bir durumdur ve dikkatli bir kurulum yapıldığı zaman gayet sorunsuz çalışır. Bir merkez iki de yan tank durumunda yakıt pompası hava ayrıştırıcı depodan yakıtı çeker, bu depo ana depoya bağlıdır ve pompa yakıt çektikçe oluşan basınç farkıyla ana depodan yakıt akışı sağlanır. Yan depolar da ana depoya bağlanır ve ana depodaki yakıt seviyesi düştükçe oluşan basınç farkıyla yan depolardan ana depoya akış sağlanır. Buradaki en kritik şey, hidrolik açıdan her iki yan deponun ana depoya olan bağlantılarının özdeş olmasıdır. Eğer bir deponun bağlantısında diğerine göre daha fazla hidrolik yük kaybı varsa bu depodan gelecek yakıt akışı daha az olacaktır. (doğru akım devresindeki paralel bağlı iki direnç gibi düşünün bunu, dirençler eşitse akımlar da eşit olacaktır, ama bir direnç daha yüksekse onun üzerindeki akım daha düşük olacaktır)
Eğer her iki yan tank da gövde içerisindeyse bu çok büyük bir sorun değil, hem hatları özdeş yapmak çok zor olmaz, hem de iki depodaki olası seviye farklılıklarının uçuşa olan etkisi çok az olacaktır. Ama Panther gibi bir durum söz konusu olduğunda, iki depo arasındaki seviye ve ağırlık farkının uçuşa etkisi büyük olacaktır. Hatta bir noktadan sonra aileronla dengelenemeyecek kadar ağırlık farkı oluşması da söz konusu olabilir. Gerçek uçağın pilotunun elinin altında bir valf olduğunu ve duruma göre yakıtın hangi tank yada tanklardan çekileceğini kontrol edebildiğini unutmayın
Modelde ise böyle bir seçeneğimiz olmayacak. Dahası her kanat sökü takmak gerektiğinde bir yakıt hortumunun da bir şekilde sökülüp takılması gerekeceğini de unutmamak lazım. İşte bu sorunların olası çözümlerinin getireceği karmaşıklık sistemin potansiyel avantajlarını fazlasıyla bertaraf ediyor. İlla scale olsun diye bunu yapmak daha kabul edilebilir bir şey, ama o zaman kanatları da katlanır yapmak falan lazım, benim delilik seviyemin ötesinde çılgınlıklar bunlar
Ayrıca bu modeli "scale" olarak değil de eğitim modeli olarak yaptığımı da unutmayalım lütfen