Ben biraz okumuştum. Sümer abi yazmadan önce bende birşeyler yazmak istiyorum. Hem Sümer abi benim yanlışlarımla daha detaylı yazabilir. Bende daha iyi öğrenmiş olurum.
Yatay stabın uçağın ağırlığını kaldırma gibi bir görevi yok. Emin olmamakla birlikte ufak bir etkisi olabilir tabi. Eğer böyle bir görevi olsaydı bile iyi verim alınacak yapı 'flat bottom' denilen kanadın altının tamamen düz olduğu yapıdır. Bu şekilde yüksek kaldırma kuvveti elde edilmiş olur. Tam simetrik yapıda kaldırma kuvveti daha az olur.
Okuduğum kadarıyla yatay stab uçağın burnunu aşağı indirmesine engel olan adı üstünde bir dengeleyici. Bu yüzden bazı uçaklarda yatay stabın açısı hafif aşağı bakabilir. Bu açı ile daha kuvvetli bir burun kaldırma kuvveti oluşur.
Bu aşağı açı trainer modellerde veya scale modellerde olabiliyor sanırım. Bu uçaklarla ters uçuş yapmak bu yüzden çok zor olabilir. Çünkü düz uçuşta burunu kaldırmak için etti eden stab ters uçuşta burunu iyice indirir. Bunu elevatörle kompanse etmek iyice zorlaşır. Yine bu tarz bir trainer uçak yeterince yukarıdan bırakılırsa ne konumda olursa olsun düz ve yatay bir uçuşa geçer.
Fakat 3d uçaklarda kanat ve stab açıları genelde sıfıra yakın olur. Bu şekilde terse geçişler daha rahat olur. Fakat kendi kendini düzeltme gibi bir durum olmaz.
Bu bilgiler benim okumuş olduğum ve aklımda kalan bilgiler. Tabi ben bunları yanlış anlamış olabilirim. Yani kesinlikle iddialı değilim
Bir tane de soru sorayım.
Eğer yatay stabın açısını veya stabın airofil yapısını değiştirirsek uçağın CG noktasınıda değiştirmemiz gerekmez mi? Eğer bu sorunun cevabı evetse burnu ağır olan bir uçağın yatay dengeleyicisine bir miktar aşağı açı vererek teorikde olsa doğru CG yakalayabilme şansımız var mı?
Hatta şöyle bir soru daha aklıma geldi. Tamamen saçmalık da olabilir tabi
Eğer yatay stab uçağın burnunu yukarı kaldırmak içinse dolaylı olarak asıl görevi kuyruğu aşağı itmek değil midir. Eğer yine bu sorunun cevabı evetse yatay stabı tamamen ters bir ana kanat olarak düşünebiliriz. O zaman airofil yapısı olarak flat bottom'u seçeceksek yatay stabın üst tarafı tamamen düz, alt tarafı ise kavisli olması gerekmez mi?
Kulaktan dolma bilgilerle konuşunca aşırı mantıksız sorular soruyor olabilirim