Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Pervane balansı nasıl yapılıyor?
Youtube'da "Propeller Balance" diye aratırsanız bununla ilgili videoları bulabilirsiniz.Pervaneler satın alındıklarında bir tarafı diğer tarafına göre ağır olduklarından balanslanması gerekir.Aksi halde motorun mekanik aksamlarına,gövdenin yapılarına zarar verir,titreşim meydana getirir ve performansı etkiler.Bunun için zımpara kağıdı ve balanslama aparatı gerekli.
 
İyi akşamlar.Bugün 5.depoyu da bitirdikten sonra hafif hafif gaz verdim ve tepkilerine baktım.Motor gayet güzel çalışıyor artık uçuş yapılabilir ancak bundan sonra büyük iğneyi ne kadar zengin bırakacağım konusunda emin değilim.Motoru kısa süreli en yüksek devire çıktıktan sonra büyük iğneyi güvenli tarafa alacak şekilde zenginleştirdim.Ancak küçük iğne bayağı zengin tarafta rölantide devir yavaş yavaş düşüp stop etme eğilimine giriyordu.Küçük iğneyi Çeyrek turla yarım tur arasında kıstım epey azaldı devir düşmesi ama biraz daha kısmak gerekiyor sanıyorum.Yakıt hortumunu cimciklediğimde 6-7 saniye sonra devir artmaya başladı rölantide buda küçük iğnenin zengin olduğunu gösteriyor zaten.Merak ettiğim konu ideal büyük iğne ayarı nasıl olmalı rodaj havada devam ederken? Küçük iğneyi geçişler düzgün olana kadar kısarım o problem değil.Ancak büyük iğneyi fazla açarsam küçük iğneyi de olması gerekenden daha çok kısarsam motora zarar verir mi fakir kalıp? Gaz yemeleri belki mükemmel ama aslında fakir olabilir mi çok kısarsam?
 
İyi akşamlar.Bugün 5.depoyu da bitirdikten sonra hafif hafif gaz verdim ve tepkilerine baktım.Motor gayet güzel çalışıyor artık uçuş yapılabilir ancak bundan sonra büyük iğneyi ne kadar zengin bırakacağım konusunda emin değilim.Motoru kısa süreli en yüksek devire çıktıktan sonra büyük iğneyi güvenli tarafa alacak şekilde zenginleştirdim.Ancak küçük iğne bayağı zengin tarafta rölantide devir yavaş yavaş düşüp stop etme eğilimine giriyordu.Küçük iğneyi Çeyrek turla yarım tur arasında kıstım epey azaldı devir düşmesi ama biraz daha kısmak gerekiyor sanıyorum.Yakıt hortumunu cimciklediğimde 6-7 saniye sonra devir artmaya başladı rölantide buda küçük iğnenin zengin olduğunu gösteriyor zaten.Merak ettiğim konu ideal büyük iğne ayarı nasıl olmalı rodaj havada devam ederken? Küçük iğneyi geçişler düzgün olana kadar kısarım o problem değil.Ancak büyük iğneyi fazla açarsam küçük iğneyi de olması gerekenden daha çok kısarsam motora zarar verir mi fakir kalıp? Gaz yemeleri belki mükemmel ama aslında fakir olabilir mi çok kısarsam?
Acele etme, bi on beş depo daha rodaj ister o motor. :lol:
Yahu derdin nedir anlamadım ki. Büyük iğneyi en tiz sese ayarlayacaksın. Ayar budur. Haa iki tık zenginleştiririz buradan sonra. Peki neden? Çünkü uçuşta yakıt azaldıkça tam stokiometrik oranda ayarlı karbüratör fakire düşmeye başlayacaktır. Başlangıçta iki tık zengin bırakırız ki uçuşun sonuna doğru motor stop etmesin.
İki zamanlı nitro motoru kolay kolay fakir çalıştırıp hasarlayamazsın. Çalışmaz çünkü. Stop eder. Ama sıcak havada yerde rodaj yaparak kolayca bitirebilirsin motoru. Yahu beş depo rodaj olur mu OS motora!
 
Acele etme, bi on beş depo daha rodaj ister o motor. :lol:
Yahu derdin nedir anlamadım ki. Büyük iğneyi en tiz sese ayarlayacaksın. Ayar budur. Haa iki tık zenginleştiririz buradan sonra. Peki neden? Çünkü uçuşta yakıt azaldıkça tam stokiometrik oranda ayarlı karbüratör fakire düşmeye başlayacaktır. Başlangıçta iki tık zengin bırakırız ki uçuşun sonuna doğru motor stop etmesin.
İki zamanlı nitro motoru kolay kolay fakir çalıştırıp hasarlayamazsın. Çalışmaz çünkü. Stop eder. Ama sıcak havada yerde rodaj yaparak kolayca bitirebilirsin motoru. Yahu beş depo rodaj olur mu OS motora!
Abi dediğiniz şekilde ayarlamada sıkıntı yok zaten normal koşullarda rodajı bitmiş motorda öyle ayarlıyoruz.Ancak yerde rodaj yaptıktan sonra ilk uçuşu yapacağımızda epey bir zengin ayarlanarak ideal ayar bulunması gerekiyor diye okumuştum bir yerlerde hatta şimdi aklıma geldi kullanım kılavuzunda zaman geçtikçe kademeli olarak fakire alabilirsiniz yazıyordu.Benim kafamı karıştıran da buydu.Hiçbir zaman fakir çalıştırmadım motorlarımı şimdiye kadar.Motorda bir sıkıntı yok çalışması gayet güzel şuanda.Yarın uçuşa gideceğim Phoenix Alpha Trainer Uçağımı götürecektim hem motorun rodajı havada devam etsin diye.Öte yandan hava çok sıcak olduğu için götürmeyebilirim.
 
Abi dediğiniz şekilde ayarlamada sıkıntı yok zaten normal koşullarda rodajı bitmiş motorda öyle ayarlıyoruz.Ancak yerde rodaj yaptıktan sonra ilk uçuşu yapacağımızda epey bir zengin ayarlanarak ideal ayar bulunması gerekiyor diye okumuştum bir yerlerde hatta şimdi aklıma geldi kullanım kılavuzunda zaman geçtikçe kademeli olarak fakire alabilirsiniz yazıyordu.Benim kafamı karıştıran da buydu.Hiçbir zaman fakir çalıştırmadım motorlarımı şimdiye kadar.Motorda bir sıkıntı yok çalışması gayet güzel şuanda.Yarın uçuşa gideceğim Phoenix Alpha Trainer Uçağımı götürecektim hem motorun rodajı havada devam etsin diye.Öte yandan hava çok sıcak olduğu için götürmeyebilirim.
Kılavuzda motoru fakir çalıştırın demiyor. Zengin ayarda başlayın giderek fakirleştirin yani kısın iğneyi diyor. Yani optimal ayar 0 olsun. Sen artı 5 ile başla. Sonra 4 3 2 gidersin diyor. Eksi 1 yap demiyor.
 
Kılavuzda motoru fakir çalıştırın demiyor. Zengin ayarda başlayın giderek fakirleştirin yani kısın iğneyi diyor. Yani optimal ayar 0 olsun. Sen artı 5 ile başla. Sonra 4 3 2 gidersin diyor. Eksi 1 yap demiyor.
Abi şimdi daha iyi anladım.O zaman devirin düşmeye başladığı yerden 4-5 tık zenginleştirsek problem olmayacak.Küçük iğneyi de geçişler düzelene kadar,rölantide devir düşmeyecek şekilde ayarlarım sorun olmaz.Zengin ayar denilince bundan daha fazla zengin ayarı düşünüyordum ben.Şimdi taşlar yerine oturmaya başladı.Çok teşekkür ederim abi.:) Burda gündüz sıcaklık 45 santigrat derece civarlarında oluyor.Yarın sabah 9 gibi uçuş yapmaya gideceğim.Hava sıcaklığından dolayı motora zarar verir mi abi yeterli soğutma yapamama durumundan dolayı? Yoksa ilk uçuş için havaların serinlemesini mi bekleyeyim? Ne önerirsiniz? Olmazsa diğer Uçağı götüreceğim.
 
büyük iğneyi ne kadar zengin bırakacağım konusunda emin değilim.
Videoyla çözeriz...

Uçağın tam gazda iken burnunu diktin... Başladın kısmaya, rpm arttı yırttı motor kendini, biraz daha kısarsan rpm düşecek...Şimdi rpm in düştüğü yerden geri açarsan iğneyi, bu sever önce RPM kendine gelecek, açmaya devam ettikçe kısarken olduğu gibi yine RPM düşecek... RPM in düşmeye ilk başladığı noktada, bir ya da iki tık geri kapat iğneyi...


Şimdi bu dediklerimizi videoya çekip kaydedersen oldu ya da olmadı deriz... Uzaktan ayar başka nasıl yapılır bilemedim...
 
Bugün motoru kısa bir süreliğine çalıştırıp ayarlarını yaptım.Küçük iğne, fabrika ayarındayken çok zengindi devir düşüp stop ediyordu.1 tura yakın kıstıktan sonra yerini buldu, güzel bir şekilde tam gaza çıkıyor.Öncesinde büyük iğneyi ayarlamıştım tabi ki.Büyük iğneyi tek tek kısarak devirin düşmeye başladığı yerden zenginleştirmeye başlayınca devirin bariz bir şekilde düşmeye başladığı yerde 1 tık kısarak rodajın havada devamı için ideal yeri bulduğumu düşünüyorum.Bu da hemen hemen devirin düşmeye başladığı yerden 1/4 tur açmaya denk geliyor kabaca.Siz daha iyi bilirsiniz ancak bana ideal geldi bu şekilde ayar.Keşke yardımcı biri olsaydı da video çekebilseydim.Kabaca en yüksek devirden 2 tık açtığımızda normal ayarı yapıyorduk.Bu noktadan sonra 5-6 tık daha açınca bahsettiğim ayarı bulmuş oluyoruz.Yarın uçuş yapacağım kısmetse.Herkese teşekkür ederim.
 
Telefonu sabit bir yere koyarak yapilabilir....

Ucagin burnu dikken yapman lazim bunlari, tekrar hatirlatayim. Yazdiklarinda goremeyince teyid etmek icin hatirlatmak istedim...
Uçuş öncesi arkadaşlardan yardım isteyeceğim ve model dik konumdayken ayarlayacağım.Söyledikleriniz aklımda modeli hem kendim kaldırıp hem de ayar yapmak tehlikeli olduğu için yapmak istemedim.Epey başınızı ağrıttım kusura bakmayın ancak artık işin mantığını kavradım diyebilirim.Hepinize ayrı ayrı teşekkür ederim.
 
Uçuş öncesi arkadaşlardan yardım isteyeceğim ve model dik konumdayken ayarlayacağım.Söyledikleriniz aklımda modeli hem kendim kaldırıp hem de ayar yapmak tehlikeli olduğu için yapmak istemedim.Epey başınızı ağrıttım kusura bakmayın ancak artık işin mantığını kavradım diyebilirim.Hepinize ayrı ayrı teşekkür ederim.
Olm mantık falan kavramamışsın. 1250.depoda hala rodaj diyorsun yahu. :lol: