Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Türker Akgün' Alıntı:
Düşün işte Tamercim basit bir vantilatörde bile 3 tane iğne var. :eek:f: Ama uçağa iki tanesi yetiyor, fazla bile geliyor. :lollol:

Kalkarken ON, inerken OFF yapılıyordu değil mi. ;D
Türker abi, hangi vantilatör olduğu da önemli.Mesela bizim evdeki vantilatörde 1 tane dev gibi iğne var, her işi yapıyor. :laugh:
 
İyi akşamlar.Farklı bir konuda ASP 52 motorumun uçuş sırasında krank milinin kırılması nedeniyle üretimi durduğundan dolayı yedek parçasını da bulamayacağımı düşünerekten yeni OS55AX motor satın aldım.Derken bugün Facebookta bir modelci ağabeyim benimle iletişime geçerek 2.el olarak parçanın elinde olduğunu söyledi.Fiyatı da uygun aslında ancak şuan maddi olarak müsait olmadığım için alamadım.Çözebilirsem parçayı da alıp ASP 52'yi de tekrar çalışır hale getirmek istiyorum.ASP'yi halledebilirsem parçayla ilgili sıkıntı olmazsa yeni OS55AX'in hemen rodajını yapmayacağım.Şuan kutusundan çıkarmaya bile kıyamıyorum sevinçten, çocuk gibi mutluyum.:lol:

Belki duruma göre OS55AX'i de Rodaj yapıp kullanmaya başlayabilirim duruma göre.Benim diğer Uçağım Phoenix Tiger 3 üzerinde de OS55AX motor var.Çok sevdiğim harika bir motordur kendisi.Uçağın kurulumunu bir kaç sene önce bir modelci ağabeyim yapmıştı sağolsun, rodajını da o yapmıştı.Modelcilik ve motorlar konusunda en bilgili kişi kendisi bulunduğum yerde.Ancak son yıllarda hayat şartlarından dolayı modelcilikten uzak kaldı.İlginç bir şekilde motor rodajı yapmaktan çok keyif alan bir insan.:) Ancak rica etsem uğraşıp tekrar yapar mı emin değilim.Rodaj konusunda yardım alabileceğim başka modelciler de var ancak onun kadar iyi yapabileceklerini düşünmüyorum.Bu süreçte iğne ayarları,motor bakımı gibi konularda epey yol katettim fakat şuana kadar hiç Rodaj yapmadım.Rodaj konusunu daha önce de araştırmıştım şuanda da araştırmaya devam ediyorum, az çok kafamda fikir oluştu diyebilirim.Fakat bir yandan da Rodajın çok önemli olduğunu çok dikkatli yapılması gerektiğini forumdan okuyoruz.Sümer ağabeyimin dediği gibi rodaj esnasında fakir ayarın zararlı olabileceği gibi çok zengin ayarın da motora zarar verebileceği durumu var ABL gömleğin silindirik forma geçmemesinden dolayı.Bu nedenle biraz çekiniyorum motora zarar verirsem diye.Öte yandan bu işi de öğrenmek istiyorum.:) Zaten kullanma kılavuzunda 10 saniye 4 zamanlı sesi verecek şekilde, 10 saniye de 2 zamanlı sesi verecek şekilde depoyu bitirin şeklinde talimat mevcut.Kafama takılan başlıklar şöyle;

1- Sizce rodajı kendim yapmalı mıyım? Yoksa deneyimli ağabeyime mi yaptırmalıyım?
2- Rodaj sırasında termometre kullananları görüyorum.Kullanımı şart mı? Sıcaklık tam olarak nereden ölçülmeli ve en yüksek hangi sıcaklıkta çalışmalı motor? Nelere dikkat edilmeli?
3- Rodaja başladıktan sonra 20 dk ara verip tekrar çalıştır şeklinde mi? Yoksa depo bitene kadar rodaja devam edilmeli mi? Kaç depo rodaj yapılmalı yerde ve hep aynı şekilde mi olmalı 10 saniye 2 zamanlı 10 saniye 4 zamanlı sesi verecek şekilde?
4- Yerde 3 depo kullanım kılavuzunda belirtildiği gibi rodaj yaptık diyelim.5 Litre yakıt bitene kadar iğne ayarı zengin olacak diye okudum.Uçuş öncesi iğne ayarı nasıl olmalı? Nasıl belirleyeceğiz ne kadar zenginleştireceğimizi? Rodajı bitmiş motorda devirin düşmeye başladığı yerden 2 tık zenginleştiriyorduk, burada daha zengin olmalı diye tahmin ediyorum ancak ne kadar olacak? Bir de motorun çalışma süresi arttıkça bir tık daha fakir ayarlanıyor sanırım büyük iğne.Sanıyorum en çok zorlanacağım yerlerden biri bu olacak.

Şimdilik aklıma takılanlar bunlar.Şimdiden çok teşekkür ederim ilginiz için.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Hayırlı uğurlu olsun kardeşim, maşallah çil çil duruyor kutusunda :heartxf:

Özellikle glow motorlar insana enteresan bir mutluluk hissi veriyorlar, seni çok iyi anlıyorum.

Rodaj konusunu en iyi şekilde halledeceğine eminim, sen rahatlıkla yapabilirsin bence.

Güncel motorlar sahip olduğu metalürjik özellikler ve mikronlar seviyesinde fabrikasyon olarak sağlanan parça toleransları sayesinde bence bugün eski zamanlarda eski teknolojiler ile üretilmiş motorlara kıyasla çok daha güvenli taraftalar. Önemsiz gör, dikkat etme demiyorum elbette ama bu anlamda çok fazla endişeye kapılmana da gerek yok bence.

Benim mantığıma göre rodaj için zenginden fakire doğru giden, değişken devirli ve bol yağlı bir süreç (zengin olması bunu kendiliğinden garanti ediyor) parçaların birbirine uyumunu sağlayacaktır. Temel mantık motorun hareketli parçalarının her devir ve sıcaklıkta birbirleriyle uyum içerisinde çalışmasını sağlayacak koşulları oluşturmak. Rodaj yaparken motor sıcaklığını kontrol etmek benim yaptığım bir uygulama. İlla ölçmene de gerek yok üzerine dokunarak algılayabilirsin rahatlıkla. Bizim heli motorlarında bottom plate denen kısma dokunularak sıcaklık muayenesi yapılır örneğin. Uçak motorlarında da silindirin üzerindeki, bujinin takıldığı soğutucu ızgaraların üzerine dokunarak takip edebilirsin. Elin yanmadan 1 - 2 saniye üzerine dokunabiliyorsan sorun yok demektir. İğne ayarını zenginleştirdiğinde motorun nasıl soğuduğunu hissedince tam olarak oturacak kafanda bir şeyler. Needle valve'i belirli sürelerde kısıp açarak motoru ısıtıp soğutmak bence iyi bir uygulamadır. :saygilar:
 
  • Sevdim
Tepkiler: Tamer Öztürk
İyi akşamlar.Farklı bir konuda ASP 52 motorumun uçuş sırasında krank milinin kırılması nedeniyle üretimi durduğundan dolayı yedek parçasını da bulamayacağımı düşünerekten yeni OS55AX motor satın aldım.Derken bugün Facebookta bir modelci ağabeyim benimle iletişime geçerek 2.el olarak parçanın elinde olduğunu söyledi.Fiyatı da uygun aslında ancak şuan maddi olarak müsait olmadığım için alamadım.Çözebilirsem parçayı da alıp ASP 52'yi de tekrar çalışır hale getirmek istiyorum.ASP'yi halledebilirsem parçayla ilgili sıkıntı olmazsa yeni OS55AX'in hemen rodajını yapmayacağım.Şuan kutusundan çıkarmaya bile kıyamıyorum sevinçten, çocuk gibi mutluyum.:lol:

Belki duruma göre OS55AX'i de Rodaj yapıp kullanmaya başlayabilirim duruma göre.Benim diğer Uçağım Phoenix Tiger 3 üzerinde de OS55AX motor var.Çok sevdiğim harika bir motordur kendisi.Uçağın kurulumunu bir kaç sene önce bir modelci ağabeyim yapmıştı sağolsun, rodajını da o yapmıştı.Modelcilik ve motorlar konusunda en bilgili kişi kendisi bulunduğum yerde.Ancak son yıllarda hayat şartlarından dolayı modelcilikten uzak kaldı.İlginç bir şekilde motor rodajı yapmaktan çok keyif alan bir insan.:) Ancak rica etsem uğraşıp tekrar yapar mı emin değilim.Rodaj konusunda yardım alabileceğim başka modelciler de var ancak onun kadar iyi yapabileceklerini düşünmüyorum.Bu süreçte iğne ayarları,motor bakımı gibi konularda epey yol katettim fakat şuana kadar hiç Rodaj yapmadım.Rodaj konusunu daha önce de araştırmıştım şuanda da araştırmaya devam ediyorum, az çok kafamda fikir oluştu diyebilirim.Fakat bir yandan da Rodajın çok önemli olduğunu çok dikkatli yapılması gerektiğini forumdan okuyoruz.Sümer ağabeyimin dediği gibi rodaj esnasında fakir ayarın zararlı olabileceği gibi çok zengin ayarın da motora zarar verebileceği durumu var ABL gömleğin silindirik forma geçmemesinden dolayı.Bu nedenle biraz çekiniyorum motora zarar verirsem diye.Öte yandan bu işi de öğrenmek istiyorum.:) Zaten kullanma kılavuzunda 10 saniye 4 zamanlı sesi verecek şekilde, 10 saniye de 2 zamanlı sesi verecek şekilde depoyu bitirin şeklinde talimat mevcut.Kafama takılan başlıklar şöyle;

1- Sizce rodajı kendim yapmalı mıyım? Yoksa deneyimli ağabeyime mi yaptırmalıyım?
2- Rodaj sırasında termometre kullananları görüyorum.Kullanımı şart mı? Sıcaklık tam olarak nereden ölçülmeli ve en yüksek hangi sıcaklıkta çalışmalı motor? Nelere dikkat edilmeli?
3- Rodaja başladıktan sonra 20 dk ara verip tekrar çalıştır şeklinde mi? Yoksa depo bitene kadar rodaja devam edilmeli mi? Kaç depo rodaj yapılmalı yerde ve hep aynı şekilde mi olmalı 10 saniye 2 zamanlı 10 saniye 4 zamanlı sesi verecek şekilde?
4- Yerde 3 depo kullanım kılavuzunda belirtildiği gibi rodaj yaptık diyelim.5 Litre yakıt bitene kadar iğne ayarı zengin olacak diye okudum.Uçuş öncesi iğne ayarı nasıl olmalı? Nasıl belirleyeceğiz ne kadar zenginleştireceğimizi? Rodajı bitmiş motorda devirin düşmeye başladığı yerden 2 tık zenginleştiriyorduk, burada daha zengin olmalı diye tahmin ediyorum ancak ne kadar olacak? Bir de motorun çalışma süresi arttıkça bir tık daha fakir ayarlanıyor sanırım büyük iğne.Sanıyorum en çok zorlanacağım yerlerden biri bu olacak.

Şimdilik aklıma takılanlar bunlar.Şimdiden çok teşekkür ederim ilginiz için.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Güle güle kullan. Tüm sorularını 2015'de proaktif bir yaklaşımla yanıtlamışım. Birkaç sayfa geriye git...:lol:
 
Hayırlı uğurlu olsun kardeşim, maşallah çil çil duruyor kutusunda :heartxf:

Özellikle glow motorlar insana enteresan bir mutluluk hissi veriyorlar, seni çok iyi anlıyorum.

Rodaj konusunu en iyi şekilde halledeceğine eminim, sen rahatlıkla yapabilirsin bence.

Güncel motorlar sahip olduğu metalürjik özellikler ve mikronlar seviyesinde fabrikasyon olarak sağlanan parça toleransları sayesinde bence bugün eski zamanlarda eski teknolojiler ile üretilmiş motorlara kıyasla çok daha güvenli taraftalar. Önemsiz gör, dikkat etme demiyorum elbette ama bu anlamda çok fazla endişeye kapılmana da gerek yok bence.

Benim mantığıma göre rodaj için zenginden fakire doğru giden, değişken devirli ve bol yağlı bir süreç (zengin olması bunu kendiliğinden garanti ediyor) parçaların birbirine uyumunu sağlayacaktır. Temel mantık motorun hareketli parçalarının her devir ve sıcaklıkta birbirleriyle uyum içerisinde çalışmasını sağlayacak koşulları oluşturmak. Rodaj yaparken motor sıcaklığını kontrol etmek benim yaptığım bir uygulama. İlla ölçmene de gerek yok üzerine dokunarak algılayabilirsin rahatlıkla. Bizim heli motorlarında bottom plate denen kısma dokunularak sıcaklık muayenesi yapılır örneğin. Uçak motorlarında da silindirin üzerindeki, bujinin takıldığı soğutucu ızgaraların üzerine dokunarak takip edebilirsin. Elin yanmadan 1 - 2 saniye üzerine dokunabiliyorsan sorun yok demektir. İğne ayarını zenginleştirdiğinde motorun nasıl soğuduğunu hissedince tam olarak oturacak kafanda bir şeyler. Needle valve'i belirli sürelerde kısıp açarak motoru ısıtıp soğutmak bence iyi bir uygulamadır. :saygilar:
Güzel dilekleriniz için çok teşekkür ederim Türker abi.Kutusundan çıkarmaya bile kıyamadım motoru, bakıp geri kapattım hiç ellemeden.:lol: Elle sıcaklık kontrolünü, evde motoru çalıştırırken diğer OS 55AX motorumda denemiştim daha önce ne kadar ısınıyor diye.Sabit bir şekilde elimi tutamıyordum silindir kafası üzerinde.Ama hiçbir zaman aşırı fakir çalıştırmadım motoru, en yüksek devirden 2 tık zenginleştirin diye tavsiye edilir genelde büyük iğne ama 4-5 tık falan açıyorum ben.Tabi motorun devrine göre de yapıyorum bu ayarı bu ayarı yaptığımda aşırı devir düşmesi olmuyor.Belki de alışkın olmadığım için anlayamadım sıcaklık farkını bilemiyorum.Bilecikte bir modelci ağabeyimde ikinci el ASP 52 için krank mili buldum fiyat olarak da 300TL istedi elinde 2 adet varmış.Silindir kafası da varmış ancak soğutma peteklerinin bir kaç tanesinde kırık gördüm resimde.Motor darbe aldıysa Şaftta eğilme meydana gelmiş olabilir.Risk alıp ASP 52'yi adam etme yoluna gidebilirim.Olmazsa parçayı takmadan önce bizim Üniversite'de Makine Mühendisliği bölümüne götürüp kontrol ettiririm orada.Olmazsa son çare OS 55AX'i rodajlayıp yola devam.Umarım sorunsuz bir şekilde hallederim.:D
Yeni motor hayırlı olsun @Tamer Öztürk kardeşim, :thumbup:%p
Çok teşekkür ederim Mehmet abi.:)
 
İyi günler.ASP'nin parçasını kargoda beklerken acaba ASP'yi onarıp kullanmaya devam mı etsem yoksa OS 55AX'i mi kullanmaya başlasam diye düşünürken dayanamayıp OS 55AX'i dün Uçağa takıp rodaja başladım.Hem ilk rodaj deneyimim olduğu için rodajı da öğrenirim diye düşündüm.İkindi vakti motoru taktım, 11x6 APC pervaneyi balansladıktan sonra onu da taktım ve diğer motordaki kullanılmış OS No:8 eski bujiyi kullanayım dedim.Hali hazırda motorla OS No:8 buji geliyor zaten ancak öğrendiğim kadarıyla rodaj sırasında metal çapaklar motordan atıldığı için metal parçacıklar buji filamentine yapışma potansiyelinden dolayı yeni buji kullanmadım.Rodajda her zaman kullandığım Merlin marka %5 Nitrolu yakıt kullandım.Motoru çalıştırmadan önce silindir kapağını sıcak hava tabancasıyla ön ısıtma gerçekleştirdim gömleğin genleşmesine yardımcı olabilmek için.Bulunduğum yerde hava sıcaklığı 45-48 santigrat dereceleri buluyor bundan dolayı rodajı biraz daha serin havada yapabilmek için gün batımına doğru gerçekleştirdim.Kullanım kılavuzunda söylendiği gibi 10 saniye 2 zamanlı sesi, 10 saniye 4 zamanlı sesi verecek şekilde çalıştırmaya gayret ettim.Zaten videoda da görüldüğü gibi sürekli sıcaklık kontrolü yaptım aşırı ısınma meydana gelmedi.Büyük iğneyi yavaş yavaş kısarak devrini arttırmaya çalıştım ancak bir yerden sonra iğneyi kısmama rağmen devir artışı olmuyordu.Fakir çalışmasından korktuğum için aşırı kısmak istemedim.Depoda yakıt bitince doğal olarak devir arttığı için trimi en aşağıya çekerek söndürdüm Throttle Cut'ı ayarlamadığım için.Uçağın yakıt deposu 354cc depoyu tamamen doldurduktan sonra 11-12 dk gibi sürede yakıt bitti.Kullanım kılavuzunda belirtildiği gibi yapmaya çalışarak toplamda 2 depo yaktım ancak devirlenmesi tam gazda hala stabil değil dalgalanma oluyor.Bu da rodaja devam etmem gerektiğinin göstergesi.Bir de piston üst ölü nokta(TDC)'ye geldiğinde(motor kapalıyken) sürtünme sesi geliyordu.Sanıyorum daha rodaj aşamasında olduğu için.Rodajı baştan sona kayıt ettim ve sizlerle paylaşmak istedim.Hem de hatalarımı görüp bir sonrakinde daha iyisini yaparım diye düşündüm.Gerçi doğru yaptım mı ondan da emin değilim.:D Sıfır motorda rodajın gerekli olmadığını düşünen insanlar var ancak benim bu deneyimimden çıkardığım sonuç Rodajın son derece gerekli ve önemli olduğu yönünde.İnşallah yanlış bir şey yapmamışımdır.:)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
İyi günler.ASP'nin parçasını kargoda beklerken acaba ASP'yi onarıp kullanmaya devam mı etsem yoksa OS 55AX'i mi kullanmaya başlasam diye düşünürken dayanamayıp OS 55AX'i dün Uçağa takıp rodaja başladım.Hem ilk rodaj deneyimim olduğu için rodajı da öğrenirim diye düşündüm.İkindi vakti motoru taktım, 11x6 APC pervaneyi balansladıktan sonra onu da taktım ve diğer motordaki kullanılmış OS No:8 eski bujiyi kullanayım dedim.Hali hazırda motorla OS No:8 buji geliyor zaten ancak öğrendiğim kadarıyla rodaj sırasında metal çapaklar motordan atıldığı için metal parçacıklar buji filamentine yapışma potansiyelinden dolayı yeni buji kullanmadım.Rodajda her zaman kullandığım Merlin marka %5 Nitrolu yakıt kullandım.Motoru çalıştırmadan önce silindir kapağını sıcak hava tabancasıyla ön ısıtma gerçekleştirdim gömleğin genleşmesine yardımcı olabilmek için.Bulunduğum yerde hava sıcaklığı 45-48 santigrat dereceleri buluyor bundan dolayı rodajı biraz daha serin havada yapabilmek için gün batımına doğru gerçekleştirdim.Kullanım kılavuzunda söylendiği gibi 10 saniye 2 zamanlı sesi, 10 saniye 4 zamanlı sesi verecek şekilde çalıştırmaya gayret ettim.Zaten videoda da görüldüğü gibi sürekli sıcaklık kontrolü yaptım aşırı ısınma meydana gelmedi.Büyük iğneyi yavaş yavaş kısarak devrini arttırmaya çalıştım ancak bir yerden sonra iğneyi kısmama rağmen devir artışı olmuyordu.Fakir çalışmasından korktuğum için aşırı kısmak istemedim.Depoda yakıt bitince doğal olarak devir arttığı için trimi en aşağıya çekerek söndürdüm Throttle Cut'ı ayarlamadığım için.Uçağın yakıt deposu 354cc depoyu tamamen doldurduktan sonra 11-12 dk gibi sürede yakıt bitti.Kullanım kılavuzunda belirtildiği gibi yapmaya çalışarak toplamda 2 depo yaktım ancak devirlenmesi tam gazda hala stabil değil dalgalanma oluyor.Bu da rodaja devam etmem gerektiğinin göstergesi.Bir de piston üst ölü nokta(TDC)'ye geldiğinde(motor kapalıyken) sürtünme sesi geliyordu.Sanıyorum daha rodaj aşamasında olduğu için.Rodajı baştan sona kayıt ettim ve sizlerle paylaşmak istedim.Hem de hatalarımı görüp bir sonrakinde daha iyisini yaparım diye düşündüm.Gerçi doğru yaptım mı ondan da emin değilim.:D Sıfır motorda rodajın gerekli olmadığını düşünen insanlar var ancak benim bu deneyimimden çıkardığım sonuç Rodajın son derece gerekli ve önemli olduğu yönünde.İnşallah yanlış bir şey yapmamışımdır.:)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ilk depoda genelde 4 zamanli gibi calistirirdim ben hic kismadan, vicik vicik, bol yag ile olasi puruzleri yemek icin... Ikinci depoda bu yaptiginin aynini yapardim... Bu heat cycle'i, hem zengin fakir hem de motor soguk, motor sicak seklinde 3 depo kadar yerde yaptiktan sonra tatli zengin bir ana igne ayariyla ucus yapardim uzun uzun gaz acmadan, mumkunse yarim gaz civarinda...

Ana igneni ayarladiktan sonra kapista sorun var ise, kucuk igneden ayarlayabilirsin... Tabi ana igne kucuk igneye, kucuk igne de ana igneye bir miktar etki eder... Dolayisiyla her yaptigin ayar sonrasi diger igneyi de teyid etmekte fayda var... Kapis kusursuz olana kadar devam. 11x6 55AX icin cerez... Yirtmasi lazim ortaligi kapista...
 
İtirazlarım var. :lollol:
İlk deponun vıcık vıcık yağlı çalıştırılması, segmanlı motorlarda uygun olsa da konik gömlekli motorlar için pek tercih edilmez. Ara ara ısıtıp gömleği genişletmek gerekir.
55AX'te tam gazda, eğer karbüratör ayarları hunharca bozulmamış ise, akış tamamen büyük iğne ile kontrol edilir ve küçük iğnenin burada etkisi olmaz. Zaten nitro motorlarda önce büyüğü ayarlamamızın sebebi budur.
55AX hiçbir zaman mükemmel ayarlanamaz. Rölanti ve tam gaz iyi ise ara gazlarda mutlaka zengin kalır. Ancak yüksek nitro biraz çare olur. Ara gaz iyi ise rölanti fakir kalacaktır.
Ayrıca OS motorlarda küçük iğne fabrika çıkışı çok zengindedir. Rodaj sırasında ufak ufak kısmak gerekir.
 
Ilk depoda genelde 4 zamanli gibi calistirirdim ben hic kismadan, vicik vicik, bol yag ile olasi puruzleri yemek icin... Ikinci depoda bu yaptiginin aynini yapardim... Bu heat cycle'i, hem zengin fakir hem de motor soguk, motor sicak seklinde 3 depo kadar yerde yaptiktan sonra tatli zengin bir ana igne ayariyla ucus yapardim uzun uzun gaz acmadan, mumkunse yarim gaz civarinda...

Ana igneni ayarladiktan sonra kapista sorun var ise, kucuk igneden ayarlayabilirsin... Tabi ana igne kucuk igneye, kucuk igne de ana igneye bir miktar etki eder... Dolayisiyla her yaptigin ayar sonrasi diger igneyi de teyid etmekte fayda var... Kapis kusursuz olana kadar devam. 11x6 55AX icin cerez... Yirtmasi lazim ortaligi kapista...
İlk uçuşta büyük iğneyi ne kadar zengin ayarlayacağımı kestiremiyorum sanırım en çok bu noktada zorlanacağım.Motorun rodajını 11x6 ile yaparım diye düşünmüştüm.Sizce 12x6 veya 12x8'e mi geçmeliyim? Yoksa 11x6 ile daha iyi olur mu?
İtirazlarım var. :lollol:
İlk deponun vıcık vıcık yağlı çalıştırılması, segmanlı motorlarda uygun olsa da konik gömlekli motorlar için pek tercih edilmez. Ara ara ısıtıp gömleği genişletmek gerekir.
55AX'te tam gazda, eğer karbüratör ayarları hunharca bozulmamış ise, akış tamamen büyük iğne ile kontrol edilir ve küçük iğnenin burada etkisi olmaz. Zaten nitro motorlarda önce büyüğü ayarlamamızın sebebi budur.
55AX hiçbir zaman mükemmel ayarlanamaz. Rölanti ve tam gaz iyi ise ara gazlarda mutlaka zengin kalır. Ancak yüksek nitro biraz çare olur. Ara gaz iyi ise rölanti fakir kalacaktır.
Ayrıca OS motorlarda küçük iğne fabrika çıkışı çok zengindedir. Rodaj sırasında ufak ufak kısmak gerekir.
Rodaj boyunca büyük iğne zengin devir sabit şekilde rodaj yapanlar da var ama ben yine de kullanım kılavuzuna göre yapayım dedim.Gömleği ısıtmak adına bahsettiğiniz gibi yaptım Sümer abi ama doğru mu yaptım yanlış mı hala emin değilim.Rodaj boyunca tam gazda devam edildi sadece büyük iğne ile zenginleştirilip fakirleştirildi.

Diğer Uçakta 55AX kullandığım ve memnun kaldığım için tekrar 55AX satın aldım.Verdiğiniz bilgiler benim için altın değerinde, hepinize teşekkür ederim notlarımı aldım.Çok ilginçtir ki bahsettiğiniz sorunları hiç yaşamadım bugüne kadar.Sanıyorum bu konuda şanslıyım.:) Bakalım motora zarar vermeden bu işin de üstesinden gelebilecek miyim.Motor kullanılamaz hale gelse de üzülmeyeceğim, çok çok para kaybederim ancak benim için iyi bir deneyim olur.Hatalarımdan da ders çıkarmış olurum.:)
 
İlk deponun vıcık vıcık yağlı çalıştırılması, segmanlı motorlarda uygun olsa da konik gömlekli motorlar için pek tercih edilmez.
Abim, ilk depo hep sigorta niyetine... Firma kilavuzunda 1 dakika demis, 7-8 dakika zengin zengin calistiririm ne olur ne olmaz....OS'te de diger firamalarda da imalat artiklarina denk geldim. Bir zamanlar Temel Akcay (Formula model Izmir) guzelce acip temizlerdi sifir motorlari, ondan aliskanlik oldu, yapardim ben de... Malesef surprizlere de denk geldim birkac motorda...Konik gomlek, zengin de calissa isiniyor yerde oldugu icin, sorun olmuyor. Sikismiyor ust noktada yani...Hic hasarladigim ya da uzun vadede sorun yasadigim olmadi... Dandik kaplamali gomleklilerde bile, ABN miydi neydi hatirlamiyorum tam adini...
Ara ara ısıtıp gömleği genişletmek gerekir.
Ikinci depodan itibaren zaten oyle yaparim... Ucuncu depo da kapis, rolanti orta karar zengin buyuk igne ayari sonrasi ucur gitsin, yerde kizartmaya gerek yok daha fazla
Ayrıca OS motorlarda küçük iğne fabrika çıkışı çok zengindedir. Rodaj sırasında ufak ufak kısmak gerekir.
11x6 ile mermi hizinda kapmasi lazim 55AX'in... Olana kadar kucuk igneyle oynanabilir...Orasi da tecrubeye kalmis, dinleyerek akord etmek lazim enstrumani...


Bu kadar yaziyoruz da artik nostalji oldu bu makineler... Duzgun bir benzinli makine varsa, vur calissin, hic ugrasamam nitroyla falan... Nitro yakitin haziri zaten uctu gitti, kendin karistirdin ettin ayri ugras... Yok tazeydi bayatti...Yok bujiydi... Yok starterdi, kizdirma mandaliydi... Dusununce bile gozumde buyuyor...

Kirk yilda bir denk gelince dur bi vurup calistirayim, iki burun dikip igne kuracalayim diyorum, belki ahiret icin dua toplariz biraz diye :laugh:... Ama alip da kullanmam su saatten sonra...

Sabah 4'te 36 derece gosteriyordu bugun ucusa giderken... Nitro modelim olsa gitmezdim herhalde :lol: